Commencal Meta V4 (remmen gefixt! P3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Een tijdje terug plaatste ik een zoekertje op het forum; het werd tijd voor een fully! Na een heel tijdje met veel plezier op de Meta HT rondgereden te hebben merkte ik toch dat de starre achterkant me steeds meer tegen ging staan. Afgelopen zomer ben ik zowel in Oostenrijk als in Frankrijk flink aan het fietsen geweest waarbij ik verschillende keren dacht: "zo'n achterdemper zou toch best fijn zijn nu". Door m'n vakantiebaantje ontstond er ook weer wat budget dus kon de zoektocht beginnen! Hier op het forum kon ik niet echt iets vinden, maar gelukkig werd er door verschillende leden goed meegedacht. Via via via kwam ik op PinkBike Buysell een Commencal Meta V4 tegen. Praktisch gezien hetzelfde frame, alleen dan mèt achterdemper! Aangezien de hardtail altijd super goed bevallen is leek een volgende Commencal me helemaal prima. Na wat over en weer gebabbel met de verkoper werd het geld over gemaakt en stond er een tijdje later een grote doos in de hal:
Afbeelding

Ondank de nogal gehavende doos kwam het frame er gelukkig ongeschonden uit:
Afbeelding

Aangezien de vorige eigenaar vrij druk was kreeg ik de achterrem er zo bij. Deze wordt gewoon vervangen door mijn eigen rem, maar aangezien ik geen remvloeistof meer had staan gebruik ik deze tijdelijk gewoon eventjes. Helaas bijna anderhalve week ziekjes geweest waardoor er weinig van opbouwen terecht kwam, heel veel verder dan de vork en wielen erin kwam ik niet (gelijk maar even een babyshower gegeven voor m'n nieuwe kindje, getuige de achtergrond :lol: ):
Afbeelding

Overigens was ik nu erg blij met deze wielset. Waar het hardtail frame QR was, is er bij de V4 een 12mm as gebruikt. Gelukkig kon ik de naaf heel eenvoudig ombouwen en konden de wielen gewoon over! Aangezien het vandaag toch waardeloos fietsweer was had ik lekker de tijd om de boel een af te bouwen. Nadat de laatste onderdelen erin gehangen waren zag het er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Me gusta muchas! Het zwart en geel zijn mooi met elkaar in balans, ik ben er zeer content mee! De V4 biedt geen mogelijkheid voor een voorderailleur, dus maar een los 22T blad op de crank gezet om in de bergen alsnog lekker te kunnen klimmen, indien nodig. In Nederland zal ik die niet zo hard nodig hebben, maar afgelopen zomer ben ik toch een aantal keer erg blij geweest met m'n granny:
Afbeelding

De kabels zijn nu nog een grote warboel. De vorige eigenaar had de remmen moto-style gemonteerd, dus de achterrem aan de linkerkant. Hierdoor loopt de kabel nu erg raar, maar tijdelijk doet dit het ook wel even. Als ik m'n eigen rem erdoor heen leg maak ik de kabels gelijk netjes op maat en bind ik de boel netjes samen, voor nu maar even chaos:
Afbeelding

Nog ééntje om het af te leren dan, ik ben er zeer mee in m'n nopjes:
Afbeelding

Spec-list volgt later nog wel een keertje als 'ie helemaal af is. Momenteel wil ik gewoon zo snel mogelijk gaan rijden, helaas heb ik volgende week zaterdag pas weer die mogelijkheid dus nog even een tergend weekje wachten. Zaken die nu nog even moeten gebeuren:
-achterrem vervangen door mijn eigen rem
-kabels netjes maken
-op zoek naar een andere dropper

Het laatste punt staat eigenlijk al een tijdje op de planning maar moet nu echt maar eens gebeuren. De minimum-insert steekt een centimeter of 2 boven het frame uit dus daar moet maar eens wat aan gedaan worden. Daarnaast is de 125mm drop eigenlijk net aan de krappe kant af en toe, dus ik wil eigenlijk iets met 150 of misschien zelfs 175mm drop kopen. Momenteel zit ik een beetje te twijfelen tussen de E13 TRS+ en de Brand-X Ascend XL. De E13 vind ik interessant vanwege het mechanische binnenwerk waardoor je geen gedoe hebt met lucht in de cartridge of wat dan ook en waardoor de dropper volledig zelf te servicen is (en ik dacht dat E13 zelfs 5 jaar (!!!) garantie geeft op dat ding). De Brand-X is vooral interessant omdat deze binnen het dropper-segment behoorlijk goedkoop is en daarnaast toch lovend wordt beoordeeld. Wordt vervolgd dus.

Als ik t.z.t. de boel netjes heb gemaakt zal ik ook even een paar fatsoenlijke foto's schieten, tot die tijd moeten jullie het maar even doen met crappy-phone-pics. Enjoy!
Laatst gewijzigd door Kartoffel op za 28 december 2019, 16:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7394
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Geel-zwart met Marzocchi in de stijl van de Ravanels in 2015...
Afbeelding

In plaats van de granny zou ik toch de voorkeur geven aan een "better safe than sorry guide" met taco voor het contact met stenen, boomwortels, etc... op dit soort fietsen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooie bike. Veel plezier er mee.
"This species has amused itself to death"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Na 40km blubberen vandaag ben ik alleen maar enthousiaster geworden over de BrandX, kan ik je vertellen. Doesn't miss a beat, en ik heb 'm écht veel gebruikt. Ik zag toch een aantal gerenommeerde merken vandaag met de nodige impotentie...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ziet er goed uit!

Overigens rijden alle Britten 'motor-style' remmen. Is daar gewoon verplicht!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef:Na 40km blubberen vandaag ben ik alleen maar enthousiaster geworden over de BrandX, kan ik je vertellen. Doesn't miss a beat, en ik heb 'm écht veel gebruikt. Ik zag toch een aantal gerenommeerde merken vandaag met de nodige impotentie...
Breek me de bek niet open...al ligt het bij mij aan zooi in de buitenkabel/remote.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank voor de leuke reacties! Gele stickers op de vork zouden misschien inderdaad best goed staan ja, t.z.t. maar eens zoeken naar een setje!

Ik snap het taco-idee wel, maar ik ben een waardeloze klimmer en ga dan liever met een wat hoger cadans omhoog dan op kracht, vandaar dat ik het zo had gedaan. Gaan we nog even naar kijken, want een beetje bescherming voor de boel is misschien ook geen gek idee.

Er zijn inderdaad een hoop goede BrandX verhalen te vinden. Echter, als dat ding er, zeg eens wat, na 2,5 jaar toch mee stopt, kan je ook eigenlijk niets meer. Bij die E13 kan je dan gewoon alles even smeren, zo nodig een onderdeeltje vervangen hatsee, you're good to go. Maar ja, de E13 is wel weer een stukje duurder...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Niks mis met de grappy pics.
Goed gescoord als ik het zo bekijk.
Proficiat met de kleine en veel plezier met je ride.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kartoffel schreef:Dank voor de leuke reacties! Gele stickers op de vork zouden misschien inderdaad best goed staan ja, t.z.t. maar eens zoeken naar een setje!

Ik snap het taco-idee wel, maar ik ben een waardeloze klimmer en ga dan liever met een wat hoger cadans omhoog dan op kracht, vandaar dat ik het zo had gedaan. Gaan we nog even naar kijken, want een beetje bescherming voor de boel is misschien ook geen gek idee.

Er zijn inderdaad een hoop goede BrandX verhalen te vinden. Echter, als dat ding er, zeg eens wat, na 2,5 jaar toch mee stopt, kan je ook eigenlijk niets meer. Bij die E13 kan je dan gewoon alles even smeren, zo nodig een onderdeeltje vervangen hatsee, you're good to go. Maar ja, de E13 is wel weer een stukje duurder...
Klopt. Maar na 2,5 jaar zijn er natuurlijk weer veel betere droppers ;) En wel een verschil: de Ascend is traploos verstelbaar. Iets wat ik vandaag meerdere keren toch wel handig vond.

Oh en coole bike man!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

Vette bak.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je hier veel plezier aan gaat beleven.
Ipv jou oplossing met n granny, heb ik t voorste blad gewisseld naar de kleinste die erop past, n 30t blad. Ook in t buitenland is dat voldoende gebleken.
Veel plezier met deze machine :-q
Stennis
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 oktober 2007, 22:26

Ik rijd op mijn meta ook 30t , prima te doen ,soms wat harder trappen
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Commencal, blijf er een zwak voor houden.
Lars TB schreef:Ziet er goed uit!

Overigens rijden alle Britten 'motor-style' remmen. Is daar gewoon verplicht!
Nooit geweten vanwaar en waarom verplicht?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

EU norm, waar blijkbaar alleen de Britten zich aan houden ? ;)
Zou wel ironisch zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:EU norm, waar blijkbaar alleen de Britten zich aan houden ? ;)
Zou wel ironisch zijn ;)
Het is inderdaad ook een EU norm. Waar geen enkele sportfietsfabrikant zich aan houdt. Maar de Britten hadden het los daarvan al verplicht gesteld. Waarschijnlijk simpel gekeken naar een motorfiets.


En inderdaad zijn die Britten een stuk meer Europees dan ze denken te zijn of zelfs willen zijn :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie