Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, ik durf niet meer wat ik toen deed, da's zeker :D

Maar ik denk dat ik eruit ben wat betreft de oorzaak van het licht onzekere gevoel op snelheid...
Bij het eruit halen van de wielen draaide de achterste steekas er niet goed uit. Bleek dat het verstelbare eindstukje (het deel met de schroefdraad) niet goed vast zat. Dus de as zelf kon heel licht bewegen.
Klinkt wat vaag maar ik zal nog foto's maken om het inzichtelijk te maken.

De spaken zijn gechecked en stonden mooi gelijkmatig op spanning :)
Zouden nog ietsje strakker mogen (al maakt dat voor de stijfheid niet uit) en dat heb ik inmiddels gedaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De steekas. Het draadstukje is te verdraaien tov de as zodat je altijd de snelspanhendel in de goede positie kunt zetten.
Het boutje wat daarin zit zat net niet stevig genoeg vast. Dan kan het draadbusje iets "wiebelen" op de as. Niet goed...

Afbeelding

Afbeelding

Daar ga ik nu uiteraard extra op letten :-D
En een beetje loctite ertussen, als de hendel eenmaal goed staat hoef je dat voor de betreffende naaf toch nooit meer te veranderen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels de nodige ritten met de Genesis en de nieuwe wielen achter de rug, maar niet meer met de snelheden waarbij het wat onzeker begon te voelen. Dus ik kan nog geen zinnige uitspraken doen over of dat definitief opgelost is...

Vandaag even een korte wielenwissel met de andere gravelbike gedaan, en meteen wat plaatjes geschoten van de Fugio zoals Genesis hem zelf in het assortiment heeft: met brede 650b banden. Ik vind het niet misstaan, en het wordt er meteen (optisch) een andere fiets van.
Maar uiteraard blijven de carbon wieltjes zitten (ik vind dat zelf ook de mooiste setup).

Ook een grove weging gedaan, met de carbon wielen en G-One allround banden: 10.6kg (incl. 3 -lege- bidonhouders).
De Vitus -met onderstaande wielen erin- kwam tot 11.1kg. Dat verschil van een halve kg zit denk ik zo'n beetje helemaal in de wielen/banden. Zou ook redelijk logisch zijn, ik verwacht dat het alu Vitus frame en de full carbon vork ietsje lichter zijn dan dit stalen frame en carbon vork met alu vorkbuis. Waar de Genesis dat weer terugwint met een iets lichtere afmontage (Rival met HT2 crank tegen Sora met square taper crank en Thomson pennen tegen meer basic spul).

Gewichten zitten ook wel ongeveer op het niveau dat ik verwacht had.
Ben nog steeds very happy met de beide gravelbikes! :)

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ja, dat worden dus skinwall banden op je carbon velgen he?
Dit ziet er namelijk goed uit!

En als je dan niet van die achterlijk dikke banden neemt, 32mm is zat, dan win je ook nog een hoop grammen ;-)

Wel even je pompje verwisselen voor een zwarte!
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Afbeelding

:bier:

(inclusief zilveren pompje, die hoef je niet te wijzigen voor een zwarte)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi, mijn pensioen is alvast goed voor mekaar.
Je ontvangt de prijs per pb :wink:

En bruine bandjes komen hier natuurlijk niet op, ik heb namelijk een goede smaak al zeg ik het zelf.
:D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Blijft een mooi fietsje, vond die stickers op de velg wel een beetje heftig maar voor de rest echt gaaf.
En gelukkig gevonden waar die onbalans vandaan komt voor je nog verder gaat twijfelen over dingen die wel oke zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sjef schreef: do 1 juli 2021, 16:50 ...Wel even je pompje verwisselen voor een zwarte!...
Principieel probeer ik altijd zo min mogelijk naar je te luisteren :wink: , maar dit keer toch je advies opgevolgd (ik zat er namelijk al aan te denken...). Vanmiddag een zwart pompje erop geschroefd. Ben vaak wel fan van Topeak en Lezyne spul en aangezien er al Lezyne bidonhouders op zaten daar maar voor gekozen.

Zilveren dissonant weggewerkt:
Afbeelding

Meteen de remmen wat omhoog gezet en een nieuw lintje gewikkeld:
Afbeelding

Totaalplaatje:
Afbeelding

Maar ja, nu zitten er nog wel blank alu naven in... :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De huidige speclist ziet er dan zo uit:

- Frame Genesis Fugio 2018 - maat S, crmo staal.
- vork Genesis Fugio 2018 - carbon met tapered alu vorkbuis en 12mm steekas.
- balhoofd Nukeproof industriegelagerd.
- stuurpen Thomson 70mm.
- stuur Pro Discover 44cm met 12 graden flare, Fizik stuurlint.
- zadelpen Thomson.
- zadelpenklem Thomson.
- Zadel Fizik Aliante, carbon schaal / titanium brug.
- Shimano FC-RS500 crank met 36 blad en Shimano lagers.
- Exustar PR50 spd-pedaaltjes (behoorlijk licht en netjes geprijsd, aanradertje).
- Sram Rival 2x11 rem-/schakelhendels. Voorderailleurkabel loopt wel tot eerste stop zodat eventueel een voorderailleur snel kan worden gemonteerd.
- Sram Rival derailleur met clutch.
- Sram 11-32 cassette en Sram ketting.
- Naven Shimano RS770, spaken Sapim D-light, nippels messing en carbon Nextie velgen NXT44ARX (44mm hoog/25mm inw./420 gram).
- Banden Schwalbe G-One Allround 622x40 of Maxxis Velocita 40mm slicks, gewoon met biba's.
- Remmen TRP Spyre flatmount op 160mm TRP schijven.
- Lezyne bidonhouders en pompje, Garmin E-trex mount (voor de niet-lokale ritjes) en metalen "paperclip" bel.

Grof gewogen komt de fiets zo met de Schwalbes op 10.6kg, met de Velocita's ongeveer 2 ons minder.
Frame en vork zijn gewoon niet zo licht, volgens mijn startpost kwamen die samen op ongeveer 3.100 gram.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er lag al een tijdje een nieuwe aandrijving op de plank, die heb ik gisteren gemonteerd. Cassette een tikje groter om wat makkelijker hellingen te kunnen pakken, moest er ineens wel een ring achter de cassette (mtb ipv road).

Flink gemixt & matched:
- FSA voorblad. Geen narrow-wide, dat was het vorige ook niet en de ketting blijft prima op z'n plek.
- Sunrace 11-36 cassette.
- Sram 1190 ketting.
En dat dan gemonteerd op een Shimano crank en geschakeld met een Sram Rival derailleur :-D

De cassette is nu zwart, staat wel fraai op deze fiets vind ik. Maar veel maakt het niet uit, een zwarte cassette slijt deels af in het gebruik, een blanke wordt zwart(ig) van de smeer :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie fiets :-q (maar ik blijf die poepvanger bijzonder vinden :-{ )

Voorblad is niet NW, maar heeft wel volle tanden ?
Tijd lang met Shimano Zee voorblad op de MTB gereden en dat ging goed, was ook geen NW, maar wel echte tanden, gaat prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volle tanden idd, het is eigenlijk een binnenblad van een 36-46 crank.

En tja, het is of die gereedschapsbidon,, of een zadeltas. En dat vind ik ook lelijk en een beetje onzin als ik de mogelijkheid tot een vaste opbergplek heb :)

Het mooiste is zonder allerlei aanhangsels, maar ik wil niet met een rugzak rijden op een racer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het mooiste is zonder allerlei aanhangsels...
Dat verdient deze fiets eigenlijk wel :wink:
maar ik snap het practisch nut.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, gisterenavond nog even een kort ritje gemaakt met de Genesis... kom ik erachter dat deze 11-36 cassette net het kransje mist dat ik veel gebruik :( Had het al een beetje verwacht, maar pas nadat ik het ding al gekocht had dus toch een kans gegeven.
Hij springt van 13 naar 15 en de (door mij) veel gebruikte 14 ontbreekt. Dus ik heb meteen weer eenzelfde cassette als eerst besteld, niks zo irritant als nèt niet de cadans kunnen rijden die prettig voelt. Zat gisteren regelmatig met het gevoel wel erg licht te trappen op de 15, en op de 13 was het weer net te hard moeten duwen om lekker te rouleren.

Sunrace 11-36 versus Sram 11-32:
11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36
11-12-13-14-15-17-19-22-25-28-32

Nog even bedenken wat ik met de Sunrace doe, die is nu 35km "oud" :D
Verkopen of op de plank laten liggen voor die keer dat de Genesis mee de bergen in mag, alternatief voor die inzet zou een double crank zijn (een 30-46 heb ik liggen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk ook dat die Sunrace het beter doet in de bergen.
De Sram heeft de hoogste versnellingen dichter bij elkaar en dat is fijner op de vlakke weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie