Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: do 22 april 2021, 13:57 Met 43pk inderdaad niet zoveel sterker dan de Merida ;-)
Het kickstarten van een 600 single is trouwens ook een goede training voor de beenspieren, gelukkig liep hij doorgaans met één goed uitgevoerde trap. Yamaha vond het niet nodig om er een electrische starter op te zetten, waarschijnlijk een van de redenen van het beperkte commerciële succes van dit model. Ook al was-ie tien keer mooier dan alles wat er verder nog uit Japan kwam eind jaren '80 :D
Slack ding. Hoe steil is de STa :tong ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

kermit schreef: zo 18 april 2021, 08:56 Zeker niet! :tong

Inmiddels een paar ritten gemaakt met de remmen in deze configuratie. Het werkt prima, maar de typische Shimano-bite is wel minder. Helaas, want dat vind ik prettig dus ik ga de originele hendels toch weer een keer terugschroeven.

Gisteren de blauwe en paarse routes van Nijmegen gedaan, en een paar keer naar beneden op het bikeparkje. Dit keer met fotografe erbij :)
Vlak voordat deze foto genomen werd viel er nog iemand op z'n gezicht op deze plek. Typische beginnersfout, schrikken van de hoogte en remmen...
Gelukkig bleef ik wel op de fiets :P

Afbeelding
Waar is dit park?
Who needs roads when there's dirt
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

twowheeler schreef: do 22 april 2021, 14:16 Waar is dit park?
Is bikepark Mook, Nijmegen.
“Old, not obsolete”
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef: do 22 april 2021, 09:57 Shimano remmen zijn niet aan/uit, dat zeggen alleen mensen met weinig feeling in hun handen ;-)
Er zijn ook mannen met een volwassen maat handen :winkie:
Overigens verschilt het gevoel een hoop met de diameter van de remschijf. Een 203mm remschijf met een Zee remsetje met de juiste blokjes bijt echt als een gek. Het lijkt dan aan/uit.

En Hope, eens dat het anders remt dan Shimano. Ik vind ze onderling dan ook een te verschillend karakter hebben om ze 1 op 1 te vergelijken. Maar ieder zijn voorkeur. Met de juiste blokken en schijven remt Hope wel als een dolle.
“Old, not obsolete”
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb net de Shimano schijven vervangen voor een bling setje Hopes. Blokjes moesten er even op worden ingeremd, en de schijven leken een fractie dikker, maar inmiddels loopt er niks meer aan en voelt het voor mij weer hetzelfde. Dus dan zou het vooral in de hendels zitten, als je op mij moest afgaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de oorzaak voor het drukpunt dat "verhard" bij pompend remmen schijnt inderdaad in de hendels te zitten. Daarom had ik er die oude eens op geschroefd, om te proberen. En dat remt gewoon goed, maar niet met de typische Shimano bite die ik wel graag wil.

Daarom gaan de oude hendels binnenkort weer terug, ga ik tenenkrommend perfectionistisch ontluchten en dan zien we wel hoe ze het gaan doen :-)

Ik rijd overigens ook met iets dikkere schijven dan de originele Shimano's, sinds de switch naar de Hope wielen zitten er Formula schijven op. Volgens mij zijn de verschillen tussen diverse schijven echt minimaal tot niet aanwezig. Behalve dan in prijs ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik heb hier een setje nwe DH Trickstuff schijven in 203mm liggen. Daar zit wel een stukje engineering in. Maar ik doelde meer op de diameter van de schijf.

Maar goed slecht werkende remmen is ruk. Vaak gebruik je ze toch op het moment dat je ze nodig hebt 😁.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit schreef:Daarom gaan de oude hendels binnenkort weer terug, ga ik tenenkrommend perfectionistisch ontluchten en dan zien we wel hoe ze het gaan doen :-)
Al nieuws van het remhendel front?
De 4-pots achterrem is best lastig te ontluchten, heb ik gemerkt.
Er blijft graag lucht in de klauw hangen.
Marco79 schreef:Overigens verschilt het gevoel een hoop met de diameter van de remschijf. Een 203mm remschijf met een Zee remsetje met de juiste blokjes bijt echt als een gek. Het lijkt dan aan/uit.
Dat is toevallig wat ik op mn fiets heb.
(Zee, Shimano metal en Shimano 203)
Voorheen had ik SLX, ook met metal blokjes, en dat was minder goed doseerbaar.

Mijn ervaring met Hope(ik ruil wel eens van fiets met iemand) is dan weer dat je in het begin denkt dat er niets (of te weinig) gebeurt.
Ook dat is natuurlijk een kwestie van wennen.

Zoveel mensen, zoveel remmen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ondertussen maakt de Merida met regelmaat z'n ritjes, vorige week als meest recente rit de blauwe, rode en deels de paarse routes bij Nijmegen gereden. Blijft echt een heerlijke fiets! Heb nu al zin om 'm woensdag weer uit te laten...

Omdat in NL hele grove banden doorgaans niet echt noodzakelijk zijn heb ik er nu een achterband met wat minder heftige noppen op gelegd, in de hoop dat me dat iets brengt op de stukken waar je boven de ondersteuning meetrapt. Puur uit kostenoogpunt en omdat ik denk niet meer nodig te hebben is het een Crossking geworden, voor 23 euro kun je je daar geen buil aan vallen.
Voor de Alpenweek later dit jaar gaat er wel weer een band met meer nop op, zolang de fiets grip heeft hoeft de piloot namelijk niet te lopen :)

De Magic Mary voorband is qua profiel nog bijna nieuw, maar krijgt na een jaar of zo al wel (droogte?)scheurtjes langs de buitenste noppen. Nog even kijken wat ik daarmee doe, voor NL kan hij sowieso blijven liggen maar of ik hem voor de Alpen laat liggen weet ik nog niet. Overigens bevalt hij me -juist in dat Alpenterrein- ontzettend goed, zo'n dik zacht stuk rubber met die enorme noppen voor je neus geeft gewoon vertrouwen :D

Een heel verschil met het "gravelbandje" achterop :wink:
Afbeelding

E-bike ready, jawel! Stel dat dat er niet op staat... :o
Afbeelding

Gematigd profieltje, benieuwd of ik er nog wat van merk tijdens het meetrappen boven de 25km/h.
Afbeelding

Verder begint de schakelkabel iets minder te worden, vooral te merken aan het feit dat de ketting niet meer naar het kleinste kransje wil (wat ik toch vrijwel nooit gebruik, maar goed). Op deze fiets bestaat die kabel uit drie delen, twee stukken gewone buitenkabel met daartussen een deel Jagwire Link omdat die wat beter krappe bochten kan maken.
Afbeelding

Ik heb een nieuwe kabel in bestelling staan, dus binnenkort maar eens kijken hoe dat in het frame aan elkaar geknoopt is. En dan ook de originele remhendels maar weer terug monteren, met die "oldskool" hendels werkt het verder goed maar de bite is minder dan met de bijpassende servo-wave remhendels en ik hou juist wel van dat remkarakter.
(Dus een tip als je wel Shimano remmen wilt maar met een minder agressieve bite: monteer een paar oud model remhendels... ;-)).

Verder rijd ik nog even met deze drivetrain door en vervang dan ketting, cassette en voorblad voordat ik naar de Alpen ga. Spul zit er dan ruim 5.000km op verwacht ik, op dit moment valt de 0.75 caliber wel in de ketting maar de 1.0 nog niet. In elk geval te ver versleten om niet gezamenlijk te vervangen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb die scheurtjes ook in de Schwalbes met Addix rubber.
Oudere Schwalbes die (half gebruikt) nog in de schuur lagen hebben er geen last van.
Ik dacht dat het Addix rubber niet tegen de Spaanse zon kon, maar nu jij het ook hebt heeft het waarschijnlijk toch met tijd te maken en niet met UV.
Erg jammer dat je een fijne band moet wegdoen vanwege droogte scheurtjes, en niet omdat het profiel op is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hm, ik heb ook een setje schwalbes in de schuur liggen, anderhalf jaar oud. Zal ze eens inspecteren op die scheurtjes.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hier ook na een half jaar gebruik scheuren in de zijnoppen van Mary.

Uiteindelijk maar vervangen voor Nic, die is voor 95% van mijn ritten meer dan voldoende. Zeker in het trail karkas en soft compound (voor).
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb hier op het forum pas nog een nieuwe Specialized Butcher overgenomen, en ik heb ook een stevige versie Nobby Nic 2.8 klaar liggen. Dus ik kan met vers rubber de Alpen in als ik wil :)
(Butcher voor, NN achter).

Wel jammer van de scheurtjes inderdaad, anders zou ik blind weer dezelfde MM gekocht hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dezelfde MM wordt ook lastig.
Schwalbe heeft de XC banden dunner gemaakt en de Enduro banden dikker.
Dus er is een gat ontstaan tussen XC en enduro, waar je eigenlijk iets voor trail zou verwachten
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 juni 2021, 20:35 Dezelfde MM wordt ook lastig.
Schwalbe heeft de XC banden dunner gemaakt en de Enduro banden dikker.
Dus er is een gat ontstaan tussen XC en enduro, waar je eigenlijk iets voor trail zou verwachten
Ik snap je niet, ze hebben toch juist een hele serie karkassen uitgedacht? Ik heb eens een Hans Dampf supertrail gemonteerd, eerste indruk; net zo dik en stug als een Maxxis DD band. Ik denk dat ie in soft compound als achterband geen kans krijgt om scheurtjes te ontwikkelen :tong

Betreft de remmen, formula cura lijkt het erg fijn te doen, ik was over hope ook niet te spreken en wilde eens wat anders dan de Saints.
Plaats reactie