Bird Aeris 145 MT1893 AXS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Afbeelding2019-12-28_01-47-00 by joost nijland, on Flickr

de aeris voorzien van een 160mm link, wordt ie bijna een graad slacker van.
ben benieuwd of ik er met het lokale rondje nog iets van ga merken
Bird Aeris 9 blurple
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

heb tijdje met de 160mm link gereden, en had het idee dat het nu teveel bewoog tijdens het fietsen. De superdeluxe rct demper die erop zit is in de "gesloten" stand met de 145mm link echt prettig om mee te rijden, blijft hoog in de veerweg in deint totaal niet(in de open stand trouwens ook zo goed als niks). maar met de 160mm link veranderde de progressie dermate dat hijin de gesloten toestand nog soepeler was dan met de 145mm link in de open stand. hij is met de 160mm link supoer when the going gets rough, maar om een lokaal rondje te rijden een beetje teveel van het goede. heb nu om een vergelijk te maken de 145mm link er weer in gezet,. buiten dat hij nu weer een graad minder slack is en de BB ietsje hoger is niet veel anders buiten dat de achtervering nu weer wat steviger aanvoelt. de 160mm link gaat er dus op voor de buitenland tripjes, en buiten dat blijft de originele link erop.
Afbeelding20200202_161312 by joost nijland, on Flickr
Bird Aeris 9 blurple
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Hoe verhoudt zich je Aeris tot je Zero buiten het feit van beter comfort ? Blijft een knap ding.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Bevalt goed, ik zit er net zo op als de zero, maar nu alleen met meer comfort. En als het wat harder gaat wordt ik niet meer geremd door de fiets, marr door mijn verstand
Bird Aeris 9 blurple
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Afbeelding2020-03-31_09-59-16 by joost nijland, on Flickr

een van de laatste ritjes in Tecklenburg.
had tijdje geleden de 145mm link er weer in gezet, had het idee dat dit toch wat fijner fietste op de "normale" rondjes.
heb 2 weekenden achter elkaar in Teckelburg gefietst, en dan eerste met de 145mm en de 2e met de 160mm link, en ik durf te zeggen dat met de 160mm het me wat meer moeite kostte om overal op dezelfde manier en hetzelfde tempo boven te komen. doordat de hoeken ongeveer 0,8 graad onderuit gaan, en doordat je met dezelfde sag nog weer iets dieper zit voelde het net alsof ik van achter tegen mijn pedalen aan het trappen was. afdalen daarentegen is met de 160mm link wel prettiger, hij voelt toch wat levendiger aan en neemt de grote klappen echt weg voor je. dus de link gaat erin voor de bikepark tripjes en als ik dit zomer(hoop ik) weer in Solden zit, want daar is toch alles met de lift omhoog.
Ook heb ik laatst de vork nog eens even nagelopen, ik ben er redelijk gevoelig voor als ie anders aanvoelt door kou ed, en dat heeft natuurlijk meer te maken met het wat dikker worden van de demper olie en de smeer olie in de lowers. heb de demper olie vervangen voor een olie die minder vatbaar is voor kou, de huidige olie heeft een cst waarde van 6,4 terwijl de normale rockshox olie daarbij een waarde heeft van 15(bij 40graden celcius), de olie is dus vloeibaarder als het koud is, en dat merk je ook aan de werking van de demper. De smeerolie heb ik nu nog even van Fox, de gold olie, maar dat wordt als het ietsje warmer is de supergliss100 van motorex. motorex heeft een nog betere olie, de supergliss 78 volgens mij, maar die is alleen in handelshoeveelheid van 50ltr te krijgen volgens mij, en dat ga ik in mijn leven niet meer opkrijgen.
bandjes zit ik ook nog steeds te wisselen, maar het lijkt erop dat de rekon 2.4 die er nu op zit tochh wel een redelijke all rounder is, met wat zwaarder spul voor in het buitenland
Bird Aeris 9 blurple
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

de bedoeling was een keer skinwalls monteren. kreeg alleen bericht op het moment niet leverbaar. nu had ik al goede ervaring met de barzo en mezcal van vittoria, en lees veel goede verhalen over de Martello en agarro, dus deze maar eens laten komen in 2.6. Daar waar de Barzo en Mezcal heel groot waren qua volume, zijn de martello en agarro echt veel kleiner, net zo groot als de DHF en Agressor die ze vervangen. wat me opviel is dat de banden heel stil zijn qua afrol geluid, en ook nog eens een stuk prettiger rollen dan het maxxis duo
Afbeelding2020-04-22_08-48-17 by joost nijland, on Flickr
Afbeelding20200422_180412 by joost nijland, on Flickr
Afbeelding20200422_180421 by joost nijland, on Flickr
Bird Aeris 9 blurple
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ben benieuwd wat je van die combo gaat vinden. :-q

Zit nog steeds te wachten op de Barzo / Mezcal in 2.6 voor op dun zero.
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Chunky as fuck :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat zijn serieus mooie bandjes zeg!

Erg dikke fiets. Mooi te zien dat hij ook goed gebruikt wordt :-q

Waarom ben je eigenlijk van de magura remmen afgestapt?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ben benieuwd wat je er van vind. Ik overweeg ze als vervanger voor een DHF 2.6 / Aggressor 2.5. Ik gok dat jij met hetzelfde reed? :)
Waar woke is, is vuur
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

MacReal schreef: do 30 april 2020, 15:27 Dat zijn serieus mooie bandjes zeg!

Erg dikke fiets. Mooi te zien dat hij ook goed gebruikt wordt :-q

Waarom ben je eigenlijk van de magura remmen afgestapt?
ach, de magura's waren prima remmen hoor, ook nauwelijks omkijken naar gehad. maar soms ben je toe aan wat anders. dit remt net zo hard en doseren is ook vergelijkbaar. als ik blind zou rijden voel ik geen verschil denk ik
Bird Aeris 9 blurple
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Makkelijk schreef: do 30 april 2020, 15:53 Ben benieuwd wat je er van vind. Ik overweeg ze als vervanger voor een DHF 2.6 / Aggressor 2.5. Ik gok dat jij met hetzelfde reed? :)
ik reed met de 2.5dhf en agressor. de Vittoria's lopen wel stukje beter zonder dat ik het idee heb dat ze minder grip hebben.
qua gewicht is het hetzelfde
Bird Aeris 9 blurple
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wow, zijn deze maar echt net zo smal als een 2.5 aggressor? Dat is namelijk niet eens 2.5" op mijn velgen.. Ik overwoog de 2,35" maar dat zou ik dan toch eens moeten herzien.
Waar woke is, is vuur
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Makkelijk schreef: do 30 april 2020, 18:46 Wow, zijn deze maar echt net zo smal als een 2.5 aggressor? Dat is namelijk niet eens 2.5" op mijn velgen.. Ik overwoog de 2,35" maar dat zou ik dan toch eens moeten herzien.
De martello is 64, de agarro is 66mm nu op een 34inw velg. De agarro is iets breder, maar geen merkbaar verschil. Ik zou idd niet de 2.35 nemen, die is wel wat aan de smalle kant idd
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Mooie bike.
habebat vehentem
Plaats reactie