Propain Hugene

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

spiked schreef: za 4 mei 2019, 13:19Helaas heb ik niet heel veel foto's, ik was te druk met fietsen.
Vrij naar J Cruijff “Elk voordeel heeft zijn nadeel” 8)

Typisch Eiffel bruggetje trouwens, mooi rijden daar.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Heckler40 schreef: za 4 mei 2019, 15:43 Vrij naar J Cruijff “Elk voordeel heeft zijn nadeel” 8)

Typisch Eiffel bruggetje trouwens, mooi rijden daar.

Enjoy!!
Haha ja he! Volgende trip gaat naar La Bresse en dan gaan er andere MTB'ers mee, dus zal er meer tijd en ruimte zijn voor wat foto's. Nu was ik te druk met navigeren, herten spotten, en proberen overeind te blijven.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

mwouters91 schreef: ma 25 februari 2019, 20:48 Vraagje,

Zelf ook naar de propain tyee aan het kijken.
Hoe goed kom jij bij de hendel van je achterdemper om standen te wisselen? Bij de tyee kom je er gewoonweg niet aan, en met deze hoeveelheden veerweg lijkt het me handig om hem af en toe te locken of dergelijke. Nu weet ik niet of een fox dpx2 dat nodig heeft natuurlijk.
Als je de coil demper neemt bij de Tyee zit er een twistloc bij.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Wat zijn de Vogezen gaaf zeg! Dit wist ik stiekem al, maar afgelopen maand ben ik er voor de eerste keer met de Hugene geweest. Ik heb een weekje in La Bresse gezeten met oa mijn broer, en elke dag op de fiets kunnen zitten met heerlijk weer. Samen met mijn broer heb ik wat XC-ritjes gemaakt (hoewel XC in deze regio iets heel anders is dan in Nederland). Daarnaast ben ik, gewapend met een IGN-kaart, op avontuur gegaan in de omgeving. Wat impressies:

Afbeelding
Uitzicht boven bij de Route de Crete

Afbeelding
Atypisch Vogezen paadje, want vlak en geen stenen

Afbeelding
De fietsen tijdens een XC rit

De fiets zelf deed het zoals verwacht prima. Voor het eerst heb ik de remmen echt kunnen testen, en de Formula Cura (2-pots) met 180mm schijven was meer dan genoeg voor mijn 81kg. Ik had de originele 203mm schijf er eerder al afgehaald omdat deze nogal vibreerde de eerste twee seconden van het remmen (en langer is in NL vaak niet nodig).

Het enige 'nadeel' van de rit was dat de voorvork toch echt moeite had om de snelle compressies op rockgardens bij te houden. Voor Nederland is de Motion Control demper prima, maar in de bergen laat ie toch echt steekjes vallen. Gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel:

Afbeelding
Nieuwe Charger 2.1 demper die er morgen in gaat

Nu kijken of ik mijn vriendin ook kan overhalen om een weekje Vogezen te doen, want lekker eten enzo :-D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nice, ziet er erg leuk uit. 8)
Ben benieuwd naar je ervaring met de Charger-demper, keep us posted!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

TenZNL schreef: vr 5 juli 2019, 23:15 Nice, ziet er erg leuk uit. 8)
Ben benieuwd naar je ervaring met de Charger-demper, keep us posted!
Het installeren van de nieuwe demper was erg simpel, kon niet makkelijker haast. Het eerste wat mij opviel is dat de laatst cm van de veerweg makkelijker aanspreekbaar is. Zelfs zonder lucht was de laatste cm erg progressief, misschien door een teveel aan olie in de MoCo demper. Nu duw je de vork zonder lucht zo helemaal dicht.

Wat opvalt is dat vooral de rebound nu echt goed zit. De MoCo demper kon ik zetten van 'te langzaam' tot 'veel te langzaam', dus in praktijk stond rebound altijd helemaal open. De Charger kan je echt als stuiterbal afstellen (niet aan te raden trouwens) en is veel beter in staat om snelle bumps op te vangen. Ook de LSC heeft merkbaar effect. Nu heb ik een paar clicks LSC bij 85 psi, en -9 clicks rebound (vanaf langzaam), maar dat kan nog veranderen.

Op de trails merk je vooral verschil in de snelle hits zoals bij remkuilen. Het is allemaal ook net wat soepeler en je hebt dus meer mogelijkheden om 'm naar wens af te stellen. Al met al een duidelijk merkbare upgrade, maar voor de meeste routes in NL kan je ook met de standaard MoCo demper prima uit de voeten!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je hebt `m al aardig getest, zo te lezen. Thnx voor de feedback :-q
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Nu na bijna een jaar en 5.000km verder heb ik de demper aan laten pakken. Volgens de Hugene bezitters op het Duitse mtb-news is er veel winst te behalen met een custom tune. Ook ik had last van een houterig gevoel bij snelle hits zoals een worteltapijt of rockgarden. Daarnaast was ie zo progressief (zelfs zonder spacers) dat de laatste 15% zo goed als onbruikbaar was.

Zo gezegd zo gedaan, een lid van het Duitse forum heeft de demper onder handen genomen en het lijkt inderdaad een wereld van verschil! Het voelt veel soepeler aan en het lijkt ook makkelijker om dieper in de travel te komen, zonder dat ie het gevoel van support verliest. Kanttekening is wel dat ik de laatste twee weken op een hardtail heb gereden en dat de demper ook een volledige servicebeurt en verse olie heeft gekregen.

Helaas is de echte test, de jaarlijkse trip naar de Vogezen, lastig. Ik zou half juni een weekje naar La Bresse gaan, maar dat zit er niet in nu...

Ook heb ik er een paar maanden geleden een Fatbar opgezet met wat meer rise (40mm). Verder gaat de Hugene lekker!

Afbeelding

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Via van genoemd forum heeft je demper onder handen genomen?
Lekker bezig verder hoor :-q Blijkt dat vering toch nog een stuk beter kan. 8)
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Jurriaan schreef: zo 17 mei 2020, 15:08 Via van genoemd forum heeft je demper onder handen genomen?
Lekker bezig verder hoor :-q Blijkt dat vering toch nog een stuk beter kan. 8)
Als je 'wie' in plaats 'via' bedoelt: Het was Symion (Dominik), via deze thread: https://www.mtb-news.de/forum/t/hugene.869490/.

Bijna alles kan beter en juist dat maakt het prutsen (of in dit geval, laten prutsen) zo leuk. Nu hopen dat die regen een beetje snel komt, het is weer tijd voor een paar rondjes Kwint :-D
Plaats reactie