The Skeen Machine

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

rokl schreef: zo 5 juli 2020, 10:45 Ik heb ook sinds ca 2 maanden voor het eerst een fully (Scott Spark 910) na 12 jaar hardtail. Zit ook nog na te denken over de afstelling van vork en demper. Me valt op dat ik op Bergschenhoek, Zoetermeer en UHR niet verder kom dan ca 80% van de max veerweg ook als ik behoorlijk de gaskraan open draai in de afdalingen of drops. Daarbij zit ik met rijklaar ca 77 kg op een druk van 4.9 bar, alhoewel Fox 5.3 baar adviseert als uitgangspunt; SAG is ca. 25 mm (dus ca 20%). In de 120 mm Fox 34 Performance Elite voorvork zitten nu 2 tokens. Ik vraag me af of ik er eentje van moet verwijderen. Ik lees hier en daar dat in dit geval de vork wat minder aanspreekt op kleine hobbels, maar gezien de veerkarakteristieken die Fox aangeeft zou het net omgekeerd moeten zijn. Ik wil namenlijk dat de vork soepel aanspreekt op kleine hobbels en oneffenheden. Heb jij al een token verwijdert uit de voorvork van je Skeen? En wat zijn je ervaringen?
Apart topic zou ik zeggen.
Maar wat houd je tegen om een token te verwijderen?
Token verwijderen heeft trouwens niks te maken met het aanspreken op kleine hobbels. De veerconstante wordt pas later in de veerweg minder steil. Deze wordt met een token extra steiler, naar het einde van de veerweg.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wat met tegen houd? Nou, ik wil eerst begrijpen wat ik doe i.p.v. doen en kijken wat er gebeurt :wink: :wink:
Voor wat betreft het aanspreken op kleine hobbels: ik zou de vraag ook anders kunnen stellen: wat is er mis mee wanneer je de veerweg niet volledig gebruikt? Ik ga daarbij ervan uit dat het antwoord niet is dat je dan ook een 100 mm vork had kunnen gebruiken.

Trouwens heb ik er een nieuw topic aangemaakt in het Tech Center.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Effect van tokens vs sag is al een boel over geschreven en is een beetje lang verhaal om in een sys te herhalen. Kijk even op gmbn ofzo, daar vind je wel een goed verhaal.
Mijn ervaring was dat toe ik er een token uithaalde, ik toch al snel vond dat ik te rap door de veerweg heen ging in het midden deel. Tenzij ik er wat lucht bijdeed maar dan was het aanspreken minder fijn. Uiteindelijk heb de originele (3, of was het nou 2?) tokens erin gehouden en zit ik nu op 5.4 bar (77kg). Gewoon rondje Zoetermeer of Bergschenhoek hou ik ook wat over, ook op vol gas. Maar vandaag in Den Treek zat ik behoorlijk hard op het eind. Zo'n sprongetje waar de landing al weer omhoog gaat tegen de tijd dat je op de grond bent... Daar heb je dan dat extra centimetertje voor.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie