Een nieuwe opvolger Lux... de Canyon Lux CF SL 8.0 Race Team

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Met pinkster zit ik een dag of 4 in Limburg. Neem 2 fietsen mee, 1 met ardent race voor en 1 met forekaster voor. Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken. Hier heb ik nog niet gemerkt dat de ardent race onverwacht uitbreekt.
"This species has amused itself to death"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, laat maar weten tzt!
Weet je al welke routes je gaat rijden (om een idee te krijgen...)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kan niet meer schreef: do 6 juni 2019, 13:10 Met pinkster zit ik een dag of 4 in Limburg. Neem 2 fietsen mee, 1 met ardent race voor en 1 met forekaster voor. Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken. Hier heb ik nog niet gemerkt dat de ardent race onverwacht uitbreekt.
Als je in de buurt van Vise gaat rijden en het is niet kurkdroog, dan ga je het verschil wel voelen. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 juni 2019, 18:22
kan niet meer schreef: do 6 juni 2019, 13:10 Met pinkster zit ik een dag of 4 in Limburg. Neem 2 fietsen mee, 1 met ardent race voor en 1 met forekaster voor. Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken. Hier heb ik nog niet gemerkt dat de ardent race onverwacht uitbreekt.
Als je in de buurt van Vise gaat rijden en het is niet kurkdroog, dan ga je het verschil wel voelen. :wink:
Uiteindelijk was het (kurk)droog. Een gps-tocht gereden in het Aachener Wald -die wat tegenviel- maar nog wel wat gespeeld in de buurt van Moresnet waar een crossbaan is en ook veel paadjes alle kanten op gingen. Ook nog even een stukje op het bikepark bij Vaals gedaan. :D De volgende dag Vijlen gedaan. De afdaling van Camerig ligt er gevaarlijk bij met die buizen voor de waterafvoer die voor de helft er bovenuit steken. De dag erop zijn we op de St Pietersberg geweest.
Moet zeggen dat met droog weer beide banden me niet teleur stellen en ik geen verschil gevoeld heb al kan ik me wel voorstellen dat met nattigheid de Forekaster een beter keuze is. Vond ook de Ikon achter ook best grip hebben met de steile klimmen op Vijlen en de St Pietersberg.
"This species has amused itself to death"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Lux is nu 6 weken oud en inmiddels stevig aan de tand gevoeld.

Toen 'ie net nieuw was en ik nog moest wennen heb ik 'm meteen uitgeprobeerd tijdens een lang weekend flowen op de UHR, en daar merkte ik al hoe lekker hij reed, maar ook hoe sketchy de Ikon aan de voorkant kon zijn (Kwintelooijen). De nieuwe dropper begaf het daar ook al snel, dus ik reed er eigenlijk zonder dropper. Kreeg heel snel een nieuwe van Canyon, en in mijn eigen omgeving (Zuid Limburg) kon ik 'm pas echt goed gaan vergelijken, testen. Op langere klimmen, langere afdalingen, en een pittigere gemenere ondergrond...

Ben op deze Lux sneller dan op de vorige, doordat ik mijn krachten er beter op kwijt kan (fijnere geometrie met meer reach) en doordat de fiets ook prima veert/dempt. Met name (staand) klimmen is echt een sterk punt, zeer veel tractie, gelocked en ongelocked. Bergaf ook meer rust en lekker potent, goed wendbaar op trailtjes.
Kwam ik eerder op de St Pietersberg maar net niet onder de 20min. in het rond, nu haalde ik dat recent 'makkelijk', op het meest technische vaste-route-rondje van Nl. Grootste verschil zat 'm in het steile bergop stuk, zag ik nadien. Alle steile technische paadjes rond Vise, Luik, Voerstreek, op en af... check. Laatst het nieuwe bikeparkje bij Genk gereden met nagebouwde wereldbekerparcours-obstakels... oa rockgardens steil naar beneden: wat een lol, de 110mm 34mm Fox en demper slikken alles met gemak. En op de lange afstanden is 'ie natuurlijk ook heerlijk vlot.

Enige minpuntje, bij mijn gebruik, is dus die Ikon als voorband. Die voldoet prima als je zomerse bochten of afdalingen rijdt met enig beleid, een lekker licht lopende allround marathonband. Maar voor agressiever en technischer XC gebruik schiet 'ie qua bochtenwerk en bergaf toch wat tekort, dat vraagt om meer controle. Na oa het inwinnen van advies hier op het forum heb ik een Maxxis Forekaster 2,35" besteld voor wat meer bochtengrip.

Wat ook heel goed bevalt is de nieuwe 1x12 XTR groep (icm een 32T ovaal): tov SRAM Eagle net wat meer bereik (mooi meegenomen), fijnere regelmatigere overgangen, stappen, tussen de versnellingen in (met name aan de lichtste kant van het bereik), en feilloos schakelen, ook onder kracht zetten op de pedalen. Mooi dat nu ook de 1x12 XT/SLX groep inmiddels is gearriveerd, lijkt me een prima alternatief voor SRAM 1x12. Er valt eindelijk weer wat te kiezen.

Wat mij betreft is de Lux meer dan alleen een marathon/racer, hij is in deze uitvoering prima geschikt voor lange touren, ook als het technischer wordt, en zeker als je ook veel hm's maakt. Wel de voorband dan even aanpassen, voor een nog wat breder inzetbereik. Over 3 weken gaat 'ie mee naar de bergen, daar zal het ook wel loslopen. XC-en. Naar het kruis klimmen met de afdaling vervolgens als grote beloning. De wat lichtere trails rijden in bikeparkjes. In mij bekend gebied Kleinwalsertal icm de Dolomieten (met oa de Sella Ronda, maar dit jaar in tegenovergestelde richting), en nog een 6-daagse Garda Ronda in september met Vasa als toet(je).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Jij hebt in deze Lux ook de DT Swiss XRC 1250 wielen zitten. Ik kan over de wielen geen specificaties vinden, ook niet bij DT Swiss op de site. Wat weet jij van deze wielen? Wat is het verschil met de 1200 versie?
Bij Canyon kunnen ze dat ook niet precies vertellen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat het misschien de voorloper is van de '1200'? Zeker weten doe ik het ook niet. Op het vorige model Lux zo bv ooit '1491' wielen gehad die een jaar later werden opgevolgd door '1501' wielen.
De 1250 wielen zijn nog wel te vinden hier en daar, toen nieuw rond minimaal 1300,- . Wat ook zou kunnen, is dat DT ze nog OEM levert aan bv Canyon? Maar... dat verklaart weer niet waarom je ze ook nog steeds vindt via enkele webshops?
Huidige 1250 wielset is ook 'gewoon' 25mm, de 'moderne' bredere breedtemaat wat XC-velgen betreft, ideaal voor 2,25-2,35" banden. Dus ik vind ze prima up to date. Mij bevallen ze zeer goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Canyon zegt inderdaad dat het OEM wielen zijn, met misschien verschil in spaken of as t.o.v. de 1200.
Breedte 25 mm is up-to-date.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Spark Pro Race waarvoor ik eerst even in de race was had zo ook OEM DT-Swiss wielset, een 1700-variant, die alleen OEM aan Scott geleverd werd, en die zo niet op de site van DT terug te vinden/verkrijgbaar was. Kon ik ook weinig/niets over vinden. Heb toen meteen een XR-1501 wielset als upgrade besteld. Maar goed... het is nu deze Lux geworden, met een nog mooiere wielset (...en vork en dropper, en lichter gewicht, voor een lagere prijs dan de afbestelde RC Pro).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

denk dat de lux (in t rood) ook mijn volgende bike wordt... prachtige bike!!
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

aurelius schreef: ma 15 juli 2019, 11:42 De Spark Pro Race waarvoor ik eerst even in de race was had zo ook OEM DT-Swiss wielset, een 1700-variant, die alleen OEM aan Scott geleverd werd, en die zo niet op de site van DT terug te vinden/verkrijgbaar was. Kon ik ook weinig/niets over vinden. Heb toen meteen een XR-1501 wielset als upgrade besteld. Maar goed... het is nu deze Lux geworden, met een nog mooiere wielset (...en vork en dropper, en lichter gewicht, voor een lagere prijs dan de afbestelde RC Pro).
Wat wil je nog meer...
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik rijd nu zelf bijna een jaar op de lux 2019 en kan bevestigen dat het een erg fijne machine is!
Canyon Neuron CF9 2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Update ervaringen:

De Lux is inmiddels meegeweest naar de Dolomieten en de Alpen, waar ik ook al met het vorige model Lux was, op voor mij bekende trails dus. Deze maand heeft 'ie al met al zo'n 13000hm geklommen en gedaald. Beiden doet 'ie tov het vorige model fijner en beter (en sneller). Bergaf met meer reserve en rust, en bergop zoveel makkelijker staand te klimmen, zoveel meer tractie.
De remote lockout met kabel werkt goed en simpel, ik gebruik 'm graag. Met mijn oude Rock Shox remote op de vorige Lux had ik altijd ontluchtings-gedoe.
En ik moet zeggen dat de KS LEV dropper niet onderdoet voor de Fox Transfer, die op mijn oude Lux zat. 10cm drop (1,67m, maatje S) is ook genoeg, met de 12,5cm van de Transfer ging ik nog wel eens op de achterband zitten, oeps :winkie: .
XTR 1x12 schakelt zeer, zeer, goed en onverstoorbaar, met name ook onder kracht of als je 'slordig' schakelt. Net wat meer 'klein' bereik dan de Eagle op mijn oude Lux, en in de bergen helpen al die kleine beetjes op de lange steile klimmen!
Als voorblad heb ik voor hier een 32T Absolute Black ovaal, voor de bergen de 30T ovaal.

Als bandencombi rijd ik nu, ipv met de racy 2,2" Ikons, een Forekaster 2,35" voor en een 2,35" Ikon achter. De wielset is lekker licht en stijf.
De 2,2" Ikon vond in de bergen net te weinig remgrip bergaf hebben, en de bochtengrip als achterband vond ik ook wat minder. Ging wel goed, maar ik moest me iets teveel inhouden naar mijn smaak. En na een regenbui was 'ie glibberig op een steile wortel/rotsklim. Daarom na terugkomst vervangen door 2,35: volumineuzer, nopjes iets groter, en vooral steken de zijnoppen ook echt naar opzij uit, itt de noppen op de 2,2", die 'omhoog' wijzen en niet 'opzij', op mijn 25mm interne breedte velgen. Dat merk je!
Forekaster 2,35" ipv Ikon 2,2" had ik achter na terugkomst vakantie ook geprobeerd: is ook goed. Maar die Ikon's lopen zo lekker licht. Dus een Ikon 2,35" erop gelegd... proberen. Er gaat wel een FK 2,35" mee naar het Gardameer als reserveband. Ook daar weer stevig XC-trail light werk, net als in de Dolomieten en Alpen. De Sellaronda bv ging er prima mee, en daar zitten echt een paar mooie aangelegde uitdagende trails in.
Forekaster 2,35" vind ik trouwens erg lijken op een 2,25" NoNi. FK valt wat smal. De bochtengrip voor is beter bij de FK. De NoNi heeft weer een iets royalere remgrip steil rechtdoor bergaf. En ook een ietsje lichtere rolweerstand denk ik, al rolt een Forekaster ook lekker licht voor zijn soort, zeker in het terrein.
Beiden prima allrounders, maar ach, ik wilde het nu eens bij Maxxis houden.

De 110mm Fox vork met 34mm poten heb ik nu ook gefijntuned.
Hij kwam origineel met 3 volumespacers en daarmee had ik 8cm veerweg. Heb er steeds 1 uitgehaald, waarna de veerweg steeds met 1 cm toenam. Zonder spacers benut ik nu heel comfortabel de volledig beschikbare 11cm, bij 66kg gewicht (zonder kleding en camelbak).
Ik moet zeggen, mijn vorige RS-1 reed ook errug lekker. Deze Fox is wel stijver en daarmee wat preciezer te sturen.

Fiets bevalt dus super!
Ben nu benieuwd hoe de 2,35" Ikon achter zich gaan houden over 2,5 week rond het Gardameer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

@Aurelius: jij gebruikt toch gewoon de XTR ketting op je Raceface Next cranks met ovaal Absolute Black kettingblad?
Laatst gewijzigd door i-toon op zo 20 oktober 2019, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, en inmiddels ook de ‘nieuwe’ XT ketting. Schakelen beiden perfect in die combi. 30T in de bergen, nu weer 32T hier in Zuid L eo. 34T is mij teveel op de steile klimmen tijdens langere ritten.
(Heb net mijn XTR derrie moeten vervangen, de oude gemold, er kwam een stok tussen met de BBC... autsj!)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie