Spectral in Red & Blue

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Van ruilen komt huilen. :tong

Bold, had daar nog nooit van gehoord maar wat een ontzettend mooie fietsen hebben die in hun line-up. Designtechnisch heel doordacht en ontzettend fraai uitgevoerd. Daar zou ik ook wel heel blij van worden idd.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Buitenlandtripje van dit jaar was in Luxemburg, de omgeving van Wiltz.
Er zijn daar in de buurt aardig wat vaste routes welke variëren van redelijk makkelijk, tot moeilijk en zwaar. Het meeste is wel goed te fietsen. In Luxemburg mag je ook op wandelpaden fietsen, tenzij het anders is aangegeven, maar dat hebben we niet echt gedaan. Wel erop gewandeld, wat soms ook echt wel een uitdaging was.

Afbeelding
De heuvels zijn niet bijzonder hoog, maar je krijgt best wel mooie uitzichten ervoor terug nadat je 2 kilometer hebt geklommen naar ongeveer 550 meter hoogte.

Beetje spelen met water hoort erbij (in het dorpje Lellingen)
Afbeelding Afbeelding

En route onderhoud... tja de bordjes worden goed onderhouden zeg maar, maar voor de rest is het puur natuur:
Afbeelding

wat ze wel onderhouden, is het bos.. en dan krijg je dus een spannende afdaling ervoor terug met losse stenen en heel veel losse takken:
Afbeelding
Afbeelding

Het weer zat erg mee na een nat weekend aan het begin. Dat leverde soms nog wel wat glijmomentjes op als de banden vol slijk zat in de bochten. Maar op zich nergens grip gemist met Nobby Nic's. In de loop van de twee weken werd het steeds droger in het bos.

Mooie regio waar we nog wel eens naar toe gaan om op wat andere plekken te wandelen en fietsen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heb echt een afkeer van die stokkenpaden, derailleur killers, spakenrammers en schenen slopers zijn het.
Met die letterzetter dit jaar zijn er helaas veel van deze paden bij gekomen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Man, wat een kilometers heb je daar gemaakt zeg, dat zul je best merken in de conditie.

Prachtige omgeving als ik het zo voorbij zag komen!
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@Dutch: dat kan ik me best voorstellen. Gelukkig hebben we geen pech gehad dit keer. We hebben deze afdaling trouwens twee keer gedaan en de eerste keer was het met beleid naar beneden, de tweede keer heb ik de rem wel wat meer losgelaten.

@Sama: totaal iets van 217 km gefietst en daarnaast nog 140 km gewandeld. En een beetje gezwommen in de Sure.
Was een lekkere actieve vakantie.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie trip hoor
Meegs schreef: do 30 september 2021, 10:55 We hebben deze afdaling trouwens twee keer gedaan en de eerste keer was het met beleid naar beneden, de tweede keer heb ik de rem wel wat meer losgelaten.
Precies op die manier, 2e keer zelfde pad, heb ik ooit mijn sleutelbeen op 2 plaatsen gebroken in Schotland
Stokken zijn echt link, ik kreeg een maatje hockeystick door het voorwiel, ..... tot hij tegen de vork vastsloeg

Enjoy!! maar voorzichtig he 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb nog nooit op zo'n stokkenpad gereden maar ben er nu al geen fan van. :o

Prima vakantie gehad zo te lezen, lekker hoor. Daar wordt ongetwijfeld ook hard voor gewerkt het hele jaar dus dik verdiend. :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dus als hij er niet hard voor gewerkt heeft is het niet dik verdiend? :lol:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

In die omgeving ontkom je niet aan hard werken dus so-wie-so dik verdiend :D
Nooit gefiets daar, lijkt me een prachtige regio.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dice Oldskool schreef: do 30 september 2021, 14:05 Ik heb nog nooit op zo'n stokkenpad gereden maar ben er nu al geen fan van. :o

Prima vakantie gehad zo te lezen, lekker hoor. Daar wordt ongetwijfeld ook hard voor gewerkt het hele jaar dus dik verdiend. :-q
:-q :bier:
Dutch schreef: do 30 september 2021, 15:58 Dus als hij er niet hard voor gewerkt heeft is het niet dik verdiend? :lol:
:lol: ik werk me in het zweet op een vakantie, de rest van het jaar is het uitrusten en herstellen. :bier:
Jan Willem schreef: vr 1 oktober 2021, 10:31 In die omgeving ontkom je niet aan hard werken dus so-wie-so dik verdiend :D
Nooit gefiets daar, lijkt me een prachtige regio.


We waren er zelf ook nog niet geweest, meestal gaan we naar de Belgische kant van de Ardennen.
Dit was een zeer aangename kennismaking.
Heckler40 schreef: do 30 september 2021, 13:27
Precies op die manier, 2e keer zelfde pad, heb ik ooit mijn sleutelbeen op 2 plaatsen gebroken in Schotland
Stokken zijn echt link, ik kreeg een maatje hockeystick door het voorwiel, ..... tot hij tegen de vork vastsloeg

Enjoy!! maar voorzichtig he 8)

Ik ben ook blij dat het goed is gegaan. Ik snap heel goed wat jij en Dutch ook bedoelen.
:bier:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Meegs schreef: ma 4 oktober 2021, 14:06 Thule Outway Platform 2 besteld. Levering ergens deze week... en daarna is het nog even wachten op de auto waar ik hem aan kan hangen...
Ben benieuwd of die achterklep drager me gaat bevallen. Mijn eerste fietsendrager was een achterklepdrager, heel ander merk en heel ander model en daarmee heb ik 1 slechte ervaring gehad op 2 ritjes ermee...
Vanwege een andere auto dus, moest er ook een andere fietsendrager komen.
Deze vorig jaar al gekocht in afwachting van de levering van de auto.

Gisteren voor het eerst een rit ermee gemaakt, nadat we al een keer een proefpassing hadden gedaan op de auto zonder fietsen.
De Thule Outway Platform is zoals de naam al aangeeft een platform drager, dus geen stangen waar de fiets aan komt te hangen. Dit was voor mij wel een belangrijke reden bij een achterklepdrager aangezien de eerste ervaring met een achterklepdrager destijds geen succes was.
De drager zelf weegt volgens Thule een kilo of 13. Ik heb het zelf niet nagewogen, maar dat zal wel ongeveer kloppen. Scheelt een stuk met mijn gietijzeren Spinder drager.

De montage op de auto neemt even wat meer tijd in beslag, maar dat komt ook omdat we er nog niet zoveel handigheid in hebben. Met het instructieboekje erbij gisteren een kleine 20 minuten bezig geweest om de drager te bevestigen.
De drager steunt op het glas, net boven de rand zodat je niet het plaatwerk van je achterklep in deukt. Daarnaast klemt het onderaan de achterklep en gaan er twee klemmen naar de bovenkant van de achterklep. Er worden ook twee klosjes bijgeleverd die je via de binnenkant van de achterklep buitenom kan vastmaken op de bovenste klemmen.

De klemmen bovenin zijn te verstellen via de draaiknop en hebben een staalkabel. Het vastdraaien tot je twee keer een klik hoort duurt in het begin wat langer omdat je de kabel strak moet trekken. Maar na de twee klikken zit het ook echt goed strak. De draaiknoppen zijn op slot te draaien en dan kan de kabel niet losser worden.

Zodra de drager bevestigd is, klap je de platform naar buiten. En dan is het tijd om de fietsen erop te zetten. De drager zelf staat redelijk hoog, dit heeft ook te maken met het feit dat de achteruit van onze auto niet bijster groot is. Dus het is even tillen om de fietser erop te zetten. Gisteren nog zonder opstapje gedaan, maar aangezien we beide kleine personen zijn gaan we wel een opstapje kopen.
De fietsen zelf bevestig je met een frameklem vast aan de drager en de wielen worden met banden vastgezet. En dan staat het ook vast. De frameklemmen hebben ook een slot die je kunt vastzetten zodat ze niet losgedraaid kunnen worden. Ook hier draai je ze weer aan tot je twee keer een klik hoort, en voelt.
De fietsen hellen een beetje naar voren toe, waarschijnlijk heeft Thule dit zo bedacht zodat het gewicht niet te teveel drukt op de achterkant van de auto.

In het begin was ik een beetje zenuwachtig met het rijden, maar gaandeweg en op de snelweg geeft de drager geen krimp. Je hebt redelijk vrij zicht naar achteren omdat de fietsen redelijk hoog geplaatst worden. Zowel het kenteken als de lampen zijn vrij dus is er geen extra verlichtingsbalk nodig.

En hoe ziet dat er dan uit?
Nou zo:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende keer ook even opmeten hoe hoog het is, want het was gisteren op goed geluk onder een hoogtemeter doorrijden om op de parkeerplaats te komen (bij de Van de Valk toren in Harderwijk). Heel zachtjes er door heen gereden maar voelde geen weerstand dus het is lager dan 2,5 meter.

We zijn er blij mee.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat ziet er strak uit!
Ik heb zijn voorganger gehad en de fietsen staan eigenlijk steviger dan op een trekhaak drager.
Het enige nadeel vond ik brandstofverbruik. Omdat je fietsen zo hoog en overdwars staan scheelt dat wel aanzienlijk.
Bij mijn auto halveerde dat, maar daar zat ook een grasmaaier motor in :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat is wel waar. Erg aerodynamisch is het niet meer.
Er zit een "green" modus in die netjes laat zien hoeveel extra kilometers je kan rijden (ten opzichte van de normal modus) als je netjes aan de aanwijzingen houdt.
Helaas liep de teller gisteren niet op, het zakte zelfs een beetje.

Maar het zit inderdaad bijna zo vast als een huis.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij mij hielp de auto die ik er voor gebruikte ook niet echt :roll:

Dit is wel de meest handige oplossing als je geen trekhaak kunt plaatsen en niet steeds een dakdrager wil monteren.
Zou alleen wel op de contactpunten bij de lak wat doorzichtige beschermstickers plakken. Dat ging nog best rap bij mij.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Inmiddels ook een tweede rit gemaakt met de drager en het erop zetten ging nu al een stuk sneller dan de vorige keer.
Nog een paar keer oefenen en dan is het een fluitje van een cent.

Dit keer stond er ook iets meer wind en ook dat voel je met rijden. Maar het geheel blijft lekker strak op zijn plek.
:bier:
Plaats reactie