Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oké, het is al in mijn Banshee-sys ter sprake gekomen, dus nu tijd voor een eigen sys van…
mijn Merida e-mtb :-)

De gedachte eraan speelde al een tijdje. De laatste jaren merkte ik dat het biken steeds vaker net niet is hoe ik het graag wil. Tijdens mijn Alpenweken kwam ik vaak niet moe maar voldaan, maar steenkapot terug na een tocht. Daarvan herstelde ik dan weer niet genoeg in één nacht, zodat het naar het eind van de week toe helemaal afzien werd.
Ook had ik steeds minder zin in dagtochten in Limburg of de Ardennen, om dezelfde reden. En zelfs lokale rondjes werden minder leuk, ik houd een tempo waarbij het leuk is om bochtjes te nemen niet lang genoeg vol, en aan gezapig rondtoeren ben ik nog niet toe (vind ik zelf :)).

Dat er dus eens een e-mtb zou komen was me wel duidelijk, de twijfel zat ‘m meer in wanneer. E.e.a. kwam in een stroomversnelling nadat ik -gewoon om eens wat in het echt te zien- een keer bij de Merida importeur langs was gegaan. Daar kreeg ik het topmodel mee voor een proefrit van zo’n 50km. Niet genoeg om volledig gewend te raken, maar wel om een goede indruk te krijgen van de mogelijkheden.

Nu scoren de Merida e-mtb’s enorm goed in alle tests en zijn mede daardoor erg populair en niet altijd goed leverbaar. Er zou echter net één exemplaar in mijn maat naar Nederland komen…
Na een nachtje slapen de knoop doorgehakt en besloten om het te doen. YOLO enzo, je kent het wel ;-)

Inmiddels twee ritten gemaakt en wat in de buurt gespeeld met de Merida, en ik ben om. Even los van de ondersteuning, wat een fiets!
Hij klopt helemaal voor mij, stuurt heerlijk, geeft bakken vertrouwen, is goed in balans. Het is niet dat je niks meer hoeft te doen op een e-mtb, maar ik heb het gevoel dat ik weer mogelijkheden teruggekregen heb en de verhouding afzien - genieten op een rit is weer meer in balans.

Ik heb veel zin om nog meer te gaan rijden op de Merida, ben ook benieuwd naar het gedrag op langzamere technische paden. Daar kom ik in september waarschijnlijk wel achter, dan mag-ie mee naar de Alpen :-)
Wat ik tot nu toe wel gemerkt heb op een rondje LDD en 66km bij Nijmegen is dat hij "verrekte lekker" rijdt, om het op z'n Brabants te omschrijven :)

Mijn keus is op de middelste van de drie uitvoeringen gevallen. Het "instap" model scheelde me te weinig in prijs met deze om enkele mindere onderdelen te rechtvaardigen, en het topmodel biedt extra's die voor mij niet de fikse meerprijs waard waren.

De specs met daarachter wat aanpassingen die ik gedaan heb:
- Merida E-onesixty 900 maat S
- demper RS Deluxe, 160mm veerweg.
- vork RS Lyrik RC 160mm.
- remmen Shimano XT met 203mm schijven- upgrade: calipers vervangen door vierzuigers, vooral voor wat extra hitte-reserves in de bergen.
- shifter XT - vervangen door Sram GX 11 speed gripshifter, mijn duimgewricht kan niet overweg met drukkers.
- achterderailleur XT - vervangen door Sram GX Eagle, noodzakelijk vanwege de gripshift-aanpassing.
- cassette XT 11-46
- crank Shimano hollow tech met 34 nw blad.
- pedalen XT flats (fiets kwam zonder serieuze pedalen).
- naven DT swiss 350 CL.
- velgen Alex 37mm inwendig.
- banden Maxxis Minion DHR 2.8 (die lijken flink grip te hebben…)
- stuur Merida 760mm
- pen Merida 35mm
- dropper Merida Expert, = Brand-X vermoed ik. Blijft waarschijnlijk zitten zolang hij het blijft doen als nu, gewoon goed. Helaas past de BikeYoke die ik heb niet, 31.6 ipv 30.9mm...

Ik twijfel nog of ik de Minion achter vervang door een Rekon 2.8. Op een non-e bike zou ik dat zeker doen, maar hier is wat meer (klim)grip ook welkom… aan de andere kant is alles wat de actieradius kan vergroten fijn, dus ook minder rolweerstand.
De plastic schijf achter de cassette haal ik er nog af zodra ik de banden tubeless maak.
Ook denk ik eraan de triggers voor de motorstand op termijn te vervangen door een compactere unit waardoor er een triggerstyle-remote voor de dropper gebruikt kan worden. Zoals het nu zit werkt het ook, maar de ergonomie kan beter.

En dan ook maar wat plaatjes, anders moet ik als moderator mijn eigen topic sluiten :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ps: mochten e-mtb’s niet je ding zijn, geen probleem.
Maar liever niet dit topic gebruiken om daarover te discussiëren, dat kan hier:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=133527" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat een beest, hoe oud is kermit eigenlijk? :tong
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sinds een paar weken 56... dus wikipedia klopt niet :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Kermit_the_Frog" onclick="window.open(this.href);return false;

Beest is trouwens een adequate beschrijving van deze fiets... toch iig in vergelijking met wat ik zoal gereden heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Gaaf ding Paul!
Ik denk dat de aversie tegen e-MTB's al wat aan het afnemen is.
Je kunt immers een afdaling of twee meer doen op een dag met zo'n fiets, dus waarom niet :)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Erg nice! Ik kom net terug van m'n eerste alpentrip en heb meteen veel meer begrip voor e-mtb's. 90% van de dikke enduro trails vereist 2000m technisch klimmen, dan bied een e-mtb vooral een alternatief voor "er nooit komen".

Maar daar mocht het hier niet over gaan. Mooie bike :)
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kicken man!! Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur van zo'n accu - en dan niet per rit, maar of de capaciteit door de jaren heen merkbaar minder wordt... en of ze dan nog gemaakt worden...

Superveel plezier ermee joh! Dat het grote genieten weer mag blijven!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Kabookie, ik heb iig nog niks negatiefs gehoord op m'n eerste twee ritjes.
Wel geïnteresseerde vragen gehad :)

Om echt veel km's/hoogtemeters te maken heb je trouwens aan één acculading niet genoeg, dus voor die dagen neem ik een tweede accu mee. Benieuwd hoe dat gaat voelen... 2.6kg extra in een al niet lichte rugzak.
Maar met de 66km/750hm's van gisteren was het geen probleem, ik had nog twee van de vijf streepjes over. Wel 85% in de laagste stand (eco) gereden, de mate van gevraagde ondersteuning bepaalt je actieradius. In boost (de sterkste stand) gaat het rap met de accu, maar die stand heb je volgens mij ook amper nodig.

@Iglo, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zou "een beetje" k.. zijn om na vijf jaar je fiets niet meer te kunnen gebruiken. Het zijn niet bepaald wegwerpprijzen die ze ervoor vragen.
Maar ik hoop op ontwikkelingen op het gebied van bedrijfjes die zich op fietsaccu's gaan richten. Oude accu's van nieuwe cellen voorzien, wellicht zelfs betere dan wat er nu te koop is. Die ontwikkelingen gaan hoe dan ook komen, hopelijk op zo'n manier dat je er ook met een fiets van een paar jaar oud wat aan hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Yup - beetje backward compatibility van de accu's zou mooi zijn. Ik weet ook niet of die accu echt een specifieke vorm heeft, maar dáár zou in de industrie best een standaard voor ontwikkeld mogen worden, zo die er al niet is.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nope, geen standaard. Hallo, het is de fietsindustrie! ;-)

Er zijn vier veelgebruikte motoren: Bosch, Yamaha, Brose en Shimano. Die hebben allemaal eigen accu's, vaak nog in meer uitvoeringen. Geïntegreerde modellen, of "losse" zoals op mijn fiets. Dit is nog een van de compactere modellen. Prop maar eens een accu van een Specialized Levo (een hele populaire e-mtb) in een rugzak :-)

Ik heb me de laatste tijd redelijk verdiept in de e-mtb, daar zaten toch een paar facetten aan die buiten mijn kennis van de reguliere mtb vielen...

Zo had ik op basis van die "research" een voorkeur voor Shimano of Brose, die schijnen het vermogen met meest vloeiend af te geven. Lijkt me belangrijk als het wat technischer wordt.
De Shimano motor is (was...) verder het compactst, wat de geometrie van zo'n fiets heel dichtbij die van een "analoge" mtb kan houden. Bij Bosch bijvoorbeeld ontkom je niet aan extreem lange achtervorken door de opbouw van de motor.

Eigenlijk hou ik van zo simpel mogelijk, een fully met één draaipunt en geen onnodige frutsels zoals elektrisch bediende derailleurs of droppers. Dus het is een hele omschakeling om nu zelfs op mijn fiets met electronica geconfronteerd te worden :D
Maar goed, it's part of the deal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ken iemand die hier zich onlangs heeft aangemeld, maar zich op het forum van de Wereldfietser ontpopt als een e-bike kenner: loknor. Mocht je nog vragen hebben, kun kje hem eens PB-en. Maar ik zou eerst maar lekker gaan biken met dat ding!

Volgens mijn heeft Trek op z'n meest recente modellen de accu zo ongeveer als integraal onderdeel van het frame gemaakt. Dan maar hopen dat zie die nog een tijdje blijven produceren...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn research stopt hier, stel je voor dat ik erachter kom dat ik beter wat anders had kunnen kopen ;-)

En dat rijden komt goed, als elke rit zo leuk wordt moet ik straks nòg minder gaan werken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi ding Kermit.
Over de accu's zou ik me geen zorgen maken, er zijn bedrijfjes die nw cellen plaatsen in oude ebike accu's. Die nieuwe cellen hebben meer capaciteit dan de originele, en zo groeit je accu vanzelf mee met de nieuwste (nieuwere ) stand der techniek
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Kapitein Iglo schreef:Kicken man!! Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur van zo'n accu - en dan niet per rit, maar of de capaciteit door de jaren heen merkbaar minder wordt... en of ze dan nog gemaakt worden...
Ik spreek met behoorlijk wat ervaring over e-bikes (niet e-mtb's, maar dat maakt in dit geval niets uit).

In 4-5 jaar ga je het qua accu vermoedelijk wel merken, zeker als je er maar 1 hebt. Het hangt ook af van het aantal laadcycli en dus hoe vaak Kermit hem gaat loslaten in het wild. Ik gok dat dit niet dagelijks zal zijn, dus met wat beleid kan hij vermoedelijk heel wat jaar ermee rondrijden.

Maar dit is Shimano (niet Bosch zoals ik dacht^^) en die accu's die zijn er over 5 jaar ook nog wel. Sterker nog, in 8-10 jaar zal dat ook nog wel lukken.

Betreft Accu's ombouwen, dat hangt een beetje van het BMS (Battery Management Systeem) af of dat kan. Het luistert super nauw omdat er allerlei firmware grappen worden uitgehaald zodat je niet zomaar een accu erin kan frotten. Dat is niet helemaal vreemd gezien de hoeveelheid garantie gevallen die er zijn... links of rechtsom is het natuurlijk kwetsbaarder dan een gewone fiets.

Verder, wat algemene tips:

1. Probeer te vermijden dat je onder de 10% komt.
2. Als de accu boven de 90% is kan je hem van de lader halen. Ik zelf ga er redelijk praktisch mee om. Ik sluit hem eens inde twee dagen s'avonds aan, dus meestal laad ik tot 100%, ook al is het beter hem al bij 90% eraf te halen. Maar het moet ook werkbaar blijven.
3. Laat hem niet aan de lader hangen als je hem niet gebruikt! Nogmaals, ik ga er pragmatisch mee om, dus ik laat hem gerust terwijl ik slaap laden, maar als je hem continue laadt gaat de accu heel snel achteruit (bekend probleem bij laptops).

Betreft een tweede accu: Dat is alleen leuk als je hem echt heel veel gaat gebruiken, anders zou ik gewoon pas een tweede kopen in het 4e jaar. Koop een accu zo groot mogelijk ivm de 10-90% vuistregel :-q
kermit schreef:Mijn research stopt hier, stel je voor dat ik erachter kom dat ik beter wat anders had kunnen kopen ;-)
Shimano, Bosch, en Yamaha zijn allemaal prima (Brose waarschijnlijk ook, maar daar rijden er minder van rond).

Vooral geen twijfel, maar lekker genieten! :bier:
Laatst gewijzigd door Loknor op do 2 augustus 2018, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Loknor, waar baseer je je accu tips op?
Ik vind ze namelijl klinken alsof we nog in het Nimh tijdperk leven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Erg mooie fiets. Mooi dat je hiermee je ding kunt blijven doen. Of zelfs meer dingen doen.

(Wel een heel aparte kleur groen)
:-D
Ja, doei !
Plaats reactie