De Stanton Sherpa ...
-
- Moderator
- Berichten: 13039
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dat ziet er angstwekkend herkenbaar uit... en het heeft z’n weerslag op het fietsen ja, ook herkenbaar ;(
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ben nog blij dat de hele verbouwing (en mijn vrouw nog veel meer) in 2,5 maanden gedaan is.
Dan leven we weer in de woonkamer alhoewel er vast nog paar maanden werk in de kleine details zit maar dat hoeft het fietsen niet in de weg te zitten
Het was een strakke planning maar alle deadlines zijn gehaald
Dan leven we weer in de woonkamer alhoewel er vast nog paar maanden werk in de kleine details zit maar dat hoeft het fietsen niet in de weg te zitten
Het was een strakke planning maar alle deadlines zijn gehaald
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ondertussen zijn we al weer 2,5 jaar en bijna 3.500 km verder.
Weinig nieuws te melden eigenlijk ... de fiets doet het nog prima behalve de reguliere slijtage.
Vorige week merkt ik dat bij het aanzetten de ketting een licht ratelend geluid maakte ... alsof die niet lekker over de tandjes van een tandwiel liep.
Vorige week was ik voor SaSuKo op Lage Vuursche waar ik naast mijn eigen fiets ook een paar andere fietsen heb getest .... niet dat ik zoekende ben maar mijn fietsmaat wilde daar wel e.e.a. proberen en had niet eens zijn eigen fiets mee.
Eerst Hoge en Lage Vuursche achter elkaar ... toen toch maar eens een fully geprobeerd op rondje LV om te kijken hoe dat aanvoelt ... een groene Kona ... dit is echt niks voor mij. Op de korte klimmetjes viel ik zowat stil.
Daarna een Surly Karate Monkey met starre vork ook over hetzelfde LV rondje gejaagd ... dat lijkt er meer op
Maar fietste niet veel anders dan mijn Stanton behalve de verschillen die je voelt door de starre vork en de grovere en dikkere (=zwaardere) banden.
Hier wat beeldmateriaal van vorige week:
I.v.m. het ratelen van de ketting e.e.a. bekeken en het ovale voorblad wat ik erop had zag er na ruim 3.000 km redelijk versleten uit.
Gelukkig had ik nog het stalen XT tandwiel 32T waar ik de fiets mee opgebouwd had en die er gisteren weer op gezet.
Dit is het ovale tandwiel zoals deze er af kwam:
Vandaag de toertocht Wouwse Plantage gedaan ... 45 km met een gemiddelde van 20,1 km/h dus ondertussen is mijn conditie weer aardig terug.
Vorige week SaSuKo was ook al 50+ km dus gaat lekker zo
Mijn ketting was vandaag weer stil met het XT voorblad dus zal maar weer een nieuw ovaaltje bestellen.
Het was vandaag niet zo modderig als verwacht alhoewel je nooit helemaal schoon aan de finish komt als je hoopt.
Weer een lekker tochtje maar had wel wat meer onverhard mogen zijn en op de diverse klimmetjes viel het regelmatig stil omdat iemand het niet fietsend omhoog haalde ... ondertussen denk je trap eens door maar herinner mij ook wel dat ik in het begin van mijn MTB tijd ook op dergelijke klimmetjes af moest stappen
Weinig nieuws te melden eigenlijk ... de fiets doet het nog prima behalve de reguliere slijtage.
Vorige week merkt ik dat bij het aanzetten de ketting een licht ratelend geluid maakte ... alsof die niet lekker over de tandjes van een tandwiel liep.
Vorige week was ik voor SaSuKo op Lage Vuursche waar ik naast mijn eigen fiets ook een paar andere fietsen heb getest .... niet dat ik zoekende ben maar mijn fietsmaat wilde daar wel e.e.a. proberen en had niet eens zijn eigen fiets mee.
Eerst Hoge en Lage Vuursche achter elkaar ... toen toch maar eens een fully geprobeerd op rondje LV om te kijken hoe dat aanvoelt ... een groene Kona ... dit is echt niks voor mij. Op de korte klimmetjes viel ik zowat stil.
Daarna een Surly Karate Monkey met starre vork ook over hetzelfde LV rondje gejaagd ... dat lijkt er meer op
Maar fietste niet veel anders dan mijn Stanton behalve de verschillen die je voelt door de starre vork en de grovere en dikkere (=zwaardere) banden.
Hier wat beeldmateriaal van vorige week:
I.v.m. het ratelen van de ketting e.e.a. bekeken en het ovale voorblad wat ik erop had zag er na ruim 3.000 km redelijk versleten uit.
Gelukkig had ik nog het stalen XT tandwiel 32T waar ik de fiets mee opgebouwd had en die er gisteren weer op gezet.
Dit is het ovale tandwiel zoals deze er af kwam:
Vandaag de toertocht Wouwse Plantage gedaan ... 45 km met een gemiddelde van 20,1 km/h dus ondertussen is mijn conditie weer aardig terug.
Vorige week SaSuKo was ook al 50+ km dus gaat lekker zo
Mijn ketting was vandaag weer stil met het XT voorblad dus zal maar weer een nieuw ovaaltje bestellen.
Het was vandaag niet zo modderig als verwacht alhoewel je nooit helemaal schoon aan de finish komt als je hoopt.
Weer een lekker tochtje maar had wel wat meer onverhard mogen zijn en op de diverse klimmetjes viel het regelmatig stil omdat iemand het niet fietsend omhoog haalde ... ondertussen denk je trap eens door maar herinner mij ook wel dat ik in het begin van mijn MTB tijd ook op dergelijke klimmetjes af moest stappen
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Omdat deze zomer één van mijn flat pedals zwaar begon te lopen gepoogd deze opnieuw te smeren ... helaas bleek het moertje achter het kapje aan de buitenkant niet gemaakt om los te maken en opnieuw te smeren.
Draaide alleen het schroefdraad in de moer kapot dus einde verhaal.
Dan maar verder gereden op clicks maar er moesten ook weer flats komen.
Aangezien mijn ovaaltje ook versleten was en nu de Black Friday deals er weer aan kwamen daar gebruik van gemaakt.
Superstar Components had nu 25% BF korting ... in 2016 heb ik toen nog mijn wielset voor deze Stanton met 30%besteld ... het is blijkbaar niet altijd feest
Eerst begonnen met het ovalen blad ... vorig jaar had ik er ook een 26T binnenblad opgezet voor de Ardennen welke ik er handmatig op kon leggen en had ik toen in de 2e helft van de 68+ km wel nodig
Nu blijken de tandwielen wel erg dicht op elkaar te zitten en mijn ketting kan dus niet meer op het kleine blad dus die er maar weer afgehaald ... hier in NL heb ik die toch niet nodig.
Ik had even geen rekening gehouden met een andere offset t.o.v. het eerdere AbsoluteBlack ovaaltje.
Bij de pedalen moest ik nog wel alle boutjes erin schroeven.
Pas bij het 2e pedaal realiseerde ik mij dat ze 2 lengtes meeleveren ... dan krijg je dit resultaat.
Kort is voor mij lang genoeg dus alles op kort gezet.
Ik kan weer even vooruit
Draaide alleen het schroefdraad in de moer kapot dus einde verhaal.
Dan maar verder gereden op clicks maar er moesten ook weer flats komen.
Aangezien mijn ovaaltje ook versleten was en nu de Black Friday deals er weer aan kwamen daar gebruik van gemaakt.
Superstar Components had nu 25% BF korting ... in 2016 heb ik toen nog mijn wielset voor deze Stanton met 30%besteld ... het is blijkbaar niet altijd feest
Eerst begonnen met het ovalen blad ... vorig jaar had ik er ook een 26T binnenblad opgezet voor de Ardennen welke ik er handmatig op kon leggen en had ik toen in de 2e helft van de 68+ km wel nodig
Nu blijken de tandwielen wel erg dicht op elkaar te zitten en mijn ketting kan dus niet meer op het kleine blad dus die er maar weer afgehaald ... hier in NL heb ik die toch niet nodig.
Ik had even geen rekening gehouden met een andere offset t.o.v. het eerdere AbsoluteBlack ovaaltje.
Bij de pedalen moest ik nog wel alle boutjes erin schroeven.
Pas bij het 2e pedaal realiseerde ik mij dat ze 2 lengtes meeleveren ... dan krijg je dit resultaat.
Kort is voor mij lang genoeg dus alles op kort gezet.
Ik kan weer even vooruit
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ik moest even zoeken waar mijn topic gebleven was ... de laatste reactie was alweer meer dan een jaar geleden
Mijn fiets was weer eens toe aan een broodnodige wasbeurt en aangezien het ook heel lang geleden was dat ik alles los had en gecontroleerd leek het mij ook wel de moeite om de fiets helemaal uit elkaar te halen tot aan het laatste boutje.
Zo ver uit elkaar is de nog niet eerder geweest behalve tijdens de opbouw 4 jaar en 4.000 km's geleden
Nadat de fiets gewassen was deze uit elkaar gehaald ... helaas ging het loshalen van het achterwiel niet helemaal zoals de bedoeling was want draaide de hendel van de as af maar de as zelf bleef muurvast zitten.
De griptang op het draadeindje werkte ook niet ... toen maar een plat kantje gevijld en de as in de andere dropout voor de zekerheid een beetje kruipolie gegeven en in laten trekken. Daarna kwam deze gelukkig los maar de steekas kan nu de prullenbak in.
Bij de voorvork aangekomen bleek dat de balhoofdlagers ook hun beste tijd hadden gehad.
Net een bestellinkje gedaan bij Stanton voor een nieuwe steekas en replacement lagers dus hopelijk heb ik die deze week nog binnen ... zal vanaf 1 januari wel langer gaan duren maar nu (hopelijk) nog geen last van de Brexit.
Ik heb ook een aantal lakbeschdigingen en toen ik laatst bij de modelbouwzaak allemaal van die kleine potjes verf zag zat daar ook mijn kleur tussen. Zal van de week eens een poging wagen om de beschadigingen bij te toppen.
Op naar de volgende 4 jaar
Mijn fiets was weer eens toe aan een broodnodige wasbeurt en aangezien het ook heel lang geleden was dat ik alles los had en gecontroleerd leek het mij ook wel de moeite om de fiets helemaal uit elkaar te halen tot aan het laatste boutje.
Zo ver uit elkaar is de nog niet eerder geweest behalve tijdens de opbouw 4 jaar en 4.000 km's geleden
Nadat de fiets gewassen was deze uit elkaar gehaald ... helaas ging het loshalen van het achterwiel niet helemaal zoals de bedoeling was want draaide de hendel van de as af maar de as zelf bleef muurvast zitten.
De griptang op het draadeindje werkte ook niet ... toen maar een plat kantje gevijld en de as in de andere dropout voor de zekerheid een beetje kruipolie gegeven en in laten trekken. Daarna kwam deze gelukkig los maar de steekas kan nu de prullenbak in.
Bij de voorvork aangekomen bleek dat de balhoofdlagers ook hun beste tijd hadden gehad.
Net een bestellinkje gedaan bij Stanton voor een nieuwe steekas en replacement lagers dus hopelijk heb ik die deze week nog binnen ... zal vanaf 1 januari wel langer gaan duren maar nu (hopelijk) nog geen last van de Brexit.
Ik heb ook een aantal lakbeschdigingen en toen ik laatst bij de modelbouwzaak allemaal van die kleine potjes verf zag zat daar ook mijn kleur tussen. Zal van de week eens een poging wagen om de beschadigingen bij te toppen.
Op naar de volgende 4 jaar
Steel is real, en elke bike heeft op zijn tijd TLC nodig
laat wel goed zoen dat steekas achter echt robuuster is dan zo'n klein draad-eind.
Doe je ook nog wat frame-saver of Brunox in de buizen nu je hem helemaal vrij hebt?
Blijft een top kleur dit voor elke bike, elke keer dat ik deze zie valt me dat weer op.
Enjoy!!
laat wel goed zoen dat steekas achter echt robuuster is dan zo'n klein draad-eind.
Doe je ook nog wat frame-saver of Brunox in de buizen nu je hem helemaal vrij hebt?
Blijft een top kleur dit voor elke bike, elke keer dat ik deze zie valt me dat weer op.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Thanks
Het frame heeft af fabriek al een interne coating.
Dat zie je ook aan de zwarte kleur in de bracket.
Ik heb in het begin wel meteen de achtervork intern met lijnzaadolie ingespoten dus hopelijk blijft het roestmonster nog ver weg.
Het frame heeft af fabriek al een interne coating.
Dat zie je ook aan de zwarte kleur in de bracket.
Ik heb in het begin wel meteen de achtervork intern met lijnzaadolie ingespoten dus hopelijk blijft het roestmonster nog ver weg.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Blijft een gaaf frame, gave kleur en een dikke fiets..
En leuk dat je hem eens even helemaal uit elkaar haald om er straks weer lekker van te genieten.. het is ook fijn om in de winter dit soort dingen te doen
En leuk dat je hem eens even helemaal uit elkaar haald om er straks weer lekker van te genieten.. het is ook fijn om in de winter dit soort dingen te doen
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Dank je ... en ja, straks rijdt dat natuurlijk weer super
Vanochtend al van Stanton de track&trace ontvangen en volgens de Royal Mail heeft het pakketje het land verlaten ... kijk dat schiet tenminste op
Vanavond even in de weer geweest met wat lak en een tandenstoker.
Het blikje verf iets voorverwarmd (de koopkplaat in de keuken wat nog heerlijk handwarm dus daar even opgezet) en zie onderstaand het resultaat.
In de garage is het maar 10 graden dus het drogen zal niet zo heel erg snel geaan maar heeft nu geen haast.
Later van de week het overschot aan lak wegschuren, heb daar een mooi klein blokje voor en dan nog even polijsten.
Zo komen mijn detailing materialen weer goed van pas, ik heb ooit redelijk fanatiek mijn auto's gepoetst dus heb genoeg spullen in huis
De kleur is geen 100% match maar als het overschot aan lak weg is en het alleen maar het putje van de steenslag / ketting gevuld is dan zie je er waarschijnlijk zeer weinig van als je niet weet waar het zit.
Hier de bovenbuis, schade kwam door de schakelhendel op het stuur.:
En de liggende achtervork meteen de eerste rit verooorzaakt voordat ik daar bescherming had.
Vanochtend al van Stanton de track&trace ontvangen en volgens de Royal Mail heeft het pakketje het land verlaten ... kijk dat schiet tenminste op
Vanavond even in de weer geweest met wat lak en een tandenstoker.
Het blikje verf iets voorverwarmd (de koopkplaat in de keuken wat nog heerlijk handwarm dus daar even opgezet) en zie onderstaand het resultaat.
In de garage is het maar 10 graden dus het drogen zal niet zo heel erg snel geaan maar heeft nu geen haast.
Later van de week het overschot aan lak wegschuren, heb daar een mooi klein blokje voor en dan nog even polijsten.
Zo komen mijn detailing materialen weer goed van pas, ik heb ooit redelijk fanatiek mijn auto's gepoetst dus heb genoeg spullen in huis
De kleur is geen 100% match maar als het overschot aan lak weg is en het alleen maar het putje van de steenslag / ketting gevuld is dan zie je er waarschijnlijk zeer weinig van als je niet weet waar het zit.
Hier de bovenbuis, schade kwam door de schakelhendel op het stuur.:
En de liggende achtervork meteen de eerste rit verooorzaakt voordat ik daar bescherming had.
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Mijn fiets ligt nog steeds helemaal uit elkaar wachtende op onderdelen.
Op een ander forum waar ik ook actief ben was toevallig een topic over de lange transporttijd uit Engeland via de Royal Mail pakketpost.
Zoals de anderen daar heb ik ook als laatste melding (in mijn geval van van woensdag de 16 december) "Item has left the overseas International Processing Centre" wat suggereert dat deze Engeland verlaten heeft en allang in NL moet zijn.
Ik weet dat de PostNL het nogal druk heeft de laatste tijd en ervaringen van anderen zijn dat 3 weken met uitschieters naar 5 weken uit Engeland niet ongebruikelijk is
Hebben anderen hier ook dergelijke ervaringen met fietsonderdelen ?
De oude balhoofdlagers kunnen nog wel gebruikt worden maar de steekas liever niet.
Natruurlijk kan ik deze weer met een tang vast zetten voor nood maar heb nu toch maar besloten nog een extra steekas te bestellen.
In dit geval eentje van de Decathlon hun huismerk Rockrider, heeft de juiste langte en schroefdraad en voor 15 Euro is een extra "Stealth" steekas nooit teveel
Ik heb bijna alle bekende webshops bekeken maar wat laten ze je vaak helemaal in het donker wat specificaties van de steekassen betreft.
Vaak genoeg staat er helemaal niets genoemd zoals lengte of draadlengte en pitch.
Dan denk ik de juiste as gevonden te hebben maar door het ontbreken van bijv. de pitch van het draad durf ik het toch niet aan om te bestellen.
Decathlon zal waarschijnlijk ook pas na oud-en-nieuw leveren (2 jan is hun opgave) maar nu heb ik tenminste een backup ... nog maar even afwachten
Op een ander forum waar ik ook actief ben was toevallig een topic over de lange transporttijd uit Engeland via de Royal Mail pakketpost.
Zoals de anderen daar heb ik ook als laatste melding (in mijn geval van van woensdag de 16 december) "Item has left the overseas International Processing Centre" wat suggereert dat deze Engeland verlaten heeft en allang in NL moet zijn.
Ik weet dat de PostNL het nogal druk heeft de laatste tijd en ervaringen van anderen zijn dat 3 weken met uitschieters naar 5 weken uit Engeland niet ongebruikelijk is
Hebben anderen hier ook dergelijke ervaringen met fietsonderdelen ?
De oude balhoofdlagers kunnen nog wel gebruikt worden maar de steekas liever niet.
Natruurlijk kan ik deze weer met een tang vast zetten voor nood maar heb nu toch maar besloten nog een extra steekas te bestellen.
In dit geval eentje van de Decathlon hun huismerk Rockrider, heeft de juiste langte en schroefdraad en voor 15 Euro is een extra "Stealth" steekas nooit teveel
Ik heb bijna alle bekende webshops bekeken maar wat laten ze je vaak helemaal in het donker wat specificaties van de steekassen betreft.
Vaak genoeg staat er helemaal niets genoemd zoals lengte of draadlengte en pitch.
Dan denk ik de juiste as gevonden te hebben maar door het ontbreken van bijv. de pitch van het draad durf ik het toch niet aan om te bestellen.
Decathlon zal waarschijnlijk ook pas na oud-en-nieuw leveren (2 jan is hun opgave) maar nu heb ik tenminste een backup ... nog maar even afwachten
Bummer
Jouw spulletjes staan misschien in een vrachtwagen rond Dover in de file?
Transport vanuit de UK was voor die blokkade ook al onbetrouwbaar.
Heb je nog een bike om op te rijden?
Jouw spulletjes staan misschien in een vrachtwagen rond Dover in de file?
Transport vanuit de UK was voor die blokkade ook al onbetrouwbaar.
Heb je nog een bike om op te rijden?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Om vandaag toch maar nuttig te besteden ben ik maar met het afwerken van de lak begonnen.
Eerst met een schuurblokje het teveel aan verf weggeschuurd:
Ik had nog een fles Scratch Remover waarvan ik nog kon herinneren dat ik daar ooit een krasje op de motorkap van mijn rode VW Corrado G60 heb weg gepoetst (ca. 1996) en toen was die fles al een paar jaar oud.
Goed spul dat Fishermans Friend ... euhhh ... Turtle Wax
En na wat poetsen zagen de llakbeschadigingen er nog zo uit.
En heb maar meteen mijn hele frame gedaan ... de lak had overal wat swirls en nu is de kleur weer mooi diepgroen met hoogglans afwerking
Eerst met een schuurblokje het teveel aan verf weggeschuurd:
Ik had nog een fles Scratch Remover waarvan ik nog kon herinneren dat ik daar ooit een krasje op de motorkap van mijn rode VW Corrado G60 heb weg gepoetst (ca. 1996) en toen was die fles al een paar jaar oud.
Goed spul dat Fishermans Friend ... euhhh ... Turtle Wax
En na wat poetsen zagen de llakbeschadigingen er nog zo uit.
En heb maar meteen mijn hele frame gedaan ... de lak had overal wat swirls en nu is de kleur weer mooi diepgroen met hoogglans afwerking