Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De fijne, dichte sneeuw die nu gevallen is, rijdt in mijn beleving lekkerder dan de plakkerige sneeuw die meestal in NL hebben.
Bij de sneeuw die in 2010 viel vond ik het juist lastig als er al een spoor was, daar was toen niet in te rijden, je fiets zwikte alle kanten op behalve de goeie.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nou dat beleef ik toch echt heel anders. Op, die “plakkerige” sneeuw heb ik bakken met grip, kan rijden alsof het gewoon parcours is, wel met los zand her en der 8) nu met de powder is er bijna geen grip, vooral niet als de laag dikker is of tot een bermpje opgewaaid of in elkaar geschoven is. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerlijk is eerlijk, de Snowdon leidt een wat teruggetrokken bestaan de laatste tijd... :oops:
Jammer, want het blijft een schitterende fiets. Maar meestal wordt de e-mtb of een van de gavelracers uit de schuur getrokken als ik ga fietsen. "Mijn eigen motor" is vrij beperkt en echt vaart krijg ik er niet meer in...

Vandaag echter MKiv weer eens meegenomen.
Bij Nijmegen geweest, incl. een paar keer het bikeparkje en het traumapad :-D

Wat viel op:
- Wennen! Wat stuurt zo'n fietsje licht, met weinig druk voorop in vergelijking met de tank die ik gewend ben.
- Wat is een 2.3 band eng smal vergeleken met een 2.8 :D
- Wat gaat klimmen langzaam... (en helemaal bij mij).
- Wat trapt-ie lekker makkelijk door boven de 25km/h :tong

Ik heb echt wel redelijk wat km's nodig gehad voordat ik wat vertrouwen voelde komen in het bochtenwerk. Maar dat kwam uiteraard wel en ik heb al met al best wel lekker gereden :-q
Neem me voor om 'm weer iets vaker uit te laten...
Niet meer in groepen echter, dat verschil is gewoon te groot geworden om nog leuk te zijn.

Paar plaatjes, bij het bikepark en vlakbij de brug van blauw naar paars:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Blijft een prachtbike, ik was hem heus niet vergeten 8)

Deze verdient het echt om vaker uitgelaten te worden, misschien gaat het ook beter als je vaker gaat?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wellicht ietsje, maar geweldig zal het toch niet meer worden (ik fiets meestal twee keer per week een uur of twee~drie).
Door de bètablokkers die ik slik krijg je een soort toerenbegrenzer qua hartslag. Let maar eens op hoe vaak je een inspanning doet tijdens een vlot stukje mtb-en waarbij je met open mond ademt: daar net boven ligt ongeveer mijn maximale hartslag. Dat is de hartslag die ik vroeger zonder problemen een hele rit volhield.

Dus fietsen tegenwoordig is zonder veel piekinspanningen. Op de racer is dat goed te doseren, in het terrein betekent het op vrijwel elke stijging terug naar een klein verzetje en peddelen maar. Ook op die korte tussenklimmetjes waar je als je fit bent gewoon even gaat staan en doorramt. Dat kan ik drie keer en dan is het klaar, ik herstel er ook amper nog van.
Dat klimmetje tussen de rododendrons op Nijmegen blauw, dat is voor mij tegenwoordig echt de max. En die moeten er geen drie of vier in zo'n rondje zitten... (ik heb 32-50 als lichtste verzet aan boord).

Er is een reden voor die e-mtb :wink: :D
Maar nu ik toch zo eerlijk ben, het is klote om dat te moeten accepteren als je vroeger wel gewoon jezelf eens lekker kon leegrijden, ff lekker knallen. Heeft me jaren gekost om het een soort van te kunnen accepteren. Met dank aan de e-mtb, want daarmee werd het toch weer een stuk leuker allemaal! (ondanks de niet aflatende stroom grapjes en kritiek over en op e-mtb's, maar dat moet je er blijkbaar voor over hebben).

Maar ondanks dit alles heb ik vandaag toch echt wel genoten. Ook omdat ik alleen reed, dan kun je zonder druk (niet van anderen, van jezelf) op je eigen sukkeltempo alles omhoog peddelen. Bevalt me beter dan buiten adem achter anderen aansukkelen terwijl zij gezellig keuvelend diezelfde helling schijnbaar zonder inspanning omhoog rijden.

Dus de Snowdon gaat niet zoveel andere fietsen meer zien denk ik ;-)
Maar ik vind het absoluut nog steeds een prachtige fiets, dus ik wil 'm graag weer wat meer gebruiken. Alleen, elke rit op de Snowdon kan ik niet op een van die andere fietsen waar ik ook zo graag op wil rijden... luxeprobleem :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Da's een fraaie fiets zeg!

Jammer dat de gezondheid het niet toelaat om 'm vaker te gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat het erg fijn rijdt als'ie dan een keer mee mag :-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach ja, dat is toch de frustratie die er af en toe nog even uit komt....
Dat accepteren van het afbrokkelen van je mogelijkheden in de loop der jaren is zo makkelijk nog niet ;-)

Het is ook echt een mooie fiets, een naar je eigen wensen gebouwd frame heeft natuurlijk wel wat extra's.
Er zwerven nog een stuk of tien Snowdon's op het forum rond, meer zijn er ook (nog?) niet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

kermit schreef: wo 21 juli 2021, 18:15 Neem me voor om 'm weer iets vaker uit te laten...
Niet meer in groepen echter, dat verschil is gewoon te groot geworden om nog leuk te zijn.
Mocht dat weer in Nijmegen/ Mook zijn: is twee ook al een groep? Op basis van je uitleg klinkt jou tempo vergelijkbaar met die van mij. :wink: (al is dat niet zozeer medisch ingegeven, maar door chronisch tijdgebrek)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

kermit schreef: wo 21 juli 2021, 19:51 Ook omdat ik alleen reed, dan kun je zonder druk (niet van anderen, van jezelf) op je eigen sukkeltempo alles omhoog peddelen. Bevalt me beter dan buiten adem achter anderen aansukkelen terwijl zij gezellig keuvelend diezelfde helling schijnbaar zonder inspanning omhoog rijden.
Klinkt zoals ik rij, behalve dan dat ik meestal niet echt druk van de anderen ondervind, die wachten boven maar. Als ze dat niet willen, dan pech gehad.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hier idem.
Captain slomo is mijn middlename, helemaal omhoog.
Enige moment van frustratie was vorige week in Portugal, 1.5u klimmen in mijn lichtste 30-50 verzet terwijl de Missus op dr Ebike er gezellig naast loopt te kwebbelen in trailmode. Toen zat ik ook wel even over een "'brommer" te denken. Gel;ukkig houdt de huidige beschikbaarheid EN een lege portemonnee de impulsaankopen nog ff tegen.

Mijn advies: rij vooral op wat je zelf fijn vind, of dat nou de Snowdon, Merida of gravel is (persoonlijk vind ik gravel veel suffer dan een Ebike, maar smaken kunnen verschillen).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zo te horen zijn er nog best wat mensen die er een langzaam klim tempo op nahouden :winkie:

Hier ook vaak genoeg op 32-51 aan het peddelen hoor :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

zonoskar schreef: do 22 juli 2021, 09:45
kermit schreef: wo 21 juli 2021, 19:51 Ook omdat ik alleen reed, dan kun je zonder druk (niet van anderen, van jezelf) op je eigen sukkeltempo alles omhoog peddelen. Bevalt me beter dan buiten adem achter anderen aansukkelen terwijl zij gezellig keuvelend diezelfde helling schijnbaar zonder inspanning omhoog rijden.
Klinkt zoals ik rij, behalve dan dat ik meestal niet echt druk van de anderen ondervind, die wachten boven maar. Als ze dat niet willen, dan pech gehad.
Die druk komt ook niet van de anderen hoor, ik kies mijn fietsvrienden uit op hun relaxte instelling ;-)
Dat doe ik zelf, als ik zo achteraan bungel ga ik toch onbedoeld net een fractie sneller fietsen dan ik zou moeten doen en de rekening volgt dan al snel...

Overigens rijd ik met de Snowdon liever routes zoals Nijmegen -met wat meer hoogteverschil- dan de vlakke Brabantse bosrondjes. Daar klim ik gewoon op het gemakkie en naar beneden krijg je "gratis" de snelheid die je nodig hebt om het leuk te maken. Hier ben je afhankelijk van je eigen motortje om die snelheid te genereren en dat betekent meestal dat ik te langzaam ben om een beetje lekker door de bochten te gaan.

@Jurf, een e-mtb vind ik niet suf hoor, zou niet weten waarom. In veruit de meeste opzichten is de beleving hetzelfde als op een reguliere bike, je haalt vooral de pieken uit je inspanning en dat is precies wat ik nodig heb.
En ook op een (gravel)racer kan ik genieten, ik vind juist de afwisseling prettig. Soms lekker over de singletracks slingeren, dan weer de bergen/heuvels in, maar ook het soepeltjes over asfalt zoeven is weleens lekker. Zou ook best graag weer eens een fietsvakantie doen maar dat zit er gewoon niet in tenzij ik de gezamenlijke vakantie met mijn vriendin of de jaarlijkse week mtb-en in de Alpen inlever.
Maar beide opties zijn ondenkbaar :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Verkeerde woordkeuze van mijn kant. Ik ook absoluut niet anti-E en overweeg er zelf ook een, Gravel is een trend waarvan de zin mij is voorbij gegaan, maar als een ander er blij van wordt, vooral doen, dat was vooral mijn centje bijdrage.

Op de Inertia (een vrij bekende o.as Surf-site) hadden ze er laatst een artikel over. Vervang board voor fiets en golven voor trails en het is best spot on.:

https://www.theinertia.com/surf/longboa ... -you-want/
You know what I’m tired of? People telling other people what surfboard they should or shouldn’t ride. You want to ride a giant boat of a longboard? Have at it. You want to ride a little shred of a shortboard? Go right ahead. A mid-length? You do you. An eight-foot Wavestorm you bought at Costco (or here) this morning? Yeah, do it. Because you know what? What you’re riding does not affect what I am riding in any way, shape or form. What affects us is people who surf like assholes, not what those assholes are surfing on.

I, for instance, like to surf on a variety of surfboards. I’m not particularly good at any one of them, but I like to switch it up. Small, gutless runners? Sure, I’ll longboard. Shoulder to chest and a little slopey? I’ll surf a mid-length or something short and fat, thank you very much. Overhead and firing? Shortboard or a mid-length, depending on my paddle strength, which is directly correlated to the festivities that occurred the previous night.

I like to do such a thing because I’m not getting paid to surf and fun is the end goal for me. A professional surfer, however, puts food on his table and a roof over his head because he’s extraordinarily good at riding a certain type of surfboard. If I was a person who surfed very large waves at Jaws, I would definitely have a gun and a tow board in my quiver. If I were Joel Tudor, well, I’d ride what Joel Tudor rides.

But you, my friend? You likely are surfing for one reason and one reason only: because surfing is the best thing in the world. There is nothing quite as fun on this pale blue dot, not sex nor gluttony, not travel nor sleep. But surfing, for some reason or another, is full of gate keepers.

You know the ones: they hate another person because of their surfboard. “Fucking longboarder kook,” they say, scowling towards the horizon. “Fucking mid-length hipster. Dumb sweeper. Dumb foiler.” They are not having fun, not at all. They are doing the opposite of what they should be doing.

Oh, I get the reasoning, sometimes — longboarders are prone to getting set waves from way out the back, foilers are prone to cutting people’s faces off, mid-lengthers are prone to beards and wearing un-buttoned plaid shirts in the lineup — but one must remember that not all of any one group can be lumped together as having the exact same values across the board. I mean, they technically CAN, but you only need to look at religion to see how that works out.

Next time you feel like riding a mid-length, ride a mid. Next time you feel like getting a few cross steps in on a longboard, do it. Soft-top. Alaia. Any damn thing you want under your feet. Next time you want to belly ride on any kind of floating object, belly ride. Do whatever floats your boat and don’t listen to the cranky, scowling surfer who thinks he knows what you should surf.

Take advice, certainly, but if anyone ever tells you that you should never ride a certain type of surfboard… well, they’re full of shit. Just ride it respectfully, because like I said, it’s not the vessel, it’s the people who surf like assholes, not what those people who surf like assholes are surfing on
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: do 22 juli 2021, 10:12 Zou ook best graag weer eens een fietsvakantie doen maar dat zit er gewoon niet in tenzij ik de gezamenlijke vakantie met mijn vriendin of de jaarlijkse week mtb-en in de Alpen inlever.
Maar beide opties zijn ondenkbaar :D
Gezamenlijke fietsvakantie? :winkie: :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zit er jammer genoeg niet in... samen wat tochtjes maken op de "gewone" vakantie en Rundumhausen gelukkig wel :)
Daar ben ik al heel blij mee.

Zoals in het Ötztal in 2009:
Afbeelding

De Drôme 2010:
Afbeelding

Door de kloof van de Tarn in 2011:
Afbeelding

Zwarte Woud in 2012:
Afbeelding

Bij het stuwmeer van Serre Ponçon in 2013:
Afbeelding

Over de Veluwe in 2014:
Afbeelding

Bij de Roc d'Azur in 2015:
[url=https://postimages.org/]Afbeelding


Wederom in de Drôme in 2016:
Afbeelding

Karinthië 2017:
Afbeelding

Wales 2018 (eerste vakantie waar de Snowdon ook op mee was):
Afbeelding

Langs de Gorges du Verdon in 2019, wederom met de Snowdon:
Afbeelding

Daar heb ik met de Snowdon een "rondje" om de kloof gefietst, met de 2.6 Rekon's eronder. Ongeveer 95km en 1.700hm's bij meer dan 30 graden. Toen was ik wel enigzins gaargekookt bij terugkomst op de camping :D
Wel schitterend om te doen vind ik, enorm imposante kloof.
Afbeelding

Afbeelding

Geeft wel aan wat een veelzijdige fiets een toer/trailhardtail eigenlijk is. Zeker als je er geschiktere banden onder legt kan zo'n rit best. En met dezelfde fiets zit je de dag erna op de flowtrails van een bikepark en na thuiskomst weer gewoon op je lokale Hollandse bosrondje :)
Het is misschien niet de beste fiets in een bepaalde discipline, maar je kunt er wel bijna alles mee...

Nu het topic weer uit de diepten van het forum opgedoken is zal ik het "forgotten" uit de titel ook even aanpassen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie