Propain Hugene

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie bike! Goie kandidaat voor de BOTY verkiezing, zet je hem daar ook bij?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie aanwinst,

Interessante bikes maken ze bij Propain, timmeren flink aan de weg met deze Hugene in Carbon.

Enjoy!,!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strakke bike!! Ze zijn daar goed bezig in Duitsland, mooie doorontwikkelingen op een concept dat goed werkt :-q


Veel plezier er mee!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Hele mooie bike. Fijn om te lezen dat deze trail bike je goed bevalt. Ik heb nu zelf ook Cube Reaction GTC en wil om dezelfde reden naar een comfortabelere fiets. Deze Propain stond ook in mijn top3. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Canyon Neuron CF 8.0 ( levering eind januari). Heel veel plezier ermee!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Dank voor de reacties!

Himan, de fiets bevalt inderdaad prima. Er zit wel een nadeel aan: De trails worden makkelijker... Gisteren bij Leersum en Amerongen gereden en deze fiets geeft zoveel meer vertrouwen dat ik aan het einde van de rit begon te verlangen naar steiler / technischer werk. Je bent gewaarschuwd!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Een update nu de eerste 1000km erop zitten. Ik heb het geluk om tussen de UHR en Ede / Veluwe in te wonen, dus heb de hele winter kunnen genieten van de lokale trails. En genieten was het, de Hugene is echt een hele leuke fiets! Een grote grijns en geluiden als 'vroem vroem' en 'whooop' zijn niet zeldzaam.

Qua klimmen gaat het allemaal soepel. Ik rijd nu met 27% sag achter. Minder maakt het allemaal wel heel star. Meer kan prima, maar dit voelt net een tikkeltje efficienter en belangrijker, geeft net wat minder pedal-strikes. Het is in ieder geval meer dan comfortabel genoeg zo. Misschien dat het technischere klimmen in het buitenland baat heeft bij net wat meer sag en meer grip, maar dat komt later dit jaar.

Afdaling zijn erg gaaf, vooral als het wat interessanter wordt met off-camber stukken en wortels. Bijvoorbeeld Kwintelooijen is echt genieten, ik kan daar nu volgas naar beneden zonder het gevoel te hebben dat je de controle verliest. De Revelation met DebonAir werkt verbazingwekkend goed, erg soepel. Alleen bij een overdaad aan remkuilen heeft ie soms moeite om op tijd genoeg terug te zijn. Later komt er vast een Charger 2 in.

Wat mij opvalt is hoe wendbaar de fiets is. De snelle bochten van Ede 2.0 zijn fantastisch te nemen. Het brede stuur (785mm) helpt ook om het stuurgedrag erg stabiel te houden.

Om de fiets 'af' te maken heb ik de wielset vervangen door een handgemaakt setje op basis van Newmen hubs en velgen (x.a 25). Deze set weegt maar 1400 gram, maar zou volgens zowel de bouwer als de fabrikant prima te gebruiken zijn voor trails. De komende maanden gaan het uitwijzen, hoewel het achterwiel tijdelijk vervangen moest worden door een gebroken spaak (vette tak in het wiel, velgen gaven geen krimp).

Totaal gewicht, inclusief pedalen, is nu 12.9kg. De originele wielset heeft wat grovere banden en staat klaar om gebruikt te worden indien nodig (bijvoorbeeld later dit jaar in La Bresse).

Hier nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Toch wel een erg fraai en mooi understated fietsje zo! :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Vraagje,

Zelf ook naar de propain tyee aan het kijken.
Hoe goed kom jij bij de hendel van je achterdemper om standen te wisselen? Bij de tyee kom je er gewoonweg niet aan, en met deze hoeveelheden veerweg lijkt het me handig om hem af en toe te locken of dergelijke. Nu weet ik niet of een fox dpx2 dat nodig heeft natuurlijk.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Hoe het precies bij de Tyee zit weet ik niet, maar bij de Hugene is het inderdaad lastig. Als in, het lukt prima, zelfs fietsend, maar even voor een klim van 30 seconden omzetten doe je niet. Nu is de Hugene extreem rustig en stabiel, dus zelfs op asfalt heb je weinig last van deining. De demping staat dus altijd vol open bij mij, zelfs als ik met een paar XC racers op stap ben.

De implementatie van de achtervering bij de Tyee is wel zodanig anders dat ik daar weinig over kan zeggen. Bij de Hugene ga je die hendel in ieder geval niet aanraken!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Mooie fiets! :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nice mtb 8)

Hoe doen de banden het op Kwintelooijen? Net zoveel lol als met HaDa?
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Jurriaan schreef: za 23 maart 2019, 23:04 Nice mtb 8)

Hoe doen de banden het op Kwintelooijen? Net zoveel lol als met HaDa?
Lastig te zeggen, er zit echt heel veel verschil tussen. HaDa gaat heel veel beter om met plassen en modder, en ook bij 'perfecte' trail condities heb je een bak meer grip. Klimmen gaat wel een heel stuk beter met de Vittoria's, die HaDa combo voelt alsof je 40W extra weerstand hebt. Als ik puur en alleen Kwint zou rijden, dan zou de HaDa weleens leuker kunnen zijn, maar voor alle andere routes hier (UHR, Ede, Goudsberg, etc.) is het echt dikke overkill.

Wel ben ik een stuk meer te spreken over de Vittoria's dan de RoRo / RaRa combo. Vooral die Barzo is echt een fijne band voor op de zandruggen hier.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dat klinkt goed. Bijna te mooi om waar te zijn 8)
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Net terug van een weekje Eifel en veel mooie paden gereden. Gewapend met een wandelkaart en een GPS ben ik erop uit getrokken, en man, wat is het toch heerlijk om over eindeloze worteltapijten en rotsen een weg proberen te vinden. Vooral de technische klimmen waren erg leuk op de Hugene: De achtervering deint weinig maar vormt zich toch goed naar de ondergrond. In combinatie met GX Eagle was er heel veel mogelijk.

Een paar observaties:
- De Barzo + Mezcal deden het prima op de trails (weinig modder).
- Een lage standover is heel erg prettig op (te) technische stukken :-D
- De Newmen X.A25 wielen hielden zich prima. Dit setje weegt maar 1450g dus ik was vooraf een beetje bang of ze rotsachtige afdalingen wel leuk zouden vinden, maar ze zijn nog kaarsrecht en krasvrij.

Helaas heb ik niet heel veel foto's, ik was te druk met fietsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:-q
Plaats reactie