MonkeyRider's "forgotten" Krampus

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Komt me bekend voor! :lol: Maar hoe bevalt het je?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Hoe vaker ik deze fiets zie, hoe mooier ik em ga vinden, en ik ben helemaal niet van de starre hardtail achtige dingen. Nog even en dit gaat me (weer) geld kosten! Ook een van de weinige fietsen waar dat stang-tasje niet eens lelijk is. Bij mij moet de stuurpen wel neutraal en de spacer toren kan ook weg. Ik zie mogelijkheden. :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is een normale ontwikkeling. In eerste instantie denk je dat een MTB ingewikkeld moet zijn met extra vering en knoppen enzo, maar met de jaren komt het besef dat basic steel the real thing is ;-) En dan hou je nog veel geld over voor een leuke fietsvakantie. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zonder spacers kom je bij een Krampus echt diep te zitten, maar deze Reba zou inderdaad een kortere stuurbuis kunnen hebben.

Rondje LDD gedaan om eens uit te proberen. Rolt licht en stuurt goed, heeft natuurlijk mega grip (ik was blij met rul zand en off-track stukjes, want voor de rest was het mega-overkill) en is zeer comfortabel. Het "speelse" van de starre uitvoering raak je echter wel kwijt (rijdt een beetje als tank) en het klimt minder. Op de typische LDD hobbels vond ik het geen verbetering; de balans tussen rebound vd Reba en "bounce" vd bandendruk is moeilijk goed te krijgen (maar ik ben nooit vrienden geweest met een Reba op dit soort routes). Het lijkt met bv een tweede DW achter wel een lekkere lange afstands trailbike waarmee je vrijwel overal doorkomt (Bikepacking?) maar ik mis hier de fun factor en rijd hem toch liever star denk ik.
NB: ik heb natuurlijk de luxe te kunnen vergelijken met de Dragonslayer 27.5 plus met Fox boost en dat rijdt echt stukken fijner geveerd......maar dat is ook smaak.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maar weer eens een upgrade op mijn Krampus gezet.
Die reed ik eigenlijk nog steeds 1x9 , maar toen ik 11sp Sram NX 11-42 upgrade kit bij BC-de zag voor onder de 150€ was ie snel besteld. Met 32t stalen ss blad voor heb ik net wat meer bereik en het schakelt super......mijn Eerste Echte Sram :wink:

Afbeelding
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Nice :-q
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Sweet, is en blijft een prachtige fiets waar je alle kanten mee op kunt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nu nog een zwarte crank erop, dat zou de looks denk ik nog iets beter maken.

Ik heb er zelf nooit op gereden (ja, tien meter op de parking), maar op een of andere manier lijkt me zo'n Krampus inderdaad een heel fijn fietsje voor veel NL-rondjes. En je kunt 'm altijd nog tweaken voor heftiger terrein, zoals Suravida's experiment aangetoond heeft ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nu ik de Dragonslayer heb verkocht, zit ik wel weer eens te twijfelen aan een Manitou Magnum voorin, maar zoals ik ook van Suravida heb begrepen is dat niet perse een vooruitgang :wink: .......en als ik zie hoe hard hij de heuvelrug mee afdaalt niet echt noodzakelijk :winkie:
Ik heb de Ragley 29er nog met 120mm voor het buitenland.

Ik hou juist wel van een beetje "polished" op deze "klassieker". Naast sixpack polished zadelpen, zet ik er wrsch binnenkort ook een bredere Sixpack polished lowrizer op......maar dat is natuurlijk gewoon (gebrek aan?) smaak.

Inderdaad echt een superfijne fiets.....nog steeds de nr1 in mijn mtb-stal voor 90% vd ritjes.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lenen kan altijd he Kermit ;-) Wil ik wel eens op je Mondraker. Zal ik zelfs de rem voor je omdraaien (sowieso moet er ontlucht worden, dus dat kan dan mooi daarna)

Je kan je budget voor die Magnum beter steken in een dropper, dan kan je ook star goed hard naar beneden. En polished op een moonlit swamp Krampus staat best mooi denk ik.
Ik zou trouwens wel eens een Lauf willen proberen in een Krampus, dan heb je en een lichte voorkant en toch iets van demping. Maar dan zou de vork net zo duur zijn als de rest van de fiets :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zit inderdaad aan een KS e-ten 27.2 te denken. Goedkoop, blijkbaar vrij goed maar zwaar :-{
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gertjant heeft net zijn 27.2 Gravity Dropper verkocht...

Polished kan inderdaad ook mooi staan, heb er zelf ook (deels) voor gekozen op m'n Pace.
Eigenlijk moet die crank dan wel nog wat meer blinken ;-)

@Suravida, gaan we gewoon een keer doen. Alleen vrees ik dat een rondje dat optimaal voor de Mondraker is dat niet voor een Krampus is en andersom. Dus een van de twee fietsen gaat dan misschien wel wat tegenvallen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

MonkeyRider schreef:Nu ik de Dragonslayer heb verkocht, zit ik wel weer eens te twijfelen aan een Manitou Magnum voorin, maar zoals ik ook van Suravida heb begrepen is dat niet perse een vooruitgang :wink:

Inderdaad echt een superfijne fiets.....nog steeds de nr1 in mijn mtb-stal voor 90% vd ritjes.
Toch de dragonslayer verkocht, zou verbaasd zijn geweest als die gebleven was en de krampus verkocht :)

Dit reed zo leuk dat ik nu een trek Stache frame gekocht heb, eerst op vakantie dan in elkaar zetten :)

Betreft die Magnum vork, er komen ook schwalbe nobby nic & bontrager banden in 2,55" / 2,6" ? Die kunnen wellicht prima icm de manitou vork uit je ragley, is goedkoper proberen

http://www.vitalmtb.com/photos/features ... turman,109" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik had je ook al richting 29plus verwacht...leuk zo'n Stache :-q
De Dirt Wizzard past net in Reba en had ik al eens geprobeerd in de Krampus. Niet overtuigend, vond ik.
Ik zie zo'n 2.7 - 2.8 eerder voor in de Ragley icm 2.4 achter. Hou ik de Krampus lekker star.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Waarom was de reba + dit wizard niet overtuigend?

Krampus met vering en 2.6" oid voor en achter is ook leuk toch?
Plaats reactie