Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels de remhendels verwisseld en de boel uiteraard opnieuw ontlucht. Toch wel een verademing tegenover die oude hendels, die scharnierende klem en een aansluiting voor het bekende trechtertje :)
Drukpunt voelt goed, zeker niet zompig.

Verder de motor er onderuit gehad en de driedelige schakelkabel vervangen. Het was wel even een klusje, maar het is zonder echte problemen gelukt. Meteen de gelegenheid gebruikt om de fiets goed schoon te maken op de plekken waar je normaalgesproken niet bij kunt komen.

De kettingen die ik op voorraad had bleken twee schakeltjes te kort, 114 terwijl ik 116 nodig heb. Toch maar twee nieuwe besteld, die komen eraan. De kortere kunnen t.z.t. op de gravelbike en hardtail gebruikt worden dus die blijven gewoon op de plank liggen.
De oude cassette zag er naar mijn idee helemaal nog niet zo slecht uit, na 5.000 e-kilometers. Maar ik had minder vertrouwen in de ketting... Vorig jaar in de Alpen brak een van de twee kettingen die ik afwisselend monteer, sinds die tijd lag deze er permanent op.

Nu de banden nog wisselen & verse latex erin, nieuwe remblokken voor monteren en de ketting erop zodra die binnen is en de Merida is klaar voor een weekje trektocht in Noord-Italië :tong Zin in! (maar nog een paar weekjes wachten...)

In de steigers, spin tegen het omslaan van het stuur:
Afbeelding

Het onvolprezen trechtertje. Ontluchten was hier al klaar, nog even laten staan met de remhendel ingetrokken:
Afbeelding

Ondertussen even de nieuwe XT cassette erop schroeven:
Afbeelding

Motor er onderuit om bij de kabels te kunnen:
Afbeelding

Beetje stoffig is-ie wel, dit is de bovenkant:
Afbeelding

En het middelste stuk van de nieuwe schakelkabel, voor- en achterdeel zijn "gewone" buitenkabels:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mooie klus Paul! Wat zijn die tonnetjes om die schakelkabel, is dat gewoon bescherming van rubber of kun je er iets mee verstellen?

En, die spin is een goed idee! Ga ik ook maar eens toepassen, moet wat werk aan de voorvork doen en het scheelt als die er niet uit hoeft.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zijn inderdaad rubber beschermertjes, die werden meegeleverd met deze kabel (van Jagwire).

Heb ook weleens gedacht aan zo'n beugel die je over de bovenbuis hangt en die je stuur tegenhoudt, maar zo kan het ook en dat kost niks :)

Mijn voorvork, daarvoor moet ik ook langzaamaan eens aan een beurtje gaan denken. Ben er nog niet uit of ik dat zelf ga doen of niet. Alleen zijn de adresjes voor onderhoud aan DVO niet dik gezaaid. Bikesuspension is voor mij in de buurt (kom er zowat wekelijks langs gefietst op mijn gravel-/racerondjes) maar die doen (nog?) geen DVO begreep ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Och ik ga alleen de wipers en seals checken en vervangen indien nodig, maar sowieso verse olie erin. Dat lukt me zelf nog wel. Weet niet hoe eenvoudig dat met DVO is. Anders kun je ook Cycle Dreams eens benaderen, als je wel eens bij Arnhem bent.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

kermit schreef: do 12 augustus 2021, 10:18
Mijn voorvork, daarvoor moet ik ook langzaamaan eens aan een beurtje gaan denken. Ben er nog niet uit of ik dat zelf ga doen of niet. Alleen zijn de adresjes voor onderhoud aan DVO niet dik gezaaid. Bikesuspension is voor mij in de buurt (kom er zowat wekelijks langs gefietst op mijn gravel-/racerondjes) maar die doen (nog?) geen DVO begreep ik.
Cosmicsports, de distributeur in Nl/De, raadde mij bikesuspension aan. Dvo zelf (vs) hebben het zelf over zeer goede onderhouds mensen bij comicsports Duitsland. Maar uiteindelijk is onderhoud van een dvo ook niet zo moeilijk.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na m'n Alpenweek ga ik daar eens verder naar kijken. Als Bikesuspension DVO doet is dat een goede optie wat mij betreft.

Zaterdag nog even aan de rem gewerkt, vond het drukpunt nog nèt niet top. In een ander topic zag ik dat een monteur van een of andere downhiller gewoon de olie van bovenaf door het systeem liet zakken en het er onder uit laat lopen. Dat principe heb ik nu ook gehanteerd, alleen heb ik de olie wel opgevangen :D
Ondertussen de caliper gekanteld en beklopt om eventuele laatste luchtbelletjes los te krijgen. Het lijkt erop dat het drukpunt nog net wat steviger geworden is na deze actie.

Het "doorloopsysteem" met een steeds gevulde trechter bovenop en een opvangfles aan de caliper. De onderbuis is al van wat anti-steenslag tape voorzien. De carbon motorbeschermer heb ik los gekocht, af fabriek vind Merida dat de motor wel tegen een kei of wat moet kunnen:
Afbeelding

Flesje hoort bij de ontluchtingskit van het oude type Shimano remhendel, voor het trechtertjestijdperk :)
Afbeelding

En toen ik toch bezig was ook de remmen van mijn vriendin's fiets meegepakt, just to be sure. Zij gaat ook wat bergen op en af tijdens de vakantie dus die remmen moeten net zo goed 100% zijn.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Normaal gesproken is remvloeistof van onder naar boven duwen genoeg. Ervaring leert echter dat als dat toch net niet genoeg is, het laten zakken indd perfect werkt.
Qua remmen kan ik best een zeur zijn :oops: dus ik was ook blij toen ik (waarschijnlijk hetzelfde) dat filmpje tegenkwam.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wil gewoon zo min mogelijk risico nemen met m'n remmen, al helemaal als ik de bergen in ga.
En die vierzuiger calipers schijnen er wel een beetje om bekend te staan dat er graag een luchtbelletje blijft hangen. Dus hoe meer manieren je gebruikt om te ontluchten, hoe beter lijkt me. In elk geval een gevalletje baat het niet, schaadt het niet :)
Ik heb die caliper ook alle kanten op gekanteld en beklopt om eventuele hardnekkige belletjes te lossen.

Ben benieuwd naar het aangrijpen van deze combinatie, alleen een drukpunt zegt daar nog niet zoveel over.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had ook meer moeite met de 4 pots shimanos.
Ik heb de leidingen ouderwets buiten om,dus geen vreemde kronkels uit het zicht.
Ik heb de remklauw los vh frame laten bungelen, zodat die makkelijk gedraaid kan worden.
Eerst ontlucht van onder naar boven, dan nog eens van boven naar onder.
Ondertussen de remklauw 360° rond draaien om luchtbellen uit alle hoekjes te laten ontsnappen en telkens tikken met handvat van een schroevendraaier.
Toen was het goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afgelopen weekend een rit gemaakt met de nieuwe remhendels: voelt goed!
Aangrijpen zonder irritante vertraging, drukpunt ook prima. Al zijn 60 vlakke Brabantse km's niet helemaal vergelijkbaar met de Alpen maar ik heb er wel vertrouwen in :)

Ik had ook nieuwe grips gemonteerd, Ergon GA3 met mini-"vleugeltjes". Toch weer een stapje dichterbij gewoon ronde grips dan de GS1, en tijdens die 60km geen last van drukpunten gehad dus ze mogen blijven.

Helaas zat er een flinke modderstrook in de rit, dus mijn nieuwe drivetrain was meteen goed ingereden zeg maar. Lang geleden dat ik zo'n vieze fiets gehad heb... Zondag dus flink aan het wassen en schoonmaken geweest, en toen dacht ik meteen maar de banden mee te pikken.

Omdat de Magic Mary droogtescheurtjes aan de zijnoppen krijgt toch maar voor de zekerheid de Specialized Butcher die ik al klaar had liggen erop gelegd. Dat ging probleemloos.
Achter wil ik graag wat meer nop in de Alpen dan de X-King heeft en daarvoor lag een Nobby Nic klaar (met Apex, Snakeskin, ook zowat een kg rubber). Dat was een drama, het lukte me niet om die op te pompen. Heb de compressor meerdere malen opnieuw aangeslingerd, zeepsop gesmeerd, twee extra handjes om de band wat op z'n plek te duwen, niks hielp. Zelfs mijn hartgrondige gevloek mocht niet baten (vreemd, werkt anders altijd heel goed... :D ).

Nu met een binnenband gemonteerd, een dezer dagen maar eens proberen om de band aan een kant los te halen en de biba eruit te trekken, dan weer terug en hopen dat hij dan wel wil afdichten.
Lukt dat niet kan ik toch de NN gebruiken en latex in de binnenband knikkeren, of de oude Maxxis DHR er tubeless terug op leggen. Die kan nog wel een weekje mee denk ik. De voorkeur heeft zonder biba, die dikke 2.8 binnenbanden wegen meer als 3 ons :o
(voor in de rugzak heb ik een "light" versie mee, die is zowat 150 gram lichter).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als je de vork wilt laten doen, zeg ik mtbworks. Rob, van mtbworks, past goed bij hoe jouw onderhoudsstandaard is.

Slimme oplossing, de spin op het stuur. Ga ik een volgende keer ook gebruiken. Heeft de spin ook nog eens meer functie dan beschikbaar hangen aan een schroef :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, het is of zoiets of geld uitgeven aan een sjieke Park Tool stuurbeugel ;-)

Inmiddels de NN ook tubeless gemaakt. Na een ritje met binnenband erin had de band zich goed gezet. Dus aan een kant loshalen, biba eruit, ventiel erin, band terug en meteen dicht :)

Omdat ik vooral tractie bergop wil heb ik de NN "verkeerd om" gemonteerd. We zullen zien of hij voldoet...
Gisteren nog even wat aan de rijtechniek geschaafd op de route van Netersel. Een klein beetje wennen aan stenen, krappe bochten en steile hellingen in plaats van de gladgeschoren kombochten die je hier vaker voor de wielen krijgt.

Specialized Butcher, ook eens zien hoe die het doet:
Afbeelding

Nobby Nic, heel wat anders dan de eerste generatie die ik in 2003 op mijn Super V monteerde...
Afbeelding

Nieuwe remhendel en grips:
Afbeelding

De ZTTO remote doet het goed maar is wat lomp en niet altijd even makkelijk ergonomisch perfect te plaatsen, gelukkig hier wel:
Afbeelding

En klaar voor weer een Alpenweek... :)
Flink wat tape tegen de onderbuis geplakt tegen steenslag, het kwetsbaarste stuk is ook beschermd door de carbon motorbeschermer:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ben benieuwd hoe de Nobby Nic je gaat bevallen… in NL vond ik het al een twijfelaar.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: do 26 augustus 2021, 10:16
En klaar voor weer een Alpenweek... :)
Geniet ervan. :bier:

Wat zijn de plannen van dit jaar?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weer met onze vaste gids, zes dagtochten vanuit overnachtingsplaatsen Sambuco en Acceglio in de Piemonte. Wordt weer een mooie week! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie