Big shiny nine, einde van het avontuur en een nieuw begin!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Op de meeste fietsen in deze prijsklasse zitten bijna standaard goedkope wielen, om de prijs laag/concurrerend te houden.

Deore naven zijn prima kwaliteit hoor. Volgens mij ligt het meer aan de kwaliteit van het bouwen waardoor dit soort wielen vaak de geest geven.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, en zelfs bij dure fietsen zie je nog vaak relatief goedkope wielen. Met name merken als Specialized, Scott e.d. zijn daar "goed" in ;-)

Deore naven zijn helemaal niet verkeerd, als de wielen netjes gebouwd (of nagetrokken) zijn heb je in principe gewoon betrouwbare wielen.
Ik ben recentelijk zelf begonnen met wielen leren bouwen en had laatst het voorwiel van een van mijn fietsen eruit en constateerde dat het niet perfect recht was. Een kleine afwijking waar je tijdens het fietsen niets van merkt, dit ging ook over een relatief eenvoudig wiel uit een gravelbike.

Even in de wielrichter gehangen en wat spaken strakker of juist losser gezet op de juiste plek en nu is èn het slagje eruit, èn de spaakspanning is gelijkmatiger dan hij was. En juist dat laatste is essentieel voor een wiel dat lang goed moet blijven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb alweer een tijdje niets meer geplaatst in mijn topic. Te druk met fietsen denk ik. Nu dan tijd voor een update!
Eerst nog even een mooi plaatje van een herfstritje dit jaar.
Afbeelding

Ik rij eigenlijk het hele jaar door maar jullie hebben vast ook wel gemerkt dat het niet echt lekker fietsweer is de laatste tijd…. Een mooi moment om eens wat aan de fiets te sleutelen ipv erop te rijden. Het kwam eigenlijk door mijn achterwiel. Ik heb al geschreven dat ik niet zo heel gelukkig ben met de deore naven en ook nu liep het lager niet meer zo lekker. De boel maar eens open gemaakt en ja hoor, in plaats van kogellagervet zat er eens soort roestbruine smurrie tussen de kogels. Even schrikken, maar gelukkig viel het mee. Nieuw vet, nieuwe kogels en de wieltje draait weer redelijk soepel. Er zat ook (weer) een kleine slag in de velg. Ook meteen even aangepakt. Ik had onlangs een metertje voor de spaakspanning aangeschaft. En wat ik al dacht klopt. Het lijkt helemaal nergens naar…. Dit is het grafiekje van de gemeten spaakspanning:
Afbeelding
Ik weet nog niet of ik er wat mee ga doen of toch maar gewoon doorfietsen en op zoek naar een betere wielset.

Omdat ik nu toch begonnen was een volgend punt op de todo lijst aangepakt: De aandrijflijn. Na bijna 6500km (met twee kettingen) is er van mijn voorblad niet zo heel veel meer over. Gek genoeg is de ketting zelf nog redelijk (0,75%) en ook de cassette zou nog wel even mee kunnen. Maar in modderige omstandigheden bleef de ketting nu al een paar keer ‘plakken’ aan het voorblad. Een teken dat het nu echt klaar is…
Afbeelding
De spulletjes had ik al liggen, ketting (weer 2) cassette en een nieuw 32T NW voorblad (SLX). Ja inderdaad, de ombouw naar 1x11. Op zich ben ik best tevreden over de 2x11 setup. Weinig problemen en een groot bereik. Maar de lichtste twee/drie verzetten en ook de zwaarste gebruik ik eigenlijk nooit. Qua bereik zou 1x11 dus ook moeten kunnen. En als het niet bevalt kan ik altijd weer terug naar de 2x11 setup. Het is een beetje een experiment, ben benieuwd.
Ik had begrepen dat het 2x XT8000 crankstel gelijk is aan de 1x variant en eigenlijk alleen het voorblad anders is. Toch vind ik de kettinglijn zo op het oog niet optimaal meer nu. Mijn verwachting zou zijn dat de ketting in een rechte lijn op het midden van de cassette uit zou komen. Dat is niet zo, hij zit ongeveer een verzet zwaarder (5e kransje). Als ik naar het lichtste verzet schakel staat de ketting dus extra schuin en begint wat te ratelen (In de standaard, ik heb er nog niet mee gefietst). Ik heb geen spacers op de trapas zitten, dus daar kan ik niet mee schuiven. Het kettingblad zelf zou best nog wat dichter naar het frame toe kunnen, er is nog voldoende ruimte over. Misschien toch een ander crankstel nodig, of spacers? Of hoort het gewoon zo?
Het ruimt wel lekker op zo zonder, shifter, kabel en voorderailleur!

De achterzijde van de fiets is dus weer helemaal klaar. Binnenkort het voorwiel en ook de voorvork nog even nakijken. Het weer lijkt komende week op te knappen, dus eerst maar eens wat fietsen.
Be Nice, Say Hi!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je frame een schroefdraadbracket heeft moet er één 2,5mm spacer onder de rechter lagercup zitten. Die zou je naar links kunnen verplaatsen en dan schuift de hele crank dus 2,5mm naar links op. In theorie staat het dan uit het midden, maar dat zullen niet veel mensen voelen.

De kettinglijn bij een double crank wordt altijd gemeten exact tussen de beide bladen in, dus het kan kloppen dat de kettinglijn iets naar de kleine kransjes uitkomt als je met een enkel blad rijdt. Dat zit immers op de buitenpositie.
Ik ken deze cranks niet, maar misschien kun je inderdaad wat vulringen tussen blad en crank monteren, dan schuift de ketting ook naar binnen op. Hij zal echter altijd iets schuiner lopen dan bij een dubbel crank wanneer je op de granny rijdt, da's een (klein) nadeeltje van een drivetrain met enkel blad.
Bij sommige fietsen loopt de ketting zelfs van de cassette als hij op het grootste kransje ligt en je achteruit trapt... :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

kermit schreef: vr 10 december 2021, 10:03 Als je frame een schroefdraadbracket heeft moet er één 2,5mm spacer onder de rechter lagercup zitten. Die zou je naar links kunnen verplaatsen en dan schuift de hele crank dus 2,5mm naar links op. In theorie staat het dan uit het midden, maar dat zullen niet veel mensen voelen.

De kettinglijn bij een double crank wordt altijd gemeten exact tussen de beide bladen in, dus het kan kloppen dat de kettinglijn iets naar de kleine kransjes uitkomt als je met een enkel blad rijdt. Dat zit immers op de buitenpositie.
Ik ken deze cranks niet, maar misschien kun je inderdaad wat vulringen tussen blad en crank monteren, dan schuift de ketting ook naar binnen op. Hij zal echter altijd iets schuiner lopen dan bij een dubbel crank wanneer je op de granny rijdt, da's een (klein) nadeeltje van een drivetrain met enkel blad.
Bij sommige fietsen loopt de ketting zelfs van de cassette als hij op het grootste kransje ligt en je achteruit trapt... :o :D
Het is een Pressfit BB zonder vulringen. Ik had begrepen dat het Shimano NW blad zelf een offset had waardoor deze in de juiste lijn met de cassette zou komen te staan. Ik heb al even gezocht op spacers (en langere bladboutjes?) voor het kettingblad, maar kon deze nog niet vinden.
Maar ik denk dat ik eerst maar eens een stukje moet gaan fietsen en kijken hoe het gaat.
Be Nice, Say Hi!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, als het verder goed werkt hoeft het geen probleem te zijn.
En wellicht is het in NL zelfs een voordeeltje, als je het grootste deel van de tijd op de kleinste helft van de cassette rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Kweetniet, ik rij voornamelijk in het Rijk van Nijmegen, daar zitten toch best wat pittige klimmetjes tussen (die ik niet op kracht naar boven stamp...).
Ondertussen heb ik nog wat onderzoek gedaan naar mijn crankstel (FC-M8000). Deze serie is er in twee breedte versies, aangeduid met een 'B' (van boost?). Bij de B variant (die ik heb) staat 'Chain line 3 mm outboard'. Deze heeft de ketting dus iets verder naar buiten staan.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 00-B2.html
Be Nice, Say Hi!
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Als je toch al een spaakspanning meter hebt, dan is een simpele richtbok en spaaksleutel een relatief kleine stap om de slag er uit te draaien en de spanning wat gelijker te zetten.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

zeroground schreef: zo 12 december 2021, 01:13 Als je toch al een spaakspanning meter hebt, dan is een simpele richtbok en spaaksleutel een relatief kleine stap om de slag er uit te draaien en de spanning wat gelijker te zetten.
Ondanks (of dankzij?) de onregelmatige spaakspanning is het wiel nu wel recht. Ik ben bang dat, als ik de spaakspanning corrigeer, het resultaat een krom wiel zal opleveren.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Gisteren de eerste rit gemaakt met mijn nieuwe 1x11 setup. Om de MTB-routes (en mijzelf :-D ) een beetje te ontzien heb ik een GPX-je gevolgd van een gravel route hier in de buurt. Deze route bevatte een leuke mix van allerlei paden en wegen. Van een gladde asfalt afdaling richting Wyler tot wat steviger klimmen in het Reichswald. Dit gaf mij mooi de gelegenheid om de volledige range te testen. Ik moet zeggen dat het me niet tegen viel! Meetrappen tot zo'n 35km/uur ging prima, maar ook met een paar km/uur op de 'granny' omhoog is mogelijk. De ketting staat dan wel erg schuin (voor mijn gevoel te eigenlijk), maar werkt nog prima. Ook bij achteruit trappen blijft de ketting netjes op de 'granny' liggen.

In tegenstelling tot de Sunrace cassette (op de fiets van mijn zoon) maakt de Shimano 11-46 op de grootste kransjes flinke sprongen (32-37-46). Ik was een beetje bang dat het hierdoor lastiger zou worden om een goed trapritme te vinden tijdens het klimmen. Ik heb pas een paar uurtjes gefietst in deze setup maar het lijkt me mee te vallen. Mogelijk voelen deze grote sprongen minder groot vanwege de lage snelheid en het grotere voorblad (de 1x11 had 24-34t, nu een 32t).
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Het is even stil geworden in mijn topic, er was ook niet zoveel te melden. De fiets doet het prima en ik geniet nog elke week van mijn rondjes op de Merida. Helaas is er nu wel (slecht) nieuws te melden…
De afgelopen twee ritten rammelde er iets aan de achterzijde. Ik kon zo snel niets ontdekken, klapperende ketting ofzo. Maar vandaag ontdekte ik dus dit. :-{
Afbeelding
Einde achteras…

Maar waar vind ik zo snel een nieuwe? Ik ben al aan het zoeken op de diverse webwinkels maar kan nergens een passend onderdeel vinden. Het moet natuurlijk wel snel leverbaar zijn, ik begin nu al te trillen bij de gedachte dat ik niet kan fietsen….

Een nieuw wiel is natuurlijk de snelste oplossing, maar ook weer een flinke investering. Ik weet ook niet hoe lang ik nog met deze fiets blijf doen. Volgend jaar kan ik weer meedoen met het fietsplan via mijn werkgever. Wielen overzetten zal niet gaan, dit is een 11-speed.

Ik denk er nu aan om dan maar een hele nieuwe achternaaf te kopen en die in te spannen of (als ik het zelfde type kan vinden) de as over te zetten.

Tips voor de juiste webshop of ander geniaal plan zijn welkom!
Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon weer een fh-m6010-b bestellen en de as met kogels en cups omzetten.
(as demonteren vanaf de schijfrem kant)

Pas als het nog eens gebeurt zou ik aan een andere gaan denken.
Tenzij je nu budget en zin hebt om een serieuze upgrade te doen.

[edit]Linkje verwijderd.
In de exploded view die hieronder wordt gelinkt zie je dat de as dezelfde is als van een fh-m618-b, dus die kan je ook gebruiken[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Diegene die TSTM post is geen boost (148mm inbouwbreedte), en die heb je wel nodig denk ik.

Een losse as (volgens de exploded view) is hier te koop. Een complete naaf kan ik zo niet vinden
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Goedkoopste/snelste optie is een setje wielen van Marktplaats afhalen. Er staan vrij vaak fabriekssetjes op; is niet top, kost vaak ook niet de wereld.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Volgens mij heb ik nog wel een soortgelijk setje wielen liggen en met moderne bredere velgen.

Stuur me maar een berichtje bij interesse.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie