Rocky Mountain Element 950 RSL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik snap er niks van...
Vanmorgen de druk in mijn vork gecontroleerd en deze stond op 50 psi. Volgens het schemaatje op mijn vork moet het tussen 105 en 120 psi zijn. Heb hem opgepompt naar 110 psi. Dat resulteerde in een vork die nauwelijks nog was in te drukken.
Om de vork in te kunnen drukken met de kracht die ik gewend ben kom ik op ongeveer 55 psi. Dan nog heb ik nauwelijks sag, en toch kan ik de vork handmatig bijna geheel indrukken...
Tijdens het fietsen net had ik (uiteraard) diverse keren een bottom out. Het was serieus hard werken om mijn fiets op de baan te houden, waarbij het leek of ik met keiharde banden reed.

Mijn vork stond tot de crash super ingesteld. Ik zie geen enkele beschadiging, geen olielekkage, helemaal niks. Ik heb ook niks geraakt met die vork. Heb mijn voorwiel gecontroleerd: helemaal strak.

Zou de charger2 demper kapot zijn? Het gereedschap en de olie die ik heb voor mijn andere SID met motion control demper kan ik helaas niet gebruiken voor deze vork. Dus ik kan helaas niet even kijken. Zal het gereedschap en de juiste olie maar gaan bestellen.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 april 2021, 12:45 Als er druk verloren is gegaan lijkt de rebound vanzelf trager.
Dus door de klap is er deuk verloren gegaan.
Dat is niet de bedoeling. Probeer 'm eens op te pompen naar de waarde die je eerst had.
Kijk of ie daarop blijft.
Wie weet was de ingezakte vork wel de oorzaak van je val, en niet andersom.
Er moet inderdaad druk verloren zijn gegaan, hij stond op nog maar 50 psi. Vanmorgen op 110 psi gezet conform het tabelletje op de vork. Maar toen was hij keihard. Alle waarden kloppen van geen kant meer. Op 55 psi heb ik nog nauwelijks sag. Maar wel bottom out.

Na mijn val had de vork nog steeds zijn volle travel. Maar de hele karakteristiek was veranderd.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

De beste wensen allemaal!

Tijdje afwezig geweest hier op het forum. Ik zit veel op de fiets en weinig achter mijn laptop.
De Element is er nog altijd. We passen bij elkaar en ze gaat nooit meer de deur uit.
Na een aantal jaren met SRAM gereden te hebben ben ik nu weer overgestapt naar Shimano. Gek genoeg heb ik de XX aandrijving nooit echt helemaal perfect gekregen op de Element. Heb wel eens gedacht dat de combinatie met een XT cassette misschien niet een 100% match is...

Heb nu een vers setje 11 speed gemonteerd. Geen 12 speed, want dan moest de HG body worden vervangen. Zal die extra versnelling denk ik niet heel erg missen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cyclist op do 5 januari 2023, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wat was het probleem met de vork nou? Ik neem aan dat het nu wel opgelost is :) Mooi fietsje.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik heb de vork toen laten servicen en daarna was het allemaal weer in orde. Ben er nooit achter gekomen wat nou precies de oorzaak van het probleem was.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Vanmorgen een rondje Staphorst gedaan (mooi parcours) en dat was gelijk de eerste test van mijn nieuwe aandrijving. Dat was helaas geen succes. Op een vlak stuk schakelde het perfect en was er niks aan de hand. Maar zodra het wat hobbeliger werd, sprong de ketting even van het achtertandwiel af alsof er geschakeld werd. Kabelspanning veranderen hielp niet, ben zelfs gestopt om de kabel opnieuw te bevestigen. Resultaat bleef hetzelfde: perfect schakelen op een vlak stuk, verspringen zodra mijn dempers aangesproken worden.

Thuis aangekomen alles opnieuw afgesteld, inclusief de B-schroef. Geen verbetering. Het moet te maken hebben met de kettingspanning die varieert bij het inveren. Daar heb ik echter nooit eerder last van gehad met een 1 x 10 speed setup.
Zou niet weten wat je kan veranderen om dit fenomeen op te lossen. Maar ik zal toch niet de eerste zijn die hiermee geconfronteerd wordt?

Iemand een oplossing voor me?

Ter info, mijn huidige 1 x 11 speed setup:

- Derailleur: XTR RD-M9000 Shadow Plus
- Shifter: XTR SL-M9000
- Cassette: XT M8000 11-40
- Ketting: KMC X11EL 11 speed
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dit fenomeen is meestal te wijten aan te korte buitenkabel. Door het langer worden van de achterbrug bij inveren komt er dan extra spanning op de kabel. Maar 'onze' fiets zou daar niet zo heel bveel last van moeten hebben, maar check dus of je buitenkabel lang genoeg is (mits je deze ook vervangen hebt). Ik heb overigens van die Gore kabels erin zitten en sinds 2013 niet meer naar gekeken en het schakelt nog perfect.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Dank je! En bingo, dat is het dus :-q
Het buitenkabeltje vanuit de bracket naar de achterbrug was te kort. Iets langere buitenkabel gemonteerd en probleem was opgelost :-q
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Wielsetje laten bouwen door Force Wheelz. Duke Lucky Jack SLS3, 28 mm breed.
Heb ze gisteren kunnen testen op de route bij Harderwijk en ik moet zeggen dat het érg lekker rijdt. Had ik met de smallere 9th Wave wielen last van onderstuur in de snellere bochten, met deze wielen rolde het er snaarstrak doorheen.
Met de nieuwe aandrijving, net onderhouden vork en deze wielen is de Element beter dan ooit :winkie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Die wielen… echt niet normaal. Als ik dit had geweten, was ik al veel eerder overstag gegaan. Net zo gemakkelijk als op een recht stuk asfalt laat het fietsje zich nu sturen over snelle switch backs. Ze geven superveel vertrouwen en dat uit zich in de nodige PR’s.
Beste upgrade die ik ooit heb gedaan.
Plaats reactie