2019 Sworks Stumpjumper 29" ST

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ze remmen niet harder dan Hope, wel vooral met veel minder knijpkracht.
Voorwiel op hoge snelheid stilzetten lukt met Hope ook, zeker met trickstuff blokken erin (waar ik al 2 jaar mee rond reed).
Wat vooral veel beter is, is de response (minder sponzig), wheelies gaan makkelijker.
Out of this world is de look and feel, het detail, geen speling, de kwaliteit van afwerking, de gebruikte boutjes.
Hope is een beetje een rammelende spulletje vergeleken met deze juwelen.
:winkie:

Racing Ralphs zijn idd mijn XC bandjes, normaliter butcher/pergatory of de eliminators, beide in 2.6 (maar die zijn bij specialized max 2.3 breed), zitten nog op mijn andere wielsets.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Strakke Stumpy,

Juwelen is wel de juiste term, visueel feestje ook.

Stickertuning = Go Faster Stripes :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

:-q mooie bike
who dares wins
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Deze even stof afkloppen, letterlijk ook, en het frame van het fietsenzoldertje afgehaald.
Mmmmmmm. Met dat Sworks Stumpjumper ST (short travel) frame, daar kunnen we nog wel wat mee :winkie:

Het doel was om hem weer nieuw leven in te blazen en de veerweg naar de LT versie te brengen en zo een poppy maar lichte fiets te bouwen.
Dus we begonnen met de schokbreker eruit te halen. Nou goed gedaan Specialized, een schokbreker met een 6mm boutje in het frame monteren. Heel lang verhaal kort, afgebroken boutkop, in de bout een afgebroken linkse tap, de fox demper kon ik eruit zagen, en het stompje dat er nog inzat bleek afgeschoven en vastgerot in het frame. Met veel pijn en moeite eruit kunnen halen met behulp van "de bouten gynecoloog / J_O", draad in frame nog ok, pfieeeew.

In contact getreden met Intend, het was altijd nog eens een droom om een fiets met hun spullen op te bouwen. Nou. Dat werd al snel iets met een koude douche, want een 20mmx6mm mountaingset voor hun Gamechanger shock was blijkbaar een brug te ver. Zoiets verwacht je niet van een "handmade boutique pars provider" en biedt weinig hoop voor goede aftersales. Jammer want met een raw carbon frame, ChrisKing naven, en Trickstuff Dirrettissima remmen had een Intend Hero, een Hover Gamechanger en een set cranks met freewheel op het BB echt misstaan. Nou voldoende alternatieven qua performance denk ik dan :winkie:

Besteld;
Setje Procupines, BB Hope, Cranks Hope, Öhlins RXF36 m2 en een Öhlins ttx22 air 2.0, een nieuwe link/shock extension en een setje bouten/moeren voor deze fiets. Setting achter op low gezet zodat je -0.5grd balhoofdhoek hebt. De rest zijn bestaande onderdelen bij elkaar geraapt, deels nieuw (eigen voorraad) deels gebruikt (fiets dochter want die rijdt nu liever paard).

Resultaat, een 12,7kg wegende fully met 150/145mm veerweg, inderdaad heel lekker poppy en scherp sturend maar bovendien niet onaardig uitziend (vind ik dan he). Niet slecht voor een werphengel ! Nu het baassie 10kg eraf rijden, wat je dus voor je plezier doet op dit gebakje. Maiden ride was indrukwekkend, wel nog even de sag opnieuw moeten instellen, dit belooft veel goeds.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ironhorse Erik op di 7 februari 2023, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Ohlins altijd +1. Erg gave bike zo geworden :-q
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Mooie bike!
Goede frames ontwikkelen kunnen ze bij S wel.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Arjan76 schreef: di 7 februari 2023, 14:24 Mooie bike!
Goede frames ontwikkelen kunnen ze bij S wel.
Het zijn mooie producten maarrrrrr......
Dat detail van die topbout in de schokbreker in diameter 6mm, waarom hebben ze daar geen 8mm voor gebruikt ?
Had makkelijk gepast en veel narigheid voorkomen. Onderin is hij wel 8mm terwijl hij daar maar 15mm hoeft te overspannen ipv de 20mm boven. De bout was dus niet krom maar wel afgeschoven (zag eruit als een krukas). Voor hetzelfde geld gaat je schroefdraad in je frame er wel aan en dan heb je 5k euro afgeschreven en dan is Specialized gegarandeerd niet thuis "hebbie er nôa zelluf an lope te hannesse" ?
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mooie fiets, keurig gewicht ook.
De mijne is volgens mij wel een 2kg zwaarder met die veerweg...

Een dikker boutje voor je demper is denk ik een kwestie van het gat in je frame opboren?
Als je dat durft tenminste... :o

Zo lang het niet mijn fiets is zou ik dat misschien best durven te adviseren 8)
Of zit er een busje met schroefdraad in je carbon mee gebakken?
Dan wordt het iets lastiger. Of juist niet, als er genoeg vlees is om daar een maatje grotere draad in te tappen.

Maar als ze dat gedaan hebben zou ik het ook weer een voorbeeld van matig design vinden.
Een bout door en door is veel makkelijker te fixen als er iets mee zou zijn.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heel mooi spul :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi, maar 12,7 kg…Hoe weinig weegt het frame dan? De meeste onderdelen zijn niet perse erg licht toch?
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

paulus1981 schreef: wo 8 februari 2023, 20:51 Mooi, maar 12,7 kg…Hoe weinig weegt het frame dan? De meeste onderdelen zijn niet perse erg licht toch?
2,75kg.
Het 2022 model weegt in de S4 maat (Medium) out of the box 12,45kg.....
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Das best licht idd, las idd al zoiets in een review. Leuk dat ze echt een lichter frame ipv enkel een andere link voor wat minder veerweg gebruiken (als ik de review goed begrijp tenminste)
Plaats reactie