Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

En tegen die tijd zijn je upgrades ook al weer een paar jaar oud en je wil dan vast geen gekraste vork en wielen in je glanzend nieuwe carbon frame zetten. (Ik zelf zou dat in ieder geval niet willen.)
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
PaganiProductions

Pollekes schreef: wo 27 mei 2020, 21:15 En tegen die tijd zijn je upgrades ook al weer een paar jaar oud en je wil dan vast geen gekraste vork en wielen in je glanzend nieuwe carbon frame zetten. (Ik zelf zou dat in ieder geval niet willen.)
Dan koop ik gewoon een complete nieuwe fiets naast mijn Alma.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

PaganiProductions schreef: wo 27 mei 2020, 21:47
Pollekes schreef: wo 27 mei 2020, 21:15 En tegen die tijd zijn je upgrades ook al weer een paar jaar oud en je wil dan vast geen gekraste vork en wielen in je glanzend nieuwe carbon frame zetten. (Ik zelf zou dat in ieder geval niet willen.)
Dan koop ik gewoon een complete nieuwe fiets naast mijn Alma.
In dat geval kan je beter sparen dan upgraden, anders komt die nieuwe er nooit ;)
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

PaganiProductions schreef: wo 27 mei 2020, 21:47
Pollekes schreef: wo 27 mei 2020, 21:15 En tegen die tijd zijn je upgrades ook al weer een paar jaar oud en je wil dan vast geen gekraste vork en wielen in je glanzend nieuwe carbon frame zetten. (Ik zelf zou dat in ieder geval niet willen.)
Dan koop ik gewoon een complete nieuwe fiets naast mijn Alma.
En dan onderaan de streep meer hebben uitgegeven omdat een nieuwe fiets "te duur" is.

Upgrades kosten geld.
Een nieuwe fiets ook, overzetten van upgrades kan alleen als er niks veranderd op gebied van bijv wielmaat etc.

En als de komende upgrades over moeten in de toekomst op de nieuwe fiets, moet je weer een fiets kopen in de prijsklasse van je huidige Alma, omdat de meeste duurdere fietsen vanaf deze prijs al worden geleverd met een Rockshox Sid of vergelijkbaar van Fox.

Mijn advies: lekker blijven fietsen op de alma, vakantiegeld / spaargeld opzij en volgend jaar in 1 klap:

Nieuwe fiets, met een Rockshox Sid en alle andere upgrades die je op je Alma had willen doen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Mijn advies is, lekker doen wat je zelf wilt. Het is jou geld, je kan het helaas wel maar 1 keer uitgeven :winkie:
PaganiProductions

Mijn plan Alma upgraden tot hoe ver ik wil en niet verkopen
+Een goede Carbon Alma ernaast hier bij het frame belangrijker dan afmontage dat kan ik later naar wens allemaal vervangen als wil upgraden of iets versleten word.
De goedkoopste Alma kost mij 1700 euro.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

PaganiProductions schreef: do 28 mei 2020, 18:15 Mijn plan Alma upgraden tot hoe ver ik wil en niet verkopen
+Een goede Carbon Alma ernaast hier bij het frame belangrijker dan afmontage dat kan ik later naar wens allemaal vervangen als wil upgraden of iets versleten word.
De goedkoopste Alma kost mij 1700 euro.
Dus dan heb je een alu Alma met goede onderdelen, en een carbon Alma met mindere onderdelen. Dan zijn die ongeveer beiden even zwaar en heb je in praktijk twee identieke fietsen.

En dan heb je ook nog je andere identieke Orbea ernaast.
PaganiProductions

DaveDB schreef: do 28 mei 2020, 19:50
PaganiProductions schreef: do 28 mei 2020, 18:15 Mijn plan Alma upgraden tot hoe ver ik wil en niet verkopen
+Een goede Carbon Alma ernaast hier bij het frame belangrijker dan afmontage dat kan ik later naar wens allemaal vervangen als wil upgraden of iets versleten word.
De goedkoopste Alma kost mij 1700 euro.
Dus dan heb je een alu Alma met goede onderdelen, en een carbon Alma met mindere onderdelen. Dan zijn die ongeveer beiden even zwaar en heb je in praktijk twee identieke fietsen.

En dan heb je ook nog je andere identieke Orbea ernaast.
Ja een mx20 heb ik ook nog is eigenlijk het een instap model.
Dan ga ik die andere Alma misschien anders opbouwen ik zie wel tegen die tijd.
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Waarom naast de 2 hardtails nog een carbon alma? Zeker na de vork, wiel en andere upgrades is je huidige alma een prima fiets.

Waarom geen terra of terra carbon overwegen? Je LBS heeft er nu een paar staan in verschillende "smaken". Ga daar eens een rondje op rijden.
PaganiProductions

skyalloy schreef: do 28 mei 2020, 21:32 Waarom naast de 2 hardtails nog een carbon alma? Zeker na de vork, wiel en andere upgrades is je huidige alma een prima fiets.

Waarom geen terra of terra carbon overwegen? Je LBS heeft er nu een paar staan in verschillende "smaken". Ga daar eens een rondje op rijden.
Dat kan natuurlijk ook een gravelbike ernast.
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Daar ga je heel veel plezier aan beleven.
Een gravel fiets met niet te smalle banden lijkt mij, voor merendeel van jouw ritten, een fantastische keuze.

Een alu terra met shimano grx is er voor 1800 euro maar.... met een heel zware wielset. Maar dat kan later upgrade worden.
Ik heb de wielset vervangen door een veel lichtere wielset en de 40mm banden voor smallere en lichtere 35mm banden.
Voor jou lijkt me een wat bredere band van 40 mm een prima optie.

Tip: ga eens maar je LBS en kijk eens naar die fietsen, rijdt eens een stuk en laat je adviseren. Voordat je een carbon alma koopt maar ook voordat je de sid vork koopt. De prijs van de sid is ongeveer helft van de gravel fiets......
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

skyalloy schreef: do 28 mei 2020, 21:58 Daar ga je heel veel plezier aan beleven.
Een gravel fiets met niet te smalle banden lijkt mij, voor merendeel van jouw ritten, een fantastische keuze.

Een alu terra met shimano grx is er voor 1800 euro maar.... met een heel zware wielset. Maar dat kan later upgrade worden.
Ik heb de wielset vervangen door een veel lichtere wielset en de 40mm banden voor smallere en lichtere 35mm banden.
Voor jou lijkt me een wat bredere band van 40 mm een prima optie.

Tip: ga eens maar je LBS en kijk eens naar die fietsen, rijdt eens een stuk en laat je adviseren. Voordat je een carbon alma koopt maar ook voordat je de sid vork koopt. De prijs van de sid is ongeveer helft van de gravel fiets......
Mijn terra is alweer 2 weekjes onderweg :-D dus nu nog 4/5 weken wachten :roll: deze smiley is natuurlijk een grapje en ook weet ik niet echt waarom :D maar ik zit dus naar iets smallere banden te kijken :-D
De lichtere wielset, heb ik gelijk fabriek af laten omzetten :-q
De iets smallere banden die ik aan het bekijken ben en ook met iets minder grof profiel, dan ook vooral aan de randen van de band :-D
Maar nu dan mijn vraag :D zou ik daar op de losse gravel teveel inleveren en mezelf het extra moeilijk maken tijdens het rijden :-?
Echt offroad ben ik niet van plan te gaan rijden, omdat hier (Portugal) de wildernis is ook echt wildernis en alles is te grof :-{ no flow trails here :(( en nu is het vooral het laatste jaartje dat ik in mijn mtb ride's behoorlijk veel gravel als verbinding van de offroad stukjes moet afrijden, en zo is eigenlijk bij mij het idee ontstaan :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
PaganiProductions

Daar een domme fout van mijzelf een shifter gesloopt door te ver door geschakeld te hebben iemand tips om dat niet meer laten gebeuren of in iedere geval zo min mogelijk.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op za 30 mei 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Mario070 schreef: vr 29 mei 2020, 00:03
skyalloy schreef: do 28 mei 2020, 21:58 Daar ga je heel veel plezier aan beleven.
Een gravel fiets met niet te smalle banden lijkt mij, voor merendeel van jouw ritten, een fantastische keuze.

Een alu terra met shimano grx is er voor 1800 euro maar.... met een heel zware wielset. Maar dat kan later upgrade worden.
Ik heb de wielset vervangen door een veel lichtere wielset en de 40mm banden voor smallere en lichtere 35mm banden.
Voor jou lijkt me een wat bredere band van 40 mm een prima optie.

Tip: ga eens maar je LBS en kijk eens naar die fietsen, rijdt eens een stuk en laat je adviseren. Voordat je een carbon alma koopt maar ook voordat je de sid vork koopt. De prijs van de sid is ongeveer helft van de gravel fiets......
Mijn terra is alweer 2 weekjes onderweg :-D dus nu nog 4/5 weken wachten :roll: deze smiley is natuurlijk een grapje en ook weet ik niet echt waarom :D maar ik zit dus naar iets smallere banden te kijken :-D
De lichtere wielset, heb ik gelijk fabriek af laten omzetten :-q
De iets smallere banden die ik aan het bekijken ben en ook met iets minder grof profiel, dan ook vooral aan de randen van de band :-D
Maar nu dan mijn vraag :D zou ik daar op de losse gravel teveel inleveren en mezelf het extra moeilijk maken tijdens het rijden :-?
Echt offroad ben ik niet van plan te gaan rijden, omdat hier (Portugal) de wildernis is ook echt wildernis en alles is te grof :-{ no flow trails here :(( en nu is het vooral het laatste jaartje dat ik in mijn mtb ride's behoorlijk veel gravel als verbinding van de offroad stukjes moet afrijden, en zo is eigenlijk bij mij het idee ontstaan :-D :-q
Mario je kan er ook 650b wielen in bouwen dan kan je wat meer mee en passen er bredere banden erin.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op za 30 mei 2020, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Drukte je gewoon door op de shifter terwijl die niet verder kon?
Gesloten