The Skeen Machine

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: vr 5 juni 2020, 23:59 Aangezien ik de afgelopen dagen wat mensen op het forum zag die geinteresseerd waren in de Skeen, dacht ik een kleine update te geven. Niet dat er heel veel te melden is, de fiets doet het gewoon lekker. Behalve wat kleine reparaties ivm takken in derailleurs en andere oorzaken van buitenaf (inc ikzelf :oops: ) doet alles het gewoon top.
Ik heb 'm gebruikt op terrein variërend van asfalt en Zuid-Hollandse polderparcours tot Belgische marathons, bikeparks en alpiene wandelpaden. Er is natuurlijk niet zoiets als de perfecte fiets voor iedere omstandigheid. Op de weg (alleen als ik naar parcours fiets trouwens) is de hardtail prettiger, zij het marginaal. En op de Bergstadl trail in Saalbach had ik een mm of 50 extra vering heus niet erg gevonden. Maar alles bij elkaar heb ik volgens mij het perfecte compromis wel gevonden.

Nog ff twee foto'tjes uit Oostenrijk afgelopen jaar:
Afbeelding
Omhoog

Afbeelding
En weer naar beneden. Ja, inderdaad, ik draag beschermers en lycra tegelijk.
Ik voel me aangesproken :D Leuk om de update te zien en dat je toch een goede compromis-fiets hebt gevonden in de Skeen. Daar ben ik namelijk ook naar op zoek en derhalve o.a. op de Skeen uitgekomen. Al moet ik eerlijk bekennen dat de Rose Ground Control inmiddels ook aan de lijst is toegevoegd. Optisch erg mooie fiets (imo) en een hoop bang for the buck! Het wordt er niet makkelijker op zo... :lol: Ik zit nu een beetje krap in m'n tijd maar PB om de Skeen van dichtbij te bewonderen gaat zeker komen :-q
Assumption is the mother of all fuckups.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voor deel van de Skeen tov de Rose is het feit dat de zitbuis rechter in zijn geheel is. De Rose heeft knik thv de demper waardoor de positie tov het Bracken sterker wordt beïnvloed als je wat langere benen hebt en dus de zadelpen verder uit het frame steekt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: ma 8 juni 2020, 10:40 Voor deel van de Skeen tov de Rose is het feit dat de zitbuis rechter in zijn geheel is. De Rose heeft knik thv de demper waardoor de positie tov het Bracken sterker wordt beïnvloed als je wat langere benen hebt en dus de zadelpen verder uit het frame steekt.
Klopt. Rose heeft erg vlakke zitbuis, zowel effectief als werkelijk. (edit:) Klopt dat? Ik zie dat de effectieve waarden bij Rose vergelijkbaar zijn met de alu Skeen. Maar echte hoek zie je helaas niet in de diagrammetjes. (/edit)
En ik heb relatief lange benen dus dan maakt dat wel uit. Ook bij de Skeen zit er nog wel een knikje in, en mijn zadel staat maximaal naar voren in de rails. Dan kom ik uit op een positie die fijn is voor vlak trappen maar voor steil klimmen had ik 'm liever nog net iets meer naar voren gehad. Je kunt zien aan de foto's dat de dropper ook best een mm of 100 langer had kunnen zijn.
Give me little bits of / more than I can take
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

Jurriaan schreef: ma 8 juni 2020, 10:40 Voor deel van de Skeen tov de Rose is het feit dat de zitbuis rechter in zijn geheel is. De Rose heeft knik thv de demper waardoor de positie tov het Bracken sterker wordt beïnvloed als je wat langere benen hebt en dus de zadelpen verder uit het frame steekt.
Dit vind ik een hele interessante want ik ben namelijk zo iemand met relatief lange benen en armen. Lengte 1.84 en bbl van 92cm. In mijn huidige fiets (Canyon maatje L) komt de zadelpen vrij ver uit het frame. Ik heb zelfs de originele zadelpen krom gereden maar dat ligt denk ik eerder aan de zadelpen dan aan de hoogte. Ik weeg 77kg dus daar zal het ook niet aan liggen. Ik heb nu een zadelpen met een dikkere wand en die blijft recht.

Maar kun je nog iets uitgebreider toelichten wat je bedoelt?
Assumption is the mother of all fuckups.
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: ma 8 juni 2020, 11:04
Jurriaan schreef: ma 8 juni 2020, 10:40 Voor deel van de Skeen tov de Rose is het feit dat de zitbuis rechter in zijn geheel is. De Rose heeft knik thv de demper waardoor de positie tov het Bracken sterker wordt beïnvloed als je wat langere benen hebt en dus de zadelpen verder uit het frame steekt.
Klopt. Rose heeft erg vlakke zitbuis, zowel effectief als werkelijk. (edit:) Klopt dat? Ik zie dat de effectieve waarden bij Rose vergelijkbaar zijn met de alu Skeen. Maar echte hoek zie je helaas niet in de diagrammetjes. (/edit)
En ik heb relatief lange benen dus dan maakt dat wel uit. Ook bij de Skeen zit er nog wel een knikje in, en mijn zadel staat maximaal naar voren in de rails. Dan kom ik uit op een positie die fijn is voor vlak trappen maar voor steil klimmen had ik 'm liever nog net iets meer naar voren gehad. Je kunt zien aan de foto's dat de dropper ook best een mm of 100 langer had kunnen zijn.
Ik heb toevallig recent mijn zadel ook veel verder naar voren gezet en sindsdien voelt en rijdt alles beter. Ik heb meer controle met sturen en ik klim makkelijker. Stomme is dat ik de fiets met een uitgebreide bikefitting af heb laten stellen maar dat ik sindsdien zelf eea veranderd heb wat nu beter aanvoelt. Ergo: bikefitting op basis van science is niet zaligmakend...
Assumption is the mother of all fuckups.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zet op deze fiets het zadel eens op jou eigen zadelhoogte :winkie: Ik gok dat je ter hoogte van de achteras uit komt met je zadel :tong
De GT LTS van weleer.
Afbeelding

Zeker dat bikefitting niet zaligmakend is. Het tijdschrift fiets heeft er eens een onderzoek naar gedaan. Die gingen bij meerdere bikefitters langs en bij elke bikefitter werd de fiets anders afgesteld. Voordeel van een bikefitter kan zijn dat ie je de juiste richting op kan sturen om van klachten af te komen. Voor mij zelf vond ik het destijds een meerwaarde. Bijvoorbeeld omdat ik daarvoor niet had bedacht dat hoe lenig je bent ook mee speelt in de afstelling van je fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurriaan schreef: ma 8 juni 2020, 12:59 Zet op deze fiets het zadel eens op jou eigen zadelhoogte :winkie: Ik gok dat je ter hoogte van de achteras uit komt met je zadel :tong
De GT LTS van weleer.
Afbeelding
Deze eigenaar heeft daar blijkbaar geen last van, zadel staat helemaal naar achteren in een pen met behoorlijke setback :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Velox schreef: ma 8 juni 2020, 11:53

Maar kun je nog iets uitgebreider toelichten wat je bedoelt?
Ouderwetse driehoek frames hebben een zitbuis die recht van het zadel naar het bracket loopt. Maar bij moderne frames heb je vaak een knik, en zit de buis vast iets voor het bracket. Bij het ontwerpen van een frame gebruiken ze de 'effectieve' zadelhoek, die wordt gemeten op hoogte van de bovenkant van de stuurbuis (die van het frame). Maar wat je daadwerkelijk aan hoek hebt tussen de plek van je zadel en het bracket, dat hangt af van waar de knik zit, en hoe schuin naar achter de buis vanaf daar loopt. Hoe schuiner de zadelbuis daadwerkelijk naar achteren staat , des te meer zal het zadel van iemand die lange benen heeft naar achteren komen.
De 'werkelijke' zadelbuishoek is dus vooral van belang voor mensen met lange benen. Als je je zadel ongeveer net zo hoog hebt staan als je stuur (zonder spacers eronder), telt alleen de effectieve hoek.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar de alu-Skeen die is er niet meer toch? Beter naar de nieuwe Skeen kijken die qua geometry net iets moderner is.
Zitbuishoek van 76,4 graden maar ook een knik in de zitbuis. Heb je dus een meer dan gemiddelde binnenbeenlengte dan kom je meer richting je achteras te zitten wat ongunstig is met klimmen.
https://www.mbr.co.uk/news/best-full-suspension-396009 Is een test van de Slide trouwens, foutje van mij.

ak77 vertelt hierboven het verhaal net iets duidelijker.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kan niet meer schreef: ma 8 juni 2020, 21:12 Maar de alu-Skeen die is er niet meer toch?
Ze hebben het frame nog wel, als budget optie. Is alleen uitverkocht. Ofwel het was oude voorraad wegverkopen, of er was extra veel vraag of er was minder productie ivm corona. Of een combi. Ik weet niet of het voor 2021 nog terugkomt maar ik denk het eerlijk gezegd wel. Daar is gewoon markt voor, een goedkope 120mm fully, en alu is goedkoper dan carbon. Canyon en Rose doen het ook, dus ik verwacht niet dat Radon achterblijft. Maar ja je weet nooit.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Velox schreef: ma 8 juni 2020, 11:56 Stomme is dat ik de fiets met een uitgebreide bikefitting af heb laten stellen maar dat ik sindsdien zelf eea veranderd heb wat nu beter aanvoelt. Ergo: bikefitting op basis van science is niet zaligmakend...
Bikefitting is een erg ingewikkelde wetenschap. Als ze alleen een paar lichaamsmaten hebben opgemeten en aan de hand daarvan je zadel hebben gesteld is het pseudoscience. Als je een uurtje of wat bezig bent geweest op een soort hometrainer waaraan alles versteld kan worden, net zo lang tot jij vond dat het goed was afgesteld, is het al beter. Maar uiteindelijk is er niet zoiets als de ideale fit voor alle omstandigheden. Vlak rijden, klimmen of afdalen vereist gewoon een andere houding en dus een andere afstelling. Welk compromis je maakt moet je uiteindelijk zelf bepalen. Gelukkig zijn er droppers, dat helpt al wat.
Give me little bits of / more than I can take
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: ma 8 juni 2020, 16:53
Velox schreef: ma 8 juni 2020, 11:53

Maar kun je nog iets uitgebreider toelichten wat je bedoelt?
Ouderwetse driehoek frames hebben een zitbuis die recht van het zadel naar het bracket loopt. Maar bij moderne frames heb je vaak een knik, en zit de buis vast iets voor het bracket. Bij het ontwerpen van een frame gebruiken ze de 'effectieve' zadelhoek, die wordt gemeten op hoogte van de bovenkant van de stuurbuis (die van het frame). Maar wat je daadwerkelijk aan hoek hebt tussen de plek van je zadel en het bracket, dat hangt af van waar de knik zit, en hoe schuin naar achter de buis vanaf daar loopt. Hoe schuiner de zadelbuis daadwerkelijk naar achteren staat , des te meer zal het zadel van iemand die lange benen heeft naar achteren komen.
De 'werkelijke' zadelbuishoek is dus vooral van belang voor mensen met lange benen. Als je je zadel ongeveer net zo hoog hebt staan als je stuur (zonder spacers eronder), telt alleen de effectieve hoek.
Dank voor de toelichting! Komt erop neer dat de huidige moderne geometrie lastig aan te passen is voor mensen met 'afwijkende' maten.

Dit zijn overigens mijn maten in mm, opgenomen bij een bikefitting. De gemiddelde maten van iemand van mijn lengte heb ik tussen haakjes er achter gezet.
- lengte 1843
- bbl 936 (899)
- romplengte 554 (602)
- armen 747 (709)

Komt er globaal gezien op neer dat ik een afwijking heb van 4 cm tov het gemiddelde. Benen 4 cm langer, romp 4 cm korter en armen weer 4 cm langer.

Maar als ik mijn probleem (lange benen, kort bovenlijf en lange armen) op wil heffen, waar moet ik dan specifiek op letten? Want zowel in zittende als staande positie verandert je houding drastisch. In beide posities komt mijn zwaartepunt namelijk verder naar achteren te liggen tov een gemiddeld persoon. Met een kortere romp zak je namelijk iets in hoogte en door de langere armen verplaats je je zwaartepunt meer naar achteren.

Als ik eea goed begrijp moet ik dus op zoek naar een fiets met een steile zitbuishoek, lange(re) reach en hoge(re) stack? Aangezien ik altijd tussen een L en XL in zit zou je dus denken dat ik richting een XL moet met evt. een kortere stuurpen om de gewichtsverplaatsing naar achteren te compenseren. Toch? :winkie:
Assumption is the mother of all fuckups.
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

Ik vervuil zonder het door te hebben trouwens wel maximaal jouw SYS ak-77... Excuus...
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Velox schreef: di 9 juni 2020, 10:02 Ik vervuil zonder het door te hebben trouwens wel maximaal jouw SYS ak-77... Excuus...
Haha, het is mijn SYS en ik vind het niet erg. Maar om de topics puur te houden antwoord ik wel ff in jouw topic.
Give me little bits of / more than I can take
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb ook sinds ca 2 maanden voor het eerst een fully (Scott Spark 910) na 12 jaar hardtail. Zit ook nog na te denken over de afstelling van vork en demper. Me valt op dat ik op Bergschenhoek, Zoetermeer en UHR niet verder kom dan ca 80% van de max veerweg ook als ik behoorlijk de gaskraan open draai in de afdalingen of drops. Daarbij zit ik met rijklaar ca 77 kg op een druk van 4.9 bar, alhoewel Fox 5.3 bar adviseert als uitgangspunt; SAG is ca. 25 mm (dus ca 20%). In de 120 mm Fox 34 Performance Elite voorvork zitten nu 2 tokens. Ik vraag me af of ik er eentje van moet verwijderen. Ik lees hier en daar dat in dit geval de vork wat minder aanspreekt op kleine hobbels, maar gezien de veerkarakteristieken die Fox aangeeft (zie afbeelding; "oranje" geldt voor de 2 tokens, die er nu inzitten) zou het net omgekeerd moeten zijn. Ik wil namenlijk dat de vork soepel aanspreekt op kleine hobbels en oneffenheden.

Afbeelding

Ik vraag me bijv af wat het verschil is tussen meer SAG en 1 token eruit. Wat ik van Fox heb begrepen is dat wanneer ik een token eruit haal, de veerkarakteristiek verandert (bijv. van "oranje" naar "geel" in bovenstaande afbeelding). Blijf ik met "meer SAG" gewoon op de "oranje" veerkarakteristiek (2 tokens) zitten? Indien ja, dan zit ik wanneer ik over een hobbel rij gewoon later op de veerkarakteristiek en dan bereik ik toch ook een soepeler aanspreken van de vork op de hobbel?? Dat betekent dan ook dat voor een soepel aanspreken op hobbels, 1 token eruit of meer SAG tot hetzelfde resultaat moet leiden. Of zie ik iets verkeerd?

Heb jij al een token verwijdert uit de voorvork van je Skeen? En wat zijn je ervaringen?
Laatst gewijzigd door rokl op zo 5 juli 2020, 11:15, 8 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie