Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: do 22 juli 2021, 15:27

Geeft wel aan wat een veelzijdige fiets een toer/trailhardtail eigenlijk is. Zeker als je er geschiktere banden onder legt kan zo'n rit best. En met dezelfde fiets zit je de dag erna op de flowtrails van een bikepark en na thuiskomst weer gewoon op je lokale Hollandse bosrondje :)
Het is misschien niet de beste fiets in een bepaalde discipline, maar je kunt er wel bijna alles mee...
Precies het mooie van hardtails! :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: do 22 juli 2021, 15:27 *vakantiekiekjes
De omloopsnelheid van fietshelmen in Huize Kermit is oneerlijk verdeeld.

Vriendin 10+ jaar
Kermit 2 jaar :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

:D :D :D

Op de laatste foto's heeft ook zij een andere helm op dan op de eerdere ;-)
(Alleen zijn het wel allebei MET's in rood wit).

Maar mijn helmen maken net zoveel km's als die van haar voordat ze vervangen worden, telt dat ook?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heel erg herkenbaar dat je meestal E-mtb en Gravelbike afwisseld en de "analoge" hardtail veel stil staat....in jouw geval nog een erg mooie ook :-q
Ik had eigenlijk verwacht mijn lokale vlakke mtb rondjes zonder E te blijven doen, maar ook dan is zo'n E-mtb toch snel verslavend en leuker.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het nu nog leuk zou vinden traag omhoog te klimmen zonder E op bv routes rond Nijmegen, mijn fut raakt dan toch te snel op om nog lekker te kunnen dalen of genieten op de mtb-route. Ik pak ook daar mijn gravelbike nog wel eens voor een rondje toeren over strakkere paden, dat bevalt me beter.
Ik zie me dan toch eerder een wat vlakker rondje doen en een uurtje "knallen" ( nou...knallen :-{ ) op een hardtail (of starre singlespeed) ter afwisseling.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, op vlakke rondjes mis ik dus de snelheid om het bochtenwerk echt leuk te maken.
Op routes zoals bij Nijmegen krijg ik die snelheid wel, zodra het naar beneden gaat. En naar boven doe ik het dan -heel erg- rustig aan.

Maar de e-mtb is wel verslavend inderdaad, als je daar eenmaal aan gewend bent is analoog biken in enkele opzichten echt een stap terug. Los van dat het makkelijker klimt e.d. stuurt het wel anders door het hogere gewicht. Het gekke is dat ik de indruk heb dat ik nu meer moest wennen aan de "zenuwachtig lichte" Snowdon dan destijds bij de overstap naar de 23kg e-mtb (zenuwachtig licht tussen aanhalingstekens, want het is helemaal geen zenuwachtige fiets, en ook niet extreem licht. Alleen wel in vergelijking met een dikke tien kg meer fiets...).

Nog maar wat foto's uit de -nog niet zo heel- oude doos dan:

Standaard van Mark Meisner geleend ;-)
Afbeelding

De remmetjes zijn al ruim zes jaar in gebruik, oorspronkelijk op mijn Morewood Shova gemonteerd, en via de Banshee Phantom en Pace RC129 uiteindelijk op de Snowdon terecht gekomen:
Afbeelding

Als je stickers via Slik besteld kun je een custom tekstje opgeven voor op de vorkbrug:
Afbeelding

Een 11-speed GX kan ook gewoon 50 tandjes schakelen:
Afbeelding

De kleur blijft super...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q

Mooie plaatjes van een mooie fiets.
(soms ben ik wel "jaloers" op je verzameling, maar aan de andere kant heb ik geen "keuzestress")
MTB'en doe ik met de Canyon, wegritjes en gravelachtige routes met de toerfiets.

Lijkt me toch wel een keer leuk om samen langzaam omhoog te fietsen, maar je fietst meestal op doordeweekse dagen dat ik niet kan.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ahhh vandaar. Ik kon de tak vandeweek al niet meer vinden hier :D

Hele sjieke fiets, echt een mooie kleur en tof ook dat de remmen al 6 jaar meegaan!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, en ook verregaand probleemloos.
Ik denk overigens niet dat ik die tak nog terug kan vinden na twee jaar, maar als het echt moet kan ik wel voor een nieuwe zorgen ;-)

@Meegs, ik fiets bijna elke woensdag en ook een van de twee weekenddagen. Wanneer precies hangt vooral van onze andere plannen voor dat weekend af en van de weersverwachtingen. Heel soms valt er een keer uit als het echt pokkeweer is, en soms fiets ik zowel op zaterdag als zondag. En dan nog kiezen waar (lokaal, UHR, Nijmegen, over de weg of toch een keer langer in de auto naar Limburg...?) en met welke fiets ik wil rijden.
Het is een wonder dat ik überhaupt nog tot fietsen kom met zoveel beslissingen te nemen voor elke rit :roll:

Aan de andere kant, eigenlijk kan ik de hele probleemstelling ook samenvatten in één vraag: waar heb ik vandaag het meeste zin in?
Tot nu toe kom ik daar altijd wel uit :D
Ben nu ook al aan het bedenken wat ik morgen ga doen....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zat zo nog eens door wat vakantiefoto's van de afgelopen jaren te bladeren en kwam deze uit Wales weer tegen. En dan denk ik uiteraard meteen terug aan die prachtige dag dat ik de Dragon's Back trail van Coed y Brenin gereden heb. De hele dag zon, amper ander volk op de trails, wat te eten mee in de rugzak en een onbekende route ontdekken... top!

