Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie set. :-q
Nog geen enorme fan van de stickers, met meer zilveren parts zie het totaalplaatje wel.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tja, over smaak valt niet te twisten.

Dus doen we dan ook maar niet.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Over smaak kunnen we hier prima twisten hoor :D Persoonlijk zou ik geen stickers plakken, of zwart op zwart zodat ze niet zo opvallen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Qprs schreef: di 1 juni 2021, 22:28
kermit schreef: di 1 juni 2021, 21:52 Zo, stickers zijn geplakt.
Ik heb maar gewoon "Nextie" gedaan, maar nog 14 stickers over voor eventuele toekomstige plakuitspattingen :D
Als je wat letters door elkaar husselt kun je er EXTINCT van maken (streepje in de E weglaten om een C te maken), staat wel lekker haaks op 'Genesis' :D
Ik ben wel voor de optie van Qprs :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurf schreef: wo 2 juni 2021, 08:47 Mooie wielen!
Enige puntje van aandacht is toch de tekst vd stickers: dat er niet I can,t dance is wel een gemiste kans.
Afbeelding

Of op het achterwiel follow you en voor follow me, enfin daar kun je nog best leuke dingen mee doen.
Die letters zitten niet in "Nextie" geloof ik ;-)

Gisteren in Zuid-Limburg geweest met de Genesis, dat was alweer anderhalf jaar geleden of zo...
Iets van 80km en 1.200hm gereden maar de hitte maakte het laatste deel loodzwaar. Ik zat te worstelen op hellingen die ik normaalgesproken toch nog vrij soepeltjes op kom :-{
Daarvoor was het wel erg leuk om weer eens door dat schitterende landschap te rijden! :-q Fantastische uitzichten, en zolang je niet steenkapot gaat is klimmen ook gewoon leuk om te doen vind ik.

Helaas kreeg ik wel last van een onzeker gevoel zodra de snelheden wat opliepen, zo tegen de 45km/h begon dat. In eerste instantie dacht ik dat het misschien de windgevoeligheid van deze velgen was, maar het verschijnsel trad ook op als ik door een bos reed en dan was er toch echt geen sprake van enige serieus te nemen wind.
Lastig te omschrijven, er leek een soort vage langzame slingering in de fiets te komen. Ik durfde daardoor niet voluit te gaan, als die langzame slinger een echte shimmy wordt kan het toch link worden...

Ondanks dat de wielen zijdelings zeker stijf zijn -wielen geven geen krimp als je ze zijdelings probeert te bewegen, lijken zelfs stijver dan veel andere wielen- vermoed ik toch dat de spaken wellicht net niet strak genoeg staan. Met mijn meter kun je de exacte waarde niet meten, een niet-gecalibreerde meter is daar niet betrouwbaar genoeg voor. Ik kan wel de relatieve spanning goed controleren, dus of alle spaken even strak staan en dat is zeker het geval.
Ik ga beide wielen nog een keer rond en zet alle spaken een tikje strakker. En dan moet ik weer naar Limburg voor een nieuwe test, want thuis haal ik die snelheden niet... :D

Even uitblazen op het drielandenpunt, hier begon de vermoeidheid al aardig te komen en ik moest nog bijna tot Maastricht waar de auto stond...dat waren zware km's (althans, de km's die omhoog gingen :D ).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

kermit schreef: di 1 juni 2021, 21:52 Zo, stickers zijn geplakt.
Ik heb maar gewoon "Nextie" gedaan, maar nog 14 stickers over voor eventuele toekomstige plakuitspattingen :D

Afbeelding

Morgen een mooi rondje in Zuid-Limburg maken, zin in!
Das nou zonde...zonder stickers 2 klassen fraaier.. :-{
Maar (zelfs met stickers) een mooi wielsetje Kermit en helemaal omdat je hem zelf hebt gebouwd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding


Augustus 2019 klom je met je oude wielset nog vrij aardig in Limburg........maar of dat nou aan je nieuwe wielset ligt? :~ :wink:

Dat "shimmy" effect had ik op mijn Focus E-roadbike bij afdalingen > 45-50 km afdaling.......niet echt fijn !! en een van de redenen om hem snel weer te verkopen. Ik ging uit van frame-stijfheid ivm die halfopen onderbuis icm Fazua motor ? Ik zou niet bedenken dat redelijk gebouwde wielen de oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Onbalans door die enorme stickers, zowel fysiek als visueel, ik raak ook een beetje uit balans als ik je foto's bekijk :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat stickers al niet teweeg kunnen brengen... straks ga ik me nog schuldig voelen :oops: :D

Shimmy (als het dat is, ik gok ook maar wat) is vaak een combinatie van factoren. Verander je een van die factoren kan het al weg zijn.
Denk aan dingen als torsiestijfheid frame en/of vork, onbalans in wielen/banden, speling op wiellagers of balhoofd, gewichtsverdeling (met name als je bepakking mee hebt) en dergelijke. Als zulke zaken precies op een bepaalde manier samenvallen kan shimmy ontstaan.
Reed je met bagage op je Focus? Hoe hoger en hoe verder achterop hoe meer negatief effect. Merk je op een motor bijvoorbeeld als je teveel gewicht in een topkoffer stopt. Ook de reden dat caravans uiteindelijk met grof geweld scharen bij verkeerde belading en te hoge snelheden.

De zijdelingse stijfheid van wielen neemt op een gegeven moment niet meer toe als je de spaken nog strakker zet. Maar wie weet (ik brainstorm ook maar wat) kan het wel zo zijn dat spaken die aan de onderkant van het spectrum zitten qua spanning dit effect kunnen toelaten.
De voornaamste reden dat ik aan de wielen denk is dat alle andere factoren die ik kan bedenken het eigenlijk niet kunnen zijn... fietsje is in perfecte staat van onderhoud, banden zijn nieuw en als je een flinke slinger aan de wielen geeft merk je niets van onbalans (een fiets die in de standaard gaat wiebelen zeg maar).

Ik heb sowieso al het aanbod van een gewaardeerde medeforummer ;-) om met een gecalibreerde meter de spaakspanning na te lopen, dus de wielen kunnen daarna uitgesloten worden als oorzaak. En dan zoals gezegd nog maar eens wat hellingen opzoeken om hard genoeg te kunnen gaan voor een nieuwe test :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: do 3 juni 2021, 16:19h

Shimmy (als het dat is, ik gok ook maar wat) is vaak een combinatie van factoren. Verander je een van die factoren kan het al weg zijn.
Denk aan dingen als torsiestijfheid frame en/of vork, onbalans in wielen/banden, speling op wiellagers of balhoofd, gewichtsverdeling (met name als je bepakking mee hebt) en dergelijke. Als zulke zaken precies op een bepaalde manier samenvallen kan shimmy ontstaan.
Reed je met bagage op je Focus? Hoe hoger en hoe verder achterop hoe meer negatief effect......
Nee, gewoon standaard Focus Paralane2 in alu, natuurlijk wel met 5-6 kg Fazua, maar dat zou toch ingecalculeerd moeten zijn. Ik had het op bv Pinnacle Arkose, Trek Emonda, Cube Attain GTC en Pickenflick nog nooit meegemaakt op 50-60 km/u afdalingen in de Alpen. Toch diverse fietsen, wielsets en opbouw, vandaar dat het me ook opviel bij die Paralane2. Ook niet onrijdbaar, maar het voelt niet echt stabiel dus ging de rem er eerder op.

Terug naar jouw fiets; gestickerd of niet, ik vind het wel mooi staan met die hogere velgen .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat meergewicht moet idd ingecalculeerd zijn, mag geen problemen opleveren.
Misschien toch ergens wat speling, of juist een te strak balhoofd (ga ik ook nog checken, just to eleminate :)), je zult er hoogstwaarschijnlijk niet meer achter komen wat precies de oorzaak was... ;-)

Met mijn eerste echte racefiets ben ik in de eighties boven de 80km/h de Ventoux afgereden en die slingerde niet. Maar bleek een jaar of zo later wel krom te zijn! :o
(Leermomentje, koop nooit een ex-wedstrijdfiets :D Zowel frame als vork bleken bij nameten scheef te zijn. Frame kon perfect gericht worden, vork niet meer 100%).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Het zijn die stickers Kermit, die gaan tussen je oren zitten :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zal er nog een setje op plakken, tegenover de huidige set. Dat brengt de boel weer in balans ;-)

Eerder deze week heb ik wat foto's gemaakt met een fatsoenlijke camera. In het zonlicht is het oranje moeilijk te vatten, maar als je wacht tot de zon wat lager staat komt dat helemaal goed...
Ik ben in elk geval superblij met de looks. Denk dat dit ook de mooiste maat is voor dit frame, ik hou zowel bij mtb's als bij racers van een compact ogend frame met forse banden/wielen en die uitstraling heeft de fiets nu zeker. Missie geslaagd wat mij betreft :tong

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Echt een gave machine zo! Die stickers had ik niet gedaan zo, had eerder voor donkergrijs gekozen ofzo? Maarrrr ieder z'n ding, en het misstaat zeker niet :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: vr 4 juni 2021, 09:12 Eerder deze week heb ik wat foto's gemaakt met een fatsoenlijke camera. In het zonlicht is het oranje moeilijk te vatten, maar als je wacht tot de zon wat lager staat komt dat helemaal goed...
Ik ben in elk geval superblij met de looks. Denk dat dit ook de mooiste maat is voor dit frame, ik hou zowel bij mtb's als bij racers van een compact ogend frame met forse banden/wielen en die uitstraling heeft de fiets nu zeker. Missie geslaagd wat mij betreft :tong
Ik ben het helemaal met je eens, mooi totaalplaatje! Als je het fietsenrek nog even weg-fotoshopt kunnen de foto's zo de catalogus in :-q
Plaats reactie