De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Deze foto's staan ook al op pag. 15 en 16 maar nu de fiets opgebouwd is de foto's ook hier neergezet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volledige spec-list maart 2017:

Updated 08-2018:
Frame : Stanton Sherpa NextGen (27.5+/29) maat M
Vork : RockShox Reba RL 29 - 100 mm veerweg - 100 mm (non-boost) naaf
Headset : Stanton Super Series 44 / 52 tapered
Wielen : SuperStar Switch Ultra naven 15x100 + 12x142 (XD body) met Stan's Notubes Flow MK3 velgen (29 mm intern) en Sapim double butted spaken
Cassette : SRAM XX1 10-42
Derailleur : SRAM X01
Shifter : SRAM X01
Ketting : SRAM XX1
Bracket : Rotor BB1 Hollow-Tech 24mm
Crankstel : Shimano SLX M7000
Tandwiel : Shimaon XT 32T --> Absolute Black Oval 32T + Shimano SLX 26T stalen binnentandwiel
Remmen : Formula CR3 + matchmaker SRAM
Schijven : Clarks 180 + 160 mm
Adapters : Reverse
Zadelpen : Red Cycling PRO 3D II 2-bolt 30.9
Zadelpenklem : Stanton
Zadel : Terry Arteria --> PRO Griffon
Stuurpen : Fifty-Fifty AM 35mm
Stuur : Syntace Vector 780 mm
Handvaten : Stanton Super Series --> PRO Lock On
Pedalen : Red Cycling DDD Pro BMX
Banden : Schwalbe Rocket Ron 27.5 x 2.6 tubeless gemonteerd
Tubeless set : Effetto Mariposa Caffélatex - ventielen, velgentape en latex
Bouten : Titanium
Bel : Knog Oi

Extra wielset zelf opgebouwd voor bergachtig gebied waar de Rocket Ron banden niet echt geschikt voor zijn:
ECC Tech E-601 naven 15x100 + 12x142 (XD body) met Mavic XM824 velgen (24 mm intern) en DT Swiss Competition double butted spaken
Schwalbe Nobby Nic 29 x 2.35 Addix Speedgrip (F) en 29 x 2.25 Evo Pacestar (R) tubeless gemonteerd
BBB BTI-159 tubeless ventielen, 3M tubeless tape 25mm en Joe's No Flats Super Sealant

Afbeelding


Origineel start van dit topic op 7 november 2016:

Ik ben eind 2011 begonnen met mountainbiken en toen een Focus 26" MTB gekocht.
De 29" MTB's waren toen al behoorlijk in opkomst maar ook weer duurder.

Afbeelding

Mijn twee fietsvrienden toen ook op 26" zijn ondertussen al weer minimaal 2 fietsen verder maar kan ze nog aardig bijhouden op mijn "kleine kinderfietsje" ;-)
Ik keek natuurlijk ook wel rond en nu dan de knoop doorgehakt en ga nu ook voor een nieuwe fiets.

Mijn interesse gaat uit naar een 27.5+ bike dus daarop geconcentreerd.
Ik wilde een frameset en zelf alles bij elkaar zoeken .. dat is ook een groot deel van de fun.
De fiets staat op de planning voor volgend jaar maar door nu gebruik te maken van de goedkope Engelse Pond toch al besloten om nu alvast het frame te bestellen.

Het is dus de Stanton Sherpa geworden, maat 19" in Emerald Green.
Omdat Stanton zijn frames in Taiwan laat bouwen en door de Brexit de GBP flink gekelderd is - ook t.o.v. de Taiwanese Dollar; meer dan 25% - is toch wel te verwachten dat Stanton toch zijn prijzen zal verhogen als hij zijn hogere productiekosten wil afdekken.
En dan is daarmee straks wellicht het prijsvoordeel van nu weer verdampt.

Waarom een Stanton ??
Ik heb het hele internet afgestruind en heel veel mooie fietsen gezien.
Het hoefde niet helemaal budget te zijn zoals Dartmoor, On-One en Commencal maar de high-eind custom frames van over de 1.000 Euro was ook weer teveel van het goede.
Dan kom je terecht bij merken zoals Cotic, Surly, Production Privee en Stanton

Stanton heeft in Augustus zijn nieuwe generatie "NextGen" frames geïntroduceerd waarvan de Sherpa nu als 27.5+/29 frame en de frames zijn gewoon erg mooi gemaakt met mooie details zoals de aansluiting van de liggende achtervork op de bracket, wisselbare dropouts en natuurlijk de schitterende headbadge.
Als je dan de nieuwe Surly Karate Monkey ziet dan is het gewoon jammer dat de montagepunten van de achterrem en dropouts mee gespoten zijn en je dus altijd de lak kapot draait bij bevestiging.
En je ziet ook regelmatig frames met complete verschuifbare dropouts ... ook potentiele lakbeschadigingen en vind het trouwens ook niet mooi staan.

Afbeelding

Tevens hoeven van mij de extra oogjes niet zo want het wordt voor mij toch geen vakantiefiets waar allerlei extra dragers op moeten.
Deze foto's van de Surly zijn gemaakt op de BikeMotion, zie ook de rem montage:

Afbeelding
Afbeelding

De geometrie van de Stanton Sherpa is niet 100% op XC georiënteerd maar ook op Trail gebruik met een iets flauwere stuurhoek.
Ik ben al niet zo'n top afdaler en een beetje extra stabiliteit kan ik wel gebruiken.

Ik heb nu al genoeg geluld ... dit is dan het frame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dropperpost kabel gaat achter het balhoofd aan de bovenkant in de schuine buis en komt net voor de bracket weer aan de onderzijde naar buiten en kan onder de bracket door zo de zitbuis in:

Afbeelding

Compleet besteld met balhoofdset en handvaten:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi of niet ??

Afbeelding

Wat moet het dan uiteindelijk worden ?
De onderstaande punten zijn ideeën waarvan nu nog niks vast ligt.

Geveerd 120 mm
1x 11 Group - misschien zelfs SRAM Eagle X1 als deze beschikbaar komt volgend jaar (trickle down) ... of toch Shimano XT (Di2) ??
2.6 / 2.8 plus banden 27.5"
Lichtgewicht alu wielen alhoewel 9th Wave carbon velgen erg aanlokkelijk is.
2e wielset voor 29" ?? .... komt als laatste en wellicht flink later.

Wat de +banden betreft heb ik begrepen dat tussen 2.8 en 3.0 eigenlijk amper verschil zit tussen de grip maar 2.8 wel iets lichter is en je ook een 5 mm smallere velg kunt rijden dus dan tikt het totaal wel door in je roterende massa.
Wellicht dat 2.6 zelfs het beste compromis blijkt in gewicht, massatraagheid en goede grip.

Komende maanden wordt alvast leuk om alles bij elkaar te zoeken en de webshop aanbiedingen en "Te Koop" hier op het forum goed in de gaten te houden.
Het grote dilemma wordt straks .. hoe lang wil ik nog doorsparen ... langer geeft meer financiële mogelijkheden maar kan ik daarvoor ook geduldig genoeg zijn.
Ik heb straks immers een mooi frame liggen wat schreeuwt om opgebouwd te worden :D

Ik laat het nog weten als er hopelijk snel zo'n mooie kartonnen doos in de kamer staat maar dan zal er daarna weer even een tijdje weinig nieuws te posten zijn.

Update 08-11:

Nu het frame eenmaal besteld is natuurlijk meteen gaan grasduinen in alle mogelijke onderdelen.
Hieronder een eerste opzetje en heb bewust gekeken naar de gewichten van de diverse delen.
Van de onderdelen waar ik geen gewicht van heb zoals de meegeleverde Stanton seatclamp, balhoofd en grips heb ik de gewichten erbij gezocht van vergelijkbare delen.

Het viel mij op dat een standaard 15x100 voorvork (29") ca. 1600 gram weegt maar een vergelijkbare Boost uitvoering (wordt dan Manitou Magnum 27+/29) weegt al 2 kg.
Het enige moeilijke is wat voor breedte banden ik kwijt kan in een standaard vork.
De Boost vork is gemaakt voor max. 3,25" terwijl ik toch niet breder ga dan 2.8. Het speurwerk tot nu toe heeft mij geleerd dat 2.6 breedte geen probleem geeft.
En op zich heb ik er geen moeite mee om bijv. voor 2.6 te rijden en achter 2.8.
Voor nu hou ik het dus nog wel op de 100mm voornaaf dus de Manitou Marvel.

