Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Giant-E schreef: wo 7 augustus 2019, 09:03
Neem deze tips nou eens ter harte, Pagani.
Rasoptimist :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klopt, vork is om te bouwen naar 120mm.
De vraag is alleen of je dat nodig hebt.
PaganiProductions

Rayb81 schreef: wo 7 augustus 2019, 12:00 Klopt, vork is om te bouwen naar 120mm.
De vraag is alleen of je dat nodig hebt.

Mocht ik het willen kan het toch.
PaganiProductions

awinkel schreef: wo 7 augustus 2019, 10:56
Giant-E schreef: wo 7 augustus 2019, 09:03
Neem deze tips nou eens ter harte, Pagani.
Rasoptimist :winkie:
Het zijn maar ideeën.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

sparen voor nieuwe wielen is het beste idee (daar zijn de meeste het hier over eens)
PaganiProductions

Prulleman schreef: wo 7 augustus 2019, 12:28 sparen voor nieuwe wielen is het beste idee (daar zijn de meeste het hier over eens)
Ja maakt normaal ook het meeste verschil en wil er in de toekomst nog wat gekker dingen mee gaan doen.
Vandaar de vraag naar 120mm is er trouwens nog verder aan de voorvork zelf wat te updaten.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Je hebt dat allemaal NIET nodig om "gekkere" dingen te gaan doen.
Je benut nog niet 50% van het potentieel van je huidige fietsen.

Van andere onderdelen of een andere fiets ga jij ECHT NIET beter of sneller fietsen.

Sterker nog: Als jij op een fully gaat rijden zal je techniek er eerder op achteruit gaan dan vooruit. Blijft er helemaal niets meer over. :tong
PaganiProductions

Bowiex schreef: wo 7 augustus 2019, 16:00 Je hebt dat allemaal NIET nodig om "gekkere" dingen te gaan doen.
Je benut nog niet 50% van het potentieel van je huidige fietsen.

Van andere onderdelen of een andere fiets ga jij ECHT NIET beter of sneller fietsen.

Sterker nog: Als jij op een fully gaat rijden zal je techniek er eerder op achteruit gaan dan vooruit. Blijft er helemaal niets meer over. :tong
Goed dan heb ik nog 50% te gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik meen al eens aangeboden te hebben samen een wielsetje te gaan bouwen... Aanbod staat nog steeds. Kan van alles moois worden, roep maar hoe mooi je het wilt hebben!



Ombouw van je Reba is een aardig idee. 20 mm extra geeft iets reserve en de geometrie wordt iets gemoedelijker om naar beneden toe iets meer vertrouwen te krijgen. Is ook interessant om te een forumlid te doen: zijn er genoeg die er ervaring mee hebben. En bevalt het niet, dan is terugbouwen ook zo weer gedaan. En heeft het niet heel veel gekost!
En bevalt dan de extra veerweg, dan zou je altijd nog in een Pike met 120 mm kunnen investeren: nog iets meer controle dan een Reba.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef: wo 7 augustus 2019, 18:06 Ik meen al eens aangeboden te hebben samen een wielsetje te gaan bouwen... Aanbod staat nog steeds. Kan van alles moois worden, roep maar hoe mooi je het wilt hebben!



Ombouw van je Reba is een aardig idee. 20 mm extra geeft iets reserve en de geometrie wordt iets gemoedelijker om naar beneden toe iets meer vertrouwen te krijgen. Is ook interessant om te een forumlid te doen: zijn er genoeg die er ervaring mee hebben. En bevalt het niet, dan is terugbouwen ook zo weer gedaan. En heeft het niet heel veel gekost!
En bevalt dan de extra veerweg, dan zou je altijd nog in een Pike met 120 mm kunnen investeren: nog iets meer controle dan een Reba.
ik kom er later in het jaar op terug.
Hopelijk heb ik er met snelle singletracks ook voordelen mee.
Er worden tegenwoordig ook een fox 34 gemaakt met 120 mm veerweg.
Dan word het langzaam een down country Hardtail.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FOX en onderhoud zijn geen leuke combinatie... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef: wo 7 augustus 2019, 19:40 FOX en onderhoud zijn geen leuke combinatie... .
Dan blijf ik bij Rockshock en Suntour maak ook leuke vorken.
Maar eerst eens kijken hoe dat met 120 mm versie van mijn Reba en kijken of dat bevalt.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Die 120mm is op zich wel fijn, maar bedenk wel dat de geometrie van de fiets wel wat verandert. Maar goed voor de kosten van een airshaft hoef je het niet te laten.
“Old, not obsolete”
PaganiProductions

Marco79 schreef: wo 7 augustus 2019, 20:18 Die 120mm is op zich wel fijn, maar bedenk wel dat de geometrie van de fiets wel wat verandert. Maar goed voor de kosten van een airshaft hoef je het niet te laten.
Hoe erg veranderd het de geo dan eigenlijk.
Wat zijn de echte voordelen en nadelen van iets meer veerweg.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: wo 7 augustus 2019, 20:30
Marco79 schreef: wo 7 augustus 2019, 20:18 Die 120mm is op zich wel fijn, maar bedenk wel dat de geometrie van de fiets wel wat verandert. Maar goed voor de kosten van een airshaft hoef je het niet te laten.
Hoe erg veranderd het de geo dan eigenlijk.
Wat zijn de echte voordelen en nadelen van iets meer veerweg.
Het voordeel is dat je fiets met die 20 mm aan de voorkant wat 'slacker' wordt. Dat is modern. En dus goed!

Maar in de praktijk zal de balhoofdhoek dus een halve graad steiler worden. Genoeg om effect te merken, de fiets stuurt iets gemoedelijker en is een tikje stabieler op snelheid. Genoeg ook om je zadel een heel klein stukje naar voren te moeten schuiven om op dezelfde plek ten opzichte van je trapas te blijven zitten. En dan zit je dus een fractie korter en rechter op omdat ook de voorkant iets omhoog gekomen is. Dus iets meer enduro-achtig. Ook dus een fractie meer controle over je fiets. Maar eventueel dus ook een tikje langzamer bergop.

Trek je van al die effecten niet heel veel aan. Het iets gemoedelijker sturen ga je indirect merken omdat je meer vertrouwen lijkt te hebben. De rest is zo beperkt dat het na 2 ritten niet meer op valt.

Die 20 mm meer veerweg zorgt dat je vork meer ruimte heeft om klappen op te vangen. Je kunt hem iets soepeler rijden dan je nu doet en daardoor win je voelbaar aan grip in de bochten. En bijvoorbeeld boomwortels kun je nu wat lomper over heen zonder dat je van je lijn af stuitert.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten