Pyga One Ten, belofte maakt schuld Kermit! P8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb een dergelijke constructie ook eenmaal toegepast. Had wel een massief stuk aluminium laten frezen en in de bovenzijde schroefdraad laten tappen zodat de bout van de topcap direct in dat verlengstuk viel.
Ook met 2 componentenlijm vast gezet. Dat spul heeft een breeksterkte van 220 kilo per vierkante cm dus krijg je never nooit niet meer van elkaar. :-q

Mocht iemand ook zoiets willen doen, let er dan wel op dat je de diameter van het verlengstuk circa 1mm kleiner maakt dan de binnenzijde van de stuurbuis. Zo heeft de lijm ruimte om zich te hechten. Anders duw je de lijm voor het verlengstuk uit bij het plaatsen :wink:
Laatst gewijzigd door slapbandje op ma 9 december 2019, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

slapbandje schreef: ma 9 december 2019, 10:58 Ik heb een dergelijke constructie ook eenmaal toegepast. Had wel een massief stuk aluminium laten frezen en in de bovenzijde schroefdraad laten tappen zodat de bout van de topcap direct in dat verlengstuk viel.
Ook met 2 componentenlijm vast gezet. Dat spul heeft een breeksterkte van 220 kilo per vierkante cm dus krijg je never nooit niet meer van elkaar. :-q

Mocht iemand ook zoiets willen doen, let er dan wel op dat je de diameter van het verlengstuk circa 1mm kleiner maakt dan de binnenzijde van de stuurbuis. Zo heeft de lijm ruimte om zich te hechten. Anders dus je de lijm voor het verlengstuk uit bij het plaatsen :wink:
Klinkt goed :-q
Als je het binnenste buisje te strak houd stroopt inderdaad alle lijm eraf. Er zat bij mij ook wat speling voor de lijm. Anders heeft het weinig zin.
Als je ziet wat ze allemaal lijmen in vliegtuigen tegenwoordig moet het spul wel goed zijn. Wel duur spul 1 zo'n tubetje.
Sneeuwmonster
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

sama schreef: ma 9 december 2019, 11:14 Wel duur spul 1 zo'n tubetje.
Vast niet zo duur als een vergelijkbare nieuwe vork ;)
“Old, not obsolete”
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is het, als je de diameter kleiner maakt vanwege de lijm, niet lastig om 'm goed te centreren? Of maakt dat niet zoveel uit als je toch overal lijm hebt?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 08:35 Is het, als je de diameter kleiner maakt vanwege de lijm, niet lastig om 'm goed te centreren? Of maakt dat niet zoveel uit als je toch overal lijm hebt?
Ik had metalen pinnen tijdelijk bevestigd aan de stuurbuis (met ducttape, je weet wel; dat is dat spul waar sommigen een banaan mee aan de muur plakken :lol: )
Op die manier kon het verlengstuk mooi tussen die pinnen in de stuurbuis glijden en zat het goed gecentreerd.

Zonder een dergelijke constructie is het inderdaad lastig. Je zou met je vingers op gevoel kunnen werken maar je loopt toch kans dat er aan één zijde van het verlengstuk net iets meer lijm zit waardoor het niet mooi gecentreerd wordt.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 08:35 Is het, als je de diameter kleiner maakt vanwege de lijm, niet lastig om 'm goed te centreren? Of maakt dat niet zoveel uit als je toch overal lijm hebt?
Dat kun je gewoon richten, als je het loslaat blijft het prima in positie.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Schitterende fiets, nu nog mooier met die Fox.
Zou 'm graag eens aan de tand voelen, kan 'm zo vaak pakken als ik wil maar helaas vier maten te groot.
En die Revelation heet inmiddels JW, die gaat binnenkort op mijn hok gemonteerd worden :bier:
Heel vreemd, dat verschil tussen Sram en Shimano; avonden bezig geweest met afstellen van die Sram en die XTR derie was letterlijk binnen 10min gemonteerd en afgesteld.
Echt het Shimano gevoel, zeg maar.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Inderdaad, blijkbaar ben ik een echte Shimano lover, ik wil niet meer terug!
Sneeuwmonster
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

slapbandje schreef: ma 9 december 2019, 10:58 Mocht iemand ook zoiets willen doen, let er dan wel op dat je de diameter van het verlengstuk circa 1mm kleiner maakt dan de binnenzijde van de stuurbuis. Zo heeft de lijm ruimte om zich te hechten. Anders duw je de lijm voor het verlengstuk uit bij het plaatsen :wink:
ik zag net dit. Hoe stevig zou dat zijn?

https://www.youtube.com/watch?v=yLd-ovd7e6M
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is het principe waarmee alle stuurpennen in de vork werden vastgezet voordat het aheadsysteem de norm werd.
Dus toen we nog schroefdraad balhoofdstellen hadden en "quill stems". Dus je zou verwachten dat het vast genoeg zit, maar het is dan wel van belang dat de diameter van die adapter exact gelijk is aan die van de vorkbuis waar hij in gaat.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

In dat filmpje is niet te zien hoe ze de headset onder de correcte pre-load zetten. Dat is met zo'n adapter namelijk het grote probleem.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb ooit ook geprobeerd zo'n ding te gebruiken.
De interne diameter is bjj verschillende merken en modellen anders, passte bijv. niet in een Reba.
Heb hem wel in een vaste vork gebruikt, dat ging prima maar weegt iets van 300 gram en had er uiteindelijk geen fijn gevoel bij.
De quill klemt wel goed, wat Kermit zegt; voor circa '92 reed iedereen er mee.
Maar het goed afstellen van de headset was wel lastig.
Door de erg lange bout voor de starnut is de grens tussen te los en te strak vager.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Je verlengt toch alleen de stuurbuis met dit ding?
Dus preload op je balhoofd afstellen doe je toch gewoon door de topcap aan te draaien? (Nu doen ze dat niet in dat filmpje, maar ik zou er gewoon een spacer en topcap op hebben gezet. )

Met deze verlenger kan dat gewoon:
https://www.ebay.co.uk/itm/BBB-Extender ... 1091688241
Afbeelding
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Op het filmpje zie je duidelijk dat de topcap door de stem heen gaat en dus alleen bedoeld is om de quill vast te zetten. Hoe je dan moet afstellen is mij een raadsel. Op die van jouw plaatje vraag ik me dan weer af hoe je die quill gaat vastzetten, want als dat met dezelfde bout moet als waarmee je je topcap pre-load, dan gaat dat ook niet echt werken. Zo'n adapter heb ik namelijk en het is een pain-in-the-butt om dit af te stellen (ik zou er mijn Chrisking headsets niet aan willen wagen).
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

zonoskar schreef: vr 12 juni 2020, 16:36 Op het filmpje zie je duidelijk dat de topcap door de stem heen gaat en dus alleen bedoeld is om de quill vast te zetten. Hoe je dan moet afstellen is mij een raadsel. Op die van jouw plaatje vraag ik me dan weer af hoe je die quill gaat vastzetten, want als dat met dezelfde bout moet als waarmee je je topcap pre-load, dan gaat dat ook niet echt werken. Zo'n adapter heb ik namelijk en het is een pain-in-the-butt om dit af te stellen (ik zou er mijn Chrisking headsets niet aan willen wagen).
En als je de pre load nou doet met een stem en pre load adjuster van one up?
“Old, not obsolete”
Plaats reactie