Afbeelding

De complete fiets weegt dan nog geen 12 kg en indien ik de dropperpost neem (+270 gram) en de carbon velgen (-220 gram) gaat mijn gewicht maar 50 gram omhoog maar het prijskaartje wel 900 Euro ... toch nog even paar nachtjes over slapen maar gelukkig heb ik nog een paar maanden :D

Update 14-11

Zonet het frame dus uitgepakt.
Het hele frame zat letterlijk ingepakt met allemaal buisisolatie en geheel nog in een bubbeltjes zak en die weer in een plastic zak.

Hier dus de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oystein op za 10 juni 2023, 22:03, 68 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Heel vet! Eén van de mooiste stalen bikes ooit i.m.o.
Ik ben heel benieuwd naar je opbouw. Enne als 'ie af is, wel ff aansluiten bij een Let's Ride, deze bike vraagt om mooie trails van de Utrechtse Heuvelrug :D
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Heel fancy hoor. Maar ik rij nog steeds op 26 inch hoor ;-)
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

CC-Rider schreef:Heel fancy hoor. Maar ik rij nog steeds op 26 inch hoor ;-)
Jaja Ford genoot. Met 4.0 banden, of niet. :lol:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ja, hij rijdt met 26x4.0 of 29x3.0 ... in beide gevallen blijft mijn Focus net een kinderfietsje als je die er naast zet :o
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Marco79 schreef:Jaja Ford genoot. Met 4.0 banden, of niet. :lol:

So wrong.......Geen Ford meer, maar een Renault (met 4% bijtelling en eentje privé) en de 26x3.8 liggen als reserve in de schuur. Rijden op 26x4.8 of 29x3.0.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ben doorgaans geen fan van vaak, in mijn optiek te fragiele stalen frames maar dit vind ik werkelijk een schitterend frame :-q
Opvallend strak uitgewerkte details en fraai spuitwerk, heel mooie kleur ook.
Benieuwd naar door jezelf geschoten plaatjes van jouw frame, veel opbouw plezier!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Heel mooie stalen frame. Prachtige kleur ook en netjes afgewerkt.
Succes met opbouwen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Bedankt voor de complimenten ... vond hem zelf ook erg mooi .. :-q


De openingspost heb ik onderaan aangevuld (Update 08-11) met de opbouw plannen als eerste opzet.

Maar zolang het nog niet besteld is kan het nog alle kanten op :winkie:
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Een voor mij zeer interessant artikel voor mijn banden opties:

http://www.mtb-mag.com/en/a-new-industr ... uite-plus/
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mooi frame de Sherpa, enjoy :-q

Alternator dropouts zijn juist super handig, en ik vind ze ook mooier, maar smaken verschillen ;)
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Salsa is nogal van de alternator dropouts .. een merk waar ik ook naar gekeken heb.

Het is inderdaad een kwestie van smaak en ik vind de compacte dropouts zoals op de Stanton zelf weer veel mooier.
Kan er ook QR 135 of single speed dropouts in zetten mocht de behoefte daar zijn.

Voor mij klopt de Stanton helemaal op alle details dus zit nog steeds met een big smile de postbode scherp in de gaten te houden ... haha.
Het frame wordt morgen opgestuurd ... ze hebben meteen al de headset cups voor mij gemonteerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Erg mooi frame inderdaad, en het zal ongetwijfeld ook een fijne fiets opleveren.

Maar ik vermoed dat die gewichtentabel hier en daar wat optimistisch is (zoals meestal het geval is).
Rijklaar met een dropper en 2.8 banden kan ik me amper voorstellen dat je onder de 12,5kg uitkomt. Niet dat dat erg is overigens, een heel normaal gewicht voor een fiets die overal inzetbaar èn betrouwbaar is.

Ter vergelijking, mijn Pace frame weegt ook ongeveer 2,5kg en die fiets kwam rijklaar op 12,1kg.
Met een starre vork, gewone zadelpen en 2.25 Michelin wildracers :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik vond het gewicht ook erg meevallen en vaak staan genoemde gewichten van de kleinste / dunste uitvoering of exclusief klemmetjes / beugels.

Ik zal het zeker nawegen deel voor deel zodra het binnenkomt ... en natuurlijk met de kofferweger zodra helemaal klaar.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oystein schreef:Kan er ook single speed dropouts in zetten mocht de behoefte daar zijn.
Hoe span je de ketting dan? Ik zie geen EBB. Persoonlijk vind ik voor het spannen van de ketting een excentrische dropout het mooiste. Clean en geen kraken (wat met een EBB nogal eens wil gebeuren).

Mooi frame, maar heb je nu een groene of zwarte? Ik zie foto's van beide.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie