Commencal Meta V4 (remmen gefixt! P3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Geen idee of het een broodje aap verhaal is of waarheid maar mij is ooit het volgende verteld:

De voorrem zit bij de Britten aan de andere kant omdat ze ook aan de andere kant van de weg fietsen. De belangrijkste situatie waarbij je richting aan moet geven bij het afslaan is als je het verkeer kruist. Dit is bij ons dus linksaf slaan, maar bij de Britten rechtsaf. Als je in die situatie je hand uitsteekt, en daarbij ook nog wilt remmen, wil je de hand die je nog aan je stuur hebt aan de achterrem hebben. Dat is immers het veiligst omdat je niet over het stuur kan klappen bij een ongelukkige remactie. Daarom zit bij de Britten de voorrem rechts, want dan kunnen ze bij rechtsaf slaan met de linkerhand de achterrem bedienen, en bij ons andersom!

:~ :-q :bier:
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Hmm, makes kind of sense DuReal, zou er niet eens gek van opkijken als dat waar is. Anyhow, ik heb er een rondje mee door de straat gerold en schrok me kapot toen ik bijna over het stuur heen vloog, daarom maar rap weer terug gewisseld, dan maar even met zo'n lelijke bocht in de leiding fietsen. :wink:

En dank voor alle positieve reacties! Ik hoop er inderdaad een hoop plezier van te beleven. Helaas ben ik doordeweeks nooit in de buurt van de fiets, maar ik kan niet wachten om 'm zaterdag uit te laten! Keep you updated!

Wat betreft de crank: 30T is nog steeds niet suuuuuper licht. Zeker niet aangezien ik afgelopen zomer toch nog best wel eens met 22-42 heb gefietst. Nu is dat wel voor het echte extreme klimmen, but hey, alles wat te fietsen valt wil ik fietsen. Nu maakt SunRace ook casettes met 50 tandjes aan de achterzijde, wat met een 30T voor al wel weer leuk uit komt, dus wie weet dat dat er wel eens op komt. Voor in Nederland voldoet dit in ieder geval zo.

Dropper ben ik nog niet echt uit, een hoop interessante opties. Ik neig zelf denk ik naar de E13, vooral omdat je dan redelijk zeker weet dat 'ie een hele poos mee gaat. Anderzijds is er erg weinig over te vinden, ik had graag wat meer reviews gelezen. Conclusie: we denken er nog even over na. :roll:
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Allereerst: mooie fiets!
Ik houd wel van die felle kleuren.

Die Brand-X is niet duur. Maar alleen in 120mm drop?
Oh nee ook in XL...
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Thanks! Ben ook wel fan van een beetje kleur, en Commencal-geel valt lekker op. Deze is iets zwarter dan de hardtail en dat vind ik ook wel weer wat hebben. Het rood van de range-extender misstaat misschien wat, maar dat argument weegt niet zwaar genoeg om 'm daarom weg te halen :tong

Inderdaad, de Brand-X XL heeft 150mm drop, wat prima is. Het gaat mede ook om de langere inbouwlengte, want met de KS die 20mm te ver uitsteekt zit je toch net niet helemaal lekker...
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

mooi ding hoor, "stings like a bee.." denk ik zo
Viel spaß damit :-q
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Thanks Morsbiker! Morgen eindelijk in de gelegenheid om het beestje voor het eerst uit te laten, ik ben heel benieuwd! Hopelijk zit het weer een beetje mee...
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Kartoffel schreef:Hopelijk zit het weer een beetje mee...
Doe een zonnedansje voor je. 8) Anyway, have fun :tong
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Thanks voor de effort Morsbiker! Ondanks dat er dus verwoede pogingen zijn ondernomen om het zonnetje te laten schijnen was het toch wel wat nat gisteren. Toen we wegreden miezerde het nog wat, maar onder de bomen was het bijna droog. Gedurende het rondje Amerongen ging het echter steeds harder regenen, uiteindelijk was het gewoon goed nat. Dat mocht de pret echter niet drukken want we hebben er gelijk nog maar een rondje Hoge Ginkel achteraan gedaan. Bevalt de fiets? Nou:
Afbeelding

De fiets bevalt uitstekend! De eerste paar kilometers voelden heel apart, maar het fietsen met achterdemper went erg snel en al gauw was ik zeer onder de indruk van het frame! Vooral op de remklippen is die achtervering onwijs fijn, maar ook met kleine hobbeltjes in bijvoorbeeld een klimmetje is het fijn als die gedempt worden.

Door het enorm beroerde weer wel een paar kleine mechanische dingetjes. De achterrem (de Avid DB3 die er nog in zat) doet niet heel veel meer dan een beetje kreunen en piepen op de remschijf, ik vermoed dat de blokjes gewoon helemaal weg zijn. Die moet dus rap vervangen worden. Daarnaast begon de trapas flink geluid te maken. De verkoper had 'm gratis bij het frame gedaan met de mededeling dat 'ie binnenkort vervangen zou moeten worden. Dat klopt ook wel, want na gisteren alleen maar regen en zand gezien te hebben klinkt het lager meer als een koffiemolen. Op zich is dat ook niet heel gek, want er zit hier een schitterend gat waar alle zooi mooi in geschoten wordt:
Afbeelding

Dus daar moet een vervanger voor gaan komen. Even uitzoeken welk type geschikt is en welke tools ik daarvoor nodig heb. Daarnaast komt er een klein spatbordje op die plek, zoals hier ook al getoond is bij de paarse Commencal die langs kwam. Nog eentje om het af te sluiten dan:
Afbeelding

Super fiets!

(Mochten de foto's trouwens erg klein zijn dan komt dat doordat ik ze via m'n telefoon moest uploaden. Laptop is vandaag gecrasht, dus ik moet even improviseren...) -> Zojuist vervangen door een fatsoenlijk formaat.
Laatst gewijzigd door Kartoffel op ma 9 oktober 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik had het al gezegd, maar wat een mooie fiets!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nice Nice. :-q
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank heren! Ik ben er ook erg blij mee, hopelijk gaan er nog een heleboel mooie kilometers volgen! Zojuist de foto's even gewisseld, nu kan je tenminste ook wat zien.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooie metamorfose gemaakt, ziet er klasse uit.
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Mooi apparaat!

Afbeelding
Misschien een spatbord/lap? Ik kan er niet tegen al die zooi op de scharnierdelen.
Ik klus er altijd eentje zelf, gaan je lagers er niet zo snel aan en je houdt je sokken droog :-D
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ja, dat is ook zeer zeker het plan. Even schaamteloos een foto van Stennis geleend, zoiets even namaken wordt het denk ik:

Afbeelding
(Dit heeft hij dus zelf gemaakt op zijn Commencal)
Stennis
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 oktober 2007, 22:26

Meer vond ik niet nodig ,
Nog geen last gehad dat je ketting eraf springt ?
Plaats reactie