Niner Air9, update wielen 1400g P3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: ma 10 februari 2020, 10:40 Heb je gekozen voor de 34 spaaks versie?
En hoe rijd dat nou zo'n setje?
Wat vind je van alu nippels?
Het is een 32-spaaks versie. Zo'n set rijdt enorm strak en snel, natuurlijk omdat ze top gebouwd zijn :winkie: :wink: .

Alu nippels: Ze zijn kwetsbaarder dan messing nippels, zeker in de winter. Ik bouw het wel zodanig dat ze altijd nog bijgesteld kunnen worden. Met name alu wil bij pekel e.d. vast gaan zitten in de spaken of in de velgen. Normaal rijd ik als er gepekeld is wielen met messing nippels. Voor het gewicht maakt het niet veel uit. Voordeel van alu is dat ze in leuke kleurtjes beschikbaar zijn, maar zijn wel een stuk duurder dan messing nippels.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mooi setje met een mooi gewicht Jan!
De Nextie velgen die ik vorig jaar heb gebouwd bevallen ook nog steeds prima (o.a. aan de hand van jou bevindingen in het chinese velgen topic, thanks dus daarvoor ;) :-q )
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

32 natuurlijk ja :P hoe kom ik erbij 34 :P
Vind je 28 te slap?
En die carbon ti naafjes waar heb je die vandaan? Ze zijn slecht verkrijgbaar als ik zo rondkijk.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sama schreef: ma 10 februari 2020, 10:40 Heb je gekozen voor de 34 spaaks versie?
En hoe rijd dat nou zo'n setje?
Wat vind je van alu nippels?
34?
Tiepvaud?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 februari 2020, 15:17
sama schreef: ma 10 februari 2020, 10:40 Heb je gekozen voor de 34 spaaks versie?
En hoe rijd dat nou zo'n setje?
Wat vind je van alu nippels?
34?
Tiepvaud?
Inderdaad, vlaag van verstandsverbijstering.
Sneeuwmonster
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: ma 10 februari 2020, 13:39 32 natuurlijk ja :P hoe kom ik erbij 34 :P
Vind je 28 te slap?
En die carbon ti naafjes waar heb je die vandaan? Ze zijn slecht verkrijgbaar als ik zo rondkijk.
28 spaak ik ook vaak, maar voor mij zou ik in dat geval 100% comp spaken nemen. Voor klanten is het dan afhankelijk van rijdersgewicht en waarvoor ze gebruikt gaan worden.
De Carbon TI naven heb ik bij https://www.lordgun.com gekocht.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi spul is het, mooi rateltje ook?
Wat is de reden dat je geen straightpul naaf gebruik?
Sneeuwmonster
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: ma 10 februari 2020, 18:37 Mooi spul is het, mooi rateltje ook?
Wat is de reden dat je geen straightpul naaf gebruik?
Rateltje is best vet, hoger dan Hope, meer richting CK. Mede door de 56T freewheel.

Straightpull heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Ik bouw wel eens wielen met SP naven (vaak vervangen van gescheurde/gedeukte velgen). Omdat ik de spaken goed voorbehandel valt het torderen (en daardoor elke spaak vast moeten houden) in het laatste deel van het opspannen mee. Wel adviseer ik dan een paar spaken extra te bestellen zodat als je op wat langere tochten of tochten "in the middle of nowhere" een spaak breekt, je er een paar bij hebt. Niet elke LBS zal ze op voorraad hebben (ik denk zelfs vrijwel geen). Ook is het spaakpatroon al van te voren bepaald. (2-3 cross) en zit je daar aan vast. Meestal zijn ze wel iets lichter door de lagere pitch circle waarde van de flenzen, maar dan heb je wel weer langere spaken nodig.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Leuk hoor al dat wielen geneuzel :-q
Sneeuwmonster
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: di 11 februari 2020, 00:39 Leuk hoor al dat wielen geneuzel :-q
Haha, je kan altijd een keertje langst komen voor een bakkie en meer geneuzel, dan kun je de ratel van de Carbon TI live horen. :winkie:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jan the Man schreef: di 11 februari 2020, 15:36
sama schreef: di 11 februari 2020, 00:39 Leuk hoor al dat wielen geneuzel :-q
Haha, je kan altijd een keertje langst komen voor een bakkie en meer geneuzel, dan kun je de ratel van de Carbon TI live horen. :winkie:

Ciao,
Jan
Jij hebt een goeie neus voor potentiële klanten :lol:
Maar helaas voor jouw kan JW ook uitstekend spaken :winkie:
Wellicht komt er voor de Pyga nog een keer een licht setje, ik ben er nog niet over uit.
Laatst gewijzigd door sama op di 11 februari 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sneeuwmonster
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mooie set en dito fiets :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: di 11 februari 2020, 16:28 Jij hebt een goeie neus voor potentiële klanten :lol:
Maar helaas voor jouw kan JW ook uitstekend spaken :winkie:
Wellicht komt er voor de Pyga nog een keer een licht setje, ik ben er nog niet over uit.
Ik heb inderdaad wel wat commerciële aanleg, maar dat was niet mijn insteek. En je hebt helemaal gelijk dat er meerder members zijn die goed wielen kunnen bouwen. Ik zet mijn commerciële talenten in voor een ander bedrijf. Wielen is een uit de hand gelopen hobby.

Toch ben je altijd welkom om materialen te komen kijken/voelen/horen en bij een bakkie over wielen te ouwehoeren als je in de buurt bent.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jan the Man schreef: do 13 februari 2020, 23:24
sama schreef: di 11 februari 2020, 16:28 Jij hebt een goeie neus voor potentiële klanten :lol:
Maar helaas voor jouw kan JW ook uitstekend spaken :winkie:
Wellicht komt er voor de Pyga nog een keer een licht setje, ik ben er nog niet over uit.
Ik heb inderdaad wel wat commerciële aanleg, maar dat was niet mijn insteek. En je hebt helemaal gelijk dat er meerder members zijn die goed wielen kunnen bouwen. Ik zet mijn commerciële talenten in voor een ander bedrijf. Wielen is een uit de hand gelopen hobby.

Toch ben je altijd welkom om materialen te komen kijken/voelen/horen en bij een bakkie over wielen te ouwehoeren als je in de buurt bent.

Ciao,
Jan
Ik woon vlakbij Ede, dus misschien is het wel een keer leuk om eens te komen kijken. Ik houd het in mijn achterhoofd!
Sneeuwmonster
Plaats reactie