Axevo FX27 - Hij is af

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Victor1977 schreef: ma 3 februari 2020, 15:08 Nu kan die sektor in de prophet en blaas je daar weer nieuw leven in :D
Drie keer raden wat er nu in mijn schuur staat 😄

Ik mis alleen nog een stuur, achterrem, cranks en derailleur om hem weer compleet te maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ach bestel maor, bestel maor, bestel maor.
Ge wit dah k ur nie ken latuh....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Hij mag weer mee naar het buitenland dus er mochten ook weer wat nieuwe onderdeeltjes op. Want zo werkt dat :lol:

De remkracht liet wat te wensen over en ik denk dat de oude Avid schijven daar de oorzaak van waren. Die zijn dus vervangen door Shimano XT’s met alu spider. Dat schijnt een goede combo te zijn met de MT-4/5’s.

Sinds de laatste update is er nog meer veranderd. Een DT E1900 wielset, nu met Michelin Wild AM 2,35 banden. Niet zo volumineus als de Conti Trail King II’s in 2.4 maar hopelijk wel wat betrouwbaar. De TK was achter niet bestand tegen mijn rijstijl en vervormde hopeloos. Er is een Pepi’s Tire Noodle onderweg die achterin moet komen voor wat extra bescherming. Ook nieuw is de Suntour Aion vork. Gekocht als “e-bike” uitvoering met 120mm verweeg. Meteen 4 cm aan spacers eruit en nu past hij perfect in de fiets. Stijver en soepeler werkend dan de Rockshox Sektor die er in zat. Die 1 cm veerweg is niet echt merkbaar. Bijkomend voordeel is dat de axle-to-crown lengte gelijkmis gebleven dus het bracket zit nog altijd even hoog boven de grond. Achter zitten er offset bushings in om de hoeken wat beter te maken (balhoofd 66,5 en zitbuis effectief 78 graden). De Aion is wat zwaarder dan de Sektor maar daar merk ik niets van. Het gewicht van de fiets is als ik alles optel (ja, in een excel-sheet 🤓) nog steeds netjes onder de 13 kg. Richting de 12,5 zelfs met deze banden. Niet slecht voor een budget-bike met veel veerweg.

Het enige onderdeel dat nog herinnert aan de Prophet is het crankstel. Ook daar ligt al een vervanger voor klaar. Een FSA Comet. Die zit er nog niet op omdat het een boost uitvoering is en de kettinglijn e het niet goed uitpakte. De ketting ligt nu prachtig recht op het middelste kransje. Bij de Comet zou dat een teveel naar rechts zo zijn. Dat geeft problemen in de lichtste versnelling dus daar moet eerst een andere, non-boost as voor komen of een tandwiel met heel veel offset. En dit rijdt prima dus er is nog geen reden om het niet zo te laten. Misschien dient zich nog eens de kans aan om er iets op te zetten wat echt flink lichter en stijver is. Dat zou ik wel leuk vinden.

Een van de draaipunten had al versleten bushings. Aangezien de fabrikant - of beter gezegd, het merk dat het frame heeft laten fabriceren - failliet is zijn onderdelen niet via de handel te krijgen. Maar met wat DuckDuckGo-en kwam ik erachter dat er een Igus J glijlager van 12x10mm in past. Besteld en het zat er in een paar minuten in. Speling verholpen. Totale kosten nog geen €10. Later ontdekte ik dat een “J3” lager nog beter was voor dit soort draaipunten. Als deze versleten zijn bestel ik die. En dan doe ik er gelijk een heel dunne stalen shim tussen want het draait nu direct op het frame. Beetje rare keuze van de fabrikant.

Ik speel ook nog steeds met de gedachte om een deel van de achterbrug aan te passen om de geometrie te verbeteren. Ik denk aan een en aangepaste yoke die de veercurve en hoeken verbetert en dat dan laten 3D printen. Of het ontwerp van mijn aangepaste staande achtervork verder uitwerken. Maar dat plan stel ik nog even uit tot het najaar.

Komend weekend gaan de fietsen op de drager mee op vakantie en gaat er een paar weken flink gereden worden.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Goed technisch bezig zeg! :-q
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

mtfuji schreef: wo 1 juli 2020, 12:17 Goed technisch bezig zeg! :-q
Dank je!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

mooie allrounder voor een redelijk prijsje zo :-q

heb je die prophet erna nog eens opgebouwd of is die frame al weg/hangt aan de muur ?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Victor1977 schreef: wo 1 juli 2020, 13:57 mooie allrounder voor een redelijk prijsje zo :-q

heb je die prophet erna nog eens opgebouwd of is die frame al weg/hangt aan de muur ?
Hij staat 3/4 opgebouwd ergens weggestopt. Als ik mijn huidige derailleur en shifter doorschuif en er een stuur op zet kan hij rijden. Ik wil er platformpedalen opzetten en dan gebruiken om wheelies, manuals etc te oefenen en voor alle soorten ritten die ik niet op die andere doe.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Oli4k schreef: wo 1 juli 2020, 14:19
Victor1977 schreef: wo 1 juli 2020, 13:57 mooie allrounder voor een redelijk prijsje zo :-q

heb je die prophet erna nog eens opgebouwd of is die frame al weg/hangt aan de muur ?
Hij staat 3/4 opgebouwd ergens weggestopt. Als ik mijn huidige derailleur en shifter doorschuif en er een stuur op zet kan hij rijden. Ik wil er platformpedalen opzetten en dan gebruiken om wheelies, manuals etc te oefenen en voor alle soorten ritten die ik niet op die andere doe.
dat lijkt me inderdaad een goed idee. Ideale speelfietsje om erbij te hebben inderdaad.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor een update. Ten eerste, ik ben blij met die remschijven. Dat is echt een van de beste upgrades tot nu toe. Omdat het inrijden geleidelijk ging merkte ik het verschil niet meteen. Het viel me zelfs een beetje tegen. Ik was net niet teleurgesteld. Tot ik op de fiets van mijn vrouw stapte met Alivio (?) remmen. Die vond ik voor remmen uit die prijsklasse altijd heel aardig remmen maar in vergelijking met de MT4/5's met XT schijven en kevlar blokken... wat een verschil. Ze hebben ook op de afdalingen geen krimp gegeven (langste afdaling 1600 hoogtemeters). Op de wat meer humane afdalingen durfde ik echt een stuk harder te rijden dan voorheen wetende dat er altijd genoeg vertraging voorhanden was. En toen merkte ik ook meteen dat als je op de stoffige ondergrond van de Ventoux, met losse keien, grind en droge blaadjes niet de hele tijd aan je remmen zit je daar grip en controle voor terugkrijgt. Grappig dat als je betere remmen hebt, je ze blijkbaar minder nodig hebt.

Over grip gesproken: de Michelin Wild AM's 2,35" ben ik niet onverdeeld enthousiast over. Op de eerste rit de Mont Ventoux af is er meteen een scherpe steen doorheen gegaan. Dat leverde een mooi rond gaatje op dat met een plug wel te fixen was. Op zich geen ramp. De achterband blijft maar moeilijk doen en wil niet luchtdicht worden. Of beter, hij is een paar keer luchtdicht geweest maar gaat toch steeds lekken via de zijwangen. Hij heeft ook veel last van burping en eigenlijk vind ik ze iets aan de smalle kant. Al met al niet best voor het vertrouwen in deze banden. Of eigenlijk deze achterband. De voorband is wel goed.

Ik heb 250 km gefietst in Frankrijk en de achterband was bij thuiskomst voor de helft versleten (en ik scralp niet). Vanwege de (te) zachte compound wil ik achter iets harders als deze op is, en eigenlijk ook breder. Maar... ik wil voor niet smaller dan achter. Dilemma. Dan toch weer naar Conti en dan m'n oude Trail King II voorband die nog goed is naar achter en bijvoorbeeld een zachtere Der Baron voor? Die TK zal dan ook wel kapot gaan maar dan mag daar iets zwaarders voor in de plaats. Voor nu zit er nog wel wat rubber op de band dus die beslissing kan ik nog even uitstellen. Vooral in de bergen vind ik het wel zo prettig om banden te hebben waar je op kunt rekenen. In Nederland is het allemaal wat minder kritisch dus ik rij ze eerst maar verder op. Dan zie ik wel weer verder.

Tijdens de vakantie zag ik een artikel over de Slack-R angleset die een oplossing biedt voor iets wat ik al een tijd wil: de balhoofdhoek slacker maken maar wat nooit kon omdat mijn frame een integrated headset heeft. Daarover heb ik dit topic aangemaakt. Samenvatting: hij zit erin en het rijdt prima. De fiets is heel stabiel en stuurt precies zoals ik hoopte. Minder nerveus en veel beter te sturen door de fiets 'neer te leggen'. Helaas kan ik niet nog even naar de Mont Ventoux om het verschil te ervaren. Met deze aanpassing kwamen ook een paar andere aanpassingen vanwege de extra stackhoogte die de Slack-R nodig heeft: een DMR Defy 50mm stem en om genoeg stuurbuis te hebben om die op te laten klemmen heb ik de dust cap van de headset vervangen voor een 3D-geprinte versie. Er zit nu een prototype op. De volgende keer maak ik nog wat kleine aanpassingen in de vorm en print ik hem in een flexibel materiaal, of misschien een transparante, gewoon omdat het kan. Deze custom dust cap zit niet tussen de headset en de stem maar alleen om de conische klemring die het lager op de plek houdt. Structureel heeft hij dus geen functie en dient alleen om vuil buiten te houden.

Die superslijtvaste Wippermann SB-11 ketting is trouwens alweer bijna versleten. Dat valt me een beetje tegen van een ketting die als de meest slijtvaste bekend staat. Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan maar ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan. Voor mijn gevoel lag hij er pas 500 km op. Mensen schijnen 3000 km met die kettingen te halen. Volgende keer ga ik gewoon weer voor een simpele Shimano.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Slecht nieuws. De achterdemper heeft lichte slijtagesporen op de shaft. Er beginnen aan een kant wat langgerekte vlekken te ontstaan die met poetsen niet weggaan. Uit elkaar gehad en er zat ook wat vuil in de buitenste afdichting. Het lijkt alsof hij niet helemaal recht belast is geweest. Nou zat er ook veel aangekoekt stof/klei onder het onderste draaipunt. Daar zit een soort bakje waar vuil zich ophoopt, en de demper draait daar doorheen. Er zaten zelfs slijtagesporen op de buitenkant van de demper. Niet ideaal. Mogelijk zit er toch te weinig ruimte tussen het frame en de demper door de offset bushings. En een ontwerpfout waardoor er water en vuil op die plek blijft staan. Als de fiets schoon is geen probleem maar tijdens de vakantie heb ik niet zo fanatiek schoongemaakt als normaal, mogelijk dus met dit als gevolg. De onderste offset buying heb ik vervangen door een normale. En gelijk even de standaard teflon gecoate bushings die er vanuit Magura in zaten vervangen door PU bushings. Alles draait wel weer mooi soepel.

Nu dus op zoek naar een servicekit voor de Magura TS215 want die pakkingen houden het meestal niet zo lang meer vol als ze er een keer af zijn geweest.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sloper !

Waarschijnlijk ben je gewoon te sterk en ben je een vd weinigen die zn fiets stevig gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik ben normaal altijd heel lief voor m’n spullen en sta niet bekend als een sloper. Maar die lange veerweg maakt wel dat het allemaal wat makkelijker harder gaat en misschien krijgt de apparatuur wat meer te verduren. Nou ja, dat is dan de prijs voor de dosis extra lol die ik er mee heb 😄
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ben wel benieuwd hoe de Slack-r bevalt, een paar ritten verder.
De steile balhoofdhoek was bij mijn vorige fiets toch een beetje een minpuntje.
Merk je het verschil, die +/- halve graad?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@erwin.burgers Ja, ik merk het. Het is ongeveer -1,5 graad. De Slack-r heeft een hoek van -1,8 graden maar effectief houd je iets minder over. En bijna 3 cm wielbasis erbij. Ik hoopte mijn bracket ook wat te verlagen maar dat is niet gebeurd.

Wat ik merk is dat de fiets schuiner gelegd kan en wil worden in de bochten. Dat is precies waar ik naar op zoek was. Minder sturen met het stuur en meer met m’n gewicht. Ik vind het fijner rijden.

Wat ik nog niet weet is of het op (heel) steile afdalingen en op afdalingen met veel snelheid ook beter is, maar ik ga er maar vanuit van wel.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hij is af. Klaar. Niets meer aan doen. Alles* wat ik wilde zit erop. En geen onderdeel meer te vinden dat nog van de Cannondale Prophet SL donorfiets** kwam. Zelfs de Shimano Pd-M540’s die ik al 18 jaar had en meerdere fietsen overleefd hebben zijn naar het archief verplaatst.

Ok, er is één onderdeel met geschiedenis: de Arundel bidonhouder. Ergens rond de eeuwwisseling op een bike-outlet-dag ergens nieuw gekocht. Twee voor vijftien euro. Die verkoper had blijkbaar geen idee wat het was. De andere zit nog steeds op mijn racefiets.

Het laatste dat nog op mijn lijstje stond was een crankstel. Toevallig kwam er een 175 mm, non-boost crankset met 104 bcd voorbij die ook nog iets lichter is dan die oude FSA V-Drive. Alle beetjes helpen. Dus die mocht er op. Net nieuwe ketting en cassette ook dus de hele aandrijflijn is nu vers.

De remhendeltjes was een extraatje om het helemaal af te maken. Ik had er een bij een vervangende remcilinder en kon het niet laten er eentje bij te kopen. Even wennen maar ze voelen toch wel fijn. Of het beter is dan de 2-vinger uitvoering? Vast niet maar het ziet er stoer uit. Er staat nu Trail Five. Als ik ze omdraai zou er Five Sport staan, ook leuk. Het is eigenlijk een MT-S (mix van MT-2 en 4) achter en een MT-5 voor. Lekker belangrijk. Ik vind het wel grappig zo.

Vandaag voor het eerst gereden met de Crank Bros pedalen. Wat meer float dan m’n vorige SPD’s maar dat went snel. Vooral met zo’n achterwiel-wegglij-actie waarbij de Shimano’s allang los waren geschoten maar deze dus niet. Dat was opwindend. Denk dat het wel went. En anders zijn er geloof ik nog ander soort plaatjes met meer of minder float en ander release hoeken.

De FX27 heeft inmiddels wel de nodige battle scars en andere gebruikssporen. Tijd om de frame-protector te vervangen. Kan ik gelijk het frame een goede poets- en waxbeurt geven.

*) Nu ik dit typ bedenk ik nog één klein item dat op mijn verlanglijstje staat: een self-extracting cap voor het crankstel. Handig om niet altijd met een cranktrekker op reis te hoeven. Maar dat heeft geen haast.

**) Die Prophet zit weer in elkaar. Misschien dat ik die nog eens een eigen SYS ga geven.

Hier nog een random berg foto’s van hoe de fiets er nu bijstaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie