Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijdje geleden alweer dat ik hier wat geupdate heb zie ik.

De Merida maakt nog steeds regelmatig z'n rondjes, grotendeels probleemloos. Het enige dat ik de laatste tijd steeds meer merkte was een probleempje dat bij meerdere Shimano remmen van de recentere series voorkomt: het drukpunt is zacht en wordt harder na een paar keer knijpen.
Omdat ik nog een setje NOS hendels van veel oudere Shimano's had liggen èn bij Shimano remmen alles aan elkaar te knopen is heb ik er die eens op gezet. Gewoon om te proberen of dat een verbetering is en hoe de remmen met zulke hendels voelen.

Er zitten wel twee nadelen aan: de klem is geen scharnier, dus de rest moet van het stuur om ze te kunnen monteren. En je kunt ze niet ontluchten met het fameuze trechtertje :-)

Achter caliper eraf om de loop van de leiding beter te krijgen, en meteen maar even schoonmaken:
Afbeelding

Geen schroefgaatje voor de trechter, maar gewoon de deksel eraf halen:
Afbeelding

De oude Shimano ontluchtingskit, met een lijmklem waar een aansluiting voor een slangetje aan zit. Dat hele ding klem je om de hendel en als je dan van onderaf olie in het systeem pompt loopt die uiteindelijk het opvangflesje in. Zo hoef je niet om de twee tellen te controleren of je reservoir nog niet overloopt...
Afbeelding

En hij zit, de draad van de modeswitch loopt onder het handvat het stuur in. En de vrij grote ZTTO remote kon ik nog maar net in een goede positie krijgen, maar uiteindelijk zit het goed.
Afbeelding

Herinneringen aan de eerste generatie XT vierzuigers komen op... :D
Afbeelding

En hoe voelt het? Alleen nog op straat geprobeerd, maar het remt (uiteraard) gewoon goed. Nèt een iets zachter drukpunt als met nieuwere hendels en een perfect ontlucht systeem, maar de klauwen grijpen net zo hard op de schijven als anders. Een paar ritjes in het terrein moeten duidelijk maken of het zo mag blijven zitten of dat ik toch iets anders bedenk. In het heetst van de strijd, als je intuïtief je remmen bedient voel je het best of het (voor jou) goed is of toch net niet...
(Zo heb ik een paar jaar geleden na een aantal ritten afscheid genomen van een set Hope E4's, die grepen me veel te tam aan).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Netjes zo toch, als het werkt is het prima. Hope heeft ook niet mijn voorkeur.. kwa afwerking en service wel maar mag best een stuk sneller echt bijten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, mooi waren ze zeker! Daarom had ik ze ook gekocht :D
En misschien zou ik er wel gewend aan geraakt zijn, als het mijn enige fiets was geweest. Maar ik wisselde af met een Shimano-geremde fiets en met die Hope's had ik elke keer het gevoel dat ze pas begonnen te remmen als het al te laat was. Waardoor je vertrouwen afneemt en ik dus met meer reserves op bochten aanreed. Dat kan nooit de bedoeling zijn :D

Maar goed, ik ben benieuwd hoe deze setup het gaat doen. Nog even geduld, morgen ga ik de weg op en komende woensdag (mijn vrije dag) heb ik geen tijd om te fietsen. Dus op z'n vroegst volgend weekend een echte test...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op je vrije dag geen tijd om in het terrein te testen, oké we zijn tot de kern.

Gelukkig blijf ik voor alsnog gevrijwaard van hetgeen ik elders ook gelezen heb over de Shimano remmen. Heeft Shimano er ooit woorden aan vuil gemaakt?

(O enne vandaag is het ook weekend...)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik hoop voor je dat het bevalt, want dan kunnen we spreken van “function over form”... 😄
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit zijn toch mooi strakke hendeltjes? Tsss...

@Jurriaan, dat komt zelden voor, een woensdag zonder fietsen maar zo heel af en toe ontkom je er niet aan andere prioriteiten te stellen.
En vandaag, tsja. De Vitus stond alweer te lang stil, je moet wel je tijd een beetje verdelen over je fietsen.
(Mmm, binnenkort de Genesis dan maar eens van stal halen, die hangt al maanden te luieren aan de garagemuur... :D )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fijn, Kermit’s vrije woensdag is niet in gevaar :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeker niet! :tong

Inmiddels een paar ritten gemaakt met de remmen in deze configuratie. Het werkt prima, maar de typische Shimano-bite is wel minder. Helaas, want dat vind ik prettig dus ik ga de originele hendels toch weer een keer terugschroeven.

Gisteren de blauwe en paarse routes van Nijmegen gedaan, en een paar keer naar beneden op het bikeparkje. Dit keer met fotografe erbij :)
Vlak voordat deze foto genomen werd viel er nog iemand op z'n gezicht op deze plek. Typische beginnersfout, schrikken van de hoogte en remmen...
Gelukkig bleef ik wel op de fiets :P

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En de oude Deore hendels die je nog ergens hebt liggen?
Die hebben wel servowave en efficiente overbrenging, maar niet de (vermeende) moderne problemen (flex en lekken).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 april 2021, 23:34 En de oude Deore hendels die je nog ergens hebt liggen?
Die hebben wel servowave en efficiente overbrenging, maar niet de (vermeende) moderne problemen (flex en lekken).
De vorige generatie Shimano (de SLX 685, XT785, Zee/Saint etc.) remmen hadden toch geen last van een “wandering bitepoint”?
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb nog maar één Deore rem liggen, dacht dat het er twee waren maar niet dus.

@Marco, ik dacht ook dat Saint e.d. gevrijwaard waren van dit verschijnsel, maar een vriend van me had er met zijn Saints toch last van. Die remmen zijn onder garantie terug geweest (en ik geloof dat er niks aan gedaan was, alleen ontlucht).

Zoals gezegd ga ik de originele hendels weer terug zetten, dan de boel ongekend grondig ontluchten en dan maar eens kijken hoe ze voelen. Als het een terugkerend probleem blijft ken ik mezelf, dat raak ik zo beu dat er vanzelf een keer wat nieuws komt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef: ma 19 april 2021, 08:56
@Marco, ik dacht ook dat Saint e.d. gevrijwaard waren van dit verschijnsel, maar een vriend van me had er met zijn Saints toch last van. Die remmen zijn onder garantie terug geweest (en ik geloof dat er niks aan gedaan was, alleen ontlucht).
Wat betreft die Saint remmen, ging het om een “wandering bitepoint” of om fading?
Wat ik wel weet is dat goed ontluchten zeker bij Shimano wel van belang is.

Ik vraag me af waar het vandaan komt, komt het uit de cilinder of de caliper. Overigens beperkt mijn ervaring met Shimano remmen zicht tot eerdergenoemde modellen en niet tot de x000 series. Laat staan de huidige 4 pots calipers.

Zelf rij ik al jaren met tevredenheid met Hope remmen. Goeie blokken (Trickstuff) en schijven schelen wel een hoop. Maar jij als motorrijder moet toch gewend zijn aan modulerende remmen. Kan me niet voorstellen dat je blij wordt van een aan/uit voorrem op de motor :winkie:
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Shimano remmen zijn niet aan/uit, dat zeggen alleen mensen met weinig feeling in hun handen ;-)
Ik heb Hope's gehad (E4) en vond het prachtig spul maar die hadden echt te weinig bite naar mijn smaak.

Motorrijden, dat was eensch... mijn SRX-6 staat al bijna tien jaar stil :((
Sinds een tijdje wel weer bij mijn eigen huis ipv een uur verderop, dus ik ben wel van plan er een keer wat tijd in te steken om hem weer lopend te krijgen (met name tank & carburateurs reinigen en ik vrees dat de banden ook wel aan vervanging toe zijn...).

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Das pas een bike met een hulpmotortje... :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 43pk inderdaad niet zoveel sterker dan de Merida ;-)
Het kickstarten van een 600 single is trouwens ook een goede training voor de beenspieren, gelukkig liep hij doorgaans met één goed uitgevoerde trap. Yamaha vond het niet nodig om er een electrische starter op te zetten, waarschijnlijk een van de redenen van het beperkte commerciële succes van dit model. Ook al was-ie tien keer mooier dan alles wat er verder nog uit Japan kwam eind jaren '80 :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie