Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren mocht de Merida mee naar de UHR. Ik was erg benieuwd naar hoe hij zich zou gedragen op de snellere flowy afdalingen van Amerongen, Hoge Ginkel en Leersum. Nou, I'm impressed! Wat een fiets... big smile na elke leuke sectie. En die zijn er nogal wat daar ;-)

Misschien dat elke bike met 160mm wel zo daalt, maar ik heb nog niet eerder een fiets met zoveel veerweg gehad dus die vergelijking heb ik niet. Maar het ging zo ontzettend lekker... :-)
Ik time nooit iets, maar volgens mij ben ik nog nooit zo rap over het kombochtengedeelte op Amerongen gedenderd. En dat is zonder ondersteuning, want daar zit je steeds boven de 25km/u.
Ook slingerende singletracks, waar je de fiets steeds van het ene op het andere oor moet gooien gaan boven verwachting goed. Bijna niet voor te stellen hoe flitsend een fiets van 23kg nog kan aanvoelen.
De geometrie is echt op mijn lijf geschreven, het is heel makkelijk je te bewegen over de fiets. De Merida voelt lekker compact, zonder te kort te zijn.
Verder voelen de XT vierzuiger remmen ook erg prettig, al moet de echte test (hooggebergte) natuurlijk nog komen. En de indruk tot nu toe van de dikke Maxxis Minion voorop is ook zeer positief. Op een fiets zonder ondersteuning zou ik zo'n band iets te zwaar vinden, maar nu profiteer ik alleen maar van de voordelen.

Geen nadelen dan? Toch wel.
Op sommige -redelijk vlakke- singletracks zou ik qua bochtenwerk net iets sneller dan 25km/u kunnen rijden, maar boven die 25 schakelt de ondersteuning uit. En in die situaties op eigen kracht 28km/u rijden met een fiets van 23 kg onder de bips lukt me dan weer net niet ;-)
Gelukkig heb je hier niet vaak last van, zodra de zwaartekracht iets meer meehelpt ga je vanzelf harder.

Verder rammelt er iets uiterst irritants bij het vol over de remknippen denderen (niet op andere paden). Ik verdenk de interne kabels, maar daar moet ik nog wel even in duiken. Bij het op de grond laten stuiteren van de fiets is het wel stil...

Uiteindelijk heb ik Amerongen, Leersum, HG en nog een keer Amerongen gereden. Ik was net zo moe als anders, maar dan zou ik die twee laatste rondjes niet gereden hebben, en ook duidelijk langzamer. De "e" breidt de mogelijkheden dus wel uit maar het is echt een misvatting om te denken dat je met een e-bike niet moe wordt.

Ook nog een reality check gehad toen ik even achter iemand op een rechttoe-rechtaan hardtailtje reed. Die ging bergop zo rap dat ik het op de eco-stand amper bijhield en naar de trail-stand moest wilde ik in de buurt blijven. En bergaf had ik wel iets over, maar ook niet zo heel veel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dus dankzij de e kun je langer van je hobby genieten dan zonder e :-q

Heb je ooit met hartslag gereden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vroeger wel, maar nu al jaren niet meer.
Er is overigens nogal wat veranderd in dat opzicht, omdat ik al een aantal jaren bètablokkers slik. Die verlagen je hartslag, zo was ik in een klap 10% van mijn maximale hartslag kwijt... (met bijbehorende explosiviteit).
Behalve dat je hartslag lager wordt reageert hij ook anders op inspanning, stijgt niet meer zo snel als je iets explosiefs doet. Best irritant als sporter :(

Maar ik heb in al die jaren op de fiets wel een behoorlijk goed gevoel opgebouwd voor de hartslag die ik langer kan volhouden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Volgens mij heb ik je gisteren nog zien rijden daar! Ik dacht al, ik ken zo'n fiets :-D

Goed te lezen hoe het weer wat brengt, lijkt op mijn ervaring toen ik 13 jaar geleden van compleet star naar een fully ging.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan me zo snel geen Habit herinneren... sorry ;-)
Wel nog even staan kletsen met twee aardige gasten met een Trance en een Camber (geen idee of dat forummers waren), en ik heb nog een van de Kingdom Vendetta's van hier gezien.

Ik ga zo snel tegenwoordig joh, ik heb helemaal geen tijd meer om rond te kijken :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Als je een zwart shirt aan had heb ik je ook zien rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nope, was gisteren in het rood...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freezing Teddybear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 18:43
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta 2017, On one inbred 29 ss, Stumpjumper 29 2019

Leuk om je even gezien te hebben, het laatste stukje omhoog gaat dan toch wel wat makelijker op een ebike :P
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Zijn de routes weer geheel te rijden op de UHR? Was misschien van plan om aanstaan weekend te gaan, maar aangezien ik de 52 in 52 challenge doe is het belangrijk dat de route helemaal te berijden is...

Voor de rest... Dikke bike, ook al ben ik niet zo van het e biken is de gedachte natuurlijk perfect voor mensen die niet 'kunnen' rijden zoals ze graag zouden willen door medische beperkingen en nu wel weer in staat zijn :D
Just do Ti, or did i die?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Freezing Teddybear schreef:Leuk om je even gezien te hebben, het laatste stukje omhoog gaat dan toch wel wat makelijker op een ebike :P
Ah, dat was jij dus :)
Maar inderdaad, het klimmen gaat ineens best wel weer goed nu... :tong

@Deef: nee, er zijn nog wat omleidingen. Een kleine op Amerongen, een iets langere op Leersum.
Maar wat toegankelijk is (het overgrote deel dus) lag er prima bij.

Je kunt de actuele status van de omleidingen op de UHR routes zien op hun facebookpagina:
https://www.facebook.com/MTBUtrechtseheuvelrug" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je kan bij bijna alle Ebikes de begrenzer er af laten halen, is een kleine ingreep.
Dan heb je boven de 25 ook ondersteuning.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Een gave bike heb je!! Vind de ebikes vaak niet zo heel mooi doordat ze vaak wat lomp eruit zien.. deze heeft dat eigenlijk niet zo.. leuke kleuren combi en netjes afgemonteerd!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef:Je kan bij bijna alle Ebikes de begrenzer er af laten halen, is een kleine ingreep.
Dan heb je boven de 25 ook ondersteuning.
Garantie weg... .

En je bent met een (onverzekerd) gemotoriseerd voertuig in het bos onderweg: milieudelict!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik was niet van plan iets met die begrenzing te doen. Zoals ik al zei, het is maar op een paar stukjes singletrack dat je er tegenaan loopt dat je net rond die snelheid aan het sturen bent. Op de vlakke stukken boeit het me niet hoe snel ik rijd, dan hou ik 'm desgewenst wel onder die 25 per uur.

Voor mij telt niet hoe lang ik over een rondje doe, maar hoeveel lol ik heb op de stukken die er toe doen. En dan gaat het ook niet om topsnelheden maar om flow (die natuurlijk wel pas ontstaat bij een bepaald tempo, het moet ook weer niet te langzaam gaan :-)).
Dat was zo met gewone bikes en dat is zo met deze. Dus de klims vlieg ik ook niet met full power op, hooguit een klein stukje voor de gein.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat het komend weekend niet zulk goed weer verwacht wordt gisteren nog maar een keer naar Amerongen geweest. Was weer lekker, en oh wat een toeval: wederom de bevriezende teddybeer op zijn Kingdom getroffen... Die had er een lekker vaartje in zitten op het Hoge Ginkel slingerstuk :-q
De kleine omleiding op Amerongen was verdwenen, dus die route is weer volledig in gebruik.

Mijn vorige werkstandaard was een prima ding, maar net niet berekend op het forse gewicht van de Merida. Daarom maar een stabieler exemplaar gekocht, een Parktool PRS-25. Die geeft geen krimp als je er die 23kg aan hangt, dus zoek je een workstand voor zware fietsen is dit echt een aanrader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie