Pickenflick...titanium gravelracer; toch verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: wo 5 augustus 2020, 17:55 Je bent me er één. :lol:
Tja .....verkoop van deel fietsenstal gaat niet zonder rare symptomen (en dan ben ik mn midlife al lang voorbij :winkie: )

Intussen dan toch maar een stel Schwalbe G-one bite 27.5x2.1" besteld voor mijn titanium fietsie. Ik vind het toch wel erg lekker fietsen met zo'n 650B setup........en ik "moest" gewoon iets kopen :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Herkenbaar, maar ik hoop nu wel dat ik de rust een beetje heb gevonden in de “koopwoede” die mij lange tijd heeft geteisterd.

Ik heb nu sinds een maand een Gravelbike met Sram Apex (ja ik dacht eerst Rival) en Giant 2 kg wielen. En na 2 weken wilde ik er al 1000 euro tegenaan gooien om deze bovengenoemde vuiligheid op te knappen.

Maar na jaren ervaring zit die gekkigheid gewoon tussen je oren en merk je bijzonder weinig van die upgrades als hobby fietser.

Elke keer als ik fiets geniet ik met volle teugen op de fiets zoals ik hem kocht dus ik hou hem gewoon zoals hij is (voorlopig, hoop ik;-).
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Upgrade naar Rival is het geld wel waard. Ik heb met Apex al diverse problemen gehad zoals overmatige speling op de (achter)derailleur en klapperende remgrepen. Nu met Rival geen last meer.

Ben wel aan het kijken naar 2x11 setup, want de grotere stappen tussen de verschillende verzetten vind ik op gravel/de weg toch minder fijn dan op de mtb
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 6 augustus 2020, 10:09 Tja .....verkoop van deel fietsenstal gaat niet zonder rare symptomen (en dan ben ik mn midlife al lang voorbij :winkie: )

Intussen dan toch maar een stel Schwalbe G-one bite 27.5x2.1" besteld voor mijn titanium fietsie. Ik vind het toch wel erg lekker fietsen met zo'n 650B setup........en ik "moest" gewoon iets kopen :bier:
Goed om te weten dat 2.1 past in de PF :-q
Moet maar eens een setje in elkaar flansen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

2.1" zou moeten lukken, maar een 2.2" Maxxis Ikon zeker niet (vandaar verkoop). G-one 2.1 valt nogal rond vlgs mij, dus dat zal wel gaan. Geen idee hoe groot ze werkelijk vallen. Ik heb een set G-one speed 2.0 gelijk teruggestuurd omdat die maar 45mm vallen op 23mm inw velg.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: do 6 augustus 2020, 13:22
MonkeyRider schreef: do 6 augustus 2020, 10:09 Tja .....verkoop van deel fietsenstal gaat niet zonder rare symptomen (en dan ben ik mn midlife al lang voorbij :winkie: )

Intussen dan toch maar een stel Schwalbe G-one bite 27.5x2.1" besteld voor mijn titanium fietsie. Ik vind het toch wel erg lekker fietsen met zo'n 650B setup........en ik "moest" gewoon iets kopen :bier:
Goed om te weten dat 2.1 past in de PF :-q
Moet maar eens een setje in elkaar flansen.
G-one bite 27.5 x 2.1" past dus eigenlijk (net) niet! Gaat met 23mm inw velg wel net langs chainstays, maar meer dan 2mm heb je niet. Ik stuur ze retour.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Vandaag "serious gravel" in Limburg.
Een aangepast stuk van de 2019 88km "Liberation Ride" .
Iets ingekort en met een aanlooproute vanuit de camping in Camerig naar Mechelen. In totaal zo'n 70km en 1000hm en voor een groot deel offroad.
Mooie route !! Aanrader wat mij betreft. Paar stukken asfalt, paar stukken singletrack, een stijl en erg ruig klimmetje gelopen, stukje langs poortjes en wandelroute (??) .....en verder veel echte "gravel".

http://jaxiting.com/offgrid-gravel-series-limburg-2/ Hier gepikt van Strava

https://www.komoot.nl/tour/r254437127?ref=atd Hier mijn aangepaste versie.

De Pickenflick is na wat omtrekkende bewegingen met "bijna GRX" en testje met TPR Spyre uiteindelijk weer helemaal Sram Rival met vers gebleede remmen, 42t voor en XT 11-46 achter. Zelfs de Vittoria Terreno Dry 42mm liggen er weer op omdat dat toch net een wat steviger bandje lijkt als de Schwalbe G-one 40. Stuur, stuurpen en zadelstand zijn intussen gefinetuned en het lijkt er dan toch op dat dit mooie titanium frame zijn uiteindelijke versie heeft gevonden.

Ik heb twee maand geleden een vergelijkbare route gedaan met de 650B wielset en Conti Raceking 2.0" en eigenlijk gaat het allebei goed. Met de 700C stuitert het net wat harder, maar voelt het wat sneller op asfalt, met de 650B heb je wat meer reserve op de ruigste stukken. Wel waren de omstandigheden droog in beide gevallen. Met meer nattigheid en/of nog meer "mtb-waardige" stukken erin zou ik de 650B set pakken.

Veel stukken van deze "gravel" routes gaan trouwens over de betere stukken van uitgepeilde mtb-routes, maar je komt ook nogal eens "verrassende" stukjes tegen :winkie: . Uiteindelijk blijkt dat je met zo'n gravelbike toch serieus veel aan kunt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het blijf toch een beetje aanmodderen met mijn Rival 1x11 aandrijving in het vlakke Brabant.
Op vakantie in de Alpen en Limburg bevallen de grotere stappen van 42t voorblad icm met 11-46 cassette uitstekend, maar op de vlakkere combi routes asfalt-offroad vind ik het toch niet 100% schakelen.

Ik heb nog eens gekeken naar een Shimano GRX 400 of 600 groepset met 46-30 crankset, maar gezien de kosten en beschikbaarheid heeft dat niet de voorkeur. Ook heb ik pm remmen nodig, dus kan ik geen complete groepset aanbieding kopen.

Kritisch bekeken doet Sram Rival het in 2x11 uitvoering best goed, maar mis je de optie om lichter te kunnen schakelen als 34t voor en 34t achter. Nu werkt het met 11-36 cassette ook net en kun je met roadlink zelfs een 11-40 cassette achterop leggen, maar de mooiste stapjes krijg je toch met een zg "super-compact" crankstel met 46-30 voorbladen.

Omdat een Shimano GRX crankset zijn kettinglijn 2.5mm verder naar buiten ligt werkt deze niet met standaard road voorderrie ( lekker ....weer een "standaard") . Buiten dat een combi Shimano GRX met Sram Rival "not done" is, kan die dus ook helemaal niet.

Wat wel kan is een FSA Omega 46-30 crankset en die is nog goed betaalbaar ook. Deze is dus met passend bb besteld en onderweg.

Binnenkort is de Pickenflick dus 2x11 Rival 22 met FSA 46-30 crankset. Daar heb ik een 11-32 Sram cassette voor liggen , maar er past zonder problemen of aanpassingen zelfs een 11-36 Sram cassette op voor in de Alpen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik heb op mijn gravelracer gewoon ultegra, met voor compact en achter zelfs een cassette met de 18 erop (14-28, geloof ik)........heerlijk :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kom ook vrijwel altijd met 1:1 omhoog, maar in de echt steile stukken bv in Limburg of buitenland is iets lichter toch wel fijn. Vaak zijn de offroad paden net wat lastiger als op het asfalt. Met zo'n 30t "granny" ipv 34t gaat dat wat beter. In feite heb je dan weer het klimbereik van een triple.
Ik reed met 1x11 meestal met een 42t voor en 11-46 achter in die situaties.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grappig, op mijn net bestelde Vitus zit een 30-46 FSA crank (voor vierkante as). Aangezien ik alleen vlak ga rijden met die fiets mag de voorderailleur eraf. Dan is de 30 alleen te klein, en de 46 (voor mij) te groot.
Dus net een 38 besteld die op een andere FSA crank past die ik nog heb liggen. Kan de 30-46 op de plank voor als de fiets toch een keer mee mag naar de heuvelen :-D

Ook de cassette vervang ik door een kleintje, met 9-speed worden de stappen anders veel te groot.

Zo zie je maar weer, bij een single ring setup moet je de boel echt aanpassen aan je eigen plannen en mogelijkheden. Dat was vroeger met 3x10 (op mijn racefiets) niet nodig. Altijd en overal genoeg bereik èn kleine stapjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik reed vaak met 42t en 11-32 (11sp) in de buurt, eigenlijk meer dan genoeg versnellingen vlak. Maar voor een rondje met wat meer klimwerk wisselde ik naar 11-46. Met die 46-30 voor hoef ik niks meer te wisselen.
Ik heb nog even naar jouw type FSA ( Tempo vlgs mij) gekeken, maar met JIS as werd het toch wel wat zwaar.

Mooi fietsje trouwens die Vitus :-q .....eigenlijk ook veel te mooi als baggerfiets :winkie:
Eigenlijk wel een SYS waard !?
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Herkenbaar al dat gesleutel. Mooie foto hierboven: genomen ergens tussen Schimmert en Nuth?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Frank Z schreef: zo 11 oktober 2020, 21:47 Herkenbaar al dat gesleutel. Mooie foto hierboven: genomen ergens tussen Schimmert en Nuth?
Van Margraten naar st Geertruid ( richting Eysden ) .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 11 oktober 2020, 20:28 Ik reed vaak met 42t en 11-32 (11sp) in de buurt, eigenlijk meer dan genoeg versnellingen vlak. Maar voor een rondje met wat meer klimwerk wisselde ik naar 11-46. Met die 46-30 voor hoef ik niks meer te wisselen.
Ik heb nog even naar jouw type FSA ( Tempo vlgs mij) gekeken, maar met JIS as werd het toch wel wat zwaar.

Mooi fietsje trouwens die Vitus :-q .....eigenlijk ook veel te mooi als baggerfiets :winkie:
Eigenlijk wel een SYS waard !?
Met 11-speed heb je op een 11-32 cassette inderdaad voldoende kleine stapjes. Zo'n cassette zit dan ook op m'n Genesis :)
Daar heb ik een 36 vooblad op liggen en voor mij is dat prima. Een 46 is me te groot: de kleinste kransjes op de cassette blijven ongebruikt, en als ik eens wat klimwerk krijg kom ik te kort aan de lichte kant.
Maar laatst zag ik dat jij veel zwaarder trapt dan ik, dus voor jou is het waarschijnlijk wel een bruikbare grootte. En met de 30 heb je een "klimblaadje" aan boord :-D

Een 9-speed 11-32 cassette heeft me te grote stappen voor gebruik op vlakke wegen, dus daar komt een kleinere voor in de plaats. Sys-je van de Vitus komt natuurlijk, maar pas als hij binnen is.
En ja, misschien is die ook wel te mooi. Irritant, maar het lukt me maar niet om geld uit te geven aan fietsen die ik lelijk vind... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie