Shockpomp heb ik al.
Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Wat heb je dan laten checken? Als het goed is weet je zelf beter of je vork goed is dan de lbs... Die kunnen niet meer doen dan de druk uit het tabelletje erin pompen en eventueel de dag checken... Dat kan je zelf ook.
(En een bottom out is niet erg hoor, zie teveel mensen die maar de helft van hun veerweg gebruiken...)
(En een bottom out is niet erg hoor, zie teveel mensen die maar de helft van hun veerweg gebruiken...)
Ok dus niks niet aan de hand dus.Prulleman schreef: ↑ma 24 juni 2019, 21:28 Wat heb je dan laten checken? Als het goed is weet je zelf beter of je vork goed is dan de lbs... Die kunnen niet meer doen dan de druk uit het tabelletje erin pompen en eventueel de dag checken... Dat kan je zelf ook.
(En een bottom out is niet erg hoor, zie teveel mensen die maar de helft van hun veerweg gebruiken...)
Een mooie regel is dat je vork 1x per rit door moet slaan. Dan gebruik je de vork efficiënt en effectief.
En soms kan het zijn dat een vork bij een kleine klap juist wel door slaat en bij een grote niet. Dit heeft met de demping te maken. Rijd jij rustiger een kleine kuil in, dan kan de vork zomaar door slaan. Terwijl als jij harder die kuil in rijdt, dan slaat de vork waarschijnlijk niet door. De demping is gebaseerd op de inveersnelheid. Die heeft niet helemaal te maken met de rijsnelheid, maar enige parallellen zijn hier wel te trekken.
Slaat je vork nu vaker door of heb je het idee dat hij echt hard door slaat, pomp er dan zelf een halve bar bij. Houd er wel rekening mee dat als je de pomp er op schroeft de druk al snel bijna een halve bar af neemt. Je moet er dus eigenlijk 1 bar bij pompen ten opzichte van de waarde die je krijgt als de pomp er op zit.
Of je moet de waarde van de vorige keer onthouden voordat je de pomp er af schroeft en ten opzichte van die waarde dus een halve bar er bij pompen.
En soms kan het zijn dat een vork bij een kleine klap juist wel door slaat en bij een grote niet. Dit heeft met de demping te maken. Rijd jij rustiger een kleine kuil in, dan kan de vork zomaar door slaan. Terwijl als jij harder die kuil in rijdt, dan slaat de vork waarschijnlijk niet door. De demping is gebaseerd op de inveersnelheid. Die heeft niet helemaal te maken met de rijsnelheid, maar enige parallellen zijn hier wel te trekken.
Slaat je vork nu vaker door of heb je het idee dat hij echt hard door slaat, pomp er dan zelf een halve bar bij. Houd er wel rekening mee dat als je de pomp er op schroeft de druk al snel bijna een halve bar af neemt. Je moet er dus eigenlijk 1 bar bij pompen ten opzichte van de waarde die je krijgt als de pomp er op zit.
Of je moet de waarde van de vorige keer onthouden voordat je de pomp er af schroeft en ten opzichte van die waarde dus een halve bar er bij pompen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Het is niet de vork die doorslaat maar Pagani zelf.
In alle topics van Pagani lees je terug dat zijn vakantiegeld is binnengekomen.
Hou er nou eens mee op Wouter. Ga gewoon lekker fietsen en stop met deze aandachttrekkerij.
In alle topics van Pagani lees je terug dat zijn vakantiegeld is binnengekomen.
Hou er nou eens mee op Wouter. Ga gewoon lekker fietsen en stop met deze aandachttrekkerij.
Waarom zo negatief?
Als je geld hebt, dan moet er gewoon een nieuw onderdeeltje komen. Daar hebben er hier meer 'last' van.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
ok, ff een tip voor wouter..
je hebt nu 2 (of zelfs 3??) xc hardtails, met verschillende leeftijd/kwaliteit. Deze alma H20 is je beste fiets en die zou je ook zo moeten behandelen. Heb je zin om geld uit te geven, doe het dan aan deze fiets, nieuwe handvaten, shifter, zadel, dropper, ff sparen en nieuwe wielen, waar je zin in hebt.
Als je de keuze hebt, waarom zou je dan op een vergelijkbare (functioneel en qua geometrie) maar met een slechtere vork en andere componenten gaan rijden... Wat ik in je andere topic al zei, hou die andere als backup als deze bij de LBS staat en vervang alleen wat als het stuk is bij die andere (en dan gewoon simpele componenten, geen XT of carbon).
Als je echt met 2 fietsen wilt rijden wordt het pas interessant als het verschillende fietsen zijn (en dan dus niet verschillend in de zin van een goede en een slechte). Bijvoorbeeld een XC hardtail (H20) en een Trail (of als dat teveel is voor je een XC) fully. Maar als je niet aan de fully wilt, kan je ook een gravel bike kopen, ben je gelijk van die drang af om een vaste vork op 1 van je fietsen te zetten. Dus in plaats van je geld uitgeven aan minimale upgrades van je H20, of nutteloze upgrades van je backup fiets(en) kan je misschien beter sparen voor een 2e andere (dus geen andere xc hardtail) fiets. kunnen die andere 2 op marktplaats
je hebt nu 2 (of zelfs 3??) xc hardtails, met verschillende leeftijd/kwaliteit. Deze alma H20 is je beste fiets en die zou je ook zo moeten behandelen. Heb je zin om geld uit te geven, doe het dan aan deze fiets, nieuwe handvaten, shifter, zadel, dropper, ff sparen en nieuwe wielen, waar je zin in hebt.
Als je de keuze hebt, waarom zou je dan op een vergelijkbare (functioneel en qua geometrie) maar met een slechtere vork en andere componenten gaan rijden... Wat ik in je andere topic al zei, hou die andere als backup als deze bij de LBS staat en vervang alleen wat als het stuk is bij die andere (en dan gewoon simpele componenten, geen XT of carbon).
Als je echt met 2 fietsen wilt rijden wordt het pas interessant als het verschillende fietsen zijn (en dan dus niet verschillend in de zin van een goede en een slechte). Bijvoorbeeld een XC hardtail (H20) en een Trail (of als dat teveel is voor je een XC) fully. Maar als je niet aan de fully wilt, kan je ook een gravel bike kopen, ben je gelijk van die drang af om een vaste vork op 1 van je fietsen te zetten. Dus in plaats van je geld uitgeven aan minimale upgrades van je H20, of nutteloze upgrades van je backup fiets(en) kan je misschien beter sparen voor een 2e andere (dus geen andere xc hardtail) fiets. kunnen die andere 2 op marktplaats
Hij functioneert op een iets ander niveau.
Maar zijn enthousiasme is onbeperkt!
Je kunt het topic ook gewoon een paar maanden over slaan
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Dat weet ik Lars.
Ik ben degene die Wouter heeft aangegeven dat beter kenbaar te maken.
Er is al vaker geklaagd over de post-drang van Wouter.
20 berichten per dag zijn geen zeldzaamheid en verdringen de serieuze topics naar de achtergrond.
Wellicht dat er vanuit het beheer nog eens wat nieuwe afspraken met hem gemaakt kunnen worden?
Ik ben degene die Wouter heeft aangegeven dat beter kenbaar te maken.
Er is al vaker geklaagd over de post-drang van Wouter.
20 berichten per dag zijn geen zeldzaamheid en verdringen de serieuze topics naar de achtergrond.
Wellicht dat er vanuit het beheer nog eens wat nieuwe afspraken met hem gemaakt kunnen worden?
Hoef geen trailbike kan hier niks mee.Prulleman schreef: ↑di 25 juni 2019, 15:44 ok, ff een tip voor wouter..
je hebt nu 2 (of zelfs 3??) xc hardtails, met verschillende leeftijd/kwaliteit. Deze alma H20 is je beste fiets en die zou je ook zo moeten behandelen. Heb je zin om geld uit te geven, doe het dan aan deze fiets, nieuwe handvaten, shifter, zadel, dropper, ff sparen en nieuwe wielen, waar je zin in hebt.
Als je de keuze hebt, waarom zou je dan op een vergelijkbare (functioneel en qua geometrie) maar met een slechtere vork en andere componenten gaan rijden... Wat ik in je andere topic al zei, hou die andere als backup als deze bij de LBS staat en vervang alleen wat als het stuk is bij die andere (en dan gewoon simpele componenten, geen XT of carbon).
Als je echt met 2 fietsen wilt rijden wordt het pas interessant als het verschillende fietsen zijn (en dan dus niet verschillend in de zin van een goede en een slechte). Bijvoorbeeld een XC hardtail (H20) en een Trail (of als dat teveel is voor je een XC) fully. Maar als je niet aan de fully wilt, kan je ook een gravel bike kopen, ben je gelijk van die drang af om een vaste vork op 1 van je fietsen te zetten. Dus in plaats van je geld uitgeven aan minimale upgrades van je H20, of nutteloze upgrades van je backup fiets(en) kan je misschien beter sparen voor een 2e andere (dus geen andere xc hardtail) fiets. kunnen die andere 2 op marktplaats
En dropper heb ik hier niet nodig.
Vind xc hardtails nog erg leuk.
Misschien dat er ooit nog eentje weg gaat in plaats van een gravelbike en waarschijnlijk niet de Alma maar dan zit ik aan minimaal 2500 euro voor wat fatsoenlijks met goede afmontage of misschien een Carbon xc hardtail ofzo en full suspension komt er niet in vanwege de hoge kosten die ermee gepaard gaan,
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op di 25 juni 2019, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.