Pace RC129 - opnieuw opgebouwd p.23

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

maverick76 schreef: do 28 mei 2020, 12:32 Doelde meer op die enorme zadelpen die uitsteekt.
dat heeft hij voor de foto gedaan :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is echt een vertekend beeld denk ik, misschien omdat het een dunne zilverkleurige pen is ipv een zwarte 31.6?
Hij steekt namelijk tot heel ruim onder de verbinding bovenbuis/zitbuis in het frame. En ook veel verder dan het "minimum insert" streepje van meneer Thomson ;-)
Meer dan voldoende marge wat beide criteria betreft. Maar het valt wel op blijkbaar, de opmerking over de ver uitstekende zadelpen komt meermaals terug in dit topic.

@Heckler, in ons uiterst gematigde NL-terrein is er nog best met zo'n balhoofdhoek te rijden, op een steil keien-wandelpaadje naar beneden is een dergelijke geo inmiddels zwaar achterhaald... maar dat gaat deze fiets ook nooit meer meemaken (iig niet zolang hij in mijn schuurtje staat :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@kermit different strokes for different folks

En je hoeft mij niet te overtuigen, old skool en new school werken allebei zo goed als ze uitgevoerd zijn.

Ik heb vorige maand 100+ km op mijn Soulcraft en Independent klassieke stalen hardtails plezier gehad 8)
En gisteren met de Vendetta met 64,5gr balhoofd hetzelfde rondje gereden, met net zoveel plezier. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MountainMo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 april 2020, 20:32
Mijn mountainbike: Pace R295, Cannondale Rush Carbon

Kijk,

Je gaat natuurlijk automatisch meer opletten wanneer je hetzelfde merk hebt :D Ook dat is prachtige fiets. kan me alleen helemaal niets meer herinneren hoe het voelde om op m'n eerste mountainbike Montferland onveilig te maken halverwege 80... Ik gok dat je wel een echt vlak terrein nodig hebt, of de hele rit moet staan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bedoelt vanwege het ontbreken van vering?
Ik sta niet duidelijk veel meer als op mijn hardtail, op de fully blijf je (ik) wel iets langer zitten op stukken met wat flauw gehobbel. Dat kan ook wel met 160mm :)
Maar zodra er gewerkt moet worden sta je uiteraard ook op zo'n fiets.

Omdat er meerdere keren opmerkingen over kwamen heb ik de rolmaat er even bij gepakt: de zadelpen steekt een (1!) cm meer uit als op m'n Snowdon en Merida (zadelrail-bovenkant zitbuis). Dat lijkt mij niet schokkend, ik lig er dan ook niet wakker van ;-)

De Pace is inmiddels al meerdere malen uitgelaten op de stoffige paden in de buurt, hopelijk binnenkort wat regen en daarna meer grip zodat je met wat minder reserves de bochten in kunt. Zal het plezier in de ritjes ook een upje geven :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Pace is weer eens aangepakt en wat meer in wegtrim gebracht, niet omdat het nodig is maar gewoon omdat af en toe wat sleutelen leuk is :)
Supermoto's erop, smaller stuurtje, barends (maar dan niet op het end van de bar...), pompje en zadeltas eraan zodat er geen rugzak om hoeft.

Mijn fietsenstal bestond vrij lang uit een fully, een hardtail, een (gravel)racer en een wegfiets voor de keren dat het wat natter is buiten (zodat de andere fietsen gespaard kunnen worden). Die "slechtweer-wegfiets" is inmiddels verkocht, dat was mijn Dahon vouw-mtb.

Ik heb eraan gedacht de Pace weer als dropbar-bike op te bouwen en dan als wegfiets met slechter weer te gebruiken maar dat vind ik eigenlijk zonde. Het frame is veel te mooi om alleen daarvoor te gebruiken. Als mtb vind ik het inzetgebied echter vrij beperkt, meer dan wat lokale rondjes ga ik met zo'n starre fiets toch nooit doen en die doe ik vaak ook nog op een van de beide andere mtb's.
De Pace wordt dus niet veel gebruikt en dus twijfel ik om hem wellicht toch weer te koop te zetten. Als hij verkocht wordt kan dat budget in een cheap-ass wegfietsje gestopt worden. De praktijk heeft geleerd dat ik zo'n fiets best regelmatig gebruik, de mtb's en gravelracer hoeven de troep niet in en ik kan toch lekker m'n km's maken...

Maar goed, dat zijn hersenspinsels en dit is een sys. Dus plaatje van hoe hij er nu bij staat, ik blijf het zelf een erg mooi frame vinden.
Deze setup is tijdelijk, want waarschijnlijk zet ik er binnenkort de mtb-spullen weer terug op... :)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het frame lijdt niet van regen hoor :winkie:
Ik zou het zonde vinden hem weg te doen om er iets wat nat mag worden voor terug te kopen. Gewoon mooie wegtoerder van maken met goede spatborden en slot, zou ik zeggen?

NB intussen is mijn weg-toerder met spatborden (de oranje Mango gravelaar) verkocht. Deed ook ff pijn, was simpel maar erg lekker rijdend fietsje. Mijn oudste KM staat in "stadsfiets" setup incl spatborden, slot en fietstassen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nat is tot daar aan toe maar pekel is gruwel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met pekel ga ik sowieso niet fietsen, of het moet in het bos zijn (en met de auto ernaartoe, de fiets kan in de wagen).
Een mooie fiets als de Pace kan ik niet halfslachtig wassen en de schuur in mikken, dat lukt me wel met een eenvoudiger fietsje. Karaktertrekje, iedereen heeft zo z'n eigenaardigheden ;-)
Wat ik wel kan is na een droge rit de vering en dropper afstoffen, drivetrain controleren en indien nodig smeren en dan de fiets het hok in. Dus zolang ik geen modderritten rijd hoef ik niet veel tijd aan wassen en poetsen te besteden, that's a big plus in my book :-)

Het liefst zou ik een tweede gravelaartje (alu) erbij hebben waar dan inderdaad spatbordjes op gaan. Slot is niet nodig.
Eén voorblad, betaalbare 8/9/10-speed drivetrain, paar lekbestendige bandjes en een must: dropbar. Ik kan met een flatbar nooit een houding vinden waarbij je tegelijkertijd niet teveel wind vangt èn comfortabel zit. Met een dropbar lukt me dat wel (mits-ie niet te diep staat).

Werkt voor mij goed om het zo te doen, de "mooie fietsen" worden zelden echt vies wat veel onderhoud, slijtage en kosten scheelt. En ik kan toch (vrijwel) elk weekend en woensdag een rit maken want daadwerkelijk regenen doet het veel minder vaak dan we soms denken.

Maar terug naar de Pace: de afweging is dus toch vooral òf terug bouwen naar de dropbar setup die ik eerder had, òf verkopen en een budget-gravelaar ervoor terug kopen. Als ik voor optie 1 kies moet ik vooral leren dat de Pace ook vies de schuur in mag... :D
Voordeel is in dat geval dat-ie met spatborden die je met klemmetjes moet bevestigen (nokken ontbreken) al meteen zoveel lelijker wordt dat me dat misschien wel makkelijk zal afgaan dan ik nu denk....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Keuzes, keuzes, keuzes.....

Zolang je de Pace maar houdt :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voorlopig is de Pace nog niet weg, gisteren heb ik er weer een rondje op gereden. Weer terug naar de mtb-setup gegaan, dus met wat bredere riserbar en een Michelin noppenbandje voorop. Ik was alleen nog niet aan het wisselen van de achterband toegekomen, dus dat betekende het bos in met een slick achterop :D

Het had net wat geregend, hier en daar een plas, verder vochtig/droge bosgrond en stukken duinzand (Loonse en Drunense Duinen route). Dat ging dus verbazingwekkend goed! Op natte wortels heb je echt nul grip, op de ingegraven kunststof matten op klims slip je ook vrij snel door, maar voor de rest kon ik er prima mee rijden. Het rolt ook voelbaar lichter dan alle noppenbanden die ik ooit gehad heb, de licht vochtige ondergrond is normaal "zuigend" maar daar had ik nu totaal geen last van.
Ik had de banden niet eens extreem zacht, 1,5~1,6 bar met binnenbanden op 30mm velgen.

Ik miste eerlijk gezegd de voorvering meer dan een paar noppen achterop... :D

Met de Supermoto het bos in:
Afbeelding

Teveel spetters om ongepoetst weer in de schuur te zetten...
Afbeelding

Dus na het douchen even de emmer met sop ter hand genomen en hij blinkt weer:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb mijn Liteville H3 een tijdje gereden met een Schwalbe G-One 27.5x2.8, dus met heel veel van die kleine ronde nopjes. Dat idee schaamteloos gejat van @Heckler.

Dat reed verrassend goed, alleen op een heel nat parkoers wilde het wel glijden....
In de Schoorlse duinen zie ik ook regelmatig mensen rijden op Super Moto's, maar ja, dat is ook niet zo'n technisch parkoers....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, echt mountainbiken zie ik me ook niet snel doen met zo'n band. Hard remmen gaat ook niet zo goed :D
Maar dit soort routes kunnen dus best. Ik kan me voorstellen dat die G-One nog beter geschikt is voor droge NL routes! Dat bandje heb ik -in 38mm- op mijn gravelracer en dat rolt ook lekker licht, >100km asfaltritten gaan prima.

Volgens mij zijn ze er ook in 2.35 en dat zou mooi in deze fiets passen... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

kermit schreef: ma 24 augustus 2020, 10:22 Nee, echt mountainbiken zie ik me ook niet snel doen met zo'n band. Hard remmen gaat ook niet zo goed :D
Maar dit soort routes kunnen dus best. Ik kan me voorstellen dat die G-One nog beter geschikt is voor droge NL routes! Dat bandje heb ik -in 38mm- op mijn gravelracer en dat rolt ook lekker licht, >100km asfaltritten gaan prima.

Volgens mij zijn ze er ook in 2.35 en dat zou mooi in deze fiets passen... :-D
Ik heb die G-One in 2.25 op mijn Bianchi (nu tijdelijk weer Terreno Dry erop). De 2.35 kon ik toen niet makkelijk vinden bij de bekende shops. Ze rollen inderdaad licht en eigenlijk bij een beetje vochtige en dus hardere grond doen ze het zeker goed. Ben nu de Vittorias aan het proberen en die bevallen me net iets meer op een rondje zoals LV/HV. De G-Ones vind ik weer ideaal op de weg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En het plan om de Pace te verkopen en er een vies-weer-gravelaartje voor in de plaats te kopen wordt werkelijkheid...

Ja, het is een verdomd mooi frame en in die zin vind ik het ook jammer om hem weg te doen. Maar (opnieuw) ombouwen tot een dropbar setup is niet ideaal: de geo is daar niet optimaal voor (te lang en te weinig stack), er zit maar één set bidonhoudernokjes op (op straat wil ik geen rugzak om) en echte spatborden passen alleen met kunst-en-vliegwerk.
En een frame als dit verdient imo ook beter.... gaat dus naar een nieuwe liefhebber :-q

De viesweer fiets wordt een Vitus Substance V2 gravelbike met Sora schakelspul, 650b wielen en TRP Spyre remmetjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie