Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Adwin van eijk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 14:14
Mijn mountainbike: Komt te weinig buiten
Contacteer:

Dat is het nadeel van de E-bike, je rijdt altijd voor in , en staat zelden op de foto :P



Afbeelding

Het was idd. weer een hele mooie week , blijft iets speciaals hebben , de weken van Jos en Karin
Het is te leuk om niet te doen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Adwin van eijk schreef: di 21 september 2021, 09:48 Dat is het nadeel van de E-bike, je rijdt altijd voor in , en staat zelden op de foto :P
Ja, en dan deed ik nog rustig aan ;-)
Maar ook de foto's waar ik niet op sta geven een mooi beeld van de week natuurlijk.

Zoals we daar rijden vind ik toch het leukst merk ik. Een dagje aangelegde (flow)trails is ook best leuk, maar gewoon door de natuur rijden en niet weten wat je allemaal tegen gaat komen is mooier imo.
Tel daarbij op de erg leuke groep die we nu hadden en de prima verzorging en je hebt het jaarlijkse highlight te pakken :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Adwin van eijk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 14:14
Mijn mountainbike: Komt te weinig buiten
Contacteer:

Deze foto's zeggen genoeg toch ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is te leuk om niet te doen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Adwin van eijk schreef: di 21 september 2021, 11:04 Deze foto's zeggen genoeg toch ?
...
Eigenlijk niet, daarom later meer :D
Maar ik krijg nu alweer zin om terug te gaan als ik ze zie... :((
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Adwin van eijk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 14:14
Mijn mountainbike: Komt te weinig buiten
Contacteer:

moeten hier ook niet te veel reclame voor de Bergerie maken, anders hebben wij straks geen plek meer
Het is te leuk om niet te doen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, gisteren is de Merida voor het eerst na de Alpenweek weer uit de schuur gehaald. Zo gaat het elk jaar, na de Alpen staat hij een paar weken stil. Beetje ondankbaar mijnerzijds, maar hij klaagt niet ;-)
Uiteraard is er wel gefietst in de tussentijd, maar vooral op de gravelbikes.

Maar nu is hij dus weer een beetje afgestofd, ik heb ketting no.2 erop gelegd en zondag ben ik met Sjef naar de routes bij Nijmegen getogen. We hebben rood, een deel van paars en de blauwe route gereden, alsmede het bikeparkje. En de hoge drop hebben we nu ook af kunnen vinken :)
Die is aan de ene kant niet zo moeilijk, maar toch wel imposanter dan de middelste. Je moet vooral meer vaart houden, terwijl je juist sneller vaart verliest door de steilere oploop. Maar het ging goed, we hebben alleen een (provisorische) mitella gezien bij een ongelukkiger piloot op de parking...

Ik had de accu gemonteerd waarmee ik in Italië enkele error-meldingen had gehad, en voor de zekerheid toch ook maar accu 2 in de rugzak meegezeuld. Maar die heb ik niet nodig gehad, alles verliep zoals het hoort. Aan de ene kant blij mee, aan de andere kant heb ik nu nog geen idee wat die errors veroorzaakt heeft. En hoe zeker kan ik ervan zijn dat ze niet weer terugkomen... Het zal toch nog enkele ritten duren voor het vertrouwen helemaal terug is :)

Los daarvan blijft het toch een bovengemiddeld fijn sturend fietsje.
Ik mijmer weleens over een nieuwe e-mtb en dan met name vanwege de grotere accu capaciteit die nu gangbaar is (625/630Wh ipv mijn 500Wh) maar de Merida rijdt toch wel wel verdomd goed en ik vind 'm er (voor een e-mtb) ook heel aardig uitzien. Bovendien is er geen budget voor een nieuwe dus dat "probleem" lost zich vanzelf op :D

Binnenkort de DVO maar eens een beurtje (laten) geven.
O ja, over vering: toen ik zaterdag de Merida tevoorschijn haalde en eens op de fiets duwde kwam de demper extreem langzaam terug, wat zich oploste na een kleine reboundverstelling (en daarna weer terug naar de uitgangspositie). Demper heeft daarna niks geks meer gedaan, functioneerde netjes zoals altijd.
Komt dat iemand bekend voor? Kan dat te maken hebben met een maand stilstaan? (Rock Shox SuperDeluxe R).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

kermit schreef: ma 18 oktober 2021, 09:56Ik mijmer weleens over een nieuwe e-mtb en dan met name vanwege de grotere accu capaciteit die nu gangbaar is (625/630Wh ipv mijn 500Wh) maar de Merida rijdt toch wel wel verdomd goed en ik vind 'm er (voor een e-mtb) ook heel aardig uitzien. Bovendien is er geen budget voor een nieuwe dus dat "probleem" lost zich vanzelf op :D
Volgens dit artikel van Shimano kun je upgraden van een 504Wh naar een 630Wh accu. Daarvoor moet je wel ook de accuhouder vervangen. Ik heb even gecheckt wat dat geintje kost, reken op +/- €800,- 💸 Misschien valt dat wel binnen je budget?

Op EMTB forums heb ik dit draadje gevonden waar iemand de accu met succes heeft geupgraded op z'n Canyon Spectral.
modder zuigt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat wist ik inderdaad al.

Bij dit Merida type komt de piggyback van de demper (nèt) tegen die grotere accu aan bij inveren. Dat schijnt op te lossen te zijn door het plastic van de accu iets te vervormen (warm maken) maar dat helpt natuurlijk wel je eventuele garantie om zeep.
Of je moet er nog een demper bij kopen zonder piggyback, wat de investering al snel tot €1.000 of meer laat oplopen... :o

Dat is vrij veel geld voor een actieradius die ik eigenlijk alleen tijdens mijn Alpenvakantie nodig heb, daarom heb ik dat nog maar even niet gedaan.

Je schijnt trouwens de oude houder wat te kunnen afvijlen waardoor de 630Wh accu daar ook op past (scheelt je een tientje of zeven geloof ik).

Overigens, het ging ook al door mijn hoofd dat als je toch (ruim) €1.000 zou investeren in een grotere accu je ook eens kunt nadenken over een compleet nieuwe bike. Cube Stereo 140/160 is rond de 5 mille te koop met redelijk goede afmontage. Als je -in de huidige markt- deze fiets voor een goede prijs kunt verkopen hoef je misschien niet eens zoveel meer bij te leggen dan die 1.000 euro.

Maar ja, rijdt zo'n Stereo net zo lekker? Dat is toch ook een niet onbelangrijk dingetje...
Natuurlijk, je komt met elke fiets rond. Maar de ervaring heeft me wel geleerd dat er sommige fietsen zijn die nèt dat beetje extra hebben, die je als gegoten passen en die net wat boven de rest uitsteken qua rijplezier. Dat is niet vooraf te voorspellen alleen op basis van een geometrietabel.
De Merida is (voor mij) zo'n fiets, en elke mogelijke opvolger is daar een gokje in.

Dat gaat er misschien nog wel ooit van komen, maar dan moeten er genoeg redenen zijn voor zo'n opvolger en rationeel gezien zijn die er momenteel gewoon niet.
Wensen en ratio, het blijft af en toe schipperen tussen die twee :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat ik wat speling voelde op de demper bevestiging had ik nieuwe spullen besteld. Van de originele rode gecoate bushings ben ik niet kapot, dus gezocht naar wat anders en uiteindelijk Huber bushings besteld (Duits spul).

In de hand voelde het kunststof glijlager tamelijk los op de as dus ik had Huber een mailtje daarover gestuurd. Supersnel antwoord (binnen een halfuur) dat dat zo hoort en dat de passing strakker wordt als het lager in de demper zit.
Gisteren heb ik alles gemonteerd en dat klopt :)

Hier de demper met oude bushing en as er nog in, rechtsboven het nieuwe spul met tooltje om bushings te persen. Op het tooltje zit de nieuwe bushing.
Afbeelding

Uitpersen van de oude bushing:
Afbeelding

Hij is eruit, ligt naast het tooltje:
Afbeelding

En de nieuwe zit erin. Gaat deels met de hand, laatste stuk met het tooltje gedaan:
Afbeelding

As er doorheen geduwd, gaat met de hand:
Afbeelding

En het hele spul weer in de fiets:
Afbeelding

Ik heb meteen twee reserve glijlagertjes mee laten komen, dus als het goed is kan ik ff vooruit :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weer als nieuw. (de fiets ook) :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dit stukje frame wel :D
De achtervork is hier en daar wat minder gaaf... (vooral als gevolg van het over de keien slepen in de Alpen).

Ik heb er gisteren ook de "Nederlandbanden" weer om gelegd. Crossking achter, Magic Mary met scheurtjes maar goed profiel voor :D Die is nog net effe te goed om weg te pleuren maar ik wil er niet meer de Alpen mee in.
De latex was sowieso aan verversing toe, geklieder waar ik nooit zin in heb en daarom altijd uitstel. Omdat ik ook nooit doorns in mijn banden aantref heb ik besloten weer terug naar binnenbanden te gaan. Voor de Alpenweek gaat er dan wel latex in, tegelijk met montage van de andere banden.

Eens zien hoe het bevalt, als ik nu wèl lek ga rijden zit er zo weer latex in...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: ma 18 oktober 2021, 11:42 Cube Stereo 140/160 is rond de 5 mille te koop met redelijk goede afmontage. Als je -in de huidige markt- deze fiets voor een goede prijs kunt verkopen hoef je misschien niet eens zoveel meer bij te leggen dan die 1.000 euro.
Een ritje op een 160 is zo geregeld, wel de instapper maar qua maatvoering en handling zou je een beeld kunnen vormen. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's een mooi aanbod Dice, wordt gewaardeerd :-q
Blijf ik alleen nog zitten met die voorrem aan de verkeerde kant, levensgevaarlijk is dat :D
Bij de proefrit destijds hebben ze de remmen ter plekke even omgedraaid, leek me wel zo wijs met een paar Saints aan boord.

Vond die groene toen ook erg gaaf, maar had de meerprijs er niet voor over (6.300 tegen 5.000).
Ik bedacht me namelijk dat ik de XTdi2 schakeling er toch af moest halen (moet gripshift hebben ivm duimklachten), de Lyrik ook goed was, een Reverb niet mijn voorkeur had en DT350 naven ook goed waren. Dan die €1.300 maar in de zak houden.
Maar ja, sinds de aanschaf toch XT vierzuigers erop gezet, DVO erin, Hope wielen erin, OneUp dropper... zit je ook aan die meerprijs, alleen een beetje gespreid betaald.

Ik vond het toen de mooiste e-mtb, afgezien van deze en de Levo waren het bijna allemaal redelijke gedrochten imo. Ik vind 'm ondanks de externe accu nog steeds niet gedateerd, wat je van pak 'm beet een Haibike van drie jaar geleden niet kunt zeggen :)
De Cube Stereo van toen was een stuk minder fraai dan de huidige generatie en had nog de vorige generatie Bosch motor, met dat kleine tandwieltje, flinke inwendige weerstand en noodgedwongen (door de grote motor) hele lange achtervorken.
Afbeelding

Maar ik denk niet dat ik voorlopig afscheid van de Merida ga nemen.
Hij rijdt veel te lekker, ik wil 'm gewoon niet kwijt... nog geen seconde spijt van deze aankoop gehad.

Stel nou dat er een nieuwe accu technologie komt en ze deze accu kunnen halveren qua formaat en verdubbelen qua capaciteit... :tong
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: ma 31 januari 2022, 17:24

Stel nou dat er een nieuwe accu technologie komt en ze deze accu kunnen halveren qua formaat en verdubbelen qua capaciteit... :tong
Zou zomaar kunnen dat binnen afzienbare tijd je aftermarket zoiets zou kunnen kopen. Is eigenlijk best jammer dat het enige puntje van kritiek op je eigen fiets de capaciteit van de batterij is.
Ik zou hem iig daarom niet verkopen voorlopig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, en zeker omdat het eigenlijk alleen bij die Alpenweken speelt. De rest van het jaar kom ik goed rond met 504Wh.
En er is nog de optie voor een 630Wh externe accu, wellicht ooit iets voor als deze accu merkbaar minder wordt.

Ben wel bang dat e-mtb's sneller dan analoge bikes economisch verouderen, typisch voor alles met electronica erin.
Twee, drie jaar met een motor en dan komt er wel weer een nieuwe.... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie