Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat het kan... ga je eens een ander vorkje proberen.
Nouja, vorkje, dat verkleinwoord past niet echt bij een Fox 38 :o
Wat een vet apparaat is dat.

Nu is de DVO natuurlijk ook geen flutvork, dus het is nog niet 100% zeker welke ik hou en welke er uiteindelijk verkocht wordt. Ik ga eerst wat ritjes met deze maken om er een goede indruk van te krijgen.

Het is een 170mm maar hij bouwt veel hoger in als de DVO met z'n 160mm. Het zichtbare stuk stanchion is zelfs 183mm, maar de info op de Fox-site geeft toch echt 170mm aan (QR-code op de vork gescand).
Als ik het goed heb zou de balhoofdhoek hiermee rond de 65 graden uitkomen.

Om die inbouwhoogte te compenseren -iig voor wat betreft de zithouding-heb ik de twee spacers die normaalgesproken onder de stuurpen zitten nu weggelaten.

Inmiddels twee ritten met de vork gemaakt en het stuurgedrag lijkt niet wezenlijk anders geworden, subtiel effect. Al is het meer dan een maand geleden dat ik nog op de Merida reed...
Wat ik naast het stuurgedrag ook nog wil proberen is het effect op een hele steile klim, blijft de voorkant nog een beetje aan de grond en controleerbaar.

Eerste indruk van de vork is dikke prima, ondanks weinig geprul met de settings voelde het al aardig goed op de "Rammstein-remknippen" :-D
Ik wil nog met de tokens experimenteren maar daarvoor heb je een 32mm dop nodig. Die heb ik inmiddels gekocht, maar daar moet de schuine kant nog vanaf voor hij bruikbaar is.
De e-bike versie van de 170mm 38 heeft af fabriek 3 spacers geïnstalleerd, ik denk dat er zeker een uit kan (max. aantal is 5, de gewone 38 heeft er default 2 in zitten).

Anyway, vandaag met geweldig weer Leersum en Amerongen + stukje extra gereden. Echt genieten, als afsluiter nog bij De Proloog in het zonnetje wat gedronken... topdagje! :-q
Daar krijg je wel extra zin in het voorjaar van.

Afbeelding

Afbeelding

Schuin kantje moet eraf, waarschijnlijk kan m'n broer dat regelen.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de dop is professioneel vlak gemaakt dus de tokens konden aangepast worden :)
Er zaten er inderdaad drie in, wat klopt met de info van Fox over deze vork. Ik heb er twee uit gehaald en ben gisteren met die setup in Nijmegen gaan rijden.

Volgens mij is het aardig goed nu. De vork gebruikt het grootste deel van de veerweg maar er blijft een beetje over voor "noodsituaties" :D
Ik heb het idee dat hij iets rustiger blijft op snel opeenvolgende knippen dan de DVO, dus da's fijn.
Wat ik lastig in te schatten vind is of ik nu wel of niet de voorkant iets meer moet belasten dan met de wat kortere DVO. Er zat redelijk wat tijd tussen de laatste rit met de Diamond en de eerste met de Fox dus op details vergelijken is dan moeilijker.
Sommige bochten in Nijmegen hebben een harde ondergrond met van dat fijne kiezel/gruis er overheen en dat vind ik altijd wat tricky. Dus het licht onzekere gevoel in sommige van die bochtjes kan ook best met die ondergrond (cq mijn gebrekkige techniek daarop) te maken hebben.
Dat was met de DVO niet anders, en trouwens ook met de Snowdon niet.

Na het rijden van Leersum, Amerongen, Nijmegen paars en Nijmegen rood neig ik voorzichtig naar het houden van de Fox en de DVO verkopen maar ik geef het nog een of twee ritjes voor ik de knoop definitief doorhak...
Luxeprobleem wat ik mezelf aangedaan heb :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat een ellende.
Kiezen tussen DVO of Fox :tong
Afbeelding
Als de Fox 38 in Nijmegen ietsjes beter is dan de DVO Diamond, dan zal ie in de Alpen, waar het er toch wat ruiger aan toe gaat, waarschijnlijk nóg beter zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Verwend nest. :tong
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik ben wel benieuwd wat voor luchtdruk (tov aanbevolen ) je rijdt als je met deze vork in NL zijn veerweg grotendeels gebruikt?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee wat de aanbevolen druk is, ik zet 'm op ongeveer 25% sag en ga rijden... :-D
En dan maar kijken hoe veel veerweg er gebruikt wordt, en of de rebound een beetje goed lijkt.

"Buitenland" lijkt hier soms synoniem voor uiterst ruige trails, maar ik vraag me af of -met mijn rijstijl- een vork wel zoveel meer te verduren krijgt dan hier (op de stukken waar je je even uitleeft natuurlijk, niet op een vlak pad). Ik ga in de Alpen nooit volgas naar beneden. Omdat ik het pad niet ken, of omdat het een technisch (meestal wandel)pad is waar het gecontroleerd en langzaam naar beneden gaat.

Het ligt misschien anders als je meermaals op aangelegde trails naar beneden jakkert, dan weet je wat eraan komt en kun je je grenzen wat verleggen in elke volgende afdaling. Maar ik ga nooit naar uplift-bikepark-achtige streken... (op één keertje twee dagen Saalbach na).

Let wel, ik heb echt geen Fox 38 nodig. En ook geen Diamond.
Maar daar ben ik de enige niet in, en een Fox34(-achtige) in een fiets van dit gewicht en veerweg is eigenlijk ondermaats. Dus je ontkomt niet aan een overbemeten vork :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon omdat het kan. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Aankoop van dikke spullen moet je sowieso niet rationeel hoeven te verantwoorden.

Ik vroeg het me af omdat mijn RS ZEB (vorig jaar als 180mm aangeschaft) net over helft van de veerweg ging op een rondje Amerongen en aanbevolen sag. Die bevalt me ondertussen veel beter met 160mm airshaft erin, maar dat terzijde.

Hij staat iig goed bij de fiets, reden genoeg om te houden :)
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Nijmegen lag er iig prima bij om een vork test te doen.
En die inderdaad alweer droge tricky kiezel bochten zou ik niet te veel in de beoordeling mee nemen op je vork.
Dat is meer een banden kwestie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

paulus1981 schreef: di 8 maart 2022, 00:49 Aankoop van dikke spullen moet je sowieso niet rationeel hoeven te verantwoorden.

Ik vroeg het me af omdat mijn RS ZEB (vorig jaar als 180mm aangeschaft) net over helft van de veerweg ging op een rondje Amerongen en aanbevolen sag. Die bevalt me ondertussen veel beter met 160mm airshaft erin, maar dat terzijde.

Hij staat iig goed bij de fiets, reden genoeg om te houden :)
Precies ;-)

Als ik wat meer veerweg wil overhouden zou ik er weer een token bij kunnen doen, maar of dat nodig is blijkt vast wel als ik nog wat meer met de vork gereden heb. Is ook een klusje van niks natuurlijk, zou je zelfs langs de route kunnen doen.

@Jefro, ik denk dat het ook een pilotenkwestie is... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: wo 2 maart 2022, 20:35

Afbeelding

Buiten of die 38 je wel of niet bevalt hij staat echt goed in je Merida.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eindelijk van die groene steekas af :D

Op de foto hierboven zit het rode beschermdingetje trouwens nog over de snelspanhendel, gaat eraf als ik zeker weet of hij blijft. Ik weet het eigenlijk al steeds zekerder...

De dop was dus professioneel afgevlakt, ben vergeten te vragen of dat met de draai- of freesbank gedaan was.
Dat maakt ook niet uit, het is in elk geval netjes gedaan :tong
Een 32mm was trouwens de grootste die de plaatselijke dorpsbouwmarkt had liggen :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: di 8 maart 2022, 10:29 Eindelijk van die groene steekas af :D

Op de foto hierboven zit het rode beschermdingetje trouwens nog over de snelspanhendel, gaat eraf als ik zeker weet of hij blijft. Ik weet het eigenlijk al steeds zekerder...

De dop was dus professioneel afgevlakt, ben vergeten te vragen of dat met de draai- of freesbank gedaan was.
Dat maakt ook niet uit, het is in elk geval netjes gedaan :tong
Een 32mm was trouwens de grootste die de plaatselijke dorpsbouwmarkt had liggen :D
Afbeelding
Zo'n dop moet je gewoon hebben liggen ja, je hebt het in ieder geval behoorlijk professioneel aan laten pakken! Wij hebben het gewoon met de bandschuurmachine gedaan.

Ik zal je dit jaar vast nog wel eens tegen komen op Amerongen, dan kan ik het eens in het echt bewonderen.
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, na de foutmelding vorig jaar september (in de laatste afdaling van een Alpenweek...) heeft de Merida het probleemloos gedaan. Tot een paar weken geleden dus :(
Toen viel tijdens het fietsen ineens de ondersteuning weg. Herhaaldelijk de fiets uit- en weer aanzetten mocht niet baten dus toen was het zonder ondersteuning terug naar de auto fietsen. Thuisgekomen de fiets nog eens aangezet en ja hoor, probleem weg :roll:

Dit geeft natuurlijk niet echt vertrouwen. Ik heb daarom het apparaatje gekocht waarmee je de fiets aan een pc kunt koppelen, dat ding heeft ook een -beperkte- diagnose functie.

De fiets aan de pc verbonden:
Afbeelding

En de foutmelding. Het gaat om de bovenste regel, de andere meldingen zijn nog van september.
Er wordt dus een logbestand opgeslagen van eventuele foutmeldingen, en je kunt elk onderdeel apart bekijken: de motor, de accu, de switch en het display. Buiten de motor waren er geen foutmeldingen, heb uiteraard ook beide accu's gechecked. De storing in september en die van nu waren niet met dezelfde accu.
Afbeelding

Maar goed " er werd abnormaal sensorgedrag gedetecteerd in de aandrijfeenheid". Daar kun je niet zoveel mee...
Ik heb wel ergens gelezen dat de sensor in de motor die de trapkracht meet enigzins kwetsbaar is, dus dat zou het kunnen zijn. Zekerheid heb je daar echter niet over en het onderdeel is niet vervangbaar, Shimano levert weer eens geen spare parts.

Ik begrijp dat alles waar stroom doorheen gaat een economische levensduur heeft die je in seconden moet uitdrukken, maar de keuze om geen losse onderdelen te leveren maakt dus dat je een fiets van duizenden euro's in feite als een wegwerpproduct moet beschouwen, of toch in elk geval de motor ervan. Slechte zaak.
Deze Merida kostte "slechts" 5.000 euro, maar er zijn ook fietsen van de dubbele prijs met exact deze motor.

Anyway, nu ze nog te vinden zijn heb ik toch de knoop maar doorgehakt en een nieuwe cq reservemotor besteld. De fiets rijd me te lekker, en met zo'n twijfelachtige melding kun je hem ook niet verkopen voor een fatsoenlijke prijs. Ik mag hopen dat hij met een nieuwe motor weer de nodige jaren mee kan.
Daarnaast heb ik nog een tweede escape geregeld, misschien maak ik daar ook nog wel een sys van...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Wat een bs is het toch die wegwerpmaatschappij.
Zoals je zelf al zegt het is belachelijk dat je om een lulligheidje als een sensor de fiets niet kan gebruiken. Snap je keuze wel om een reservemotor te kopen, al zou je eerder de aanschaf van een andere accu verwachten.

Maar, is dit een probleem wat meer voorkomt? Zoja, is er dan niet een beunhaas die het kan fixen?
“Old, not obsolete”
Plaats reactie