Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Gaaf!
Glimmende decals met matte naven, gaat dat mooi worden?

Uiteraard ben ik het met je eens dat gewoon zwart veel te saai is.
En platte spaken maken het in mijn ogen wel af hoor.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sjef schreef: do 8 april 2021, 15:24 Gaaf!
Glimmende decals met matte naven, gaat dat mooi worden?
Ik hoop het wel, ze kunnen er niet af begreep ik... :o
Of misschien moet ik de naven even goed polijsten voor ik ga spaken, al zijn ze niet echt mat volgens mij.

Maar ik ben slechts een wannabe-perfectionist hoor. Dus een gradatie meer of minder glimmen lig ik niet wakker van :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef: do 8 april 2021, 15:28 Maar ik ben slechts een wannabe-perfectionist hoor. Dus een gradatie meer of minder glimmen lig ik niet wakker van :D
Dat praten we je nog wel aan hoor :-q
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik zie dat mijn toekomstige fietsjes steeds mooier worden, zonder dat ik zelf wat aan hoef te doen :winkie: :tong

Ben benieuwd naar het resultaat.

:-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie velgen :-q
Dat zou bij mij ook de volgende upgrade worden op mijn graveler.
Wat wegen deze?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De velgen die ik uiteindelijk besteld heb (die foto is niet exact, heb ik gewoon van internet geplukt) worden voor 420 gram opgegeven. Bij een hoogte van 44mm en binnenbreedte van 24mm. Maar Nextie heeft nog iets lichtere opties, en de concurrentie waarschijnlijk ook.
De naven zijn een half uurtje geleden bezorgd, dus nu wordt het wachten nog moeilijker... :D

Maar een paar weken moet ik wel op rekenen denk ik, dus de Genesis staat voorlopig nog even stil. Gelukkig kan ik op de Vitus vooruit, er is een reden dat je meer dan één fiets moet hebben :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi speelgoed weer :-q

En het leven met meer dan 1 fiets is idd veel eenvoudiger :wink:
Hoewel keuzestress voor de rit ook wel een dingetje kan zijn... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Luxe stress, ik klaag niet ;-)

Vandaag wilde ik de naven van wat extra vet voorzien. Maar ondanks mijn redelijke verzameling conussleutels miste ik de 22mm die voor de voornaaf nodig was :roll:

Afbeelding

Maar met de slijptol, een vijl en wat onvakkundig gepruts heb ik een overtollige pedaalsleutel van (ooit) 15mm naar 22mm aangepast en toen kon het spul alsnog los :-D
Afbeelding

Met wat extra vet en netjes afgesteld liggen ze nu te wachten op een pakket uit China...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oja, voor een paar conventionele cup en conusnaven (met stalen freewheelbody) is het gewicht best netjes. Met half Revo half Comp spaken is de verwachting onder de 1.600 gram uit te komen, waar ik dik tevreden mee ben.
De Rolf wielen waren 1.580 gram, nog even gechecked toen ik ze los had.

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kon me niet inhouden en heb de geplande wielen al even snel met Photoshop in de fiets gemonteerd. Het aantal spaken klopt niet, maar ach, het gaat om het idee...
De decals worden los meegeleverd dus ik kan nog kiezen of en zo ja hoeveel keer ik "Nextie" op mijn wielen wil zien staan :D
Maximaal drie decals per kant, ik verwacht dat ik voor één ga zoals op de nepfoto hieronder.

Afbeelding

Gisteren de naven nauwkeurig opgemeten, ik kon ze niet terugvinden in de database van de spaakcalculator. Daar stonden wel de Shimano 105 naven in en mijn metingen weken (deels) toch wel iets af van die maten. Dus nog twee keer extra gemeten maar ik kwam echt niet tot dezelfde waardes...
Daarna mijn eigen gegevens ingevoerd in Freespoke en daar komen dan de spaaklengtes uitrollen. Nog even app-ig overleg met mijn personal-spoke-coach gehad (ik krijg hier goede ondersteuning van forummers met meer ervaring :-q) die in zijn calculator tot dezelfde lengtes kwam. Wat ook niet onlogisch is aangezien dezelfde data ingevoerd werden :roll: :D

Maar goed, de spaken zijn ook besteld en pas bij het bouwen van de wielen ga ik erachter komen of ik de goede lengtes berekend heb... dat wordt nog even spannend dus.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: di 13 april 2021, 14:27 Afbeelding
Dat wordt heel mooi :-q . Eerlijk gezegd zou ik de decals op het stickervel laten zitten :bier:

Zit, nu ik dit zie, toch te twijfelen om voor m'n Soma ook maar eens een andere set te bouwen. Die rijdt nu nog vrolijk met oude Arch EX velgen rond.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben gewoon fan van de looks van wat hogere (maar niet extreem) velgen in fietsen met een krom stuur...
Nu ik het wielen bouwen opgepakt heb wil ik er ook iets mee doen en dan ga je natuurlijk eerst kijken of er bij je eigen fietsen nog wat zinvols te upgraden is:

- De Merida? Daar zitten Hope Fortus 35 wielen in van nog geen jaar oud, en hele dure wielen/velgen in een fiets om in serieus terrein te raggen vind ik ook dubieus dus dat werd 'm niet. Voor een paar gram minder hoef je het op zo'n e-mtb ook niet te doen.

- Snowdon? Daar zitten Crankbrothers wielen in die ik erg mooi vind en ook prima bevallen. Bovendien rijd ik niet zo heel veel op die fiets, flink investeren in andere wielen lag dan ook niet voor de hand. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt...

- Vitus? Die is gekocht als fietsje voor de natte maanden, niet om vol te gaan hangen met duurdere parts. Al heb ik al een paar keer aan de rem getrokken om niet in die upgrade-val te trappen :D

- Bleef over de Genesis... daarover ook wel getwijfeld omdat de Rolf's gewoon high-end wielen waren maar uiteindelijk toch gedaan. Ik kan de nieuwe wielen bijna bekostigen vanuit de opbrengst van de Rolf's (eigenlijk alleen spaken/nippels niet) en daarna heb ik wel wielen die ik nòg wat mooier vind.

Als oefening heb ik in eerste instantie (onder begeleiding) een set RAD15 velgen ingespaakt en met die wielset de originele wielen uit de fiets van mijn vriendin vervangen. Daarna heb ik die originele wielen helemaal gestript en opnieuw ingespaakt wat volgens mij prima gelukt is. Omdat ze niet veel gebruikt waren was het herbouwen geen probleem.
En wielbouwprojectje drie worden dus deze hoepels...

Daarna zie ik wel weer verder. Misschien een set voor een ander die wel eens iets nieuws wil. Of ik probeer zelf goede maar betaalbare onderdelen te vinden om wat te bouwen en weer door te verkopen. Daar zul je weinig tot niets aan verdienen gezien de prijzen van de instap-fabrieks wielsets maar zeker in deze fase leer je met elk wiel dat je spaakt weer bij...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er goed uit. :-q
Erg mooie fiets, die verdient wel een paar mooie wielen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Staat wel heel erg mooi inderdaad :-q
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Als ik nog enig input mag leveren, zou ik toch liever 2x een decal per wiel zien, mooi gecentreerd tegenover elkaar. Als je dan met een schuin oog naar je wielen kijkt tijdens het fietsen, zie je een mooie vloeiende flits van decals voorbij komen.

:kiss:
Plaats reactie