Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die rugzak is niet ideaal maar ik heb geen keus.... En je moet wat over hebben voor zo'n tripje zullen we maar denken.

Gisteren de fiets aangepakt. Een Minion achterop, met een e-mtb wil je ook bergop alle grip die je kunt krijgen, zo lang mogelijk fietsend omhoog is het devies. 23kg op een steile helling naar boven duwen is killing. En de Rekon schiet dan soms tekort, met de extra power op het achterwiel.

Meteen latex erin, op deze manier gaat dat zonder knoeien. Flesje op het ventiel drukken als het bovenin staat, wiel draaien en flesje leegknijpen. Twee keer met dit soort banden :-D (120cc totaal dus).
Afbeelding

Verder de motorbeschermer gemonteerd, wat extra tape tegen steenslag geplakt, nieuwe remblokken achter (icetech metal) en alles nagelopen. Kortom, laat die bergen maar komen! :-q

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk vooruitzicht die alpentrip :-q
Ook voor mij op de (gravel)weg blijft het genieten daar.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat lijkt me ook leuk ja! Vroeger meerdere keren met de racer in de Alpen/bergen geweest.
Helaas kan er maar één fiets p.p. mee :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooie vooruitzichten, geniet ervan. De bike is er iig klaar voor, baasje ook geloof ik. :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Is wat Juriaan zegt niet mogelijk?
Je zou met een custom frametas de accu onder de onderbuis kunnen hangen.
Misschien niet ideaal qua gewicht verdeling, maar 4-5 kg in de rugzak is dat ook niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar zie ik toch wel enkele bezwaren: hoe krijg je dat stabiel, hoe bescherm je die accu tegen rotsen, hoe krijg je dan het voorwiel nog omhoog en de belangrijkste: het voorwiel gaat daar tegenaan komen als de vork ver inveert.

Vooralsnog zal ik het met die rugzak moeten doen. Misschien ooit nog een nieuwe bike met meer accucapaciteit maar of dat er qua budget in zit is de vraag.
Voor een beetje knap afgemonteerde e-fully is vijf mille echt de ondergrens en de prijstrend is duidelijk stijgende :-{
Als ik zie wat er nu op de opvolger van mijn fiets aan onderdelen zit voor een vergelijkbare prijs is dat duidelijk een stap terug (RS35 tegen een Lyrik bijvoorbeeld...).

Ik heb de volle rugzak niet gewogen, maar even globaal:
- rugzak met protector (Evoc e-ride): 1kg (minstens).
- reserve accu: 2,6kg.
- twee liter drank: 2kg (vroeger nam ik 3 liter mee, die ene liter minder is ter compensatie :D ).
- regen-/windjack
- (ik twijfel over elleboogprotectie, kniebeschermers heb ik aan).
- binnenband (zo'n 2.8 weegt volgens mij 3 ons!).
- pompje.
- mini-demperpomp.
- toolrol, iets uitgebreider dan voor de thuisrondjes.
- klein assortiment reparatiestuff: tieraps, bladboutje, derriepat, powerlinks, remblokken etc.
- genoeg te eten, vaak is de enige koffiestop redelijk in het begin van de rit voordat je de col op gaat.
- telefoon.
- batterijen voor gps.
- EHBO setje.
Ik schat totaal zo'n 7kg. Het grappige is dat gedurende de rit de rugzak natuurlijk lichter wordt door het drinken en eten wat je opmaakt, maar dat je daar niks van merkt :D

Met bijvoorbeeld een Specialized kun je voor een 700Wh accu kiezen (ik heb 500Wh) en ook een bidon kwijt. Met die 700Wh heb je denk ik net genoeg om zonder reserveaccu de rit te halen, bovendien kun je een halve liter drank op je fiets kwijt.
Dat lijkt mij wel wat but wallet says "no" :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik snap je afwegingen, die zijn ook niet makkelijk. Ik zou zo'n blok op mijn rug iig niet prettig vinden, maar als er verder geen optie is moet je wel.
Op die van mij zit een bidonhouder waar je een extender kwijt zou kunnen van 240Wh, dan kom ik op 740Wh.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Heb je met je afweging wel rekening gehouden dat wanneer je nu je Merida zou inruilen, je er nog wel een aardig bedrag voor terugkrijgt? Hoe langer je wacht des te minder dat wordt.
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: zo 23 augustus 2020, 11:36 Ik schat totaal zo'n 7kg.
Zonder accu zit die van mij al op dat gewicht, dus ik denk dat je hem echt even op de weegschaal moet zetten om het echte gewicht te achterhalen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: zo 23 augustus 2020, 11:36 ....

Met bijvoorbeeld een Specialized kun je voor een 700Wh accu kiezen (ik heb 500Wh) en ook een bidon kwijt. Met die 700Wh heb je denk ik net genoeg om zonder reserveaccu de rit te halen, bovendien kun je een halve liter drank op je fiets kwijt.
Dat lijkt mij wel wat but wallet says "no" :D
In jouw ervaring, hoe zou dat met Bosch en 650Wh gaan? Haal je daarmee wel een gemiddelde dagtocht zoals jij die doet? (Zit weleens vaag aan Cube Stereo hybrid te denken)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zoals altijd, goed verhaal :-q

(O voor dat je weggaat, steek nog even de gras kanten af😜)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 23 augustus 2020, 14:04
kermit schreef: zo 23 augustus 2020, 11:36 ....

Met bijvoorbeeld een Specialized kun je voor een 700Wh accu kiezen (ik heb 500Wh) en ook een bidon kwijt. Met die 700Wh heb je denk ik net genoeg om zonder reserveaccu de rit te halen, bovendien kun je een halve liter drank op je fiets kwijt.
Dat lijkt mij wel wat but wallet says "no" :D
In jouw ervaring, hoe zou dat met Bosch en 650Wh gaan? Haal je daarmee wel een gemiddelde dagtocht zoals jij die doet? (Zit weleens vaag aan Cube Stereo hybrid te denken)
Sommige dagen wel, andere net niet schat ik. Maar ik doe natuurlijk een trektocht die door een ander uitgezet is, als je op eigen houtje rijdt kun je rekening met de actieradius houden. Als je zeker weet dat je ruim toe komt geeft dat wel een prettig gevoel, en je hoeft iets minder krampachtig in eco te blijven.
Je kunt ook een langere pauze inplannen waarin je wat bij laadt, hoewel dat laden niet snel gaat. Maar dan kun je de lader ipv een tweede accu meenemen. Zo'n 625 accu is helemaal een bakbeest!

Omdat de meeste deelnemers niet met e-bikes rijden kan ik prima heel veel in eco rijden, want daarmee klim ik relaxed met de betere van de groep mee. Dus alleen voor stukjes die even echt power vragen gebruik ik de trail-stand.

Mijn vriendin heeft een Cube met die Bosch 625 accu, hier in NL (verhard en eenvoudige paden) ga je daar heel dik mee over de 100km als je een beetje zuinig rijdt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het zou voor mij voornamelijk gaan voor toerwerk in de bergen (geen echt serieuze mtb-routes, wel > 1000hm) en dan evt ook voor nederlandse mtb-routes.
Ik heb er nu een Focus Paralane2 E-road/gravel bike (Fazua systeem) voor aangeschaft, maar eigenlijk bevalt die niet zo en ik heb er in vlak Nederland niks aan (die 25km/u haal ik op de weg / gravel ook wel zonder E).
Vraag is voor mij op ik met zo'n 650wh accu op mtb in de Alpen op "gravel" routes 2000hm en meer zou kunnen doen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

2.000hm lijkt me vrij veel, maar als je continu in eco zou kunnen rijden en het terrein/de ondergrond is niet te gek zou het wellicht haalbaar zijn... Ik heb met mijn 500Wh accu weleens rond de 1.600hm gehaald en dat was in het terrein (voornamelijk schotter klims op rustig tempo in eco).
Als je daarop doordenkt zou 2.000hm met zo'n Bosch 625 wellicht haalbaar zijn. Door het andersoortige gebruik kun je toe met beter rollende banden, je kunt een mooi egaal tempo aanhouden, hoeft niet over obstakels in de klim te manoeuvreren. Je zult alleen niet te hard moeten gaan, echt zuinig fietsen.

Maar 100% zekerheid heb je niet en dat is toch een onprettig gevoel zo naar het eind van de rit toe. Vooral als het eind nog 300hm naar je tent/caravan/huisje betekent :D

Maar als je onderweg nog een beetje kunt bijladen...? Dan moet het denk ik lukken.
De lader van zo'n Bosch is mooi compact, veel kleiner dan mijn Shimano lader.

(Doe anders een appje, je hebt mijn nummer toch?).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Wordt weer een mooie trip zo te zien, enjoy :-q . Dit is toch het perfecte inzetgebied voor een e-mtb? Als je daarmee des te meer plezier beleeft aan zo'n week, i.p.v. helemaal naar de vaantjes te zijn...ik zou het ook wel weten ja. Ondanks mijn 33 jaar.
Ik zou gerust zelf zo'n bak in de schuur willen hebben. Er zijn genoeg dagen dat ik écht geen zin heb om me de longen uit het lijf te fietsen. Maar mtb'en wordt pas leuk met een beetje snelheid...
Plaats reactie