Pickenflick...titanium gravelracer; toch verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Door vlotte verkoop van 2 fietsen (mijn oude oranje Mango Point AR en zgan Pinnacle Arkose D1 gravelbikes zijn er intussen uit) is er wat budget over voor een "opgrade" vd drivetrain van mijn Pickenflick.

De meegeleverde Rival 22 groepset heb ik al vroeg omgebouwd naar Rival 1 ( met 42t NW voorblad en clutch derrie) Doet zijn werk goed en probleemloos.......maar ik blijf switchen tussen Simano 105 ( op mijn racefiets) en Sram Rival doubletap lastig vinden. En ik heb 2 verschillende bleedkits, soorten olie en remblokken nodig.

Daarbij komt nog dat ik een set Shimano 105 2x11 hydro shifters splinternieuw heb overgehouden (lang verhaal....) en die combineren gewoon met de nieuwste GRX groep.

Dus vandaag de knoop doorgehakt en aanvullend besteld:
Ultegra Postmount remmen incl leidingen ( GRX heeft geen pm remmen, dit is het directe alternatief met pm)
GRX 600 40t crankset en bb ( 1x11 is me als klim en offroad setup goed bevallen, op de vlakke weg vind ik het niks.....maar dan pak ik de racefiets )
GRX 812 1x11 "clutch" derrie ( officieel tot 42t, maar werkt "bewezen op youtube" ook met 11-46 cassette)
Ketting en 11-46 cassettes zijn nog zgan en gaan gewoon over.

Alles was in Duitsland gewoon op voorraad dus volgende week weer een klusprojectje en alles op Shimano :winkie:

De complete Sram Rival 22 (2x11) hydro groep gaat met postmount remmen en nw bleedkit/reserve blokjes (met vrijwel nieuwe 50-34 voorbladen, derries en 11-32 cassette/ketting) gaat eruit. Niks mis mee, dus als je belangstelling hebt laat maar weten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prima keus toch, als je weer budget krijgt door iets te verkopen de fiets(en) die je houdt weer wat meer naar je zin maken :-q

Ik ben zelf zeer tevreden over de schakelwerking van Rival 11, maar ik zou nooit hydraulische schijfremmen van Sram willen. Dus als ik ooit hydraulisch zou gaan op mijn gravelaar zou ik waarschijnlijk ook voor Shimano kiezen. En GRX is leuk spul!

Maar je gaat dus voor een single ring? Dan heb je ook niks te maken met de iets andere kettinglijn van GRX :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

1x11 is me in zuid Limburg en de Alpen goed bevallen. Met een 11-46 van Sunrace heb je mooie gelijkmatige stappen in het "klim" gedeelte plus 1 extra stap tov 1:1 ( ik had 42t voor, dat wordt nu 40t GRX ) en dat is af en toe wel lekker, ook op de weg trouwens als het langdurig richting 11-12% gaat. Ik had daar weinig last van de grotere stappen en met 42-11 trap je hem zo boven de 40km in de afdaling. Verder mooi klappervrij en simpel.

Als ik hem ook als racefiets thuis veel zou gebruiken kwam er zeker GRX 46-30 op met bv 11-34 achter. Maar dan pak ik toch liever de racefiets. Tov mijn carbon Cube Attain met velgremmen scheelt het toch 1.5 kg en het stuurt en voelt net wat vlotter. Daarbij is die Cube op 28mm een stuk comfortabeler en minder hard als de Pickenflick op dezelfde banden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik rij nu ook 1x11 Rival maar ik kan slecht wennen aan het schakelen (1x is op en doordrukken tot je 2 kliks hoort is af). Ik schakel nog steeds regelmatig 2 kransjes zwaarder dan 1 lichter.

Die reden gaat mij ook laten kijken naar Shimano. Het remmen voelt wel zeer goed moet ik zeggen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: do 30 juli 2020, 17:52 Ik ben zelf zeer tevreden over de schakelwerking van Rival 11, maar ik zou nooit hydraulische schijfremmen van Sram willen.
Waarom niet? Ik zou nu voor 2x11 grx kiezen maar ik ben heel tevreden met de sram force remmen. In onderhoudsgemak veruit de beste remmen die ik op een fiets heb zitten of heb gebruikt. Alleen hope bleed nog iets makkelijker.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon een gevoel, niet te onderbouwen dus.
Teveel slechte verhalen over de mtb-remmen van Sram (alles voor de Guides was sowieso afwachten tot de problemen kwamen), een antipathie tegen DOT remvloeistof en mijn juist uitstekende eigen ervaringen met Shimano mtb-remmen.
Daarnaast vind ik die hoge vierkante hoods van Sram aartslelijke dingen, Shimano ziet er momenteel heel veel beter uit imo.

Aangezien het schakelen van Sram mij wel meer aanspreekt dan Shimano (met de dubbelfunctie-remhendel-shifter) zou ik dus een dilemma hebben bij overstappen naar hydrauliek op een dropbar: liever de remmen van Shimano, maar de shifters van Sram :D
Maar ik ben dik tevreden met mechanisch remmen op de Fugio dus dat is voorlopig niet aan de orde.

Vwb die single ring, klinkt logisch. Kleine stapjes achter zijn vooral op het vlakke erg prettig, in de bergen is het toch al vlug naar de lichtere verzetten of lekker naar beneden rollen :-)
Grappig hoe snel je went aan (het uiterlijk van) nieuwe dingen, een enkel voorblad is al zo gewoon geworden dat een double (of triple! :o ) er raar uit begint te zien (maar een bescheiden cassette blijft toch wel fraaier om te zien dan zo'n Eagle pannenkoek... )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Die hoge Sram hoods geven wel veel grip en vertrouwen in afdalingen vind ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor vertrouwen in afdalingen heb ik een mtb ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben ook niet 100% overtuigd van Rival remmen, zeker goed bruikbaar, maar ik vind ze niet heel erg krachtig en ze lijken gevoelig voor aanlopen in de regen. Shifters werken foutloos als je aan doubletap gewend bent.

Ik ga het gewoon eens uitproberen. Omdat ik een set 105 shifters heb liggen en ketting/cassette over worden gezet is de overstap naar Shimano-GRX 1x11 niet eens echt duur;
Set Ultegra remklauwen, leidingen en GRX derrie zijn noodzakelijk, GRX crankset cosmetisch (het werkt natuurlijk ook met Rival 42t crankset)
Sram Rival blijft voorlopig even liggen en gaat pas in verkoop als Shimano zich heeft bewezen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik was heel erg tegen 2x op de gravelracer i.v.m stuiteren, chainsuck en dergelijke maar die GRX clutch hoor ik enkel goeie dingen over. En ik ben heel blij met mijn 11-46 met 42 voorblad voor maar ik zou best wel af en toe wat kleinere stapjes willen nemen.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb eens een tijdje geleden 42t icm 11-42 en 50-34 icm 11-34 vergeleken.
Meest overeenkomende verzetten staan naast elkaar. Soms met een "virtueel" kransje omdat de 11-34 cassette andere kransjes heeft, dan is er dus een keuze voor extra stapje.
Ja er zijn een paar tussenstapjes.....maar is het dat waard?
Ik ben er eerlijk gezegd ook niet 100% uit.

Met 11-42 XT cassette. : 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 Z
Vs 11-34 105 cassette: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 Z34
1 is 42-42  (34-34)
2 is 42-37 (34-30)
3 is 42-32 (34-26) is keuze 25-27
4 is 42-28 (34-23)
5 is 42-24 (34-19 / 52-30)
6 is 42-21 (34-17 / 52-26) is keuze 25-27
7 is 42-19 ( 52-24) is keuze 23-25
8 is 42-17 ( 52-21)
9 is 42-15 ( 52-19)
10 is 42-13 ( 52-16) is keuze 15-17
11 is 42-11 (52-14) is keuze 13-15
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 1 augustus 2020, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik snap je vergelijk niet.

Je hebt t over de 46-30 crack maar zie die bladen nergens meer terug in je tabelletje.
Daar staan de 52 en 34 genoemd.
Wat is je doel dan? Nu reken je terug vanuit de 1x11 welk voorblad bij de 11-34 cassette hoort?
En dan “vergeet” je ook nog eens dat met name de 5 middelste kransjes je zowel het kleine als grote blad kunt gebruiken.
Ride like you stole it
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gravelmarc schreef: za 1 augustus 2020, 10:38 Ik snap je vergelijk niet.

Je hebt t over de 46-30 crack maar zie die bladen nergens meer terug in je tabelletje.
Daar staan de 52 en 34 genoemd.
Wat is je doel dan? Nu reken je terug vanuit de 1x11 welk voorblad bij de 11-34 cassette hoort?
En dan “vergeet” je ook nog eens dat met name de 5 middelste kransjes je zowel het kleine als grote blad kunt gebruiken.
Klopt! foutje. Het gaat om 50-34 bladen.
Ik reken vanuit mijn huidige 1x11 setup naar de meest nabij gelegen verzetten met 2x11 .
In de praktijk gebruik je die tussenverzetjes niet vlgs mij? Ik gooi op een gegeven moment gewoon mijn kleine blad erop als ik ga klimmen en ga dan niet terug voor een tussenverzet?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De onderdelen zijn intussen binnen, maar de twijfel is ook verder toegeslagen :~

Ik vind de looks van het een en ander nogal tegenvallen. Sram Rival past erg mooi bij mijn titanium frame en ziet er soort van "luxe" uit. Dat mis ik bij een mix van 105 shifters, GRX 40t crankset, GRX achterderrie en Ultegra remmen eigenlijk wel.
Ook ben ik natuurlijk gewend aan met de slankere hoge shifters van Sram en de handige lock op de achterderrie die een wielwissel met schone handen erg makkelijk makken.
Daarbij komt dat ik voor Rival ook nog een complete 2x11 set-up heb liggen (de shifters zijn 2x11) en dan de optie heb om 50-34 te combineren met div cassettes mocht ik toch wat kleinere stappen willen hebben. Voor GRX moet ik dan weer van alles bijbestellen.

Praktisch gesproken werkt Sram Rival eigenlijk gewoon goed en foutloos, bleeden doe je zelden (en ik heb de kit liggen) en het ziet er eigenlijk wel gelikt uit nu ik het vergelijk.
Morgen gaat de doos weer retour Duitsland :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je bent me er één. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie