Axevo FX27 - Hij is af

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Van deze...
Afbeelding

...naar deze
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na ongeveer alles aan mijn Prophet verbouwd te hebben wat er aan verbouwd kan worden heb ik besloten dat het toch maar eens tijd was voor iets anders. Ik wilde toch een frame dat echt gemaakt is voor 27,5" wielen, iets meer veerweg en vooral een betere zitpositie. Toen kwam dit frame voorbij met een aantrekkelijke prijs. Na wat vissen naar informatie over de specs die in eerste instantie een beetje onduidelijk waren heb ik de gok gewaagd en het frame besteld.

Ondertussen had ik me ingeschreven voor de Singletrack Trailtoer en hoopte ik alles op tijd in elkaar te kunnen zetten. Dat was bijna gelukt. Gelukkig checkte ik de middag voor de Trailtoer nog even of de slag van m'n demper wel klopte. Dat bleek niet zo te zijn. Oeps. Alles dus weer teruggezet naar de Prophet. Dat ging eigenlijk heel makkelijk. Goed dat ik de leiding van de achterrem nog niet had ingekort. De rest kon eigenlijk zo over. Alleen een nieuwe derailleurkabel en klaar. Dus nog even niet op de Axevo rijden dan maar.

Eerst op zoek naar een passende demper die ik na wat speuren op Marktplaats vond. Omdat ik het gewoon niet kan laten heb ik die gelijk wat aangepast en de lengte en slag met 8mm ingekort. Achter heb ik nu 144 mm veerweg en voor 140. Zoals hij nu is voelt het echt aan als een fiets waarmee ik alles kan wat ik wil. Lekker rijden in Nederland, Limburg of de Ardennen maar ook in Frankrijk de bergen in.

Het frame werd zonder decals geleverd. Ik heb uit een pdf het logo van Axevo gekopieerd en dat bij een stickerboer laten snijden. Beetje dom, ik had niet goed gekeken en een semi-permanente kleur uitgekozen. Maar elk voordeel heb ze nadeel, dus als ze eraf donderen heb ik een goede reden om nieuwe te laten maken. Misschien dat ik dan matzwart probeer. Of zo'n kekke hologram-kleur.

De pluspunten
- Het Axevo frame weegt 1935 gram (volgens de QA-sheet van fabrikant Bematrix die in de doos zat)
- Ik zit echt lekkerder omdat het net iets langer is
- Hij voelt snel aan
- Interne kabels zien er mooi uit
- Een 2.4 band past er makkelijk in

De minpunten
- De demper weegt een halve kilo
- Kabelrouting is nog niet helemaal optimaal. De derailleurkabel maakt wat strakke bochten langs het bracket. Misschien dat ik dat nog aan ga passen door deels de route van de voorderailleur te kiezen die er toch niet is. Dat soort details zijn bij de bekende merken echt beter doordacht
- Interne kabels zien er vooral mooi uit maar of het praktisch is?
- Brake jacking zal niet beter zijn want de Axevo is eigenlijk ook een veredelde single pivot met wat extra draaipunten boven de as
- BB92 bracket gaat als ik het zo lees vast en zeker een keer herrie maken. Dat zien we dan wel. Misschien dan een geschroefde BB92 unit erin?
- Ten opzichte van de Prophet is er minder te customizen. Een angleset past niet. Niet meerdere punten voor bevestigen van de demper.

Op mijn verlanglijstje:
- Offset bushings om hem iets lager en slacker te maken zijn al besteld
- Een set remmen met meer bite dan de Juicy 7's die nog origineel van de Prophet komen
- Dropper met maximale drop in de juiste maat met interne kabel
- 150mm veerweg voor want meer is uiteraard altijd beter
- Iets kortere, zwarte stuurpen
- Een mooier passende top-cap op het balhoofd
- Geen wit zadel
- etc. etc. 😉
Laatst gewijzigd door Oli4k op do 17 september 2020, 21:45, 3 keer totaal gewijzigd.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Leuke fiets hoor, voor buitelandse tripjes of ook lekker nl?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Allebei. Ik heb geen plek voor meerdere MTB's dus wil ik een alleskunner voor NL en het buitenland.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lekker bezig zo!


Ziet er goed uit, zeker als je de wensen nog doorvoert!

Laatst kwam er een zwarte DVO Diamond met gouden letters langs, misschien staat 'ie nog te koop. Zou mooi passen!
edit: gevonden: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... d#p2336404
(om die ene cm meer veerweg zou ik me niet druk maken!)

(en mag ik zo brutaal zijn naar jouw stickerboer te vragen?)
Laatst gewijzigd door Lars TB op wo 3 oktober 2018, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Thanks. Zo'n DVO zou wel leuk zijn ja. Schiet denk ik wel een beetje mijn low-budget aanpak voorbij.

Zonder reclame te willen maken (ik heb twee keer in 15 jaar tijd iets bij ze besteld) 123sticker.nl. Je kunt er je eigen ontwerp uploaden en kiezen uit verschillende folies.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Leuk low cost project op die manier en vervolgens met de tijd alles upgraden.
Gaat die prophet frame nu aan de muur? Hij ziet er nog steeds goed uit.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

In het kader van de low-cost gedachte zou ik hem eigenlijk moeten verkopen. Om met de opbrengst dan weer nieuwe onderdelen te kopen natuurlijk. Ik had hem ook echt gekocht omdat het een leuke fiets was om zo op te fietsen maar ook aardig up te graden, en dan overstappen op iets nieuwers. Maar nu ik het frame zo los heb liggen vind ik het toch een beetje zonde het weg te doen. Nadeel is ook dat er een deukje in de bovenbuis zit dus echt veel zal het niet opbrengen vrees ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zal idd niet veel meer opbrengen vrees ik, hoewel zo'n Prophet op zich wel een leuk frame is. Vriend van me heeft er tien jaar op rondgereden dus ik heb zoiets regelmatig van dichtbij gezien :D

Maar leuke ombouw zo hoor, zeker goed de RCZ nieuwsbrieven in de gaten gehouden? :wink:
Ik kan het niet heel goed zien op de foto, maar dit is een carbon frame? (mede gezien het gewicht).

Wat voor topcap zoek je? Ik heb nog wel wat van die dingen liggen, oa van Answer en BBB (zwarte).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@kermit Die RCZ nieuwsbrief kan inderdaad heel lucratief zijn, als je weet wat je koopt. Of bereid bent wat risico te nemen. Niet alles op deze fiets komt daar vandaan maar het is wel een beetje een rijdende koopjeshoek 😉

De topcap bedoel ik dus de bovenste ring van het integrated balhoofd, niet het ahead-dopje. Die er nu op zit is heel mat en hoekig terwijl het frame afgerond en glanzend is. Gaat natuurlijk nergens over zo'n detail maar mocht je zoiets hebben wil ik het wel overnemen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, dan heb ik niks voor je liggen... ik dacht dat het over de "echte" topcap ging ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Toch bedankt voor het meedenken kermit 👍
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Een setje Magura MTS gevonden op marktplaats. Staat een stuk beter dan de Juicy’s. De glanzend zwarte zuigers zien er netjes uit bij het frame. Het zou mooi zijn als het ook beter remt maar de voorrem had ik eigenlijk moeten ontluchten want die was erg sponzig.

Gelijk het kapotte Era zadel vervangen door een zwart zadel van Prime. Precies even zwaar en een stuk netter om te zien. Het zit ook nog perfect.

Alleen de cranks nog en alles wat origineel van de Prophet kwam is vervangen.

Een interne dropper staat ook nog op steeds op mijn lijstje. Dan kan deze mooi naar de nieuw op te bouwen fiets voor mijn vrouw.

De letters beginnen al een beetje los te laten op de hoekjes. Ik wist dat dat op den duur zou gebeuren maar na twee ritten is wel heel snel. Als ik ze opnieuw bestel met permanente folie pas ik het ontwerp gelijk aan zodat de hoekjes wat minder scherp zijn.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Weer een kleine update. Een ding dat nog op mijn lijstje stond heb ik aangepast. Er zit inmiddels een interne bekabelde Brand X dropper met 150 mm drop in. Past precies.

De plakletters houden het nog. De scherpe kantjes zijn er af maar het ziet er nu nog steeds netjes uit. Over plakletters gesproken. Er is een setje goudkleurige stickers voor de Sektor onderweg.

Ik zit ook nog te azen op een andere achterdemper. Eentje die wel met 2 offset bushings gemonteerd kan worden zodat ik het bracket wat kan laten zakken. Deze demper komt onderaan tegen het frame als ik de bushing in de lage stand zet. De demper werkt prima, hij is alleen nogal eindeloos instelbaar en is duidelijk meer gericht op naar beneden fietsen.

De achterband is bijna versleten. Tijd voor wat anders dus. Het frame lijkt zeker een 2,5" aan te kunnen. Ik heb de 2,4 voorband achter gehad en dat zag er prima uit. Misschien de voorband naar achteren en een nieuwe 2,4 voor? Of iets anders dat meer all-round is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding
Update. Er zijn weer wat dingen veranderd. Nieuwe wielen voor het ruigere werk: DT E1900 met Trail Kings. De Crossrides hou ik erbij met lichtere banden voor de wat mildere routes in Nederland.

De Sektor Gold ging even met pauze omdat er toevallig een Suntour Aion voorbij kwam in de aanbieding. In een opwelling gekocht om mijn oude Prophet frame misschien weer eens mee op te bouwen. Maar toen ik die Aion naar 160 mm bleek te kunnen aanpassen leuk het me we leuk om hem in de Axevo te proberen. Lang verhaal kort: die vork is een blijver. Ik ben er heel erg over te spreken en hij is maar een onsje zwaarder dan de Sektor. Dat ga ik niet merken. Hij is veel stijver en werkt heel erg soepel. En de langere offset stuurt goed. Stabiel en precies. En Suntour vorken schijnen ook nog eens heel onderhoudsvriendelijk te zijn. En het belangrijkste natuurlijk: hij heeft zwarte binnenvorkpoten 😄

Al met al ben ik heel tevreden over hoe de fiets nu is. Hij klimt goed en naar beneden gaat ook fantastisch. Ik kan er lang comfortabel op rijden. Het gewicht is nog steeds onder de 13 kg. Er is weinig dat ik zou willen verbeteren. Een volume spacer in de demper staat nog wel op mijn lijstje. En de ketting is binnenkort aan vervanging toe.
Laatst gewijzigd door Oli4k op ma 3 februari 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Nu kan die sektor in de prophet en blaas je daar weer nieuw leven in :D
Plaats reactie