Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, het is een keuze tussen goede wielen of lichte wielen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef: wo 8 januari 2020, 21:04 Tja, het is een keuze tussen goede wielen of lichte wielen.
Dat is het zeker.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dat lijkt me een redelijk eenvoudige keuze...🤔
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Met zijn rijstijl een no-brainer. Hopelijk beseft ie dat nu een keer zelf ook. :-{
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een lichtere portemonnee scheelt ook qua gewicht immers...😋.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met jouw gewicht en rijstijl kun je beter wat zwaarder en lekker breed en stijf nemen dan dat lichte spul.

Ook al wordt het setje wat zwaarder, je gaat er achter komen dat het heerlijk stuurt en accelereert.
Een wat zwaarder setje maar dat lekker stijf is gebouwd merk je ook in acceleratie.

Ik rijd zelf met de velgen die je aanschreef, 28 gaats idd, maar ik zou toch wel naar 32 gaan wat jou betreft.

Ik zou eens wat info vragen bij een wielbouwer, over het algemeen zijn die zeer behulpzaam om advies te geven.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rayb81 schreef: do 9 januari 2020, 01:14 Met jouw gewicht en rijstijl kun je beter wat zwaarder en lekker breed en stijf nemen dan dat lichte spul.

Ook al wordt het setje wat zwaarder, je gaat er achter komen dat het heerlijk stuurt en accelereert.
Een wat zwaarder setje maar dat lekker stijf is gebouwd merk je ook in acceleratie.

Ik rijd zelf met de velgen die je aanschreef, 28 gaats idd, maar ik zou toch wel naar 32 gaan wat jou betreft.

Ik zou eens wat info vragen bij een wielbouwer, over het algemeen zijn die zeer behulpzaam om advies te geven.
Dat heeft hij al gedaan. Lars bouwt een prima wieltje.

Ik moet nog maar zien of er zo’n setje komt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: wo 8 januari 2020, 21:04 Tja, het is een keuze tussen goede wielen of lichte wielen.
Goede lichte wielen kan wel, maar kosten ook een veelvoud t.o.v. de zwaardere sets.

Newmen geeft een maximale belasting van 125kg op voor de 28h velg.
Zou dat niet voldoende zijn voor Wouter?

(Overigens zie ik bij de 32h hetzelfde gewichtslimiet staan)
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: do 9 januari 2020, 09:12
Lars TB schreef: wo 8 januari 2020, 21:04 Tja, het is een keuze tussen goede wielen of lichte wielen.
Goede lichte wielen kan wel, maar kosten ook een veelvoud t.o.v. de zwaardere sets.

Newmen geeft een maximale belasting van 125kg op voor de 28h velg.
Zou dat niet voldoende zijn voor Wouter?

(Overigens zie ik bij de 32h hetzelfde gewichtslimiet staan)
Je zal er niet doorheen zakken, maar die 125 kg houdt geen rekening met de stijfheid. Je zit met die velg al op het randje van 'stijf genoeg' en met 85+ kg ga je het verschil van 4 spaken merken (ik zeg bewust niet 'voelen', want de meesten voelen het niet, gaan alleen een fractie langzamer door bochten. Op die manier dus merkbaar!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Soms begin ik mij wel eens af te vragen wie er hier nu precies "gek" is....... :D

De o zo koppige TS of de rest die steevast blijft reageren met goed advies..

Het is toch tenenkrommend om te zien hoe gemakkelijk er gedacht wordt over goed advies, dat vervolgens in de wind geslagen wordt en er zonder blikken of blozen gevraagd wordt om nieuw advies. Wat zeer waarschijnlijk toch ook niet gevolgd wordt.

We weten toch allemaal hoe dit afloopt? Geef het op, dan stopt deze onzin misschien eens......... :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je hebt nu bedacht dat je Hope naven wilt, want die kan je ombouwen naar 141mm.
Daardoor wordt de set al zwaarder.
Je kan ook gaan zoeken (of hier vragen) naar veel lichtere naven die je ook kan ombouwen. Die zijn er vast wel.
En dan kan je de wat zwaardere 32 velgen nemen en blijft het gewicht hetzelfde of zelfs minder dan met Hope en de 28 velgen.
Budget heb je genoeg.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: do 9 januari 2020, 10:35 Je zal er niet doorheen zakken, maar die 125 kg houdt geen rekening met de stijfheid. Je zit met die velg al op het randje van 'stijf genoeg' en met 85+ kg ga je het verschil van 4 spaken merken (ik zeg bewust niet 'voelen', want de meesten voelen het niet, gaan alleen een fractie langzamer door bochten. Op die manier dus merkbaar!).
Duidelijk, dank.
Maar zal een 28h wiel voor Wouter niet genoeg zijn? (Hij wil een licht(er) wielset).
Ben het met je eens dat een stijver wiel je meer brengt dan een lichter wiel.
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: do 9 januari 2020, 14:12 Maar zal een 28h wiel voor Wouter niet genoeg zijn? (Hij wil een licht(er) wielset).
Dat kan. Met mooie carbon velgen en een setje peperdure naven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Bowiex schreef: do 9 januari 2020, 10:35 Soms begin ik mij wel eens af te vragen wie er hier nu precies "gek" is....... :D

De o zo koppige TS of de rest die steevast blijft reageren met goed advies..

Het is toch tenenkrommend om te zien hoe gemakkelijk er gedacht wordt over goed advies, dat vervolgens in de wind geslagen wordt en er zonder blikken of blozen gevraagd wordt om nieuw advies. Wat zeer waarschijnlijk toch ook niet gevolgd wordt.

We weten toch allemaal hoe dit afloopt? Geef het op, dan stopt deze onzin misschien eens......... :bier:
Dat verhaal heb je hier al vaker afgestoken en het is een keus om in dit topic te lezen. En als dan toch iedereen hier gek is dan ben ik dat liever dan onaangenaam. :-{
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Afbeelding

Accepteren of niet reageren...😉
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gesloten