Aliexpress BXT build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

Mijn Nukeproof Scout is de deur uit en de onderdelen voor mijn nieuwe bike beginnen langzaam binnen te stromen.

Ik heb persoonlijk veelal goede ervaringen met frames en onderdelen van Aliexpress. Vandaar dat ik uit interesse een frame en een vaste vork van BXT heb besteld. Het viel me op dat hier erg weinig info over te vinden is. Het leek me daarom leuk hier een topic over te beginnen en de vorderingen van het kopen, spuiten, bouwen en uiteindelijk berijden van deze bike te delen met belangstellenden.

Ik heb bewust niet gekozen voor een imitatieframe. Dit topic is niet bedoeld als uitnodiging voor discussie over de kwaliteit van Chinees spul en ik ga me ook niet laten verleiden tot welles-nietes aan de hand van ervaringen die iemand heeft gehoord over een gebroken vork van een vriend van een vriend.

Mijn vraag is of er vanuit het forum interesse is om de bouw te volgen en mee te lachen met mijn blunders. Er is vast iets te leren voor mij en/of voor de lezer. Alle vragen en opmerkingen zijn welkom!

Afbeelding
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Succes alvast met het verzamelen van de onderdelen en de opbouw van de fiets. Is eigenlijk wel het leukst :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Succes! Dat kan zeker een mooie en interessante fiets worden.
en ik heb net zelf mijn Cannondale hardtail gebroken, dus herkomst maakt allemaal niet uit, overal kan kwaliteit en bagger vandaan komen
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Schrijf me in als volgert.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Mooi en gedurfd project.
Succes, en hierbij nog een volger. :-q
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Sander-G schreef: zo 14 juli 2019, 20:39
Ik heb bewust niet gekozen voor een imitatieframe. Dit topic is niet bedoeld als uitnodiging voor discussie over de kwaliteit van Chinees spul en ik ga me ook niet laten verleiden tot welles-nietes aan de hand van ervaringen die iemand heeft gehoord over een gebroken vork van een vriend van een vriend.
Deze opmerking doet mij direct denken aan het volgende topic waarvan één van de conclusies mij niet eens zo zeer verbaasde.

viewtopic.php?f=3&t=142416

American Eagle full susp. wedstrijdframes welke in het WC-circuit ingezet worden blijken identiek aan de exemplaren zoals onder de naam Trifox op AliExpress worden aangeboden.

Wie imiteert wie nu precies? Of blijkt dat sommige van die 'exclusieve' frames ook gewoon via Chineese kanalen deze kant op gehaald worden en van een eigen logo'tje worden voorzien...
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat de vorm identiek is wil nog niet zeggen dat de fabricagekwaliteit dat ook is.
Hooguit dat de mal hetzelfde is. Maar carbon frames vereisen nogal wat handwerk, waardoor de kwaliteit uiteindelijk veel meer kan schommelen als bij gelaste "robotframes".
(nee, ik laat me niet uit over de kwaliteit maar geef slechts een stukje info ;-)).

Elk zelfbouwproject kan op mijn belangstelling rekenen, ook deze dus... :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, ik ben er van overtuigd dat het gewoon hetzelfde is.
Maar AE wil er aan verdienen en moet flinke marge inbouwen voor garantie.
Wellicht hebben ze ook gewoon 20% extra frames ingekocht voor garantie en spares.
Dat moet allemaal betaald worden en dan is de AE prijs niet zo vreemd.
Ik geloof niet dat er een Ali lijn en nog een AE lijn en Olympia lijn in dezelfde fabriek (werkplaats?) staan.

Maar terug naar dit BXT frame, ik ben benieuwd.
Hoe ging de verzending vanuit Ali en heb je nog belasting moeten betalen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 juli 2019, 15:58 Nou, ik ben er van overtuigd dat het gewoon hetzelfde is.
Maar AE wil er aan verdienen en moet flinke marge inbouwen voor garantie.
Wellicht hebben ze ook gewoon 20% extra frames ingekocht voor garantie en spares.
Dat moet allemaal betaald worden en dan is de AE prijs niet zo vreemd.
Ik geloof niet dat er een Ali lijn en nog een AE lijn en Olympia lijn in dezelfde fabriek (werkplaats?) staan.

Maar terug naar dit BXT frame, ik ben benieuwd.
Hoe ging de verzending vanuit Ali en heb je nog belasting moeten betalen ?
Ali is geen winkel, meer een soort ebay voor Chinese bedrijven. Een verzamelplaats voor mensen en winkels om wereldwijd te kunnen handelen. Kan dus goed dat de leverancier van AE de frames ook via Ali van de hand doet.

On topic: ik volg!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 juli 2019, 15:58 Nou, ik ben er van overtuigd dat het gewoon hetzelfde is.
Maar AE wil er aan verdienen en moet flinke marge inbouwen voor garantie.
Wellicht hebben ze ook gewoon 20% extra frames ingekocht voor garantie en spares.
Dat moet allemaal betaald worden en dan is de AE prijs niet zo vreemd.
Ik geloof niet dat er een Ali lijn en nog een AE lijn en Olympia lijn in dezelfde fabriek (werkplaats?) staan.
Ligt een beetje aan de productiemethode, maar vaak worden in 1 mal verschillende kwaliteiten frames gemaakt, dat is wat Kermit bedoelt.


En zo kan het zijn dat AE niet verwacht zoveel frames te verkopen dat ze zelf een mal laten maken en bij een producent een generieke mal 'huren' en daarin een iets hoogwaardiger frame laten maken. Tikje lichter, tikje stijver. Iets mooiere lagers en eventueel nog iets beter nabewerkt.


Haal je die verschillen er uit? Tja... :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Grappig hoe dat gaat he. Je geeft aan dat je topic niet bedoelt is om te discussiëren over de kwaliteit van Chinees spul en wat krijg je.. Precies dat natuurlijk.

Even buiten dat. Zelfbouwprojecten zijn leuk om te volgen en helemaal als het net een stapje verder gaat dan alleen onderdelen verzamelen en bouwen. Daarmee bedoel ik in dit geval dus het spuiten van het frame. Dus by all means, laat maar zien!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

+1

Als er dan nog wat te lachen en leren valt is dat een mooie aanvulling van dit forum. Zoals ts insteekt.

Enthousiast bezig zijn met mountainbiken/bikes.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 juli 2019, 15:58
Maar terug naar dit BXT frame, ik ben benieuwd.
Hoe ging de verzending vanuit Ali en heb je nog belasting moeten betalen ?
Ik heb 67,52 euro betaald voor inklaring en BTW. Aangezien DHL de verzending voor zijn rekening nam kreeg ik netjes een sms met een bezoek tot betaling. Track en trace liep wat moeizaam vanaf het moment dat het frame China had verlaten. De bestelling heb ik gedaan op 25 juni en op 11 juli werd het frame geleverd.

Het frame kostte trouwens 208 euro. Als alles compleet is zal ik het totale kostenplaatje nog delen.
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

corex schreef: di 16 juli 2019, 12:47 +1

Als er dan nog wat te lachen en leren valt is dat een mooie aanvulling van dit forum. Zoals ts insteekt.

Enthousiast bezig zijn met mountainbiken/bikes.
Ok, eerste bijna-blunder klaar om te delen:

De voorvork kwam gisteren mooi verpakt binnen. Afgeleverd bij de buurman die al luchtgitaar spelend op het geval bij me aanbelde. Of het soms een mandoline was.

Verpakking voorzichtig opengesneden en de vork eruit gevist. Prima eerste indruk dus de vork mag bij het frame, klaar voor schuren, ontvetten en primen!

Wat doe je dan met de rest van het spul? Al dat verpakkingsmateriaal in de PMD kliko natuurlijk. Maar wacht, hoort dat schuim niet wat buigzamer te zijn? Toch maar even kijken wat ik weg aan het gooien ben...

Ah juist, de Carbon zadelpen :lol:
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

Dit is overigens het frame
http://s.aliexpress.com/r2EbMzYr
Plaats reactie