Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De velgen zijn 28 gaats, geen 32.

Je zou bladed spaken kunnen nemen van DT of Sapim, licht en toch sterk.

Naven kun je ook DT 350 pakken, zijn goedkoop en toch goed.
Weet alleen niet of ze om te bouwen zijn naar steekas boost.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mensen mensen, Wouter heeft een supergoeie set uitgezocht. Ga hem nou niet op andere gedachten brengen!
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: zo 12 januari 2020, 17:18 Je zou bladed spaken kunnen nemen van DT of Sapim, licht en toch sterk.
Sterk en licht, niet stijf (stijver).
Rayb81 schreef: zo 12 januari 2020, 17:18 Naven kun je ook DT 350 pakken, zijn goedkoop en toch goed.
Niet echt lichter dan Hope, je bespaart €75,-.

En al helemaal niet oranje!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

zie het ja, velgen zijn inderdaad alleen leverbaar als 28 gaats. Scheelt weer 50 gram op de wielset... :bier:

Persoonlijk zou ik een beetje zenuwachtig worden met 28 spaken, 29er en voor deze breedte zulke ultralichte alu velgen...
Maar goed in het boost tijdperk heb je net wat meer zijdelingse stijfheid, en Newman geeft 125kg als max systeemgewicht, dus zal wel ok zijn...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Eerder ergens hier op het forum had ik al gemeld dat boost niet zomaar één of ander nieuw marketing ding is..... Maar echt de 26er spaakhoek terug te brengen in de 29ers en dat is Boost :-q
Het is daardoor wel allemaal breed en lijkt daardoor ook in mijn ogen alles groot :o maar het heeft een doel, en een goed doel....het wel bewezen 26 wiel terug te brengen maar dan in de 29er uitvoering.....en dat is natuurlijk :-q
Afbeelding

In het NL;
Een manier om de steunhoek te verkleinen en de laterale stijfheid terug te winnen, is door de breedte van de naafflens te vergroten, dit is wat boost 110x20 beoogt te bereiken
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

110x20 is geen boost! Dat is een hele oude maat, vroeger veel gebruikt in downhill (het zwaardere werk) gerelateerde vorken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ter extra info....voor mij zelf niet van toepassing :D

Say what? The difference between 20x110mm thru-axles and 20x110mm BOOST thru-axles explained
SHARE
In the bike industry's never-ending quest to make nothing compatible with anything else, there are now two types of 20mm through axle systems: 20x110mm and 20x110mm Boost. Yes, really. But it's going to be OK. Let's go through this and help make sense of it together.

Het gaat ff niet om de asdiameter, maar om de spaakhoek waardoor je een bredere spaakfles hub nodig hebt uiteraard :-D

Afbeelding
20x110mm hub (Left) vs. 20x110mm Boost hub (Right).
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef: zo 12 januari 2020, 21:35 110x20 is geen boost! Dat is een hele oude maat, vroeger veel gebruikt in downhill (het zwaardere werk) gerelateerde vorken.
Downhill is sinds 2 jaar ook langzaam over aan het gaan op 110x20 Boost. Schijf staat verder naar buiten, de passing van de remklauw is dus naar buiten geschoven. en dus kan ook de flens aan de linkerkant naar buiten en heb je dus daadwerkelijk een 110x20 Boost.

Maar je hebt gelijk dat de normale Boost gewoon 110x15 is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 12 januari 2020, 22:05 Ter extra info....voor mij zelf niet van toepassing :D

Say what? The difference between 20x110mm thru-axles and 20x110mm BOOST thru-axles explained
SHARE
In the bike industry's never-ending quest to make nothing compatible with anything else, there are now two types of 20mm through axle systems: 20x110mm and 20x110mm Boost. Yes, really. But it's going to be OK. Let's go through this and help make sense of it together.

Het gaat ff niet om de asdiameter, maar om de spaakhoek waardoor je een bredere spaakfles hub nodig hebt uiteraard :-D
Als je het dan uitlegt moet je wel jouw kennis er aan toevoegen :wink: :kiss: (want zo verduidelijk je niets voor Japie)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

japie carbon.....ja, daar heb ik ook één keer mee mogen biken (pittig ritje toen) :D toffe gast, alleen kwam ie op alu. bike :lol:
Helaas moet ik het weer melden :roll: dat wat ik op het forum weet te plaatsen :D is echt waar een wereld wonder :lol: :wink:
En ik begrijp je ook Lars TB, maar daarom ook ff een extra uitleg :-D vriendelijk van mij toch :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: zo 12 januari 2020, 22:40
Mario070 schreef: zo 12 januari 2020, 22:05 Ter extra info....voor mij zelf niet van toepassing :D

Say what? The difference between 20x110mm thru-axles and 20x110mm BOOST thru-axles explained
SHARE
In the bike industry's never-ending quest to make nothing compatible with anything else, there are now two types of 20mm through axle systems: 20x110mm and 20x110mm Boost. Yes, really. But it's going to be OK. Let's go through this and help make sense of it together.

Het gaat ff niet om de asdiameter, maar om de spaakhoek waardoor je een bredere spaakfles hub nodig hebt uiteraard :-D
Als je het dan uitlegt moet je wel jouw kennis er aan toevoegen :wink: :kiss: (want zo verduidelijk je niets voor Japie)
Ik heb van m'n leven nog nooit zoveel kisses gekregen, als van jou Lars TB :D :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Lars is niet voor niets een "datingexpert"..... :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

mtfuji schreef: zo 12 januari 2020, 23:32 Lars is niet voor niets een "datingexpert"..... :bier:
Maar ik ben geen Bike......maar (gelukkig) een meneer :D hoewel hij heeft wel mooie blauwe ogen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 12 januari 2020, 22:55 En ik begrijp je ook Lars TB, maar daarom ook ff een extra uitleg :-D vriendelijk van mij toch :D :-q
Die extra uitleg moet dan wel wat toevoegen, anders wordt het niet duidelijker. Daar zat het probleem... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 12 januari 2020, 23:03 Ik heb van m'n leven nog nooit zoveel kisses gekregen, als van jou Lars TB :D :lol: :wink:
Kussen die Portugese mannen elkaar niet als ze elkaar tegen komen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten