2018 Bird Zero AM Boost

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

cheeta schreef: zo 23 juni 2019, 22:21
hitchhikerzguide schreef: zo 23 juni 2019, 20:50Ik had gisterenavond nog wel alle offline maps van België gedownload op Trailforks, maar door wegvallen netwerk kan je de locatie natuurlijk niet bepalen.. Dus daar moeten we inderdaad iets aan doen
Terugvallen op ouderwets kaartlezen... :-q Al kan dat lastig zijn voor trails die niet echt bij een splitsing, bocht, ... beginnen maar ergens midden op een lang stuk.
(een outdoor GPS is makkelijker en heeft daar echt geen problmen met ontvangst)
Ik weet eigenlijk niet wat ik van een GPS toestel moet verwachten. Ik heb zelfs nooit een fiets GPS van dichtbij gezien. Qua technologie leef ik echt nog op een andere planeet denk ik. :lol: ik weet wel dat ik zot werd van telkens mijn smartphone uit mijn rugzak te halen, handschoen uit, kijken, het niet vinden, handschoen terug aan, rugzak terug op rug, terug vastklikken, positie en ritme weer vinden, tot in het vervelende toe. Dat wil ik niet.

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 juni 2019, 00:46 Ja, een outdoor gps is voor dit soort werk het meest geschikt.
Deze wordt wel vaak naar voor geschoven precies?

tiewrap schreef: ma 24 juni 2019, 10:32 Maar eens een Bird Zero am meeting houden in de Ardennen ?
Een Garmin etrex hoeft niet duur te zijn, en voldoet ruimschoots.
Bird Zero AM meet? Zeker weten 8)

Garmin etrex, is dit dan enkel kaartlezen of ook echt gpxen uploaden en narijden?
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 juni 2019, 19:06 Met het risico dat we afdwalen, een Etrex 10 kan ook. Kost €50 a 60 op MP. Daarop kan je een z/w topokaart installeren. Heel de Ardennen passen er op, in incl hoogtelijnen.
Maar om te routeren (zwaar overgewaardeerd) heb je minstens een Etrex 20 nodig en wil je ook je hartslag monitoren, dan de 30.

De Edges kunnen ook, hoewel die meer geschikt zijn voor rondjes om de kerk.
Voor spoorzoekertje zijn de outdoor modellen beter geschikt.

Welke je ook kiest, een gps vergroot je mogelijkheden en helpt je ook de auto/camping/hotel enz terug te vinden als het ff tegen zit.

Dus volgende keer rij je alle trails zonder de weg kwijt te raken :-{
M'n schoonbroer heeft een Garmin Edge 520 geloof ik, als ik met hem samen rij dan kunnen we wel wat routes zoeken of volgen. Heeft dat ding wel al meermaals in de struiken willen gooien, volgens mij is dat geen duidelijk toestel.

Iedereen heeft het hier duidelijk over Garmin etrex en Garmin outdoor. Dan ga ik hier wat meer over opzoeken. Jullie merken wel dat ik er niet bijster veel van ken.

Ik wil, als ik er goed over nadenk, (al weet ik niet of dat allemaal mogelijk is met 1 toestel, en of hetgeen wat ik wil wel bestaat überhaupt, niet lachen ik ken er echt niets van :winkie: ):
- naar een gebied kunnen gaan en kijken welke trails er allemaal op staan (zoals trailforks), maar dan zonder smartphone en 4g, maar iets zegt me dat ik dan zelf een soort van route moet "bouwen" en die lussen erin moet steken die ik erin wil en zo zelf een route maak? Maar hoe dat moet, moet ik nog uitvinden.
- eenvoudige bediening met drukknoppen ipv touch screen (krijgt mijn schoonbroer ook zenuwen van), hij moet nog werken als hij nat of vuil is
-vuilafstotend en waterdicht
-voldoende groot scherm
-goed leesbaar scherm
-ik wil GEEN extra functies zoals hartslag en cadence en wat is het allemaal, enkel navigeren
-stevige montage op fiets
-batterij die lang mee gaat, zelfs na enkele jaren gebruik
- navigeren zonder dat er een route op staat (als dat logisch klinkt?
-navigeren met een gpx bestand wat op internet staat
-als ik aan het navigeren ben wil ik een lijntje volgend met een aangeduide rijrichting
-eenvoudig gebruik en instellingen?
-navigeren met een gpx bestand van iemand zijn Strava rit die er blijkbaar meer van kent dan ik
-ik zou het toestel ook willen gebruiken als "wandel GPS", voor als we gaan hiken in de ardennen, komt eigenlijk op hetzelfde neer als fietsen denk ik :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Garmin Etrex is een outdoor GPS waar je routes en (gratis) kaarten kunt uploaded. Kan met GPS en Glosnass satelieten overweg, Geen positie hebben is echt redelijk zeldzaam.

Er zijn houders on hem op stuur(pen) the monteren (2 EUR in China), al zit die bij mijn Zero TR op de bovenbuis.

Gaan standaard AA batteries in die zolang je backlight niet continue op volle sterkte aan hebt typisch 2 a 3 normals ritten meegaat.

Is verder meer dan genoeg over geschreven...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, bijv. de Etrex.
Alleen het scherm is niet groot.
Wel groot genoeg, maar kleiner dan een smartphone.
Dus dat is even wennen.

Je hebt kortweg 3 soorten.
-Wearables(horloges)
-Fiets gps
-Outdoor gps

Voor jouw doel lijkt mij een outdoor het meest geschikt.
Spoorzoeken in onbekend terrein is wat je gaat doen als je ongemarkeerde trails gaat rijden in het buitenland.
Een outdoor toestel heeft een betere plaatsbepaling(nauwkeurige plaatsbepaling is prio1 bij een outdoor toestel), zodat je op de meter nauwkeurig naar het begin vd trail wordt geleidt.
Outdoor toestellen zijn stand-alone, dus doen hun werk zonder pc of cellphone.
Wel moet je thuis de voorbereidingen treffen.
Dus tracks verzamelen(vrienden, internet) en deze uploaden naar het toestel. Meestal met usb vanaf een computer.

Een fiets gps (zoals de Garmin Edge) is meer gericht op data verzamelen(hartslag, cadans, vermogen) en kan daarbij ook nog wat gps functies. De nauwkeurigheid is stukken minder (ergens in het comacte kastje zit nog een miniscule antenne weggewerkt achter het touchscreen), vandaar dat iedereen een wielsensor monteert om enigszins redelijke de snelheid en afstand te meten.
Met een afwijking van enkele tientallen meters onder de bomen in heuvelachtig gebied mag het duidelijk zijn dat je het begin vd trail moeilijk vindt.
Wel erg geschikt op gebaande wegen en paden en voor trainingsdoeleinden.
Maakt via je smartphone verbinding met internet, dus je kunt ter plekke tracks downloaden. Mits alle verbindingen goed functioneren :-{

Wearables zijn voor spoorzoeken op de fiets het minst geschikt (klein scherm, geen of zeer beperkte kaart, vaak matige plaatsbepaling) en alleen tof als je er een specifiek gebruiksdoel voor hebt, of gewoon een high-tech ding als horloge wilt dragen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BTW, Garmin heeft de Etrex 32 uitgebracht, dus de 30 en de 30x zullen nu wel op MP verschijnen.

Bij de Etrex kan je (net als bij de Edge) zelf bepalen welke schermen je wel en niet ziet, welke data je in beeld krijgt enz.
Vraagt wat configureren vooraf, maar scheelt zoveel onduidelijkheid en frustratie onderweg.
Wel ff induiken, op het net staan genoeg zinvolle tips om een goede start te maken.

Voor zowel outdoor toestellen als fiets gpsén geldt dat het geen voorgebakken Tomtom is zoals je die in de auto hebt.
De omstandigheden en de voorkeuren zijn te specifiek om in een "one size fits all" instelling te vatten.
Garmin werkt met profielen, maar ook die zijn te algemeen om er meteen een succes van te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over MP gesproken, deze zag ik staan voor heel weinig:
https://link.marktplaats.nl/m1428283538
Ik ben er vrij zeker van dat het toestel goed is.
Factory reset, firmware en kaarten opnieuw er op en gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Thanks voor je heldere uitleg en alle tips, heb nog wat opzoekingswerk gedaan en ben nu wel zeker dat ik een etrex wil. Ik woon in België, dus marktplaats is voor mij niet echt een optie, tenzij de verkoper in Nederlands Zuid-Limburg woont. Eerst eens tweedehands kijken. Maar de standaard bevestigingsclip met tiewraps op het stuur lijkt mij niet zo echt denderend? Heb je daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: za 29 juni 2019, 09:45 Thanks voor je heldere uitleg en alle tips, heb nog wat opzoekingswerk gedaan en ben nu wel zeker dat ik een etrex wil. Ik woon in België, dus marktplaats is voor mij niet echt een optie, tenzij de verkoper in Nederlands Zuid-Limburg woont. Eerst eens tweedehands kijken. Maar de standaard bevestigingsclip met tiewraps op het stuur lijkt mij niet zo echt denderend? Heb je daar ervaring mee?
Die gebruik ik al jaren.
Bij een langere stuurpen (XC) past die vaak net op de stuurpen.
Maar bij een kortere pen gewoon op het stuur. Misschien niet erg elegant, maar als je m langere tijd niet gebruikt knip je de tiewraps door.
Ik doe altijd een stukje oude binnenband om het stuur voor extra grip (en bescherming van mn carbon stuur), zodat het niet kan verschuiven als het erg wild gaat.
Wel altijd een koordje om je stuur. Soms tik je de gps aan bij een vreemde actie, soms klik je 'm niet goed in als je haast hebt enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Thanks man, ben er nog niet helemaal uit welke versie het juist gaat worden. Aankoop GPS zal voor ergens augustus zijn.



Ondertussen ben ik na 7 jaar ook wel toe aan een nieuwe helm.

De helm die ik nu draag is een XC model van Bell. Hij heeft degelijk zijn werk gedaan Zou graag iets meer bescherming willen. En gezien de leeftijd zal deze zijn beste tijd wel gehad hebben. En nieuwe dingen zijn leuk toch.

Vereisten:
- zo veilig mogelijk, je hebt maar 1 hoofd
- MIPS
- degelijke ventilatie
- comfortabel (is subjectief ik weet het)
- mag meer bescherming bieden ook naar de zijkant en achterkant van het hoofd zoals de nieuwe "enduro-achtige" modellen

Iemand tips of ervaringen? Linkjes met aanbiedingen van mooie kanshebbers?
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik heb nog wel een Bell super 2r medium liggen die je voor 50 euro mag overnemen. Bijna niet gebruikt en met full face stuk erbij voor als het wat ruiger wordt. Kleur zwart met Rood.
Stuur maar een pb als je interesse heb. :-q

Dees dus: https://www.12gobiking.nl/bell-super-2r ... inbikehelm
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ivocare schreef: zo 21 juli 2019, 07:29 Ik heb nog wel een Bell super 2r medium liggen die je voor 50 euro mag overnemen. Bijna niet gebruikt en met full face stuk erbij voor als het wat ruiger wordt. Kleur zwart met Rood.
Stuur maar een pb als je interesse heb. :-q

Dees dus: https://www.12gobiking.nl/bell-super-2r ... inbikehelm
Ik heb een L in helmen, hoofdomtrek 60 cm, veel grijze massa. Maar ff terzijde dat ik iets dergelijks niet graag 2dehands koop.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Gisteren een paar bestellingen gedaan:
- Garmin etrex 30x
- Garmin etrex handlebar mount
- Bell Sixer MIPS helm zwart/rood
- Stan's no tubes latex om bij te vullen
- valve core remover
- een paar reserve valve cores
- Muc off 5l bike wash om weer verschillende jaren verder te kunnen

De postbode is nog niet in de straat zie ik :lol:
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Vandaag wat verzopen Singletracks in Genk met m'n maatie en z'n Scott Spark. Merkte onlangs dat dropper niet meer zo lekker ging. Voor de rit op druk gezet en werkte weer naar behoren. Rit was zeer modderig en met felle regen. Hadden beide toch zin om te rijden dus niet in bed blijven liggen.

Leeg na 30 km door hongerklop , toch eens wat meer de fiets op kruipen en een paar Powerbars meenemen volgende keer.
Afbeelding
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Eindelijk wat gespeeld met zitpositie, zadel kon nog flink stuk naar beneden en naar voor. Dropper is 150mm. Zit verrassend beter en gedropt ziet het er beter uit. Zou een 200 mm passen of zou dit overkill zijn? Zadelpen is 425mm. Dan is het helemaal weg. Frame is normaal groot genoeg om dit kwijt te kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Meten is weten :-q Bird hanteert hiervoor het volgende:

DROPPER SEATPOST LENGTH
The maximum dropper seatpost length is calculated as follows:

Measure the centre of the BB to the rails of your saddle. Subtract the length of the seat tube for the size of the frame you are considering, and then subtract 75mm from this measurement. The result is the maximum length of dropper seatpost that you can run.

Example: 640mm saddle rail to BB centre measurement. If considering an ML Aeris, this size has a 440mm seat tube. 640-440-75 = 125mm maximum reverb length.
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Eindelijk na jaren uitstellen eens geoefend op de wheelies omdat we voorlopig nog niet naar de trails mogen rijden met onze wagen hier in België.

Kreeg hem nooit hoog genoeg getrapt. Beetje bij trekken aan het stuur en dan ja...2 meter op achterwiel en zo blij als een smurf achterover geslagen. Combi FiveTen en DMR Vault; ik kreeg mijn voeten er niet direct af. Ik lig nu plat in de zetel, rug, nek, achterhoofd en schouders kregen een lekkere slag en kan m'n hoofd niet meer draaien, er kraakten namelijk een paar dingen toen ik neer kwam. Een grasveld is eigenlijk best nog hard :lol: Nu dus een schrik te pakken, eens ik terug wat kan bewegen en de stramheid weg is maar terug proberen zeker?
Plaats reactie