Pickenflick...titanium gravelracer; toch verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

In het Moezeldal

Nu weer met de 700C wielset en nieuwe Vittoria Terreno Dry 40mm 2.0 banden die ik vlak voor de vakantie binnen kreeg. Superfijne set voor allround gebruik en ze voelen opvallend comfortabel aan (met biba's, ik heb ze niet tubeless).
http://ridinggravel.com/components/tire ... sh-part-2/

Verder alles in toer setup:

Ik heb er intussen een wat ouder OnOne "Bignose" mtb zadel op gezet, dat net wat comfortabeler voelt zonder zeem.

Er zit een 80mm stuurpen opwaarts op voor een relaxte zit ipv de 90mm neerwaarts. Ik wissel wat tussen die twee, met 90mm neerwaarts (en met 30mm wegbanden) rijdt en zit hij meer als endurance racer, met de 80mm opwaarts is het fijner rijden toerend en offroad.

Ik heb er een set mtb flat pedals op gezet, zodat ik met gewone schoenen kan rijden....en dat bevalt offroad op wat ruigere stukken eigenlijk ook best goed. Met een stel bergwandel schoenen kom je zo ook de grofste stukken makkelijk door (en je kunt met gewone vakantie kleding een tochtje de stad in maken)

Een Topeak "Fuel tank" tasje op de bovenbuis is erg handig voor wat eten, sleutels, geld en extra battery pack.
https://www.topeak.com/global/de/produc ... -fuel-tank

"Quad-Lock" stuurmount werkt ideaal om mijn smartphone vast te zetten op mijn stuurpen voor navigatie.
https://www.quadlockcase.eu/

Ik gebruik "Osmand" voor offline navigatie
https://osmand.net/

Alles bij elkaar een zeer geslaagde vakantie / allround fiets in de praktijk :-D
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik vind hem met de 700*40 banden een stuk mooier overkomen dan met de 650'ers.
Leuk manusje van alles zo.

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar de Vittoria Dry banden. Zien eruit als de gulden middenweg. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pat. schreef: wo 17 juli 2019, 14:42 Ik vind hem met de 700*40 banden een stuk mooier overkomen dan met de 650'ers.
Leuk manusje van alles zo.

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar de Vittoria Dry banden. Zien eruit als de gulden middenweg. :-q
Nou, ik wilde het niet meteen zeggen omdat ik het nut van de 650b wielen in een gravelracer al eens uitgebreid ter discussie heb gesteld, maar ik ben het helemaal met je eens.
De 650b wielset is wat mij betreft weggegooid geld, beter had Monkey voor dat geld zn vakantie een weekje verlengd ;)
Zodat wij nog wat meer plaatjes konden kijken :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zonder die 650B had ik me niet aan dat Alpenklimmetje gewaagd (denk ik) .....en een extra weekje Zwitserland krijg ik er niet mee betaald (pff, wat is dat duur daar) :winkie:
Maar het biedt inderdaad maar een klein beetje extra en je levert asfalt kwaliteit in.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vanochtend nog even een vroeg ritje in de buurt

Afbeelding

Deze week 120km ge"gravel"d met de Pickenflick. Woensdag met forummer Kermit een mix van gravel en asfalt in Limburg, gisteren een tochtje door bos&heide ten zuiden van Breda en vanmorgen nog ff door de weilanden en bosranden bij mijn huis.

De 40mm Vittoria Terreno dry bevalt erg goed, met 3bar achter en 2.5bar voor is het een fijne allrounder en kom je ook op ruw terrein kwa grip niet veel tekort terwijl je op asfalt lekker geruisloos doorrolt. Met veel asfalt in de mix zet ik ze vaak net wat harder op 3.5 resp 3.0 bar.

Intussen heb ik een setje Conti Xking 2.0 (vouwversie) gevonden en gemonteerd op mijn 650B wielset en daar vanmorgen mee gereden. Dat geeft offroad gelijk nog meer vertrouwen en comfort. Met de Schwalbe Thunderbird 2.1 vond ik de extra grip tov 40mm 700C nog niet zo overtuigend, maar met de Xking is het duidelijk merkbaar op zand, natte bosgrond en weiland. Ik had ze op mijn Alpenklimmetje en recent op de zwaarste stukken Limburg graag gehad. Fijn wielsetje voor het ruigste werk en als je totaal niet weet wat je tegen gaat komen.

De 11-42 XT cassette is intussen vervangen door een 11-46 XT met dezelfde eerste 10 stapjes plus "granny gear" . Werkt met beetje afstelling feilloos op de Rival1 long-cage .....dus waarom niet ? Ik was er in Limburg af en toe heel blij mee.

Behalve Limburg heb ik de laatste tijd met flatpedals gereden. Sowieso makkelijk als toerfiets, maar ook wel fijn als het wat glibberig of steil wordt. Ook Kermit zat op de lastigste stukken Limburg niet lekker ingeklikt en voor mij was het voordeel van klikpedalen daar ook niet merkbaar offroad. Voorlopig blijven de flatpedals er dus op.

80mm stuurpen is intussen vervangen door 90mm opwaarts voor een iets betere klimpositie, het Charge Spoon zadel is weer terug en de fiets begint nu echt lekker te passen voor langere stukken fietsplezier.

Zo staat hij er nu dus bij...met de 650B wielset.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En het is in het echt (nog) een mooier fietsje dan op de foto's :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eindejaars Sales bij Evans :~ ........mooi (gravel) fietsje, klik :oops: .......nu kan het nog voor de Brexit :winkie: ..........weeeeer een fiets erbij gaan we niet doen :evil: .........dus binnenkort mag deze beauty compleet opgebouwd op zoek naar een nieuw baasje van rond 1.85m :((

Niet dat hij niet beviel of mooi was.......maar soms wil je gewoon weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Specialized Diverge Carbon?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nee, eigenlijk heel basic fietsje. Een Pinnacle Arkose D1
https://www.evanscycles.com/en-nl/pinna ... e-EV339946
Waarom? Iets andere geo en wat hogere stack. Ik heb de eerste Arkose gehad en daarmee startte mijn gegravel. Dat was al een erg fijne fiets. Ben erg benieuwd naar deze doorontwikkeling. Wordt ook als 650B verkocht en 45mm standaard banden lijken duidelijk offroad gericht. Groepsetje gaat er tzt waarschijnlijk vanaf, maar voor dit prijsje wil ik hem graag hebben.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zonde man... basic alu ipv Ti, 2 kg zwaarder, basic groep.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hij is nog niet verkocht, eerst ff uitgebreid testen natuurlijk.
2kg verschil gaat het frame alleen natuurlijk niet uitmaken en de groep is maar bijzaak en gaat op mijn woonwerk fiets.
Ik wil sowieso van Sram af. Ik wissel nu steeds tussen Shimano 105 op de racefiets en Sram Rival op de gravelbike en ik vind Shimano een stuk fijner schakelen. Misschien tzt een GRX erop.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voorlopig gaat de verkoop nog niet door !

Intussen ben ik wat aan het schuiven met groepsets, wielen en sturen tussen mijn 3 "gravel" achtige fietsen.
De oranje Mango Point AR krijgt de Sora groep van de nieuwe Arkose en functioneert al een tijd met vaste spatborden, verlichting, drager en fietstassen als woonwerk/toer/boodschappen fiets.

De nieuwe Arkose heeft nu de zgan Tiagra groep van de Mango , "riser" gravelstuur van de PF en wisselt de meegeleverde WTB wielset en Riddler 45mm banden met de 650B Fulcrum wielset en 2" Conti Xking banden voor het offroad/bospaden werk. Lekker stabiel fietsje gericht op offroad rijden.

De PF is intussen voorzien van het Arkose gravelstuur, vrij lichte Alex wielset en 31mm Vittoria CX speedbanden met 1x11 Rival groep.........en dat rijdt eigenlijk als een speer op de (slechte) weg :-D Daarnaast is hij met 9.5 kg gewoon mooi licht en zit hij met wat lager stuur en langere pen vrijwel gelijk aan mijn racefiets........en natuurlijk is het gewoon een bloedmooi frame ! Voorlopig maar eens kijken of ik hem niet gewoon als disc/road endurance/gravel racer kan inzetten naast de Arkose.

Nooit geweten dat er nog zoveel voelbaar verschil in oude CX (PF) en moderne Gravel (Arkose) geo kon zitten, het lijken twee totaal verschillende fietsen. De PF is een stuk zenuwachtiger sturen, maar rijdt daardoor op de weg vrijwel hetzelfde als een endurance racer. De Arkose voelt veel meer als toerfiets op de weg, maar vliegt over een singletrackje.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: do 23 januari 2020, 15:25 Nooit geweten dat er nog zoveel voelbaar verschil in oude CX (PF) en moderne Gravel (Arkose) geo kon zitten, het lijken twee totaal verschillende fietsen. De PF is een stuk zenuwachtiger sturen, maar rijdt daardoor op de weg vrijwel hetzelfde als een endurance racer. De Arkose voelt veel meer als toerfiets op de weg, maar vliegt over een singletrackje.
Tijd voor:

Afbeelding
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jouw nieuwe fiets ???
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen na erg veel getwijfel over verkoop toch besloten deze mooie titanium bike te houden naast de nieuwe Arkose. De Arkose gaat veel meer richting offroad/starre mtb met 45mm banden en 650B wielsetje met 2.2 mtb banden en de Pickenflick gaat in gebruik als disc (endurance) roadbike met "gravel" optie.

Het was me tijdens een tocht door Limburg met forummer Kermit al opgevallen dat de PF het als wegfiets in de Limburgse heuvels ook niet slecht doet. Begin verleden jaar kwam ik daar ook al eens achter en was dat de aanleiding om mijn Trek Domane te verkopen. De PF rijdt met 28mm wegbanden sterk vergelijkbaar met zo'n Domane en is (afhankelijk van de versie) niet eens veel zwaarder.

Ik heb de afgelopen week de 1x11 set-up (42t voorblad, clutch-derrie en 11-42 cassette) er af gehaald en de originele Rival 22 groep (50-34 voorbladen, voor en achterderrie en 11--32 cassette) er weer op gezet. Een iets langere negatieve stuurpen en vlak stuur geven een iets diepere zit, vrijwel hetzelfde als op mijn Trek Emonda.
NB: stack en bb-drop zijn nagenoeg gelijk aan de Emonda, alleen is de reach vd PF 8mm korter.
Een paar 30mm Vittoria Rubinio Pro banden liggen nu op de DT Swiss CR1600 wielset (inw 22mm) en vallen mooi breed ( bijna 32mm) en geven veel extra comfort en grip op slechte wegen, maar rollen erg licht.
Alles bij elkaar weegt de PF nu zo'n 9.5 kg rijklaar incl pedalen en doet daarmee zeker niet onder voor de meeste Disc Endurance-racers uit het lagere prijssegment.

Zo staat ie er nu bij......op het bijpassende wegdek :winkie:

Wie verkoopt nou zo iets :~ ...........vlaagje verstandsverbijstering :oops:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie