Cube Stereo 29 140, off-set bushings

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Voor wat bijscholing. Wat is de theorie achter deze aanpassing i.c.m. de 3 tokens?

Ik ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

corex schreef: di 8 december 2020, 19:43 Wat is de theorie achter deze aanpassing i.c.m. de 3 tokens?

Ik ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

corex schreef: di 8 december 2020, 19:43 Voor wat bijscholing. Wat is de theorie achter deze aanpassing i.c.m. de 3 tokens?

Ik ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn.
Hier enige uitleg, met als handvatten de reacties van eRicW. Meer diepgang nodig, vind je hier.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik snap B1 airspring icm 3! tokens niet, is dat vanwege het effect van de vorsprung?

Overigens heb ik in een Pike '20 ultimate nadat ik met C1 150mm airspring, 80psi (geloof ik) en 1 token teveel veerweg gebruikte (waardoor de HT waar ie in zit op hele stijle stukjes met wat reliëf wat BWR achtig achter het zadel hangen vereistte) 3 tokens gestopt en paar psi eruit gelaten, das niets (gestuiter), dus terug naar 2..

Met de B1 airspring in de 160mm lyrik geen tokens en ook niet gemist.. Binnenkort kijken hoe de ZEB het doet :tong (die airspring ziet er trouwens totaal anders uit dan de kunstmatig backwards compatible c1)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mbt de 3 tokens, dat had ik wat ongelukkig opgeschreven. De 3 tokens gaan er uit wanneer de Luftkappe er in zit.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik ben gerustgesteld :D

(B1 10mm langer gekozen dan de C1?)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Duidelijk. grotere negatieve kamer is wel hot. Zie wat Intend heeft gemaakt. https://www.pinkbike.com/news/intend-ba ... nduro.html
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De Luftkappe is er al eventjes hoor 😉
Hun nieuwe vinding, de Secus krijgt wederom navolging nu als eerste door Intend.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik het goed begrijp, zou dit voor mij een oplossing kunnen zijn?
Revelation 32-130mm, ±28-30% sag, 2 tokens, spreekt voortreffelijk aan maar duikt te sterk bij stevig remmen en bottomt af en toe, bij verhogen luchtdruk tot een sag van 25% of minder wordt de vork te stug maar bottomt nog steeds af en toe.
De LK-A1 zou op mijn vork passen. Waar aangeschaft?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De debonair B1 aangeschaft bij Bike24, de Luftkappe bij http://www.flowbikes.de/ De Luftkappe is enkel geschikt voor de Revelation vanaf model 2014.

Of de debonair alleen afdoende is voor het door jou geschetste probleem vraag ik mij af. Neemt niet weg dat de debonair een duidelijke verbetering is qua werking tov de soloair.
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik las dat 2021 debonair een modificatie heeft gekregen a la luftkappe;
https://www.google.nl/amp/s/www.bicycli ... r-updates/
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zeer zeker niet. Rock Shox doet anders geloven maar de spring curve is met de Debonair C1 niet op niveau van de Luftkappe.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lucht klaar om ingebouwd te worden.
Veerweg achter is 15mm langer geworden, doordat ik een 6mm langere shaft heb laten installeren. Die langer shaft had als reden dat de demper 190mm lang zou worden, conform oem demper.
Afbeelding

De vork staat nu op 140mm. De Debonair die er in zat en waar ik enkel mee gereden heb, was 150mm. Benieuwd of ik die 10mm ga missen, zo ja dan een 150mm Soloair er in.
Afbeelding

Maar goed dit wordt veel lullen weinig rijden.

Later
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De Luftkappe is een merkbare upgrade ten opzichte van de Debonair b1. De vork is soepeler in het eerste deel van de veerweg. Midden bereik van de veerweg geeft duidelijk meer support. Het voelt minder vaag. Ga er nog 10psi bij doen, nu gebruik ik nog alle veerweg op Zeist. Heb ik geen moeite mee, de vork staat daarmee afgestemd op een lokaal rondje. Maar wil voor wat heftigere trails wat reserve hebben :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Styling finished
Afbeelding

Suspension tuning finished.
Cane Creek DB Inline upgrade to IL + 120 -> 140mm
Debonair B1 + Luftkappe

De Luftkappe brengt duidelijk meer dan Debonair. Ik krijg echt het gevoel van weleer terug, dat van een staalveer. Veerconstante is veel gelijkmatiger. Meer support over het gehele bereik.
De upgrade van de demper geeft een zelfde effect. Die zit er nu een rit in. Bij thuiskomst bevindingen toegepast door meer lucht en meer LSC en LSR (wilde de demperpomp niet mee nemen :~ )
Plaats reactie