Mooie oplossing voor een k*t probleem zeg.. naja ben blij da je een stapje verder bent nu al zegt zo'n melding niet heel veel.
Ik neem aan dat je het "nieuwe" blokje gaat inbouwen en de oude reserve bewaard op de plank?
Wellicht zou je het oude blok dan indd eens open kunnen maken of laten maken om te kijken wat voor sensor er precies in zit.. lijkt me sterk dat je die nergens los kunt krijgen..
Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
Hier op het forum, in een ander forum lid topic....zo ook met E-bike probleem/en.
Had ik het over zo'n uitlees progamma (erg makkelijk) nu je alle foutcodes hebt en je deze ook kunt omschrijven, kun je nu verder....bv door de datastream te bekijken en zo het probleem proberen te lokaliseren.
Ik weet niet of je dit onderstaand artikel al had gelezen, (het is een 2019 artikel met een 2021 update) zelf denk ik dat hier nuttige info staat om mee te beginnen
https://ebike-mtb.com/en/ebike-error-codes/
Had ik het over zo'n uitlees progamma (erg makkelijk) nu je alle foutcodes hebt en je deze ook kunt omschrijven, kun je nu verder....bv door de datastream te bekijken en zo het probleem proberen te lokaliseren.
Ik weet niet of je dit onderstaand artikel al had gelezen, (het is een 2019 artikel met een 2021 update) zelf denk ik dat hier nuttige info staat om mee te beginnen
https://ebike-mtb.com/en/ebike-error-codes/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
@Kermit
Zou het niet een speedsensor connectie kunnen zijn? "Drive-unit" hoeft niet perse in de motor te zijn, maar kan ook motor-drive system betekenen.
Verder wel balen natuurlijk, maar ik snap jouw overwegingen voor aanschaf nieuwe motor goed als de rest zo goed bevalt.
Ik hoop nog altijd dat ik met Bosch iets meer service "om de hoek" kan vinden. Er zijn gewoon erg veel dealers en service centers. Gelukkig werkt ie bij mij nog foutloos.
Zou het niet een speedsensor connectie kunnen zijn? "Drive-unit" hoeft niet perse in de motor te zijn, maar kan ook motor-drive system betekenen.
Verder wel balen natuurlijk, maar ik snap jouw overwegingen voor aanschaf nieuwe motor goed als de rest zo goed bevalt.
Ik hoop nog altijd dat ik met Bosch iets meer service "om de hoek" kan vinden. Er zijn gewoon erg veel dealers en service centers. Gelukkig werkt ie bij mij nog foutloos.
-
- Moderator
- Berichten: 16791
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik had ergens op internet foto's gezien van de torque-sensor, maar weet zo niet meer waar.
Het is in elk geval een hoop ingegoten electronica dus niet echt makkelijk om daar iets aan te vervangen. En natuurlijk ook omdat Shimano geen losse onderdelen levert.
Sommige andere motoren zijn iets beter te onderhouden, Bosch oa. Dit is wel een informatieve site:
https://www.ebikemotorcentre.com/freque ... s-answers/
Zij doen veel motoren, maar geen Shimano. En de reden is dat Shimano geen parts levert.
Nieuwe motortje wordt vandaag bezorgd als het goed is.
Ik twijfel tussen hem achter de hand houden en met de huidige motor doorrijden zolang die geen problemen geeft, of om hem wel te monteren. En dat laatste zou ik dan vooral doen omdat er nu nog garantie op zit en die verdampt als de motor ongebruikt op de plank ligt...
Het is in elk geval een hoop ingegoten electronica dus niet echt makkelijk om daar iets aan te vervangen. En natuurlijk ook omdat Shimano geen losse onderdelen levert.
Sommige andere motoren zijn iets beter te onderhouden, Bosch oa. Dit is wel een informatieve site:
https://www.ebikemotorcentre.com/freque ... s-answers/
Zij doen veel motoren, maar geen Shimano. En de reden is dat Shimano geen parts levert.
Nieuwe motortje wordt vandaag bezorgd als het goed is.