Secties hebben namen van personages uit de Addams Family :roll: :D
Afbeelding

Keien genoeg in Wales, hier gelukkig kurkdroog:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar zit je dan in het zonnetje met je boterham effe uit te rusten. Enige nadeel(tje): je kunt het moment met niemand delen...
Afbeelding

Na de trail gereden te hebben (ik meen me te herinneren iets van 30~35km) ook nog even kijken wat er verder bij dat Coed y Brenin trailcentre te doen is. Nou, onder andere dit dus:
Afbeelding

In de tweede week van die vakantie zaten we niet op rijdbare afstand van een trailcentre, maar kon ik nog wel wat spelen op het (giga) terrein van de farm waar we ons huisje huurden:
Afbeelding

Moet niet te vaak dit soort dingen bekijken want dan duurt die winter nog zo verrekte lang :-{ :D
En eens even bedenken of Wales wellicht weer wat is voor 2022... 't is een mooi landje!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Toffe fotos!

Je hebt er ook echt mooi weer bij gehad inderdaad haha

Wales staat ook al een tijdje op ons lijstje om aan te doen en met de nieuwe MTB hobby zal ik me daar dus nog extra vermaken :winkie:

Daarnaast ook een hele toffe fiets natuurlijk! Laatst het topic al een beetje doorgelezen. In tegenstelling tot vele vind ik de wielen wel ontzettend tof :oops: Lijkt me misschien ook ooit nog wel wat(niet voor onder de stoic denk ik maar eerder voor onder een stalen fiets die er toch ooit zal komen :P ), hoewel ze toch niet zo sterk ogen voor een zwaardere rijder :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee, ik weeg zonder gear amper 70kg dus die problemen ken ik niet :D

Wales is een mooi land, volgens de boer waar wij ons huisje huurden (in Pembrokeshire) is mei/juni vaak de beste tijd qua weer. Pembrokshire is ook mooi, gave kustwandelpaden bijvoorbeeld. Maar minder mtb-mogelijkheden als je tenminste trailcentres zoekt. Dan beter naar midden of noord Wales.
Waar ook de Snowdon is, de naamgever van deze fiets... Hele mooie berg, maar erg toeristisch in het seizoen en tussen 10-17u is mtb-en er verboden (en begrijpelijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

kermit schreef: di 16 november 2021, 20:21 Geen idee, ik weeg zonder gear amper 70kg dus die problemen ken ik niet :D

Wales is een mooi land, volgens de boer waar wij ons huisje huurden (in Pembrokeshire) is mei/juni vaak de beste tijd qua weer. Pembrokshire is ook mooi, gave kustwandelpaden bijvoorbeeld. Maar minder mtb-mogelijkheden als je tenminste trailcentres zoekt. Dan beter naar midden of noord Wales.
Waar ook de Snowdon is, de naamgever van deze fiets... Hele mooie berg, maar erg toeristisch in het seizoen en tussen 10-17u is mtb-en er verboden (en begrijpelijk).
:P zoveel meer opties als je lichter bent haha

Bedankt voor de tips :) ik houd ze ingedachte!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mooie omgeving! Je hebt je lekker vermaakt zo te zien.

Mag je daar (buiten Snowdon) gewoon op de wandelpaden fietsen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik was toen niet specifiek op een fietsvakantie dus heb niet heel veel gefietst.
Een keer naar Coed y Brenin trailcentre, en een keer met de schoonzoon van de boer waar we het huisje huurden en een vriend van hem. Dat ging wel over wandelpaden en dwars door weilanden met loslopende koeien en schapen, en die rit eindigde op het strand, was ook gaaf.
Dus vaak zal het wel mogen denk ik.

Maar de Snowdon is echt te toeristisch in het seizoen, er lopen een paar paden naar de top en een stoomtreintje dat heen en weer pendelt ("great little trains of Wales", er zijn een paar van die toeristische lijnen).
In een minder drukke tijd wel een aanrader hoor, schitterende uitzichten bovenop. Veel spectaculairder dan de ruim 1.000m hoogte doet vermoeden...
(volgens mij staat er nog een foto eerder in dit topic).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg mooi gebied inderdaad....en mooie fiets natuurlijk.
UK / Wales / Schotland staat ook nog hoog op mijn lijstje. Vooral met de gravelbike trouwens. Voor de spectaculaire trails zou ik de E-mtb mee willen....maar dat toch lastig met het vliegtuig ivm batterij e.d. Boot zou ook nog een optie zijn.
Zie jij jezelf die trailcenters nog doen met je Snowdon?
Plaats reactie