Genesis Latitude 27,5"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Murdock36
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 december 2015, 05:10
Mijn mountainbike: Genesis Latitude

Hey luitjes!

15 jaar geleden begon het bij mij met een 2ehandse Marin BearValley, in de tijd dat Giants nog spontaan doormidden braken :o heb ik wat lokale rondjes gemaakt met dit zware kanon.
Helaas is deze fiets door onkunde en onwetendheid toendertijd op de oud-ijzer berg beland, en heb ik in de jaren daarna behave van huis naar kroeg en v.v. niks meer aan serieus mountainbiken gedaan, totdat ik een jaar of 4 geleden een duchtige jobswitch maakte; van logistiek manusje van alles, naar heuse fietsenmakert :D 2 jaar lang deeltijd de schoolbanken in, en inmiddels nog eens een magere 2 jaar ervaring rijker, heeft mij een tijd geleden toch weer aan het denken gezet. Vorig najaar met de vriendengroep een mountainbike clinic georganiseerd olv. RoBici Clinics, en de vlam sloeg eigenlijk weer in de pan, hetzij nu met een professioneel tintje :-q .
Omdat ik in de collectie ATB's waar mijn werkgever dealer van is, niets naar mijn gading te vinden was, heb ik besloten om zelf een leuke fiets te bouwen, met als voornaamste eigenschappen een speelse bomb-proof, maar vooral unieke fiets.
Genoeg gelul:
Afbeelding

Na een zoektocht en de nodige dosis 'steel is real' fotos van hier, besloten om het bij CroMoly te houden. AndLess cycling deed de rest door mij een prachtig 27,5" Genesis Latitude frame te verkopen :winkie:
Afbeelding
Afbeelding


Inmiddels zijn ook de eerste 'oily bits' binnengekomen:

Afbeelding
Afbeelding

Onderweg zijn nog een set XT M8000 remmen, derailleur en cassette, een set DT-Swiss M-422 velgen en een set oranje Hope Pro4 naven.

Ik heb op mijn werk evenwel niet zo gek veel 'hands-on' ervaring met dit soort hardware, dus alle tips&tricks zijn welkom :-q

Paul
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Welkom hier op het forum. Dit beloofd een mooie fiets te worden. Kleur is ook :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat wordt zeker wel een mooi fietsje.
Het gewicht van het frame valt me wel ietsje tegen, mijn Cotic Solaris frame (small) is maar net over de 2.000gram. Niet dat dat zo belangrijk is trouwens (als je weightweenie bent koop je geen staal) maar het vrij grote verschil valt me wel op. Moet toch vooral in de wanddikte zitten want qua bouw lijken beide frames best wel op elkaar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Murdock36
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 december 2015, 05:10
Mijn mountainbike: Genesis Latitude

@Massen Dank U !

@Kermit dat wordt 't zeker :) Ik denk dat ik ook een beetje onnauwkeurig gewogen heb, puur voor het idee wilde ik het gewicht weten, maar de bidonhouderboutjes en zadelpenklem zaten nog gemonteerd. Nu wegen deze ook geen honderden grammen, maar Andy Los heeft me het frame nog volgespoten met Tectyl ML, voordat hij 't opstuurde. En het druipt er nog een beetje uit hier en daar, dus dat zal denk ik ook wel aantikken op de schaal....
Oh en het is een 20'5 inch XL... Maar verder maakt het gewicht an sich niet zoveel uit. Belangrijker vind ik de pure fun straks.

Paul
Gebruikersavatar
Murdock36
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 december 2015, 05:10
Mijn mountainbike: Genesis Latitude

Bij het puzzelen met de reeds ontvangen onderdelen kwam ik de eerste fail al tegen.....
Afbeelding

30 mm BB, terwijl dit een 24 mm moest zijn :-{

Toen ik verder ging zoeken naar een geschikte BB, kwam ik op diverse fora wat negatieve verhalen tegen over de prijs/kwaliteitsverhouding van RaceFace Bb's. Dit bleek achteraf dus toch niet zo'n goede keuze, als ik af mag gaan op deze verhalen. En aangezien de shop waar de foute BB weer naar toe wordt gestuurd geen andere fatsoenlijke opties in de collectie heeft, heb ik de beslissing genomen om ook voor deze lagers voor Hope rvs te kiezen.

Wordt vervolgd !
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Mooi frame.
En ja BB en headsets zijn een mijnenveld.
Een cotic solaris weegt ongeveer 150- 200 gram minder....kan ik wel met zekerheid stellen. Als je dan het verschil tussen de buizen bekijken is het niet veel. De cotic is ook niet gebouwd met gruwelijk dunnne R853....gewoon bombproof buizen.
Beetje oppassen met tectyl bij zadelpen, lekker sticky, geldt ook voor BB...

Richard
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Heb deze lang op mijn verlanglijst gehad als winterfiets. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik persé de blauwe 29er wilde hebben en anders niets.
Ben toch heel benieuwd wat het eindresultaat is als hij af is. Succes en vooral veel plezier met de bouw!
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ivocare schreef:Heb deze lang op mijn verlanglijst gehad als winterfiets. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik persé de blauwe 29er wilde hebben en anders niets.
Ben toch heel benieuwd wat het eindresultaat is als hij af is. Succes en vooral veel plezier met de bouw!
Vind deze oranje anders ook zeer fraai :-q :-q :-q :-q :-q
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Goede keus een Hope BB. Rijd ik al jaren mee zonder problemen. De RF BB's die ik gehad heb hielden het maar een paar maanden uit...
Don't believe the hype!
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Dit wordt weer een fraaie toevoeging voor de stalen collectie hier op het forum
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
Murdock36
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 december 2015, 05:10
Mijn mountainbike: Genesis Latitude

Zo, tijdje verder, en ik heb weer wat delen bij elkaar gesprokkeld.
Spaken, velglint en bandjes. DT competition, racing ralph 27,5x2,25 en rocket ron 2,10
Hope Pro4 voor en achternaaf en BB (wat een fijn spul om mee te werken!)
XT M8000 remsets voor en achter, met Hope 180 floating discs

De remleidingen maak ik nog korter natuurlijk, en verder moet er nog een 5 mm spacer om de vorkbuis. Ook moet er nog een zadelpenbus komen, die de zaak passend maakt.

Zadel, grips, Derailleur en remklauwadapters zijn onderweg!

PICTURES...!! :winkie:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ik vind dit toch wel een heel mooi fietsje worden zo, het oranje komt keurig terug, mes compliments! Komen de verschillende tinten oranje allemaal een beetje overeen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi fietsje !
En neem gerust de tijd, het is nu toch vies weer...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Murdock36
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 december 2015, 05:10
Mijn mountainbike: Genesis Latitude

Dank je allebei.
Het oranje past goed bij elkaar, de naven en BB lagers zijn geanodiseerd, en dat geeft een iets andere 'schijn' maar dat mag de pret niet drukken. De pedalen daarentegen zijn van nylon, en iets fletser van kleur. Dat ziet dus een beetje el cheapo uit, misschien had ik beter voor geanodiseerd alu kunnen gaan maar die zijn bijna €100 duurder, en dat is het me niet waard als ik straks toch besluit om met clickpedalen te gaan fietsen.

En Mastah, dit is precies mijn weertje.... :winkie: lekker fris maar niet koud, en die enkele voorspelde bui houdt de meeste mensen tegenwoordig al binnen dus is het lekker rustig :tong
Afbeelding
Afbeelding
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

gezien die laatste foto neem ik aan dat je een yawyd topcap gaat bestellen ? ;)
''Only dead fish go with the flow''
Plaats reactie