N+1; Nukeproof Scout 290 | Toch niet zo Nukeproof P28

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Frame 2019 is technisch gezien 100% identiek aan het 2018 model, alleen de kleuren zullen wat anders zijn.
NextBikeParts
Ride your own way!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je maakt me wel nieuwsgierig... :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Anir
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 19:08

Beste forumleden,

Na aanleiding van dit forum, bedankt hiervoor, heb ik al een tijdje geleden een Nukeproof scout 290 race aangeschaft. Ik vind het daarom tijd om mijn ervaringen te delen.

Mijn plan was een tweede mtb aan te schaffen, om ervaring op te doen met de nieuwe ontwikkelingen op mtb gebied en iets ruiger terrein te kunnen nemen. Mijn oude Gary Fischer met heel veel upgrades zou ik kan voornamelijk voor xc gebruiken.
Nu 10 maanden later heb ik afstand gedaan van mijn oude bike en rij ik elk rit met een big smile op mijn Scout.

De Nukeproof Scout is echt een allrouder, tot nu toe voornamelijk in Nederland en west Frankrijk kunnen testen (Routes o.a polders, UHR, schoorl, holterberg en zuid limburg). Inmiddels aardig wat verschillende ondergrond gehad van sneeuw, polder klei, mul zand tot rotsachtig.

Zoals gezegd de bike is erg allround en rijdt erg fijn in elk terrein (zelf op de weg), aan de geometrie was ik vrij snel gewend. Hieronder wat pros & cons.

Pros
-allround
-klimt erg goed
-super stabiel
-Fijne geometrie
-1x11 aandrijving
-Prijs en uitrusting

Cons
-Gewicht voorzijde
-lage bottom bracket
-iets minder wendbaar (iets meer werken in krappe bochten)

De componenten op de fiets zijn redelijk basic, maar voor de prijs meer dan prima. De nx 1x11 aandrijving en de deore remmen vind ik erg fijn. De recon voorvork is misschien het eerste wat ik zou vervangen, maar moet ie eerst kapot gaan, dus waarschijnlijk duurt dat langer dan ik zou willen. De Maxxis banden zijn echt goed in de modder, maar in droge omstandigheden gebruik ik rocket rons 2.35. Verder heb ik als upgrade een e13 TRS 150mm dropper erop. Een tweede lichtere wielset is nog een wens voor later.

Groet AniR
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dank voor je ervaring, ik deel ze grotendeels. Maar het is denk ik leuker als je een eigen topic opent met de afbeeldingen van jouw eigen fiets, nietwaar?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rijdt werkelijk fantastisch, zo een Scout 290!!


Als je er 1 zou hebben... :roll:



:lol: :lol: :lol: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Anir
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 19:08

@ kapitein Iglo, je hebt gelijk, ben echter nog een forum dummie, maar wie weet...
Moet trouwens tijdens het ritten wat meer foto's maken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Update? Want veel Nukeproof actiefoto’s zien we hier niet :~
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Update: nog steeds geen frame in zicht.

Meer woorden wil ik er voor nu ook niet aan vuilmaken, teveel negatieve energie ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 8 januari 2019, 18:53 Update: nog steeds geen frame in zicht.

Meer woorden wil ik er voor nu ook niet aan vuilmaken, teveel negatieve energie ;)
:-{ :cry:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken Menno, maar ik had allang een ander frame gekocht en als die garantie-Nukeproof ooit nog eens komt linea recta de verkoop in met dat ding. Maar jij kunt blijkbaar beter omgaan met de combinatie ergernis en ongeduld als ik :D :wink:

Is dit niks? ;-)
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... frame-only
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou ja, vooruit. Het komt erop neer dat Nukeproof gewoon veel en veel te weinig frames en fietsen op voorraad had, en heeft er ook nog te weinig laten maken. Next Bike Parts is daar overigens ook de dupe van. Hij heeft levertijden te horen gekregen waar de honden geen brood van lusten. Levering van mijn frame staat met allerlei slagen om de arm op eerste week februari. Maar ik geloof het gewoon niet meer.

Ik heb dan ook een ander plan getrokken. Een financiële meevaller heeft een ander frame mogelijk gemaakt. Ook dat heb ik nog niet, maar het is besteld. Ik kan nagenoeg alles 1 op 1 overzetten. En het wordt gaaf.

En die Scout? Die komt wel. En dan gaat-ie in de verkoop, denk ik. Ik zie wel, ik word er niet bepaald meer enthousiast van. Zo jammer.

Edit: you read my mind Paul. Maar het gaat ook gewoon om geld hè. Nu kon het ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oh, en Alpkit was een van de eerste merken waar ik zocht. Maar die hebben, los van hun mij te dure titanium 29er, geen 29ers waar mijn spullen op kunnen. En het moet dus wel een 29er zijn... en dat wordt het dus ook. Maar het is nog veeeeel te vroeg voor een SYS.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

BENIEUWD!!!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ben ook benieuwd, maar ik kan nog wel even geduld opbrengen hoor ;-)
Goeie beslissing Menno, hopelijk snel weer op de mtb!

Oja, en als dit verhaal geen bewijs is voor de stelling dat één mtb gewoon te weinig is... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Kapitein Iglo schreef: di 8 januari 2019, 20:37 Nou ja, vooruit. Het komt erop neer dat Nukeproof gewoon veel en veel te weinig frames en fietsen op voorraad had, en heeft er ook nog te weinig laten maken. Next Bike Parts is daar overigens ook de dupe van. Hij heeft levertijden te horen gekregen waar de honden geen brood van lusten. Levering van mijn frame staat met allerlei slagen om de arm op eerste week februari. Maar ik geloof het gewoon niet meer.

Ik heb dan ook een ander plan getrokken. Een financiële meevaller heeft een ander frame mogelijk gemaakt. Ook dat heb ik nog niet, maar het is besteld. Ik kan nagenoeg alles 1 op 1 overzetten. En het wordt gaaf.

En die Scout? Die komt wel. En dan gaat-ie in de verkoop, denk ik. Ik zie wel, ik word er niet bepaald meer enthousiast van. Zo jammer.

Edit: you read my mind Paul. Maar het gaat ook gewoon om geld hè. Nu kon het ;)
Dat is wel een juiste beslissing geweest dan. Echt "Sonder" een mtb heb je natuurlijk geen recht van spreken op dit forum.. :winkie:
Succes met opbouwen zodra het nieuwe frame er is
:-q
Gesloten