Leuk ding, ik heb zelf gekozen voor een Cross check een half jaartje terug. Zeer naast gerelateerd natuurlijk. Wat ik aan de Soma wel beter vind is de langere stuurbuis voor een iets meer relaxte zit. Wat vooral leuk is aan een fieta als deze en wat jij al noemde dat zelfs voor een goed technische en ervaren mountainbiker zelfmje local trail weer spannend word. Hele andere manier van rijden en erg leuk (wel als afwisseling).
Ik gebruik de mijne toch voornamelijk als tourer maar nu met een 2e set wielen is hij in 5 minuten omgetovert tot gravelgrinder.
Oja, tip een voor een eventueel ander stuurtje in de toekomst. Salsa Cowbell 2/3. Beetje flair out en short reech met een shallow drop. Perfect voor de "normalite mtb'er"
Nogmaals fraai ding!
Soma fabrications Wolverine gravelracer, nieuwe wielen P5
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Nope, mango is de naam van de kleur welke op het frame zit.Dutch schreef:mango? CK delen?
Ook mooi. Persoonlijk heb ik helemaal niets met Surly, hoewel ze wel altijd erg innovatief zijn betreffende nieuwe concepten. Ook als ze het zelf niet bedenken pakken ze het altijd erg snel op. Daar heb ik wel bewondering voor.maverick76 schreef:ik heb zelf gekozen voor een Cross check een half jaartje terug.
Daar zit ik ook al met een schuin oog naar te kijken. Een Satori beach stuur zou ook nog mooi zijn (met glow in the dark stuurlint )maverick76 schreef:Oja, tip een voor een eventueel ander stuurtje in de toekomst. Salsa Cowbell 2/3. Beetje flair out en short reech met een shallow drop. Perfect voor de "normalite mtb'er"
Ook overweeg ik om een buisversteller te gaan gebruiken om de derailleur te bedienen. Die heb ik nog op m'n oude Gazelle Champion Mondial zitten, dus misschien binnenkort eens ombouwen.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Zaterdagavond meegedaan met een wedstrijdje SSCX, dus moest hij even singlespeed gemaakt worden. Zo gebeurt, want ik fiets sinds een tijdje met ouderwetse buizenverstellers:
De oranje rand van het stuurlint is in het echt meer oranje (kleur van frame), maar omdat het een fluo kleur is (altijd handig als de wedstrijd in het donker is), vertekent het op de foto.
Andere upgrade: Carbon wielset.
Ciao,
Jan
De oranje rand van het stuurlint is in het echt meer oranje (kleur van frame), maar omdat het een fluo kleur is (altijd handig als de wedstrijd in het donker is), vertekent het op de foto.
Andere upgrade: Carbon wielset.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Blijft erg mooi fietsje Leuk dat je er nog buiscommandeurs op kunt zetten, lekker nononsense en het werkt altijd.......behalve als je niet op tijd schakelt .....maar dan rijdt je hem vanzelf singlespeed
Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk tussen de Vagabond en deze Wolverine? Beiden erg mooie bikes, maar er lijkt veel overlap?
Verschil in de praktijk ?
Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk tussen de Vagabond en deze Wolverine? Beiden erg mooie bikes, maar er lijkt veel overlap?
Verschil in de praktijk ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Als ik een beetje op tijd thuis ben ga ik hem vanavond op ons parcours even goed testen. Daar heb ik zaterdag ook de SSCX wedstrijd gereden met de Wolverine, dus dat zou een redelijk goed beeld moeten geven.MonkeyRider schreef:Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk tussen de Vagabond en deze Wolverine? Beiden erg mooie bikes, maar er lijkt veel overlap?
Verschil in de praktijk ?
Standover is ongeveer gelijk, reach van de Vagabond is iets groter, stack is een stuk groter mede door de grotere BB drop. De Vagabond heeft ook een iets langere wielbasis en iets luiere stuurhoek.
Zal mijn bevindingen hier posten.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- All rounder
- Berichten: 82
- Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey
Als singlespeed versie is hij wel op zijn mooist! Hoe rijdt dat met buizenverstellers? Wilde dit ook gaan proberen, heb je genoeg pull om een 10sp derailleur te kunnen gebruiken?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Woensdag getest, en het is best een groot verschil. Met name de grip is natuurlijk compleet anders. 2.1 banden vs. 42mm banden is toch een wereld van verschil qua grip. De Wolverine is wat wendbaarder, en je zit duidelijk meer in de race hoek. Op de Vagabond zit je wat meer naar voren gericht, waardoor er meer druk op het voorwiel rust. Daar moet je met insturen wel rekening mee houden. Ander verschil is dat je de Wolverine gemakkelijker op je schouder mee de trap op neemt, de Vagabond is daarvoor iets te sloping. Dus eigenlijk 2 verschillende fietsen als je ze voor racen/mountainbiken gebruikt. Voor over gravelpaden zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Daar zul je op de Wolverine iets gemakkelijker je snelheid kunnen vasthouden, terwijl de Vagabond wat comfortabeler zal zijn.MonkeyRider schreef:Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk tussen de Vagabond en deze Wolverine? Beiden erg mooie bikes, maar er lijkt veel overlap?
Verschil in de praktijk ?
Het schakelen aan het stuureinde is wel even wennen.
Zelf zal ik de Wolverine nu vooral inzetten voor SSCX wedstrijden, en de Vagabond voor 'mountainbiken light'.
Buizenverstellers schakelt gewoon goed. Ik ben vroeger niet anders gewend. Toen ik als amateur wielrenner stopte kwam Shimano net met geindexeerd schakelen. Als Campagnolo adept dacht je er natuurlijk niet aan om over te stappen naar Shimano .elduderino schreef:Als singlespeed versie is hij wel op zijn mooist! Hoe rijdt dat met buizenverstellers? Wilde dit ook gaan proberen, heb je genoeg pull om een 10sp derailleur te kunnen gebruiken?
Het schakelt dus op gevoel. Ik heb hem met 10-speed gereden en de pull is genoeg om alle versnellingen te kunnen pakken. Ik heb oude Campagnolo verstellers kunnen scoren op MP. Ergonimisch is aan het stuur schakelen natuurlijk handiger, maar dit heeft ook wel iets.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- All rounder
- Berichten: 82
- Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey
Tnx, goed om te horen! Heb nog campa verstellers liggen ben benieuwd...
-
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 6 november 2008, 04:13
- Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..
Carbon velgen, eigenlijk enkel te verantwoorden in combinatie met schijfremmen. Carbon en cyclocross, slijt onder je kont vandaan en remt eigenlijk voor geen meter..
Prachtig zo'n stalen frame en een heerlijk kleurtje. Maar met schoon 3,5 kg aan de haak voor frame en vork maken carbon wielen dan nog wat uit? Toch voor de gewichtsbesparing of gewoon omdat het kan en mooi smoelt?
Wat weegt het fietsje overigens, zo rijdklaar..
Prachtig zo'n stalen frame en een heerlijk kleurtje. Maar met schoon 3,5 kg aan de haak voor frame en vork maken carbon wielen dan nog wat uit? Toch voor de gewichtsbesparing of gewoon omdat het kan en mooi smoelt?
Wat weegt het fietsje overigens, zo rijdklaar..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Carbon velgen zijn niet altijd een gewichtsbesparing, maar het is stijver dan alu. Zeker met SS komen er heel wat krachten op de wielen. Gewichtsbesparing was dus geen doel. Ook wilde ik eens zelf een carbon wielsetje spaken.Zondaar schreef:Prachtig zo'n stalen frame en een heerlijk kleurtje. Maar met schoon 3,5 kg aan de haak voor frame en vork maken carbon wielen dan nog wat uit? Toch voor de gewichtsbesparing of gewoon omdat het kan en mooi smoelt?.
Geen flauw idee. Ik heb geen weegschaal, en vind ik niet echt belangrijk. Ik bespaar waar het kan (=voeg geen onnodig gewicht toe), zolang het maar verantwoord en enigszins betaalbaar blijft.Zondaar schreef:Wat weegt het fietsje overigens, zo rijdklaar..
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een Soma Portola liggen voor de verkoop.
Erg fijn stuurtje, zelf heb ik er geen fiets meer voor.
Erg fijn stuurtje, zelf heb ik er geen fiets meer voor.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Een clubgenoot wilde de Soma een keer SS testen, dus weer in orde gemaakt om de paden op te gaan. De wielen zijn gebouwd met Hope Pro4 naven, DT comp spaken en messing nippels. Velgen zjin Stans Notubes Grail velgen met custom decals.
Stuurlint is ook anders, met een oranje bies. Maar dat oranje is net wat anders dan het frame, dus weet nog niet of dat gaat blijven.
Gisterenavond ook nog even een paar uurtjes het bos in geweest. Blijft een heerlijk sturende bike
Ciao,
Jan
Stuurlint is ook anders, met een oranje bies. Maar dat oranje is net wat anders dan het frame, dus weet nog niet of dat gaat blijven.
Gisterenavond ook nog even een paar uurtjes het bos in geweest. Blijft een heerlijk sturende bike
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Extreme Biker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
- Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)
blijft een mooie verschijning!
wel ff op teken checken want dat soort groene struikjes zit er vol mee lijkt me
wel ff op teken checken want dat soort groene struikjes zit er vol mee lijkt me
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Mooi,het enige wat ik zou aanpassen zijn de schifters plaatsen in het stuur zoals vroeger op de cyclocrossfietsen.
De deze.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49374/" onclick="window.open(this.href);return false;
De deze.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49374/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Klopt, er lopen er weer veel rond.dale c schreef:wel ff op teken checken want dat soort groene struikjes zit er vol mee lijkt me
Die heb ik ook nog liggen, maar dat vind ik niet lekker schakelen. Ook vind ik de Campa shifters op de buis nog klassieker.rognic schreef:Mooi,het enige wat ik zou aanpassen zijn de schifters plaatsen in het stuur zoals vroeger op de cyclocrossfietsen.
De deze. https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p49374/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....