Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Afbeelding

Met
Frame: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a 18 rood.
Banden: Schwalbe Smart Sam 29x210 54-622 draad zwart.
Kettingblad voor 38T, achter 17T.
Pedalen: Shimano spd PDM350.

Zonder versnellingen, vrijloop, remmen en/of bidonhouder. 8)
Laatst gewijzigd door Bahco op zo 19 september 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Super fiets :-q

Fixed offroad rijden is mij alleen een stap te ver, wel een uitdaging lijkt me...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Mooie fiets, rijd je er alle routes mee?

Ik vond fixed in de bossen irritant in bochten en van bultjes naar beneden. Dan is een vrijloop voor mij toch echt handig.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

zeroground schreef:Mooie fiets, rijd je er alle routes mee?
'k Ben nog maar een beginneling; de Kona heb ik nu een half jaar. Het jaar ervoor had ik van het offroad-gebeuren geproefd op andere fixies die niet speciaal voor het MTB-werk gemaakt waren.

De enige route waarvoor mijn conditie en techniek nu goed genoeg zijn is Austerlitz. 'k Ben nu ook vaak op Zeist te vinden om mijn conditie en techniek te verbeteren, en heel af en toe proef ik even aan Soesterberg, en Lage/Hoge Vuursche.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik zou die fiets alleen al vanwege de naam willen hebben zeg. Bovendien is die gewoon apart mooi ook nog.

Maar fixed rijden is zeker niet mijn ding, ja misschien hier in Amsterdam maar zeker niet op de routes. Knap
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Respect hoor.
Ik het het ooit wel eens geprobeerd; fixed offroad, mar ik vond het errug moeilijk en frustrerend. Doe mij maar gewoon SS.
Everybody bought a new bike!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Grensverleggend, op de Veluwezoom.
OT, de humuhumu blijft wel een gaaf apparaat.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Bahco schreef:'k Ben nog maar een beginneling; de Kona heb ik nu een half jaar.
[...]
De enige route waarvoor mijn conditie en techniek nu goed genoeg zijn is Austerlitz.
[...]
Zie ook OTB-topic van bahco
Dan ga ik de vraag toch maar stellen: zou je op een singlespeed (met vrijloop dus) niet gewoon veel meer lol hebben in het bos?

Wat de routes hier in de buurt voor mij zo mooi maakt is juist de flow: lijn kiezen, pumpen door de kuilen en bochten (en dat doe je juist staand en freewheelend), vaart van een afdalinkje meenemen de volgende klim op, even harken om nét de top de halen en dan weer flowen in de afdaling.....

Ooit lang geleden heb ik fixed offoad ook eens geprobeerd maar ik was voor mn gevoel vooral bezig desastreuze pedal strike te voorkomen, en miste de hele flow.

En ook even je gewicht naar achteren verplaatsen om over een dropje of mul zandstuk heen te surfen gaat stukken makkelijker als je even je benen stil kunt houden. :-q

Ik zeg: een freewheel (ik zou voor 38/20 of 34/18 gaan) en een setje BB7's of BR-M615's is zo gemonteerd :wink:



Voor de goede orde: ik hou ook van 'alternatieve' fietsen, rij 90% van mijn offroad ritten SS en duizenden kilometers per jaar fixed op de weg, dus ik snap de voordelen van fixed helemaal, en ook de aantrekkingskracht van het idee om het offroad te proberen. En tóch houd ik het offroad bij een starre singlespeed. En ga ik biken in de Ardennen of Eifel, of een marathon in Montferland of Groesbeek tussen honderden gearies, dan pak ik zelfs iets met versnellingen en vering. Horses for courses.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Van TS kunnen we in elk geval niet zeggen dat hij een NL kuddedier is.
Niet echt een doorsnee fiets.
Kan niet zeggen dat ik deze stijl nou zo mooi vindt maar er is in veel opzichten lef nodig voor deze Stuff, wat dat betreft zonder meer positief.
En bij een tripple S bike kan ik de uitdaging van 'waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?' zeker wel goed voorstellen.

Maar nog niet eens zo heel pittige afdalingen waar je cranksetje de 150rpm ruim passeert :o .
Pootjes in de lucht dan maar en gierend van adrenaline afwachten op welk moment de boel weer een beetje onder controle te brengen is?
Die plotselinge haakse bocht onder aan de afdaling? Wortels bij hoge snelheid? Bomen in de bocht? Droppen? Jumpen?

Alles is te trainen dus dat ook maar ben persoonlijk toch wel heel blij met een goed stel remmen en een freewheel.
Als vader van 50jr voel ik me verplicht om tegen je te zeggen :winkie: ; 'jongen, bouw je techniek rustig op, doe voorzichtig en kijk goed uit waar je gaat fietsen'.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen op andere UH routes.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Qua veiligheid zal het allemaal wel loslopen, maar ik denk dat SS vooral ook gewoon leuker is. :-q
Everybody bought a new bike!
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

Ik ken het fenomeen Fixie, maar had nog nooit een Off-road versie gezien. En hoe meer ik over het MTB-en met een fixie nadenk hoe meer obstakels ik meen te ontdekken bij het rijden ermee. Niet dat dit topic moet vervallen in fixiebashen, maar ik vraag me serieus af: Hoe? Hoe nader je een technisch stuk? Attackhouding? Leunen in bochten? Hoe dan? Dan haal je toch overal de snelheid eruit? Je kunt eigenlijk niks anders dan zitten (of staan) en trappen. Klap je niet af en toe van de trappers en met je perineum op je zadel? En rijd je dan met platform of met spd?

Youtube gaf me een flashy video als eerste resultaat op 'Fixie mountainbike', en daar lijkt het allemaal vrij soepel te gaan.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Om over gravelpaden te blaffen lijkt fixed 38/17 me prima.

De dude van dat filmpje heeft waarschijnlijk jaren ervaring en zieke skills...
Everybody bought a new bike!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

toch allemaal makke paden in die fixie filmpjes. Niet dat je daar geen lol op kan beleven maar 't is toch wat anders.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Bahco schreef:Zonder remmen...
Wut.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

38/17 is voor fixed begrippen tamelijk licht, dat red je best zonder remmen.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie