Pickenflick...titanium gravelracer; toch verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 9 september 2020, 22:32 Afbeelding

...
Leg je 'm nou op de derailleur ?
Weet je wat zo'n derailleurpatje kost bij Planet-X ???
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:oops: :oops:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hier kon ie lekker tegen het bankje staan :winkie:


Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Er is intussen al van alles langsgekomen en weer verkocht binnen mijn fietsstal, maar deze titanium Pickenflick is er nog steeds en zal waarschijnlijk nog erg lang blijven.

De 2x11 plannen zijn weer in de ijskast gezet.
Ik ben in de (vlakke) buurt gaan rijden met een 11-32 Sram cassette achter en 42t voorblad op de 700C wielset
Dan heb ik nette kleine stapjes en voldoende klimverzet om af en toe een bultje op te komen.
Zodra ik richting heuvels of bergen ga zet ik er een 11-42 XT cassette op of neem ik de 650B wielset mee met 11-46 en heb ik ruim genoeg klimverzet.

Ook is het "rizer" gravelstuur er af en zit ik weer wat dieper voor. Ik merkte in de Alpen dat dat toch een stuk beter gaat als je omhoog moet en ook op de vlakke weg voelt het gewoon meer als een racefiets.

Ik gebruik hem nu ook als soort "endurance" racer voor de winter en heb er sinds kort een paar Conti 4S 32mm wegbanden op liggen. Die vallen ruim 34mm op inw 22mm velgen en daarmee heb je op natte slechte wegen en stukjes hard zandpad grip genoeg. Voor het serieuzere offroad werk gaat de 650B wielset erop.

Met 9.5kg rijklaar gewicht incl racepedalen doet ie niet onder voor bv een carbon Domane.

Een setje SKS "Speedrocker" spatborden gaat erop als het echt nat is. Niet echt mooi, maar het werkt goed en je haalt ze er ook zo weer af. Montage zonder nokjes of boutjes, maar met rubber en klittenband zonder gereedschap.

.......en dan te bedenken dat ik hem ooit wilde verkopen :oops: :oops:
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

MonkeyRider schreef: wo 13 januari 2021, 15:43 .......en dan te bedenken dat ik hem ooit wilde verkopen :oops: :oops:
Tsja...het is maar goed dat je dat niet gedaan hebt :bier:
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je gisteren nog gereden met de Pickenflick? (gezien de post datum 13-1)

Ik ben wel op pad geweest met de Vitus, in de veronderstelling dat na de regen van dinsdag de pekel wel weggespoeld zou zijn. Helaas toch nog wat van dat witte strooigoed tegengekomen :-{
Eigenlijk wil ik dat vermijden, die troep. Maar goed, heb het fietsje speciaal voor deze omstandigheden aangeschaft dus ach. Om met zo'n titanium beauty door de pekel te trappen zou ik echter niet kunnen, dan gaat de mentale blokkade erop. Gisteren de nodige fietsers tegengekomen, ook lui met dure carbon karretjes, met even dure hoge carbon wielsets, dus niet iedereen heeft last van zo'n mentale blokkade blijkbaar :oops: :lol:

Spatborden zijn nooit mooi, maar ik laat ze voorlopig lekker zitten! De Curana's doen het goed, alleen achter begon het opeens te rammelen waar de beugel aan het spatbord zit. Zie er niks geks aan dus ik heb er maar even wat rubber tussen gepropt om het stil te krijgen.
En voor zit er al een kreukel in het spatbord, frame maatje S met spatborden = toe overlap... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eergisteren. Ik wissel af met de Emonda alu racer (met Tiagra ) op 28mm banden, daar draai ik de meeste kmrs mee. Ook met setje plastic spatborden trouwens, dat scheelt toch echt veel.
Hier in het buitengebied is nog niet gestrooid, maar wel veel bagger na de oogst ........dus echt fijn voor je drivetrain is het niet natuurlijk. Ik spoel wel steeds alles af en hou alles ruim in de olie en vet. Waarschijnlijk nieuwe slijtset erop tegen het voorjaar , remmen doe je nauwelijks hier op de weg.

De reden dat ik uiteindelijk toch weer van de Surly MS af wil als "winterfiets" is dat die uiteindelijk toch niet echt goedkoop was ( je wilt het dan toch weer te mooi en goed maken) en ik dan met een splinternieuwe fiets door de bagger zou gaan rijden om die vervolgens met mooi weer in de schuur te hangen. Ik had er achteraf misschien beter een Trek Domane AL3 of Cube Nuroad Pro van 999€ voor kunnen kopen, maar ook dan rijd ik voor mijn gevoel toch liever mijn bestaande spullen een beetje "op" .
Frames hebben nauwelijks iets te lijden vlgs mij, als je alles maar met goed veel vet monteerd (?) Bij mij zit alles met Sram "militairy grease" gemonteerd (bb, balhoofd, alle frameboutjes) een soort dik watervast enorm kleverig vet. Ook op of in mijn 10jr oude KM frames zit nergens roest en die hebben al heel wat pekel en bagger gezien.

Hier kom ik trouwens nauwelijks iemand tegen op de weg, zelfs op zondagochtend met zonnetje is het vrij rustig.......in tegenstelling tot de bossen rond Dorst-Vrachelen, daar struikel je over de wandelaars, hardlopers en mtb-ers :-{ MTB-en staat op erg laag pitje met die drukte.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, voor de vieze maanden is een dure en/of te mooie fiets eigenlijk zonde...
Ik rijd met Sora en voor een 9-speed cassette, ketting en voorblad kun je vrij goedkoop slagen met wat zoeken dus eens per jaar vervangen hoef je niet wakker van te liggen.

Ik rijd vaak "om natuurgebied De Kampina heen", of er doorheen over de toegestane (fiets)paden. Zeg maar in de driehoek Tilburg-Oirschot-Boxtel.
Druk is niet het goede woord, het was een winterige woensdag :)
Maar ik kwam toch redelijk wat fietsen met een dropbar tegen gisteren. Waaronder dus enkele exemplaren die ik lekker binnen had gelaten als het mijn fiets was. De pekel was ook niet in grote hoeveelheden aanwezig, maar hier en daar heb ik toch wel wat zien liggen.

Tijd voor het voorjaar, naast de corona ben ik ook de herfst/winter alweer beu :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eigenlijk kan ik mijn Pickenflick met een tweede wielset en 28mm banden inzetten als wegfiets, maar toch "voelt" het op een of andere manier minder snel. Lijkt op Strava hooguit 1km/uur te schelen, maar toch?

Ik heb wat zitten puzzelen met mijn titanium Pickenflick tov geo's van andere gravel/endurance racers. Oa Trek Domane, Checkpoint, Cube Attain, Nuroad C62 en Riddley Kanzo. Tikje meer slack, iets hoger bb , maar verder valt ie netjes binnen de range.
https://geometrygeeks.bike/compare/on-o ... 021-58-cm/

Ook heb ik de geo eens vergeleken tov van mijn favoriete roadbike, de Trek Emonda.
Tov Emonda is eigenlijk kwa zitpositie alleen de reach een cm korter bij de Pickenflick. stack en bbdrop zijn vrijwel gelijk.
Verder wel een stuk vlakkere balhoofdhoek (71 ipv 73.8) en langere chainstay/wielbasis, maar dat hebben andere endurance/gravel racers ook.

Emonda rijd ik met 100mm pen, dus nu heb ik eens een 110mm op de Pfl gezet ( ipv 90 of 100mm) en dat scheelt ! Feitelijk zit ik nu vrijwel gelijk als op de Emonda, iets meer voorin, zadel iets naar voren en iets gestrekter als voordien. Stuurt anders, maar voelt nu een stuk vlotter en eigenlijk ben ik nu ongeveer even snel ( of langsaam :winkie: )

Paar dingen vallen wel op:

Pickenflick is eigenlijk een titanium CX, stijf, sterk en knalhard....zelfs van titanium. Niks beter comfort (eerder minder) als een alu Trek Emonda met gelijke banden en spanning. Voordeel is natuurlijk wel dat je er makkelijk 32mm wegbanden in stopt en dat scheelt natuurlijk wel. Verder stuiter je wel mooi stabiel rechtuit op kasseien :winkie:

1x11 werkt wel goed op de weg als je er een aangepaste cassette op legt. Ik rijdt nu met 11-32 Sram cass en 42t voorblad en dat geeft vrij nette stapjes op de vlakke weg. Klimmen kun je ongeveer gelijk aan een compact 50-34 crankset icm 11-25 of 11-26 cass. Als je bij Limburg en de Posbank weg blijft voldoende. Daar leg ik er een 11-42 cassette op en dan kom je ook in de Alpen goed omhoog.

Verder weegt ie nu in "road" setup met 32mm banden 9.7kg rijklaar incl pedalen.....en dat ik zeker niet slecht tov ander endurance/gravel disc racers.

Voorlopig is mijn "zoektocht" naar een andere endurance racer dus ff gestopt. Ik heb daarnaast een oudere alu Trek Emonda en een carbon Cube Attain "endurance" racer, beiden met velgremmen die uitstekend geschikt zijn met 28mm banden. Wil ik perse schijfremmen en/of bredere banden dan pak ik de Pickenflick.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

uiteindelijk dus toch verkocht.......
ik heb er heel wat kmrs op gereden en erg mooie tochten mee gemaakt, maar ik was nooit helemaal blij met de zit/stuur eigenschappen. Uiteindelijk was ie toch gewoon te groot/lang en bleef ik wisselen tussen racy gestrekte zit (en.lekkerder sturen) of kortere hoge zit. Leeftijd begint dan ook een rol te spelen en ik krijg steeds meer nek/schouder klachten na een paar uur, dus het moet gewoon een stuk korter. Daarnaast ben ik nooit vrienden geworden met Sram Rival shifters, ik vind Shimano gewoon lekkerder schakelen en zelfs Sora of Tiagra bevalt me stukken beter.

dus hoe mooi ook.......
de markt is goed, dus snel een andere (langere) eigenaar gevonden die er erg blij mee is

Ben nog een beetje zoekende naar een opvolger die me wat beter past.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijd voor een Vegur.... :wink:

Maar als deze al te lang was, je had in eerste instantie zelfs een maat groter nog? Die moet dan toch behoorlijk afgeweken hebben van de juiste maat voor jou zou je denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Voor mij voelt een “passende” fiets ook bijna altijd te lang.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Komt misschien ook omdat we jarenlang op korte frames hebben gereden?
(Hoewel we het hier natuurlijk niet over een mtb hebben)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 april 2021, 13:45 Komt misschien ook omdat we jarenlang op korte frames hebben gereden?
(Hoewel we het hier natuurlijk niet over een mtb hebben)
Ja daar komt het ook door, maar ik kan gewoon niet meer wennen aan lang(er).

Ook niet op een racer of gravelbike.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft lastig die maatvoering inderdaad, zeker als sinds kort blijkt dat je zelf intussen krap 182 bent ipv tegen de 185 40jr geleden :oops:

Met 185 viel ik vlgs PlanetX tussen XL en L en heb in eerste instantie XL gekozen ivm stack hoogte icm 70mm pen ( beetje mtb-doctrine, lange reach en korte pen) . Dat ging toch niet zo lekker, dus vandaar later een L frame. Nu blijkt op een forum dat PlanetX ook maar wat aanmodderde met de opgegeven maten en de L een ett heeft van 58.5 ipv opgegeven 57 en de stack 5mm lager was als opgegeven. Dat kwam ook veel meer overeen met mijn ervaringen.
Op mijn 5jr oude Trek Emonda met ett 57.3 en vergelijkbare stack heb ik de stuurpen intussen teruggebracht van 100 naar 85mm ( en dat zit voor wat meer "racy" tochten tot 3 uur goed) , maar met mijn Pfl bleef ik maar naar korte 70mm pennetjes grijpen en toch nog "racy" lang zitten.
Nieuwe koper is ruim 190 en nu valt alles goed op zijn plaats.

Ik heb nu "tijdelijk" een Cube Attain met ett van 56cm en die 2.5cm is een wereld van verschil en zit en stuurt gelijk stukken beter zelfs met omhoog gedraaide 100mm standaard stuurpen. Blijkt dat je toch niet ongestraft een te grote lengte kunt compenseren met korte stuurpennen op een fiets die daar niet voor bedoeld is. Niet op weg of gravel bikes in ieder geval. Er is ook een trend gaande bij allerlei you-tube bike-fitters die kleinere/kortere roadbikes adviseren voor non-proffesional bikers. Te grote frame lengte is nauwelijks te compenseren, zithoogte kun je met stuurpennen en moderne "rizer" dropbars wel opvangen.
Dat verklaart ook wel het relatieve succes van bv Trek Domane of Specialized Diverge, die korte frames met hoge stack combineren.

Ik heb natuurlijk even gekeken naar een nieuwe Tempest, maar die is in een korte maat nog steeds vrij laag voor....en Rival :-{ plus Brexit prijzen.

Vegur zit zeker nog in mijn achterhoofd :-q ......maar dan wil ik eerst wel 100% zeker weten dat ie "blijft" en niet zoals meestal na een paar maand of jaartje weer ingewisseld wordt voor wat anders.

Intussen is er wel net een andere opvolger binnen om eens uit te proberen; een "budget" alu Trek Domane AL3 die ik gisteren nog ergens uit de Achterhoek kon ophalen in mijn maat. Daar passen ( in tegenstelling tot de Cube) 40mm Schwalbe G-ones goed in en die is 2cm korter en hoger als mijn oude Pickenflick. Geen eye-catcher, maar met Sora/Tektro en reserve wielset (over van Pickenflick) maar een paar ons zwaarder en waarschijnlijk een stuk geschikter als endurance/gravelaar.

We gaan het zien :bier:
Plaats reactie