Ik twijfel tussen hem achter de hand houden en met de huidige motor doorrijden zolang die geen problemen geeft, of om hem wel te monteren. En dat laatste zou ik dan vooral doen omdat er nu nog garantie op zit en die verdampt als de motor ongebruikt op de plank ligt...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Sensoren en vooral speed en torque sensoren zijn de eerste die spannings val opmerken, omdat een regeleenheid makkelijker met een onderspannig kan door functioneren dan dit soort sensoren.
Vooral wanneer je een foutcode hebt van een sensor in combinatie met een initialiseren/opstarten foutcode, dan kun je al snel in het ootje worden genomen
Vooral wanneer je een foutcode hebt van een sensor in combinatie met een initialiseren/opstarten foutcode, dan kun je al snel in het ootje worden genomen
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik zou inderdaad wisselen voor nieuw, garantieperiode gebruiken en je oude motor evt opknappen en reserve houden. Je zit niet te wachten op evt storingen onderweg lijkt me? Ik zou er behoorlijk stressig van worden.kermit schreef: ↑do 21 april 2022, 09:06 Ik had ergens op internet foto's gezien van de torque-sensor, maar weet zo niet meer waar.
Het is in elk geval een hoop ingegoten electronica dus niet echt makkelijk om daar iets aan te vervangen. En natuurlijk ook omdat Shimano geen losse onderdelen levert.
Sommige andere motoren zijn iets beter te onderhouden, Bosch oa. Dit is wel een informatieve site:
https://www.ebikemotorcentre.com/freque ... s-answers/
Zij doen veel motoren, maar geen Shimano. En de reden is dat Shimano geen parts levert.
Nieuwe motortje wordt vandaag bezorgd als het goed is.
Ik twijfel tussen hem achter de hand houden en met de huidige motor doorrijden zolang die geen problemen geeft, of om hem wel te monteren. En dat laatste zou ik dan vooral doen omdat er nu nog garantie op zit en die verdampt als de motor ongebruikt op de plank ligt...
-
- Moderator
- Berichten: 16791
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Op NL rondjes wil ik dat risico nog wel nemen, dan kun je relatief eenvoudig terug naar je auto. Ik kwam de klimmetjes in de LDD makkelijker dan gedacht op zonder motor, al gaat het dan wel heel erg langzaam
Maar op vakanties wil je zeker geen uitvallende motor, als je nog een serieuze berg over moet ga je een paar verdomd zware uurtjes tegemoet... (nog los van het feit dat dan de rest van je vakantie naar de vaantjes is).
Maar op vakanties wil je zeker geen uitvallende motor, als je nog een serieuze berg over moet ga je een paar verdomd zware uurtjes tegemoet... (nog los van het feit dat dan de rest van je vakantie naar de vaantjes is).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Nou precies, ik zou dat risico ook absoluut niet nemen.................en de volgende keer een fiets met een Bosch motor kopen
-
- Moderator
- Berichten: 16791
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Gevaarlijke uitspraak, die kleine lettertjes....
Daar zou ik mee wachten tot je 10.000 probleemloze km's op de klok hebt staan
Maar ik heb het overwogen, een nieuwe bike met Bosch motor. Wat me vooral tegenhield was de twijfel of zo'n fiets het stuur-/rijkarakter van de Merida kan evenaren. Dat vind ik namelijk wel echt perfect bij me passen en geniaal speels voor het gewicht.
Bovendien heb ik hem qua afmontage helemaal naar mijn wensen, afgezien van het frame en de electronica zit er niet veel origineels meer op (stuur & pen en balhoofdlagers, dat is het wel zo'n beetje).
Daarbij komt nog dat ik de Merida niet voor een fatsoenlijk bedrag zou kunnen verkopen als het probleem niet aangepakt zou zijn. Dus ik moest toch wat, een nieuw motortje of een reparatie waarvan je zeker weet dat die het probleem oplost. Ik heb de makkelijke weg gekozen
Gisteren bezorgd:
Helaas wat weinig tijd momenteel wegens privé-omstandigheden. Daar gaan de nodige vrije dagen in zitten, en ik wil daarnaast ook blijven fietsen om de conditie een beetje op peil te houden voor de bergen eind mei. Dus ik vrees dat de motorwissel pas daarna plaats gaat vinden.
Daar zou ik mee wachten tot je 10.000 probleemloze km's op de klok hebt staan
Maar ik heb het overwogen, een nieuwe bike met Bosch motor. Wat me vooral tegenhield was de twijfel of zo'n fiets het stuur-/rijkarakter van de Merida kan evenaren. Dat vind ik namelijk wel echt perfect bij me passen en geniaal speels voor het gewicht.
Bovendien heb ik hem qua afmontage helemaal naar mijn wensen, afgezien van het frame en de electronica zit er niet veel origineels meer op (stuur & pen en balhoofdlagers, dat is het wel zo'n beetje).
Daarbij komt nog dat ik de Merida niet voor een fatsoenlijk bedrag zou kunnen verkopen als het probleem niet aangepakt zou zijn. Dus ik moest toch wat, een nieuw motortje of een reparatie waarvan je zeker weet dat die het probleem oplost. Ik heb de makkelijke weg gekozen
Gisteren bezorgd:
Helaas wat weinig tijd momenteel wegens privé-omstandigheden. Daar gaan de nodige vrije dagen in zitten, en ik wil daarnaast ook blijven fietsen om de conditie een beetje op peil te houden voor de bergen eind mei. Dus ik vrees dat de motorwissel pas daarna plaats gaat vinden.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16791
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Er is nog weinig ontwikkeling in deze zaak... gewoon te weinig tijd en teveel te doen
Vorige week nog wel een ritje gemaakt met de Merida, gewoon een wegtoertje met mijn vriendin. Niet echt waar je een 160mm fully voor hebt maar ach. Belangrijker is dat de ondersteuning geen enkel probleem gaf.
Ik heb in de tussentijd gemaild met Merida NL en zij adviseerden me om de fiets te laten uitlezen bij een Shimano Service center aangezien die beschikken over apparatuur die wat gedetailleerder diagnoses kan stellen dan het consumenten-apparaatje dat ik zelf heb. In eerste instantie heb ik toen Ventoux in Tilburg gebeld (vroeger mijn vaste lbs) en die gaf eerlijk aan dat hun expertise niet heel groot was op dit vlak en verwezen me door naar een andere zaak in de regio.
Die heb ik gebeld en hij adviseeerde me -na het aanhoren van mijn verhaal- om eerst eens alles van de trapas te halen, grondig schoon te maken en weer met het juiste moment te monteren. Dus de crankarmen, spider en voorblad. Volgens hem kon dat de oorzaak zijn van een trapkrachtsensor-foutmelding, hij dacht zelfs dat de kans dat de inwendige sensor kapot zou zijn niet zo groot is.
Advies was ook om de doppen waarmee je op een normaal Hollowtech II crankstel de speling wegdraait niet te vast te zetten, en dat gold ook voor de lockring van de spider (5Nm minder dan Shimano aangeeft).
Het punt is wel dat als ik dit doe en daarna weer ga rijden en de fiets geen probleem geeft dat ik dan nog steeds niet zeker weet of het definitief opgelost is of niet. Er zat immers ook een half jaar tussen de eerste en tweede keer dat hij ermee ophield...
Daarnaast heb ik natuurlijk dat nieuwe motortje nog liggen. De garantie daarop is niet van kracht zolang ik de oude motor niet inlever (zie de e-mtb sectie voor een uitgebreidere uitleg van het waarom). Dus of ik dat ding nu meteen monteer of pas over twee jaar maakt eigenlijk ook niet uit.
Nu nog even bedenken wat ik ga doen: bovengenoemde tips volgen en de huidige motor laten zitten en de nieuwe als reserve houden, of de nieuwe monteren en de huidige als reserve in de kast leggen...
Hoe dan ook is het hoog tijd de Merida weer eens lekker in Nijmegen of Amerongen uit te laten en te voelen hoe dat ook alweer was
Vorige week nog wel een ritje gemaakt met de Merida, gewoon een wegtoertje met mijn vriendin. Niet echt waar je een 160mm fully voor hebt maar ach. Belangrijker is dat de ondersteuning geen enkel probleem gaf.
Ik heb in de tussentijd gemaild met Merida NL en zij adviseerden me om de fiets te laten uitlezen bij een Shimano Service center aangezien die beschikken over apparatuur die wat gedetailleerder diagnoses kan stellen dan het consumenten-apparaatje dat ik zelf heb. In eerste instantie heb ik toen Ventoux in Tilburg gebeld (vroeger mijn vaste lbs) en die gaf eerlijk aan dat hun expertise niet heel groot was op dit vlak en verwezen me door naar een andere zaak in de regio.
Die heb ik gebeld en hij adviseeerde me -na het aanhoren van mijn verhaal- om eerst eens alles van de trapas te halen, grondig schoon te maken en weer met het juiste moment te monteren. Dus de crankarmen, spider en voorblad. Volgens hem kon dat de oorzaak zijn van een trapkrachtsensor-foutmelding, hij dacht zelfs dat de kans dat de inwendige sensor kapot zou zijn niet zo groot is.
Advies was ook om de doppen waarmee je op een normaal Hollowtech II crankstel de speling wegdraait niet te vast te zetten, en dat gold ook voor de lockring van de spider (5Nm minder dan Shimano aangeeft).
Het punt is wel dat als ik dit doe en daarna weer ga rijden en de fiets geen probleem geeft dat ik dan nog steeds niet zeker weet of het definitief opgelost is of niet. Er zat immers ook een half jaar tussen de eerste en tweede keer dat hij ermee ophield...
Daarnaast heb ik natuurlijk dat nieuwe motortje nog liggen. De garantie daarop is niet van kracht zolang ik de oude motor niet inlever (zie de e-mtb sectie voor een uitgebreidere uitleg van het waarom). Dus of ik dat ding nu meteen monteer of pas over twee jaar maakt eigenlijk ook niet uit.
Nu nog even bedenken wat ik ga doen: bovengenoemde tips volgen en de huidige motor laten zitten en de nieuwe als reserve houden, of de nieuwe monteren en de huidige als reserve in de kast leggen...
Hoe dan ook is het hoog tijd de Merida weer eens lekker in Nijmegen of Amerongen uit te laten en te voelen hoe dat ook alweer was
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Ik zou een week wegboeken naar serieus gebied en beide fietsen proberen. Weet je direct welke je wilt bewaren.
“Old, not obsolete”
-
- Moderator
- Berichten: 16791
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Daarvoor ontbreken me de vrije dagen
(en is denk ik ook niet nodig overigens).
(en is denk ik ook niet nodig overigens).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Motor vervangen zou zomaar kunnen helpen.
Maar ook dan kun je dezelfde twijfel houden of het wel echt is opgelost.
Ik denk dat er nog tig andere oorzaken te verzinnen zijn namelijk.
Dat verhaal van die LBS klinkt voor mij net zo geloofwaardig, zo niet geloofwaardiger, zij hebben er meer verstand van/ervaring mee dan jij.
Maar ook dan kun je dezelfde twijfel houden of het wel echt is opgelost.
Ik denk dat er nog tig andere oorzaken te verzinnen zijn namelijk.
Dat verhaal van die LBS klinkt voor mij net zo geloofwaardig, zo niet geloofwaardiger, zij hebben er meer verstand van/ervaring mee dan jij.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Moderator
- Berichten: 16791
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Oeps, even gemist. Maar die heb ik via eBay van een Duitse shop, Radprofi Erfurt. Maar zo te zien zijn die nu door hun voorraad heen...
Deze Duitse shop heeft er nog wel een aantal, en ook voor dezelfde prijs:
https://www.ebay.nl/itm/184585163695?ha ... SwHBZhb8uC
Verder heeft het even geduurd, maar eindelijk, eindelijk heb ik weer eens een rondje op de Merida gereden. En tsja, dat voelt meteen weer zo ontzettend goed... die fiets lijkt gewoon speciaal voor mij gemaakt. Zithouding, stuurkarakter, alles pàst.
De ondergrond was uiteraard nogal los hier en daar, ik had gewoon zin om weer eens met de Merida het bos in te gaan en had daar niet zo bij stilgestaan. Maar met de ondersteuning icm de brede banden is los zand ook geen enkel probleem, de fiets z'n weg laten zoeken en een beetje meebewegen is eigenlijk ook wel weer leuk
Sinds het uitvallen van de ondersteuning heb ik nog niets aan de fiets gedaan, maar gisteren werkte alles weer probleemloos. Hij reed weer zo lekker, het is eigenlijk ondenkbaar om hem weg te doen. Ook alle onderdelen zijn naar mijn wens, die Fox 38 is misschien niet nodig voor mijn rijstijl maar het is wel een verrekt fijn vorkje. En Shimano remmen boven Sram anytime
Dus ik zet er gewoon een keer die nieuwe motor in, hou de oude als reserve en ga nog een tijd genieten van dit ding!
Over een tijdje gaan we met een huurcamper op vakantie, ik zit nog te dubben over welke fiets ik mee ga nemen. Da's onder andere afhankelijk van ongeveer welke richting/bestemming (die kiezen we pas in de week voor vertrek) en ik vind het toch ook wel spannend om twee e-mtb's mee te nemen in verband met mogelijk diefstalrisico. Ben daarom bezig met verzekeringopties bekijken (zie topic in de lounge).
Punt is dat deze fiets inmiddels wel vier jaar oud is en er altijd met afschrijvingspercentages gewerkt wordt. En er is natuurlijk nogal wat aan vertimmerd waardoor een gelijkwaardige vervanger ook meteen prijzig is... voor de vijf mille die deze fiets (in originele toestand) destijds kostte ga je nu absoluut niets gelijkwaardigs meer vinden.
Wat dat betreft kan ik beter de Levo SL meenemen, die is nog gewoon tegen nieuwwaarde te verzekeren.
Deze Duitse shop heeft er nog wel een aantal, en ook voor dezelfde prijs:
https://www.ebay.nl/itm/184585163695?ha ... SwHBZhb8uC
Verder heeft het even geduurd, maar eindelijk, eindelijk heb ik weer eens een rondje op de Merida gereden. En tsja, dat voelt meteen weer zo ontzettend goed... die fiets lijkt gewoon speciaal voor mij gemaakt. Zithouding, stuurkarakter, alles pàst.
De ondergrond was uiteraard nogal los hier en daar, ik had gewoon zin om weer eens met de Merida het bos in te gaan en had daar niet zo bij stilgestaan. Maar met de ondersteuning icm de brede banden is los zand ook geen enkel probleem, de fiets z'n weg laten zoeken en een beetje meebewegen is eigenlijk ook wel weer leuk
Sinds het uitvallen van de ondersteuning heb ik nog niets aan de fiets gedaan, maar gisteren werkte alles weer probleemloos. Hij reed weer zo lekker, het is eigenlijk ondenkbaar om hem weg te doen. Ook alle onderdelen zijn naar mijn wens, die Fox 38 is misschien niet nodig voor mijn rijstijl maar het is wel een verrekt fijn vorkje. En Shimano remmen boven Sram anytime
Dus ik zet er gewoon een keer die nieuwe motor in, hou de oude als reserve en ga nog een tijd genieten van dit ding!
Over een tijdje gaan we met een huurcamper op vakantie, ik zit nog te dubben over welke fiets ik mee ga nemen. Da's onder andere afhankelijk van ongeveer welke richting/bestemming (die kiezen we pas in de week voor vertrek) en ik vind het toch ook wel spannend om twee e-mtb's mee te nemen in verband met mogelijk diefstalrisico. Ben daarom bezig met verzekeringopties bekijken (zie topic in de lounge).
Punt is dat deze fiets inmiddels wel vier jaar oud is en er altijd met afschrijvingspercentages gewerkt wordt. En er is natuurlijk nogal wat aan vertimmerd waardoor een gelijkwaardige vervanger ook meteen prijzig is... voor de vijf mille die deze fiets (in originele toestand) destijds kostte ga je nu absoluut niets gelijkwaardigs meer vinden.
Wat dat betreft kan ik beter de Levo SL meenemen, die is nog gewoon tegen nieuwwaarde te verzekeren.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After